Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Bulgarije?? - Forum Wereldfietser

Tips voor Bulgarije??

Tips voor Bulgarije??

Wij gaan deze zomer naar Bulgarije!! Het land nog even zien in zijn oervorm voordat de invloed van de Europese Unie is doorgedrongen.

De voorbereidingen zijn net gestart en de route ziet er in hoofdlijnen zo uit:

> We willen via Dupnitsa naar Melnik fietsen om vandaar
> de griekse grens te volgen tot smolyan en vandaar
> door te steke naar Plovdiv vervolgens naar
> Tryavna,
> Veliko,
> en via koprivstitsa terug naar Sofia

* Wie is al in Bulgarije geweest en heeft (route) tips; dingen die we niet moeten missen of zeker moeten laten.
* Is het verstandig om de tent mee te nemen of kan je deze gezien de staat van de campings en de goedkope overnachtingen maar beter thuislaten?
* Kan je je verpakkingsmateriaal stallen op het vliegveld van Sofia?
* Is de weg vanuit het vliegveld naar Sofia of naar het Zuiden druk?
* Hoe kom je het beste weg bij het vliegveld?

Bedankt voor je info!

Blanche
Hoi Blanche,

Starten jullie in Sofia? Wat er precies in Dupnitsa is te zien weet ik niet; Je kan ook overwegen een stop te maken in Bansko, vandaaruit het Piringebergte bewandelen. Melnik is inderdaad de moeite waard. Op weg naar Smolyan kom je in de buurt van de Triglav kloof.
> door te steke naar Plovdiv vervolgens naar
> Tryavna,
> Veliko,
> en via koprivstitsa terug naar Sofia
Als jullie nog tijd hebben: de rotsen van Belogradchik, in het NW van het land.
Wie is al in Bulgarije geweest en heeft (route) tips; dingen die we niet moeten missen of zeker moeten laten.
Is het verstandig om de tent mee te nemen of kan je deze gezien de staat van de campings en de goedkope overnachtingen maar beter thuislaten?

Als je van wild kamperen houdt kan je deze meenemen. Maar B&B en goedkope hotelletjes zal je voldoende tegenkomen. Mocht je meer info kijk verder op mijn site (maar die wist je al te vinden) of stuur me een pm.

Groeten, Minko
De tovenaar schreef:Hoi Blanche,

Starten jullie in Sofia? Wat er precies in Dupnitsa is te zien weet ik niet;

Dat weet ik ook niet Minko...heb nu alleen nog maar een kaartje uit de LP en de Trotter....het is de eerste plaats richting het gebied dat wij willen bezoeken :D
Nog wat tips voor wegenkaarten:

http://bgmaps.com

http://maps.live.com/ (beter dan google earth)

http://panoramio.com (google earth met foto's)

Dank je Minko!

Nou verder nog iemand informatie over Bulgarije?
:P

Hoi!

Zien nu jullie topic hier staan en zullen proberen nog wat antwoorden te geven. De route die jullie willen volgen gaat over de "1" (of E79) zuidwaarts? Wij nemen aan dat de keuze hierop gevallen is ivm het passeren van het Rilski klooster. Onze ervaring met "E" wegen in Oost Europa zijn niet zo goed. Vandaar onze keuze op een wat oostelijker route. Rilski hebben wij dus nooit bezocht, wel het Bachkovski klooster onder Plovdiv dat zeker ook de moeite waard was. Daarbij ligt Rilski aan een doodlopende zijweg...
Melnik mis je natuurlijk dan weer wel met een oostelijkere route.
Tigrad kunnen wij zeker ook aanbevelen!

Sofia airport verlaten ging destijds zeer eenvoudig, er ligt een vrij rustige weg naar het zuiden die uitkomt op de ringweg (snelweg). Bij dat viaduct kun je ook over lokale wegen verder (zoals wij deden richting Samokov).

