Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beschadiging ge-anodiseerd frame, verven ofzo? - Forum Wereldfietser

beschadiging ge-anodiseerd frame, verven ofzo?

Hallo,

een oppervlak van 2mm bij 5mm is bij 1 van mijn staande poten van mijn achtervork van mijn racefiets (die deze zomer wordt omgebouwd tot randonneur) beschadigd, de beschermlaag (1mm diep) is daar verdwenen en het alluminium eronder glinstert.
Het gaat dus om een ge-anodiseerd frame (anodiseren = (aluminium en aluminiumlegeringen) elektrolytisch oxideren), ik weet niet wat ik er nu mee moet, kan bloot liggend alluminium veel kwaad?, erover heen iets verven/lakken? HELP

Petr
Petr schreef:Hallo,

een oppervlak van 2mm bij 5mm is bij 1 van mijn staande poten van mijn achtervork van mijn racefiets (die deze zomer wordt omgebouwd tot randonneur) beschadigd, de beschermlaag (1mm diep) is daar verdwenen en het alluminium eronder glinstert.
Het gaat dus om een ge-anodiseerd frame (anodiseren = (aluminium en aluminiumlegeringen) elektrolytisch oxideren), ik weet niet wat ik er nu mee moet, kan bloot liggend alluminium veel kwaad?, erover heen iets verven/lakken? HELP

Petr
Petr,

Ik heb sinds kort ook een beschadiging in de anodiseer laag van m'n mountainbike. Je schrijft dat deze laag tot 1mm diep is verdwenen. Een anodiseerlaag is volgens mij eerder 0,01mm dan 1mm. Als er echt 1 mm is verdwenen in de staande achtervork kun je beter een nieuw frame kopen. De kans is groot dat het breekt, zeker met bagage. De wanddikte van een alu frame ligt meestal tussen de 1,5 en de 2mm, dus een krater van 1mm is best een verzwakking.
Als het enkel en alleen de anodiseerlaag is, is er niks ernstigs aan de hand. Je kunt dan verschillende dingen doen:

- Gewoon niks er aan doen. Het alu zal gaan corroderen. Dit corrosielaagje zal op den duur zuurstofdicht zijn zodat het onderliggfnde alu niet verder corrodeert. Je krijgt een grijsachtige corrosieplek op je frame
- Licht opschuren en blanke spuitlak erover. De beschadiging zal zo niet gaan corroderen.
- Af en toe even polijsten met een fijne chroompolish of zoiets. Het alu blijft zo mooi glanzen.

Of gewoon je hele frame mat zwart spuiten:)

Blank alu, ookal is het totale oppervlak gecorrodeerd, kan dus totaal geen kwaad. De corrosiesnelheid is afhankelijk van het soort alu. Ik geloof dat alu uit de 6000 serie wat sneller corrodeert dan alu uit de 7000 serie. Verder is blank alu gewoon een beetje bewerkelijk. Na iedere pekelrit je frame poetsen is geen pretje.
'Cunningham' maakte begin jaren 80 blank alu frames, die na verloop van tijd dan ook dof grijs werden.


succes!

Hans

[/img]
Hoi Petr,
Ik heb een beschadiging aan mijn alu fiets een jaar geleden met tweecomponentenlijm dichtgesmeerd voordat het nat werd en daarna plaatselijk overgespoten. Niet echt fraai, maar het is een poging om de zaak af te sluiten. Aan de andere kant zijn er wel meer alu onderdelen aan een fiets die krassen hebben en de tijd weerstaan. De aan stuurpen en zadelpennen e.d.
Die 1 mm is idd heel erg diep voor geanodiseerd alu. Heb je er een foto van?
Als het alleen materiaal is dat weg is, hoeft het nog geen ramp te zijn, in menige achtervorkpoot zitten gaten voor bevestiging van het een en ander.
Het gaat ook om de vorm en plaats van de beschadiging.
Leon