Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Graag advies betreffende fietskeuze - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Graag advies betreffende fietskeuze

eric190173 schreef:Helemaal mee eens, maar ik heb toen ik jong was ook 'domme' dingen gedaan waar ik nu met veel plezier op terug kijk.
Toen ik jong was (dwz 12) heb ik weinig domme fietstochten kunnen maken omdat niemand mij verteld had dat je moet eten en drinken onderweg; ook een bidon werd bij ons als "dat is net een fles voor de baby" afgewimpeld*. Zodoende was ik, mager type, altijd bekaf binnen 50 kilometer en was mijn actieradius beperkt.
Kennisgebrek leidt dus niet altijd tot herinneringen aan avontuurlijke tochten, meestal zelfs denk ik tot geen tochten.
Als er toen al een WF-forum was geweest was ik een goede klant geweest en hadden dingen flink anders kunnen lopen (en had ik erg domme dingen kunnen doen :wink: ).
Groet,
Leon
Ten eerste, hartelijk dank voor de vele reacties, hierdoor heb ik toch een stuk meer zicht op waarnaar ik moet zoeken bij een fiets.

Om wat misverstanden uit de lucht te verhelpen zal ik mijn motivatie voor de reis even toelichten.
Ik heb 16 april een cursus op spitsbergen, waar ik wetenschappelijk onderzoek ga doen (gletsjers onderzoeken), maar ook bergen beklimmen e.d. Dit duurt 2 maanden en ik vlieg vanuit Tromso (16 april)
Maar omdat ik toch veel van fietsen en heel veel van de natuur houd leek het mij mooi om niet per vliegtuig naar Tromso te gaan, maar per fiets. En dat in hartje winter. Al mijn vrienden verklaren mij voor gek, maar het lijkt mij een fantastisch avontuur.
Qua conditie zie ik niet veel problemen, ik kan op een goede dag 150 km non-stop op aardig tempo fietsen en het is mij laatst ook gelukt om 24 km achter elkaar hard te lopen.
Maar ik wil niet graag met al te veel problemen deze fietstocht doorkomen. Dus dat vereist een goede fiets die tegen de condities bestand is + goede kleding, fietstassen e.d.
Aangezien ik geen ervaring met meerdaagse fietstochten heb en ook niet voor langere tijd in deze extreme condities, dacht ik maar eens advies te vragen bij mensen die er verstand van hebben. Dus vandaar mijn topic op dit forum. Ik ben inmiddels al wat wijzer geworden, dankzij jullie reacties!
Maar nu vraag ik mij toch af of een mtb (die een stuk goedkoper is) ook echt bestand is tegen deze condities + veel bagage (als de achterdragers erop zitten). Dat er 26'' wielen onder moeten zitten, daar ben ik inmiddels over uit (+ goede banden). Die mtb's zijn een stuk goedkoper dan een stevige trekkingfiets,maar goedkoop is duurkoop zeggen ze vaak, geldt dit dan niet voor de mtb's, dus miss beter om toch een 2e hands trekkingfiets met 26'' wielen te kopen?

In ieder geval ga ik morgen even naar de lokale fietsenmaker, kijken wat zij te bieden en te vertellen hebben. Verder nog even het internet afspeuren. Maar als jullie mijn vraag over de mtb kunnen beantwoorden dan ben ik weer een stuk verder. Nogmaals bedankt voor jullie reacties tot dusver.

Mvgr
Hoi Ro91 (of mag ik Ro zeggen :wink: )
Met je conditie zit het wel snor dat is duidelijk. 8)
Maar kan de fiets het aan? Dat ligt er natuurlijk aan wat het totaalgewicht is.
Hoeveel weeg je en hoeveel spul gaat er mee? Het gaat dan om het achterwiel. Als je 70 kilo weegt en maar 15 kg meeneemt is een normaal goed gespaak achterwiel voldoende. Als je 95 kilo weegt en 30 kilo meeneemt is het verhaal wellicht anders.
En heb je een lokale fietsenmaker die jou kent? Anders wordt het 99% kans alsof je naar het lokale reisbureau gaat om jouw trip naar Spitsbergen te boeken - niet dat ik er verstand van heb maar ik vermoed dat dat niet handig werkt. :lol:
Waar woon je ongeveer, dat geeft soms tips.
En zijn MTB's met verder dezelfde onderdelen goedkoper dan reisfietsen of worden er gewoon veel MTB's aangeboden met craponderdelen?
Leon
Dag Leon,