Hotels vonden wij (in 2000) relatief duur. Uit eten, boodschappen etc waren spotgoedkoop.

Verpakking materiaal stallen op het vliegveld hebben wij niet gedaan. In Sofia zelf vonden wij voor de terugweg een paar eenvoudige fietsenwinkels die dozen hadden.

Succes!
Ed en Myrthe

Je kan natuurlijk ook overwegen heen te vliegen via Thessaloniki, dan pik je Melnik mee vanuit het zuiden en dan via Triglav en het Bachkovski klooster richting Plovdiv. Terugvliegen via Sofia of de trein van Sofia naar Thessaloniki.

Misschien niet helemaal geschikt voor fietsers, maar toch vermedenswaard mocht je de bergen intrekken, kan je op onderstaande site topografische kaarten van Bulgarije (1:50.000!) downloaden: Soviet military maps collection

En hier nog een site waar een ijverige Tsjech wat topografische kaartjes heeft gescand van

Rila 1:55 000
Pirin 1:55 000
Vitosa 1:50 000
Rocks of Belogradchik 1:50 000
Rousse 1:10 000

:idea: En last but not least...

GPS Topomaps Bulgaria voor Garmin en Maggelan GPS toestellen.
Geen idee of je ze ook hier gratis kan downloaden, maar de kaartjes zijn in elk geval zeer gedetailleerd met hoogtelijnen e.d.

Hallo,

wij, dat zijn mijn vriendin en mezelf, zijn in de zomer van 2006 door Bulgarije gefietst. We hadden ons grofweg gebaseerd op http://www.verrefietsers.nl, maar hebben hier en daar iets toegevoegd of afgesneden. Het laatste stuk van onze route hebben we zelf geïmporviseerd.

ROUTE
Onze tocht verliep grofweg als volgt: Sofia - Samokov - Dupnica - Blagoevgrad - Sandinski - Melnik - Goce Delcev - Dospat - Pamporovo - Asenovgrad - Plovdiv - Brezovo - Pavel Banja - Dunavici - Gabrovo - Veliko Tarnovo - Targoviste - Velika Preslav - Varna

In die kleine drie weken hebben we dus een flink stuk van Bulgarije gezien. En dat is alleen maar meegevallen. Schitterend land, schitterende mensen en schitterend weer! Tot nu toe één van de beste fietsvakanties ooit voor ons.

OPMERKINGEN
* We wilden met alle geweld het Rila klooster zien en Melnik aandoen. Daarom gingen we in Samokov richting Dupnica en niet richting Borovec zoals de verrefietsers deden. Je was zelf ook zoiets van plan. Wel, hou rekening met hele drukke banen waar je aan 100km/u voorbij geraasd wordt. De E79 is niet wat je noemt een droom van een fietsweg. Daarenboven is de weg eigenlijk verboden voor fietsers. Gelukkig heb je hem tussen Dupnica en Blagoevgrad maar voor een kleine 10 km nodig. Erna kan je op kleinere baantjes verder.

* Er loopt inderdaad maar één weg het Rila klooster, maar wij vonden die heel aangenaam en perfect als daguitstap (we overnachtten in Rila zelf). Het klooster zelf is ook de moeite.

* Tussen Blagoevgrad en Sandinski is enkel de E79 mogelijk. Omdat we het te gevaarlijk én helemaal niet leuk vonden om op zo'n baan te fietsen namen we voor dat stuk de trein.

* Vanuit Sandanski langs Melnik over het Piringebergte. Wij hadden 35°C en géén schaduw. De 20 kilometer klimmen leken er wel 1000. Wel prachtig nieuw asfalt en ongelooflijk mooie vergezichten.

* In het grensgebied met Griekenland is open wapendracht aanvaard. Na een gesprekje met 2 Bulgaren leerden we dat het gebied vroeger tijdens het communisme 'restricted area' was en dat is een beetje blijven hangen. (we hebben één maal in de loop van een geweer gekeken die uit een voorbij rijdende wagen op ons gericht werd) Die Bulgaren waren zelf op vakantie en zeiden dat de mensen in dat stuk veel wantrouwiger waren.

