Additionally, paste this code immediately after the opening tag: track volgen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

track volgen

Ligger schreef:
eric190173 schreef:
Het is redelijk eenvoudig om via 'mytrack' van Google een track te volgen.
Je moet even een app 'Linda filemanager' gebruiken. Hiermee selecteer je het gewenste gpx bestand (wat je jezelf mailt of download) en krijgt dan als keuze om het bestand als track te openen in Mytrack.

Op een plek waar je Wifi verbinding hebt route bakken in Bike Route Toaster, inladen in MyTrack met Linda en fietsen maar.
.
heb je al een gpx bestand van fietsersbondrouteplanner geprobeerd , krijg elke keer in my tracks melding geen geldige gpx ? lees ik het fb bestand in in bike toaster doet het als een tierelier
Hier hetzelfde. Laad ik het in in OruxMaps dan werkt het wel.... Rare routes trouwens van die fietsersbondrouteplanner..

Gr
Eric
Ligger schreef:heb je al een gpx bestand van fietsersbondrouteplanner geprobeerd , krijg elke keer in my tracks melding geen geldige gpx ? lees ik het fb bestand in in bike toaster doet het als een tierelier
Heb je het al aan de Fietsersbond gemeld? Misschien dat dit met een kleine wijziging aan hun kant opgelost kan worden.
Frank schreef:
Ligger schreef:heb je al een gpx bestand van fietsersbondrouteplanner geprobeerd , krijg elke keer in my tracks melding geen geldige gpx ? lees ik het fb bestand in in bike toaster doet het als een tierelier
Heb je het al aan de Fietsersbond gemeld? Misschien dat dit met een kleine wijziging aan hun kant opgelost kan worden.
Nee, ik heb het nog niet aan de fb gemeld het forum daar vind ik niet zo geweldig. Heb een route van gpstracks gedownload en dat ging in een keer goed. Dus vermoedelijk ligt het aan de gpx van de fb.

Alleen heb nu de route er in staan op mijn mobiel, wat kan ik er mee..:)
Gaan vaak met de tandem fietsend naar duitsland en had gehoopt een leuke route met de fb site kunnen maken en die dan te volgen op de mobiel. Ik weet het een echte gps is beter maar ik hoef niet zo veel apparaten te hebben op de fiets
Ligger schreef:Alleen heb nu de route er in staan op mijn mobiel, wat kan ik er mee..:)
Gaan vaak met de tandem fietsend naar duitsland en had gehoopt een leuke route met de fb site kunnen maken en die dan te volgen op de mobiel. Ik weet het een echte gps is beter maar ik hoef niet zo veel apparaten te hebben op de fiets
Met het programma Viewranger kun je gpx-routes op je mobiel volgen. Het kost 4 euro of zo, als kaartmateriaal kun je de gratis Open Street Maps gebruiken. Het programma heeft een ietwat steile leercurve door de talloze mogelijkheden, maar als je eenmaal weet hoe het werkt, kun je prima zelfgemaakte routes op je mobiel volgen.
Ik heb apemap proberen te installeren op een Samsung Galaxy S maar het lukt niet. Na contact te hebben gehad met Apemap via email blijkt dat het alleen verkrijgbaar is in de duitse android market. Engelse versie komt in Januari. Heb gezocht op wat downloadsites naar een recente apemap.apk maar niet kunnen vinden. Ga viewranger maar eens proberen.
We worden steeds 'veeleisender', maar heeft iemand ook al een applicatie gevonden waarmee je via geluid routeaanwijzingen krijgt. Ik gebruik mijn android telefoon als ik op mijn racefietsje weg ga als MP3speler en maak ik een track met endomondo. Leuke spielerij, maar het lijkt me ook wel leuk om een gpx-route te maken en in een app in te laden en dat die mij via mijn koptelefoon de route wijst... Bestaat zoiets?

Ik gebruik wel eens Google navigatie in de 'wandelmodus', werkt op zich, maar je kunt de route niet aanpassen..