Je mag wel Ro zeggen :wink:.
Zelf weeg ik 90 kg (ik ben 1.97m) en ik denk ongeveer 20 a 25 kg aan bagage mee te nemen, maar dat weet ik nog niet zeker. Maar dit maakt het verhaal weer anders.
Mijn fietsenmaker kent mij wel i.v.m. vele fietsreparaties in de 10 jaar tijd dat ik hier woon. Maar het kan natuurlijk altijd goed mogelijk zijn dat hij een verkoperspraatje gaat houden. Zelf woon ik in Zuidlaren, dat ligt tussen Assen en Groningen in.
En zijn MTB's met verder dezelfde onderdelen goedkoper dan reisfietsen of worden er gewoon veel MTB's aangeboden met craponderdelen?
Leon
Dit is ook mijn vraag 8)
Check bij een MTB of je een BOB of andere aanhanger nodig hebt om bagage te vervoeren. Soms is de achtervork namelijk te kort om de bagage ver genoeg van je hakken op te hangen, zeker als je grote voeten hebt met winterschoenen aan. Een aanhanger kost een aardige duit, tenzij je die kan lenen natuurlijk. Als je toch nieuwe dragers en tassen moet aanschaffen, maakt het in prijs niet zoveel uit.
16 april in Tromsø. Dat ligt toch boven de Poolcirkel?
Ik vraag me af of dat in die periode per fiets bereikbaar is. Tunnels mag je met de fiets niet in en er zijn véél zuidelijker nog passen gesloten tot eind juli.
Ik kan ze even niet vinden, maar ik ken foto's van fietsers die tussen twee metershoge muren van sneeuw fietsen.

Noorwegen is fantastisch, maar ik denk dat je er meer van zult genieten als je later in het jaar (als je terugkomt van Spitsbergen?) terugfietst naar Nederland. Dan heb je ook meer tijd voor voorbereiding.

Je gaat in die periode volgens mij veel vragen van die fiets en je zult ongetwijfeld eens bij een Noorse fietsenmaker terechtkomen. Ik heb in veel gunstiger omstandigheden in Noorwegen gereden en dan is een reisfiets duidelijk in het voordeel. Maar ik heb ook ervaring met de schaarse lokale fietsenmakers daaro, en dan zou ik voor MTB kiezen:
- trekkingfietsen zijn specifieker (Hollands, Duits, Brits) dan MTB's, die echt overal te koop en bekend zijn.
- de bandenmaat 28" is als binnenband moeilijk verkrijgbaar en als je ze al vindt dan gaat het om ultradunne race-bandjes of polsdikke MTB-banden. Over buitenbanden zal ik het maar niet hebben. Kies 26".
- Dat frame (maakt niet uit of het MTB of trekking is) zal heus niet zomaar kapot gaan. Maar in sneeuw, zout, ruige tracks zullen de onderdelen wat te verduren krijgen. Richt je op de onderdelen en ben er zeker van dat het internationaal allemaal goed verkrijgbaar is. Ik reed op een Nederlandse confectie-fiets (Gazelle Medeo) en dat doe ik nooit meer. Mocht je om onderdelen van neêrlandsche makelij verlegen zitten, dan heb je in Noorwegen een probleem.
- Hoe minder poespas, hoe minder er kapot kan.
- Het enige serieuze nadeel aan MTB is dat je de 150 km per dag waarschijnlijk niet gaat halen.
Laatst had iemand de interessante conslusie hier neergeschreven dat de Mountainbikes van de jaren tachtig en negentig, dus van voor het geveerde voorvorken tijdperk, verdacht veel lijken op de 'echte reisfietsen' van de jaren negentig en later:

Stalen frame en geen vering. Heb zelf een mtb gekocht, tweedehands uiteraard, je wilt niet weten hoeveel mensen ambitieus een goede fiets kopen bij de eerste lentedag om vervolgens een paar keer het bos in te gaan om vervolgens zich te realiseren dat het echte crosswerk toch niet hun ding is.

En de mountainbike staat treurig in een schuurtje te verouderen. :cry:

Oftewel, zoek een degelijke tweedehands mountainbike, zoals dat juweeltje in Pedalman's post, en je houdt geld over voor veranderingen. Dat is namelijk wel nodig lijkt me, andere stuurpen en of stuur, bagagedragers , lange afstand zadel enz.