* In Plovdiv bleven we twee dagen. Echt een leuke stad.

* Erna over de shipka pas. En als je boven bent, neem dan meteen de moeite, hoe moe je ook bent, om die 800 trappen te doen. Het uitzicht is weergaloos.

* Probeer niet in Gabrovo te overnachten, er is slecht één hotel (Balkan) en ze buiten die monopoliepositie ten volle uit.

* Na Veliko Tarnovo gingen we richting zwarte zee. De omgeving en natuur waren veel minder indrukwekkend dan in het eerste deel van de reis.

* Om bij Varna te komen namen wij de rechter oever van de monding omdat die veel minder druk is. Hou wel rekening met de nodige industriegebieden.

* Vanuit Varna namen we de nachttrein tot Sofia. Belachelijk goedkoop.

KAART
Welke kaart gebruikten wij? een scheurvrije en waterproof reise know how (world mapping project). Een geluk dat ze scheurvrij was, want ik heb een paar maal zin gehad om die kaart aan stukken te trekken. Campings die er op stonden waren er helemaal niet, wegen klopten niet, etc. Geen aanrader dus.

OVERNACHTEN
De hotels zijn in vergelijking met de prijzen van bijvoorbeeld levensmiddelen aan de hoge kant. We betaalden gemiddeld 35 leva (zo'n €18) voor een hotelkamer. Die waren wel brandschoon en altijd in orde. Campings zoals wij die kennen zijn er niet echt, meestal is een Camping in Bulgarije een verzameling van kleine hutjes. We hebben ook enkele malen wild gekampeerd wat geen problemen opleverde. In Varan vonden we een kamer bij een ouder koppel. Heel leuk en nog goedkoop ook.

LUCHTHAVEN EN FIETSDOZEN
Wij landden in Sofia rond 1u30. Wegens dat late uur hadden we en hotelkamer geboekt in een nogal duur hotel. We zijn er met een taxi naar toe gegaan (laat je niet afzetten). Het hotel was dan wel duur, ze hebben onze kartonnen dozen 3 weken bijgehouden waardoor we zonder moeite konden terug keren. Op aanraden van het personeel zijn we 's morgens eerst naar het centrum gereden om geld te wisselen (doe het NIET in de luchthaven zelf) en enkele andere zaken te regelen.Vanuit het centrum is het eenvoudig om uit Sofia te raken. Hou opnieuw rekening met drukke ringwegen. Hetzelfde geldt om van de luchthaven weg te raken.

NOG ENKELE TIPS
* leer het cyrillisch alfabet, anders vind je de weg nooit.

* bestel als je uit eten gaat alles apart. Je krijgt enkel wat je bestelt en dan nog alles samen ook. Dus eerst soep kiezen, opeten, erna vlees/vis, groenten, etc. bestellen, opeten, erna dessert bestellen. Wij hebben de eerste keer de fout gemaakt alles te bestellen en kregen ook letterlijk alles tezamen geserveerd. Ijsje, soep, vlees, vis, de hele battaklan (goed gelachen).

TOT SLOT
zeker doen die reis naar Bulgarije!!! De mensen waren, afgezien van die ene met zijn geweer, zo ongelooflijk vriendelijk en open, je houdt het niet voor mogelijk. De natuur is prachtig en afgezien van de eerste halve dag hebben we geen druppel regen gezien.

Mocht je nog vragen hebben, vuur maar af.

Mvg,

Kris

Jeetje......Bedankt Kris voor de uitvoerige beschrijving.
Ik zit vandaag al de hele dag met mijn drie reisboeken en de kaart van Freitag and Bernt.....de route te plannen. Dus deze info is fantastisch.
We volgen bijna dezelfde route als jullie. Tot aan Veliko Tarnova is hij hetzelfde. Wij gaan van daaraf weer richting Sofia. En inderdaad denken we eraan om een stukje te bussen/treinen over de drukke route E 79 richting
Griekenland.

