Additionally, paste this code immediately after the opening tag: groene ronde Ierland, Benjaminse omgekeerd + welke banden? - Forum Wereldfietser

groene ronde Ierland, Benjaminse omgekeerd + welke banden?

Beste

Begin juli vertrek ik vanuit Cherbourg naar Rosslare om de groene Ronde van Ierland te fietsen, geschreven door meneer Benjaminse.

1) Ik ga hem echter omgekeerd fietsen, van Cork naar Belfast. Ik vraag me af of ik met zijn kaartmateriaal en omgedraaide beschrijvingen, en een michelin-kaart de route nog goed kan volgen. Ik heb op een aantal blogs gelezen dat Ierland niet bol staat van wegwijzers. Is GPS een andere mogelijkheid?


2) Ik heb 2 soorten banden, marathon racers en gewone marathons. Heb nog niet beslist welke ik er op ga leggen. De route is veelal verhard maar er zitten enkele nijdige afdalingen in. Iemand een idee/mening?


Dank mensen!
Evert,

Wij gaan hem komende zomer ook fietsen en ook in omgekeerde volgorde. Ik heb al een tijdje zitten puzzelen maar je moet of heel erg goede kaarten hebben of een GPS met de track. Ik ga voor de laatste en hoop dat onderweg niet mijn gps uitvalt of kwijtraakt :roll:

Wat je met je banden zou moeten doen, kan ik niks van zeggen. Wij hebben vakantiefietsen met redelijk brede Marathons. Maar dat is ook wel handig met de bagage die we mee hebben. En we kunnen daarmee toch nog lekker een off-road weggetje pakken.
Aangezien "De groene ronde" een verzameling kaarten met teksten met toegevoegde waarde is deze prima andersom te rijden. Een extra kaart voor een overzicht wat er buiten de route te doen is vind ik persoonlijk onontbeerlijk.

Op de aanvullingenpagina van het boekje ( http://www.cyclingeurope.nl/ierland/route/aanvullingen staat en verwijzing naar GPS-tracks en de volledige route bestaat ook (bijvoorbeeld via http://wimschermer.blogspot.com/2009/11 ... rland.html

FWIW: Wij reden in Ierland zonder een enkel probleem met Conti's Top Contact.
Ha Evert,

2 Jaar terug heb ik de route vanaf Belfast gereden. In veel gevallen kun je de routewijzers naar plaatsen volgen, maar vaak ook niet. Ik ben zelf regelmatig gestopt om de tekst na te lezen om te zien of ik de route nou volgde of niet. Andersom rijden zal neem ik aan leiden tot wat twijfels. Geen probleem natuurlijk als je de tijd hebt. (en die was bij mij een beetje strak)
Wel goed overigens voor je beenspieren, want op de vele klimmetjes worden die dan extra getraind...
De route is vrijwel overal prima te rijden, dus een paar snelle banden is prima.

Het is een heel mooi eiland, een prachtige route, mooie mensen. En veelal met prima weer. Een tip nog, als je eerder kunt gaan, doen! De lente is de zonnigste en droogste tijd.

veel plezier!

Frank
Hoi Evert,
Ierland kan ik je van harte aanbevelen. Ben benieuwd waarom je andersom fietst? Heb je een bepaalde reden hiervoor? Zelf heb ik met de klok meegefietst vanaf Cork via The Burren naar Noord-Ierland en dan terug naar Dublin. Al hoewel er soms een hellinkje inzit, lijkt me niet dat je te brede banden hoeft te monteren. En merk maakt misschien ook niet zoveel uit. Controle is belangrijk natuurlijk bij het afdalen, maar hangt ook van je fiets en remmen af.
HansvanderVeeke schreef:En we kunnen daarmee toch nog lekker een off-road weggetje pakken.
Zijn er dan leuke off road wegen in Ierland?

Ik ben wel weer in voor een nieuw off road avontuur. 'Helaas' wordt het dit jaar voor mij een een asfaltvakantie met 35mm Kojak's. Maar misschien voor een volgende vakantie . . .
DeFietsreiziger schreef:
HansvanderVeeke schreef:En we kunnen daarmee toch nog lekker een off-road weggetje pakken.
Zijn er dan leuke off road wegen in Ierland?
Kan me niet voorstellen dat die er niet zijn in Ierland :wink:
Rutger schreef:Ben benieuwd waarom je andersom fietst? Heb je een bepaalde reden hiervoor?
Ja, ik wil met de bus en die eindigt in Dublin. Dan kun je wel naar Belfast (met trein, bus of fiets) maar aan het einde van het rondje willen we via Engeland terug fietsen en dan komt het ons beter uit om vanuit Belfast over te steken en dan via Hadrians wall naar de oostkust te gaan. Hier kun je mijn dilemma's lezen en een overzicht van de ferry's zien.
Rutger schreef:Zelf heb ik met de klok meegefietst vanaf Cork via The Burren naar Noord-Ierland en dan terug naar Dublin.
Dan heb jij toch ook in omgekeerde richting gefietst? Wat was jouw reden?
HansvanderVeeke schreef:
DeFietsreiziger schreef:
HansvanderVeeke schreef:En we kunnen daarmee toch nog lekker een off-road weggetje pakken.
Zijn er dan leuke off road wegen in Ierland?
Kan me niet voorstellen dat die er niet zijn in Ierland :wink:
Ik denk dat je net als in Schotland hard moet zoeken voor goede off road stukken. Deze liggen volgens mij niet voor het oprapen (ik hoop dat ik ongelijk heb).