Wat jouw reis betreft, ik zou ook in een goede slaapzak investeren, Het blijft koud daarboven, en niet goed slapen maakt gauw ziek. Geen lolletje als je s' morgens met hoofdpijn en algemeen zwakjes met je fiets in een ijzige tegenwind over glad ijs moet balanceren. Succes. :D
Ro91 schreef:Zelf weeg ik 90 kg (ik ben 1.97m) en ik denk ongeveer 20 a 25 kg aan bagage mee te nemen, maar dat weet ik nog niet zeker. Maar dit maakt het verhaal weer anders.
Mijn fietsenmaker kent mij wel i.v.m. vele fietsreparaties in de 10 jaar tijd dat ik hier woon. Maar het kan natuurlijk altijd goed mogelijk zijn dat hij een verkoperspraatje gaat houden. Zelf woon ik in Zuidlaren, dat ligt tussen Assen en Groningen in.
Je hebt een sterk achterwiel nodig. Opties:
1. je koopt een extra sterk nieuw achterwiel met minimaal 40 spaken dat vrij goed is gespaakt
2. je koopt een (fiets met..., etc.) nieuw achterwiel en laat dat optimaal spannen
3. je koopt een oud achterwiel met goede velg en laat dat opnieuw spaken
4. je koopt iets met een goede as en laat daar velg en spaken plus spaakwerk bij doen.
Wat financieel het aantrekkelijkst is valt nog te bezien. Als iemand een tweedehands fiets voor een rotprijs verkoopt omdat het achterwiel een wrak is kun je bijvoorbeeld je slag slaan.
De fietsenmaker die de spaken echt goed voor je kan aanspannen, wat met stip het belangrijkst is voor een sterk wiel, woont in jouw achtertuin 8)
Afbeelding
Mazzelaar
Leon
Dag Ro,

De achtergrond verhelderd de zaak. Ga je kamperen onderweg?

Vorig jaar ben ik even bij Vierhout tweewielers aan de Stationsweg naar binnen gelopen en ik heb me verbaasd over de hoeveelheid tweedehands fietsen die ze daar hebben staan achterin de loods, misschien zit daar wel wat voor je bij.

De tip van Liz snijdt hout.
1- 1,97m lang, dan loop jij vast niet op maat 42. Ook zul je redelijk stevige schoenen aan gaan doen. De achtervorklengte van MTB-ers zijn vaak beperkt, waardoor je met je hakken tegen de tassen aan komt.
2- Als je gaat kamperen dan is 20 kilo bagage redelijk ambitieus, 25 komt eerder en gezien het jaargetijde en bestemming zul je ook regelmatig met 30 kilo op pad gaan. Dat samen met jouw gewicht en kracht zal een zware tol trekken op je achterwiel.
Moeten er nog tassen en bagagedrager(s) gekocht worden dan is de suggestie die Liz doet om een aanhanger te nemen geen rare. Je zou een 'extrawheel' (http://www.extrawheel.com/nl/3/fietsaan ... n_voyager/ kunnen overwegen. Qua kosten zal het niet veel schelen. En je fiets wordt minder belast, waardoor je daar minder in hoeft te investeren.
Afbeelding
Voor 300 euro (ex verzendkosten) heb je een compleet systeem. Je kunt dan eventueel nog een eenvoudige achterdrager monteren op je fiets waar je wat spullen lichtere op kwijt kan. Maar met 80 liter aan je aanhanger kun je veel meenemen.
Koop een een goedkope MTB op marktplaats, en monteer er nieuwe banden en eventueel ketting en tandwielen op en je bent een heel eind en ik denk dat het binnen de € 600 moet lukken..

Heeft je fietsenmaker iets dan is dat denk ik het mooist, maar deze fietsen zouden eventueel ook wat kunnen zijn... (framematen vindt ik op MP altijd lastig inschatten)
http://link.marktplaats.nl/418192776
http://link.marktplaats.nl/416730116
http://link.marktplaats.nl/407681789

Op wat voor fiets fiets je nu de dagafstanden van 150 km? Als je daar nu lekker op wegkomt, misschien is die ook wel aan te passen?

Succes
Eric
Zoals Eric al schreef, een aanhanger kan een goede investering zijn. Zelf heb ik de Extrawheel classic, en het rijdt echt beter dan ik verwacht had en inderdaad, je ontlast het achterwiel van de fiets behoorlijk.

De aanschafprijs is hoog, maar de eventuele inruil waarde na een reis ook.