Groeten
Eric
Het programma Viewranger, dat ik in een eerdere posting al noemde, heeft gesproken aanwijzingen van gpx-routes.
Ik ben geen beginneling meer met gps, in 2004 gebruikte ik er al een op de fiets.

Het voordeel van tracks is dat je geen kaarten oid nodig hebt, kaarten geven wel extra informatie over de omgeving.
Routes geven inderdaad , als een tomtom, richtings informatie.

Om de verschillende manieren van route plannen op een rij te zetten heb ik een aparte pagina gemaakt. Daar heb ik de fietstocht langs canal de garonne gebruikt als uitgangs positie.

Er zijn veel merken en mogelijkheden op gebied van gps, Garmin is misschien niet de goodkoopste maar heeft wel veel kaarten beschikbaar. (osm werkt er ook op, gratis)
Voordeel van "echte" gps-en is dat de batterij levensduur erg lang is en dat ze waterdicht zijn.

Afbeelding
Zelf heb ik (voorlopig) afgezien van GPS op de fiets. Vorig jaar kocht ik een degelijk werkje daarover: GPS für Biker. Zeer uitgebreid, over hoe GPS werkt en over apparatuur die nu op de markt is. Wel in het Duits.
Voor een vriendenprijsje!

Bouke
frank bueters in een ander draadje schreef:
eric190173 schreef:In principe wel, je geheugenkaart is je beperking. Je kunt op verschillende app's offline kaarten gebruiken en een GPX-track weergeven.
Interessant. Welke app's zijn het?
Ik kijk al een tijdje naar de dell streak (android) als alles in één oplossing voor onderweg; gsm, e-reader, camera en netbook. Offline route berekenen is een (nog onopgeloste) voorwaarde.

Frank
Voor plaatsbepaling op de fiets gebruik ik RMaps, hierin kun je tracks importeren en makkelijk switchen tussen verschillende kaarten. Deze gebruikt wel online data. Dit stelt niet veel voor. Ik heb een 1 GB datalimiet (/maand) en ik heb deze nog nooit voor meer dan 20% gebruikt..) In Nederland is het i.m.o. niet nodig om offline kaarten te installeren.

Oruxmaps is een app waar redelijk makkelijk een kaart op kan inladen voor offline gebruik en een track er op intekenen.
Op de site van Mobile Atlas Creator heb je volgens mij een redelijk overzicht van welke app's er zijn.

Een kaart maken verreist wel een beetje studie, maar is wel aardig om te doen.

Voor offline navigatie en route berekenen schijnt CoPilot wel aardig te werken, maar ik heb het nog niet gebruikt.

Als iemand een app weet waar je de fietskaart van de tovenaar zonder meer op kan inladen dan houdt ik me aanbevolen...

Groeten
Eric
Je met navitelwel garmin kaarten om vormen naar mn2 bestanden.

Helemaal ideaal is het nog niet.
Eric, dank voor de link, ik ben voorlopig wel weer even van de straat :wink:
BTW, kan Mobile Atlas Creator niet wat jij zoekt? OpenFietsMap is toch helemaal conform OSM?
frank bueters schreef:Eric, dank voor de link, ik ben voorlopig wel weer even van de straat :wink:
BTW, kan Mobile Atlas Creator niet wat jij zoekt? OpenFietsMap is toch helemaal conform OSM?
Mobile Atlas Creator kan het misschien wel, maar daarmee kan ik het nog niet.... :wink:

Groet
Eric
Mobile Atlas Creator kan alleen de 'online' osm kaarten weergeven (mapnik, osmarender, cyclemap e.d.). Die zijn allemaal op dezelfde osm database gebaseerd als de openfietsmap maar de layout is anders (gebaseerd op xml formaat). Vooralsnog is de openfietsmap alleen beschikbaar in Garmin formaat.
eric190173 schreef:
frank bueters in een ander draadje schreef:
eric190173 schreef:In principe wel, je geheugenkaart is je beperking. Je kunt op verschillende app's offline kaarten gebruiken en een GPX-track weergeven.
Interessant. Welke app's zijn het?
Ik kijk al een tijdje naar de dell streak (android) als alles in één oplossing voor onderweg; gsm, e-reader, camera en netbook. Offline route berekenen is een (nog onopgeloste) voorwaarde.