Omdat je bescrhijving zo uitgebreid is, raad ik je aan om deze aan te melden bij de landeninformatie van de website. Ga naar landeninfo > kises voor Bulgarije en knip, plak en verzend je tekst naar de webmaster.

Wellicht dat ik op een later moment met je contact opneem. ....
Bye the way.....zijn er in de bergen van Bulgarije ook veel (drink)water bronnen?

De door ons gefietste route, de ervaringen en info zijn na deze zomer te natuurlijk te zien op mijn weblog.

Alvast bedankt voor de info!

Blanche

Blanche schreef: Bye the way.....zijn er in de bergen van Bulgarije ook veel (drink)water bronnen?
Blanche
Ja hoor, ik kwam volop fonteintjes/bronnen tegen in het Rhodope gebergte en heb er dankbaar gebruik van gemaakt. Heerlijk schoon bronwater. Sommige staan ook aangegeven op de topokaart op http://www.topomaps.info met "voda" maar onderweg waren er meer dan op de topo kaarten staan aangegeven. Je ziet de plaatselijke bevolking ook regelmatig met jerrycans naar zo'n bron rijden om drinkwater te tappen. Het Bulgaarse flessenbronwater komt ook uit die regionen.

Afbeelding
Fonteintje met bronwater, Rhodope Bulgarije.

PS:
De kaarten van bgmaps.com geven ook enkele bronnen aan:
Afbeelding

sirk schreef:* Tussen Blagoevgrad en Sandinski is enkel de E79 mogelijk. Omdat we het te gevaarlijk én helemaal niet leuk vonden om op zo'n baan te fietsen namen we voor dat stuk de trein.
Dat stuk E79 loopt ten zuiden van Blagoevgrad door een hele smalle canyon, ik was er al eens eerder met de auto doorgereden dus met de fiets besloot ik ook de trein te nemen van Sofia-Sandanski. Kaartjes kochten we toen bij de conducteur omdat men een beetje moeilijk deed bij het loket, voor 4 euro twee enkeltjes en de fiets mocht gratis mee. Het scheelde natuurlijk wel dat mijn reisgenote een Bulgaarse was. :lol:
In 2004 zijn ze gestart de E79 te verbreden tot vierbaans autosnelweg, ik weet niet hoever ze nu gevorderd zijn met de wegwerkzaamheden.
:oops: mmm ik zie net dat ik in dit draadje nooit heb teruggekoppeld maar wel in andere draadjes en de landeninfo. Bij deze dan nog even alles op een rij;

:arrow: Wij zijn er een maand geweest in 2007. We hebben in B&B geslapen die je overal voor een appel en ei vind. Ik weet niet hoe het met de drukte nu zit, weet wel dat de autoverkopen ontzettend in de lift zaten... Eten is heerlijk! Het lijk op turks en is bovendien super goedkoop. Bijvoorbeeld de Chopska salade en een soort aardappelkoek. We hadden en kaart gekocht in Duitsland bij de duitse ANWB met het cyrillisch schrift, ben helaas de naam vergeten. De route staat in het begin van het filmpje en die was erg mooi. Kust zou ik mijden, te toeristisch. Nogal een anti climax als je de andere rustige wegen hebt gefietst. Het kan er wel erg warm zijn in hartje zomer. Wij hebben diverse bosbranden meegemaakt en soms was dat wel eng als je op verlaten wegen zat. Houd daarom zomers de situatie goed in de gaten.

:arrow: Ik heb ook nog een draadje over weg van de snelweg geopend waar een autoluwe route vanaf het vliegveld beschreven staat aangemaakt. Maar goed of de situatie nu nog zo is. http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 57&start=0

:arrow: De Fietsvakantiewiki

:arrow: route staat in vet groen op minuut 1:40 aangegeven in de video. Gestippled groen is 1 x bussen en 1 x treinen.