Giant ATB Extra Hoog

Als je dit in marktplaats plakt ( weet niet hoe je een linkje plaatst hier zonder een superlange cijfercode.)
Afgelopen zomer was ik in Noorwegen, en had 18 kg uitrusting bij me tot min 5 graden. Je zult meer nodig hebben, maar het geheel hoeft dan echt toch niet meer te wegen dan 20 kg.
Overigens was er laatst op een Engels forum ook een discussie over zo'n tocht. Toen mengde een Noor zich erin, die meende dat het toaal onverantwoord is. De wegen hebben grote opgevroren bandensporen waar je niet uit komt. Vrachtauto's kunnen geen kant op, en jij ook niet. Of dat zo is weet ik niet, maar het lijkt me vroeg in het seizoen, tenzij je heel veel ervaring hebt.
Wim
Dank voor uw reacties, het is een stuk verhelderd bij mij.
Ik heb het er met mijn fietsenmaker over gehad, hij zei dat als ik een trekkingsfiets ging kopen die tegen dit soort omstandigheden kan toch wel op dure prijzen uit kom. Dus het wordt een mtb. Nu alleen nog even kijken wat voor onderdelen ik erop ga zetten. Iig een stevige achterdrager, een goede ketting + versnellingsapparaat en natuurlijk goede banden. Ik zat te denken aan de Schwalbe Marathon winter of ice spiker te denken. Hij zei dat ik daar ook prima op onbesneeuwde wegen op kon fietsen. Iemand ervaring hiermee, of moet ik extra banden meenemen op reis?
Wat betreft de wegen in Zweden en Noorwegen kan ik niet veel vinden, behalve dat er sneeuw ligt en dat winterbanden verplicht zijn. Kortom, goed materiaal van de fiets is vereist. Of de wegen niet open zijn dat weet ik niet. Ik kan ook nergens iets vinden van iemand die ook zo'n soort reis als ik wil maken heb gemaakt (in de winter).

Ik denk dat ik in herbergen e.d. onderweg slaap, maar ik zou ook graag het kamperen willen meemaken. Maar misschien is dit toch iets te naïef van mij, aangezien ik geen ervaring met kamperen in de winter heb. Wat denken jullie hierover?
Ro91 schreef:Dank voor uw reacties, het is een stuk verhelderd bij mij.
Ik heb het er met mijn fietsenmaker over gehad, hij zei dat als ik een trekkingsfiets ging kopen die tegen dit soort omstandigheden kan toch wel op dure prijzen uit kom. Dus het wordt een mtb. Nu alleen nog even kijken wat voor onderdelen ik erop ga zetten. Iig een stevige achterdrager, een goede ketting + versnellingsapparaat en natuurlijk goede banden. Ik zat te denken aan de Schwalbe Marathon winter of ice spiker te denken. Hij zei dat ik daar ook prima op onbesneeuwde wegen op kon fietsen. Iemand ervaring hiermee, of moet ik extra banden meenemen op reis?
Wat betreft de wegen in Zweden en Noorwegen kan ik niet veel vinden, behalve dat er sneeuw ligt en dat winterbanden verplicht zijn. Kortom, goed materiaal van de fiets is vereist. Of de wegen niet open zijn dat weet ik niet. Ik kan ook nergens iets vinden van iemand die ook zo'n soort reis als ik wil maken heb gemaakt (in de winter).

Ik denk dat ik in herbergen e.d. onderweg slaap, maar ik zou ook graag het kamperen willen meemaken. Maar misschien is dit toch iets te naïef van mij, aangezien ik geen ervaring met kamperen in de winter heb. Wat denken jullie hierover?
Gewoon doen, mooi avontuur man. Bereid je goed voor, maar ontloop de uitdaging niet.
Vergeet niet een paar goede spatborden te monteren (om de kou van natte modder te voorkomen, en koop ook absoluut een paar goede overschoenen). Veel in laagjes kleden (veel craftshirtjes mee, ook een lange craft onderbroek). Ademende kleding, kleding met grote rugoverlap, kniekousen ipv sokken, etc.
En een atb ombouwen tot reisfiets..... dan ben je in ieder geval genoodzaakt weinig mee te nemen, hoogstens 2 achtertassen, topbag en stuurtas..... laat de voortassen lekker thuis....
Die extrawheel is ook een goede optie, heb hier nog wel eentje liggen die ik zelden gebruik (mocht je een tweedehandsje willen kopen). Een trailer geeft altijd een kleine gewenningsperiode, maar eenmaal je nieuwe balansgevoel gewend dan lukt dat prima.
Ro91 schreef: (in de winter).

's Zomers is het gemakkelijk een 'stuga' te huren, maar omdat jij fietsen gaat kan de afstand tussen die 'stugor' nog wel tegenvallen, zeker meer naar het noorden.
Ik zou zeker , deels, kamperen omdat je dan niet teveel kilomers om hoeft te fietsen om een herberg of zo te vinden.