Frank
Voor plaatsbepaling op de fiets gebruik ik RMaps, hierin kun je tracks importeren en makkelijk switchen tussen verschillende kaarten. Deze gebruikt wel online data. Dit stelt niet veel voor. Ik heb een 1 GB datalimiet (/maand) en ik heb deze nog nooit voor meer dan 20% gebruikt..) In Nederland is het i.m.o. niet nodig om offline kaarten te installeren.

Oruxmaps is een app waar redelijk makkelijk een kaart op kan inladen voor offline gebruik en een track er op intekenen.
Op de site van Mobile Atlas Creator heb je volgens mij een redelijk overzicht van welke app's er zijn.

Een kaart maken verreist wel een beetje studie, maar is wel aardig om te doen.

Voor offline navigatie en route berekenen schijnt CoPilot wel aardig te werken, maar ik heb het nog niet gebruikt.

Als iemand een app weet waar je de fietskaart van de tovenaar zonder meer op kan inladen dan houdt ik me aanbevolen...

Groeten
Eric
Ben een beetje een smartphone-leek (hoewel ik een blackberry-ding heb), maar die Dell Streak lijkt me wel leuk. Om offline te navigeren en een berg kaarten te voorkomen zou je natuurlijk ook een hoge resolutie jpg-file kunnen maken (door bijvoorbeeld printscreens vanuit Google Earth/Map in photoshop aan elkaar te plakken) en dan op die hr-file in te zoomen. Dat kan toch wel met een Dell Streak?

Of kun je dat ding ook echt als GPS gebruiken? Offline that is, want je wilt idd niet hoge data-kosten en bovendien niet alle wegen zullen bereik hebben. Kun je dan gewoon OpenStreetMaps als onderlegger gebruiken?
AB schreef:
Of kun je dat ding ook echt als GPS gebruiken? Offline that is, want je wilt idd niet hoge data-kosten en bovendien niet alle wegen zullen bereik hebben. Kun je dan gewoon OpenStreetMaps als onderlegger gebruiken?
Ja dat kan. Co-pilot is een commercieel pakket waarmee je bijna alles kunt wat een willekeurige gos ook kan.
De grap voor mij zit in het gebruiken van fietskaarten, wat ook kan, ik moet alleen nog uitvinden hoe .....

Gr
Eric
AB schreef:een hoge resolutie jpg-file kunnen maken (door bijvoorbeeld printscreens vanuit Google Earth/Map in photoshop aan elkaar te plakken)
Dat kan maar Mobile Atlas Creator belooft het beter, nauwkeuriger en met behoud van layers te doen.
AB schreef:Of kun je dat ding ook echt als GPS gebruiken? Offline that is, want je wilt idd niet hoge data-kosten
GPS kost geen cent en over de hele wereld bereik. Ik wil echter niet met een "telefoon" op m'n stuur rijden. De route moet naar de outdoor GPS worden overgezet.
AB schreef:Kun je dan gewoon OpenStreetMaps als onderlegger gebruiken?
Jawel, maar dan moet je weer internet bereik hebben. Vandaar Mobile Atlas Creator oid waarmee de OSM kaart van het gebied kan worden opgeslagen in het apparaat. De route wil ik onderweg kunnen aanpassen.
frank bueters schreef:
AB schreef:een hoge resolutie jpg-file kunnen maken (door bijvoorbeeld printscreens vanuit Google Earth/Map in photoshop aan elkaar te plakken)
Dat kan maar Mobile Atlas Creator belooft het beter, nauwkeuriger en met behoud van layers te doen.
AB schreef:Of kun je dat ding ook echt als GPS gebruiken? Offline that is, want je wilt idd niet hoge data-kosten
GPS kost geen cent en over de hele wereld bereik. Ik wil echter niet met een "telefoon" op m'n stuur rijden. De route moet naar de outdoor GPS worden overgezet.
AB schreef:Kun je dan gewoon OpenStreetMaps als onderlegger gebruiken?
Jawel, maar dan moet je weer internet bereik hebben. Vandaar Mobile Atlas Creator oid waarmee de OSM kaart van het gebied kan worden opgeslagen in het apparaat. De route wil ik onderweg kunnen aanpassen.
Wat bedoel je precies met een outdoor GPS, is dat iets anders dan een smartphone met GPS, slash indoor GPS.

