door
Xxxxx » vr 28 jan, 2011 11:04
Ondanks herhaalde zelfreflectie blijft inhalen (vooral met de tandem) redelijk problematisch.
Als ik bel: 40% negatieve reacties ('heb ie haast?').
Als ik niet bel: 40% negatieve reacties ('heb ie geen bel?').
Als ik er rustig achter blijf zitten (omdat we toch zo meteen afslaan, omdat er een breder gedeelte aankomt, of omdat we echt geen haast hebben): 30% negatieve reacties, men wordt zenuwachtig, gaat slingeren, raakt geïrriteerd.
Het enige wat in 90% van de gevallen werkt is 'communiceren'.
Stoker Anke vraagt 'mogen wij er even langs?' of zegt 'we blijven er nog even achter zitten, doe maar rustig aan'.
Maar ik heb geen zin om een zo groot deel van mijn tijd te besteden aan communicatie met fietsers waarvan ik vind dat ze om te beginnen maar eens een spiegel moeten monteren. Waarom zou ik moeten waarschuwen als ik een ander inhaal? Doen we dat in de auto ook?
Wat me ook iedere keer weer opvalt:
Zodra we de grens Nederland-Duitsland passeren zijn alle problemen in één keer verdwenen. In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Guernsey, Jersey, Frankrijk en zelfs Corsica ervaar ik het als een genoegen om te fietsen in relatie tot automobilisten (behalve Nederlanders), fietsers en voetgangers. En ook in die landen zijn sommige fietsroutes druk bezet.
In de Duitstalige landen mag je vrijwel overal fietsen waar je mag lopen. Nooit problemen.
In Duitsland wordt naast elkaar fietsen (waar het niet heel breed is) niet getolereerd. Ook daardoor geen inhaalproblemen.