De dagen zijn daar toch al zo kort die tijd van het jaar, dus omfietsen wil je waarschijnlijk niet.

Een naam die ik hier op het forum tegenkwam van iemand die in Kiruana woont of woonde? is gerritholl dus misschien kan deze man je iets meer over
Fietsen in Sneeuw, Wind en Donker vertellen.

Als je met de zoekfunktie '' Kiruna'' zoekt , kom je zijn berichten wel tegen.

Ik zou me zeker niet laten afschrikken, uiteindelijk is het gewoon Europa, en met een plan B ( bijv. fiets-op-de-bus-halverwege) hoef je je niet echt druk te maken.
Sterkte
Dubbel
Het daglicht zal geen probleem zijn: eind maart ligt precies tussen de kortste en de langste dag in. De sneeuw en de onbegaanbaarheid van de wegen lijken mij wel een enorm probleem. Het houdt natuurlijk een keertje op. Ik denk dat je dat gewoon moet uitzoeken. Is dit via het Arctisch Centrum van de Groningse Universiteit? Die moeten wel informatie hebben. Ik zou het niet zonder tent durven, zoveel marge heb je niet in dit lege land.
Voor fietsen in de kou, zie de verouderde maar nog altijd leuke Icebike site:
http://www.icebike.org/Default.htm
Voor veiligheids en kampeer tips in het koude seizoen: http://www.princeton.edu/~oa/safety en http://www.princeton.edu/~oa/winter/win ... cold.shtml
Wim
Wim schreef:Het daglicht zal geen probleem zijn: eind maart ligt precies tussen de kortste en de langste dag in Ik zou het niet zonder tent durven, zoveel marge heb je niet in dit lege land
Wim

Precies, het is inderdaad niet het donkerste deel van het jaar, maar zeker geen zomer met de bekende lange dagen en korte nachten,
Het is dus nog vrij lang donker, in verhouding met het aantal uur slaap dat iemand nodig heeft.
Ik zou ook niet zonder tent gaan, en een goede slaapzak is ook niet te onderschatten.
Het grootste probleem zal de conditie van de wegen zijn, maar hoe groot dat weet ik echt niet. Ik weet alleen dat we bij de wereldfietsertrektocht afgelopen juni nog aardig wat sneeuw hebben gezien. Het zou kunnen zijn dat je nog een heel eind door Zweden omhoog kunt, maar dat je voor de oversteek van Oost naar West toch de bus moet nemen. Verder hangt veel af van je eigen survival skills in de kou. Een paar jaar bij de mariniers zou veel geholpen hebben.

Ik heb een tijdje terug een overjarige Cube ltd comp mtb gekocht voor mijn zoon (vooral LX niveau afgemonteerd, met HS33 hydraulische remmen), en daar zou ik het wel mee durven, behalve dat ik er een extra sterk achterwiel voor zou laten bouwen door die fietsenmaker in Kiel Windeweer. Een Fahradamanufaktur T 400 is ook erg goed, maar wel duurder dan zo'n mtb. Ideaal, maar eveneens duurder is als je diezelfde fietsenmaker in Kiel Windeweer vraagt een Thorn Sherpa frame voor je af te monteren met degelijke maar betaalbare onderdelen zonder frutsels. Dan heb je een onverwoestbare fiets.

Als banden zou ik denk ik bij vertrek kiezen voor de nieuwe Continental Topcontact Winter II. Dit zijn winterbanden zonder spikes. Ze lopen relatief licht, en gaven de afgelopen tijd spectaculair grip. Met veel ijs en in dikke sneeuw komen ze wel te kort. Dan ontkom je denk ik niet aan de wat extremere en extra brede modellen van Nokian. Zie hier voor een overzicht: http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp Die hebben zowel flink veel spikes voor grip op ijs, alsook een zeer grof profiel voor losse sneeuw. De meeste van deze banden zijn helaas niet opvouwbaar, dus je hebt steeds een stel achterop je tassen liggen: eerst de sneeuw banden, en daarna de Conti topcontact winter, of wat je ook maar gebruikt hebt voor dat eerste gedeelte.

Wim
O ja, en het is ongeveer 3000 km. De eerste helft kun je denk ik als je doorrijdt 100 km per dag rijden, maar de tweede helft door de winterse omstandigheden misschien maar 50. Samen is dat iets van 45 dagen zonder rustdagen.
Wim
Wat ik nou zo graag zou willen weten:
hoe is het toen verdergegaan?
Ben je er gekomen?
En... was het wat?