Er moet wel iets te vinden zijn zoals dit voorbeeld wat misschien dood loopt. Maar, het is mijn ervaring dat het wel de moeite waard kan zijn om dit uit te zoeken. Dus Hans, als je een leuk stuk hebt gevonden, laat het ons weten!
DeFietsreiziger schreef:Dus Hans, als je een leuk stuk hebt gevonden, laat het ons weten!
Ik denk dat ik een verkeerd beeld schets. Ik ben niet een echte off-road fietser in de vorm dat ik op zoek ga naar mooie off-road weggetjes. Maar als ik het tegenkom, dan zal ik het zeker niet mijden.

Er is natuurlijk off-road en off-road. Omdat ik meestal met bagage fiets en geen vering heb, is het niet zo heftig bij mij. In Finland hebben we veel gravel wegen gehad tot wegen met kleine stenen. Maar ik heb ook foto's gezien hier op het forum van mensen die werkelijk over geitepaadjes en rotsblokken klauteren met hun fiets en bagage (iets in Schotland of noord-Engeland) en dat gaat me wat te ver.
Evert, om even op de beginvraag terug te komen. Ik denk dat er heel weinig off road te vinden is in Ierland en dus fiets je alleen maar over asfalt. Kies dus voor de Marathon Racers. Kojaks zouden misschien nog beter zijn.
HansvanderVeeke schreef:
Rutger schreef:Ben benieuwd waarom je andersom fietst? Heb je een bepaalde reden hiervoor?
Ja, ik wil met de bus en die eindigt in Dublin. Dan kun je wel naar Belfast (met trein, bus of fiets) maar aan het einde van het rondje willen we via Engeland terug fietsen en dan komt het ons beter uit om vanuit Belfast over te steken en dan via Hadrians wall naar de oostkust te gaan. Hier kun je mijn dilemma's lezen en een overzicht van de ferry's zien.
Rutger schreef:Zelf heb ik met de klok meegefietst vanaf Cork via The Burren naar Noord-Ierland en dan terug naar Dublin.
Dan heb jij toch ook in omgekeerde richting gefietst? Wat was jouw reden?
Het kwartje valt. Blijkbaar is de route van Benjaminse dus tegen de klok in beschreven. Wist ik niet. Dus Evert je wilt in Cork begin en dan via oostkust naar Belfast. Ik vraag me vaak af wat de beste kant is om op te fietsen. In het linksrijdende Ierland vond ik wel prettig om met de klok mee te rijden. Als je dan langs de kust fietst en aan de linkerkant rijdt, heb je een stuk minder zijwegen te kruisen en fiets jezelf ook een paar meter dichter bij zee zonder een strook asfalt tussen je en de zee. Het verschil is soms wel minimaal, maar voelt wel o zo prettig.
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Marathon racers zullen het worden.
Over de kaart. Hier zijn de meningen toch wat meer verdeeld. ik ga voor men (orientering-)gevoel gaan en vertrekken met routeboek + michelinkaart. Heb alles gedetailleerd bekeken en hoop te weten waar de moeilijke punten liggen.
Reden van omgekeerd rijden? Het leek me gewoon veel gezelliger. Moet ik niet eerst Bus pakken naar Belfast om daar de route te beginnen maar kan ik vanaf de boot in Rosslare beginnen met trappen. In Belfast pak ik dan de bus naar Dublin, waar ik de stad nog 2 dagen ga verkennen.

ahja; voor diegene die hem gereden hebben. Hoeveel kilometer deden jullie in het heuvelachtige Ierland ongeveer per dag? Ik heb men limiet op 85 km gelegd, kan misschien meer aan maar wil ook genieten van landschappen en cultuur opsnuiven. Wat heb ik er zin in!

Evert
Evert,

Bij mij was dat tussen de 65 en 100 km per dag. En dan was ik toch het grootste deel van de dag op de fiets. De klimmetjes volgen elkaar zo snel op dat je gemiddelde snelheid niet zo hoog ligt. What goes up, must come down...maar op één of andere manier remde de hellingen meer dan de afdalingen versnelden...

Erg leuk wat jij gaat doen!!

Kan er zelf ook zo weer zin in krijgen...

Nogmaals veel plezier,

Frank
Ook wij deden iets van tussen de 60 en 80 km per dag met uitschieters naar beide zijden, zo'n 10-15 km. minder dan op vlak terrein. Opgemerkt zij dat we regelmatig afstappen en redelijk bijtijds een plaats uitzoeken om te overnachten. En die hellingen: over het algemeen kort maar krachtig; niet onprettig. We willen volgend jaar weer terug. Overigens reden wij ook van Stanraer naar Newcastle en dat is ook een fantastische route.
arnob schreef: Overigens reden wij ook van Stanraer naar Newcastle en dat is ook een fantastische route.
Arnob,

Dat hebben wij ook in de planning. Hoe zijn jullie gefietst? Heb je daar een track van?
Het eerste deel is nog onduidelijk, maar op een gegeven moment willen we Hadrian's route oppikken.
@Hans: ik kan nu niet bij mijn bestanden maar zal vanavond of morgen doorgeven wat ik heb.
HansvanderVeeke schreef: Het eerste deel is nog onduidelijk, maar op een gegeven moment willen we Hadrian's route oppikken.
Voor tracks van Hadrians Wall, kijk op mijn site bij Schotland 2010.
Op 7 en 8 juni fietste ik HW. Op 8 juni is dit inclusief Rondje Haltwistle, omdat ik verdwaalde. :oops:

Peter
Peter,

Bedankt voor het aanbod, maar de tracks van Hadrians wall heb ik al.
Het gaat me juist om het stuk van Stranrear tot deze route.
HansvanderVeeke schreef: Het gaat me juist om het stuk van Stranrear tot deze route.
dat was me niet helemaal duidelijk.
Dan toch eventueel maar zelf in elkaar knutselen.

Peter