Zijn de smartphones dan inmiddels al zover dat je een Garmin Dakota 20 thuis kunt laten....

http://www.iphoneclub.nl/34371/dahon-br ... phone-uit/ De iphone als ideaal offline-alternatief, ook makkelijk op te laden onderweg.
AB schreef:Wat bedoel je precies met een outdoor GPS, is dat iets anders dan een smartphone met GPS, slash indoor GPS.

Zijn de smartphones dan inmiddels al zover dat je een Garmin Dakota 20 thuis kunt laten....
Ik denk dat met aanpassingen een smartphone wel als outdoor GPS te gebruiken is. Otterbox heeft wel aardige omhulsels voor smartphones. Maar wil je de hele dag met een GPS voor je fietsen, heb je budget en ruimte dan zou ik lekker een Garmin kopen. Praktischer.

Zelf fiets ik nooit met een GPS voor mijn neus en de kaart zit ook gewoon in m'n zak. Ik zou niet zonder kaart op pad gaan en GPS vooral gebruiken in twijfelgevallen en als ik door een stad heen moet. Bij mij is de GPS-functie een erg handige extra en wordt ook als zodanig gebruikt.
AB schreef:http://www.iphoneclub.nl/34371/dahon-br ... phone-uit/ De iphone als ideaal offline-alternatief, ook makkelijk op te laden onderweg.
Zelf ben ik niet zo'n Iphone liefhebber. Het is een prachtig apparaat, maar de bedrijfsfilosofie van Apple is niet mijn ding. Ik ben meer van de Linux zeg maar...
Fietsladers zijn er zo langzamerhand in meerdere vormen en maten waarmee elke smartphone wel op te laden is.
Groet
Eric
In het kader van de vragen rond off-line en online navigatie heb ik afgelopen zaterdag een testrit gemaakt met mijn HTC Desire HD (android telefoon).

Ik heb een rondje Drenthe-Friesland (ca. 150 km) op de routeplanner gemaakt van de fietserbond (knooppunten). Deze heb ik ge-exporteerd als gpx bestand en heb ik deze route ingeladen in de app RMaps (http://robertdeveloper.blogspot.com/2009/08/rmaps.html )
Er zijn verschillende vergelijkbare apps, maar deze bevalt mij wel goed, sober, maar functioneel. Als kaart gebruik ik OpenStreetMap Cyclemap. Op deze kaart krijg je LF-routes en fietsknooppunten mooi in beeld. De route is een duidelijke lijn die je kunt volgen.
Thuis heb ik de route op 2 zoomniveaus (13 en 16) gecached, en eenmaal van huis heb ik mijn dataverbinding (ivm energieverbruik) uitgezet.
Ook kun je off-line kaarten inladen maar dat verreist een beetje studie...
Als tracker heb ik endomondo (http://www.endomondo.com aangezet (voor de leuk). Aangezien ik vooral de knooppunten volgde heb ik RMaps niet veel nodig gehad.

Maar op het moment dat ik twijfelde was 1 druk op de knop voldoende om te zien of ik nog goed zat. Doordat ik mijn gps constant aan had staan hoefde ik niet te wachten op een fix.
Aan het eind van vd 8 uur had ik nog 50% batterij over, wat meer was dan ik verwacht had.

Voor mijn wensen biedt de telefoon voldoende GPS-functionaliteit en is het een leuk speelgoedje.

Groeten,
Eric

PS: er is ook een water- en stofdichte android telefoon, de Motorola Defy...