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... os/1882444[/wfvimeo]
Hoi fietsvrienden,

Ook ik vlieg naar Sofia en wel op 7 mei. Ik wil eerst de stad in fietsen en daar een goedkoop onderkomen zien te vinden evt. ergens in een buitenwijk.
De andere dag ga ik opweg naar Servie om vandaaruit door de Balkan een schitterende tocht te maken. Zo het er naar uit ziet fiets ik naar huis. [Zutphen].

Kamperen doe ik bijna overal in het wild op de meest uiteenlopende plekken, ik heb al eens in een oude schuur mijn tent opgezet, op een aanlegstijger, vlak naast een een zigeuners familie, naast een kerkhof, enz. Als ik tegen de schemer een mooie plek zie maak ik eerst mijn eten klaar en als het bijna donker is zet ik snel mijn tentje op zodat ik zeker ben dat ik geen pottenkijkers naast mijn tent heb staan. Dan slaap ik beter als op menig mooie camping of 4 sterren hotel.

Mijn insteek is altijd dat ik wel zie wat er op mijn weg komt, nog nooit ben ik op een grote luchthaven of stad blijven steken, met een beetje vragen kom je overal weg is mijn ervaring.... niet te naar om maken!

Weet iemand een goedkoop adres in SOFIA?

groeten, Henk Kamphuis http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Heel informatief, deze berichten over Bulgarije!

In een bericht van Blanche las ik over de gebruikte kaart van Freytag & Berndt. Die heb ik intussen besteld, dan kan ik de route verder kan bepalen en binnenkort zal ik mij ook in het cyrillisch schrift verdiepen want ik begrijp dat dit heel zinvol is!

Nog enkele praktische vragen waar ik graag ervaringen over verneem:
Lukt het om een beetje contact te leggen met de mensen en in welke taal kun je dan communiceren?
Zijn er regelmatig betaalautomaten om wat geld op te nemen? Ik krijg een vermoeden dat dit niet vanzelfsprekend is...

Om de benen al een beetje los te maken nu eerst op zoek naar de muziek van Boris Karlov, een onnavolgbare accordeonist uit de eerste helft van de vorige eeuw! Ben benieuwd of deze muziek er nu ook nog klinkt..

Groet,

Jaap
Hoi Jaap,

Op de luchthaven kun je makkelijk geld pinnen weet ik inmiddels.
Verder in de wat grotere plaatsen. En anders ga je naar een bank of postkantoor, daar heb ik in Rusland en andere oosteuropa landen goede ervaringen mee.
Of wat euro's in een hotel of winkel wisselen.

Ja het is makkelijk om de letters van het cyrillische schrift een beetje te kennen, trouwens het wijst zich vrij snel. Ik heb zelf een paar Russische woorden geleerd en anders wat Duits en in de grote steden spreken jonge mensen tegenwoordig ook Engels.

Veel plezier gewenst door Henk Kamphuis, http://www.kleurrijkleven.webklik.nl

jaap van mourik schreef:Heel informatief, deze berichten over Bulgarije!

In een bericht van Blanche las ik over de gebruikte kaart van Freytag & Berndt. Die heb ik intussen besteld, dan kan ik de route verder kan bepalen en binnenkort zal ik mij ook in het cyrillisch schrift verdiepen want ik begrijp dat dit heel zinvol is!

Nog enkele praktische vragen waar ik graag ervaringen over verneem:
Lukt het om een beetje contact te leggen met de mensen en in welke taal kun je dan communiceren?
Zijn er regelmatig betaalautomaten om wat geld op te nemen? Ik krijg een vermoeden dat dit niet vanzelfsprekend is...

Om de benen al een beetje los te maken nu eerst op zoek naar de muziek van Boris Karlov, een onnavolgbare accordeonist uit de eerste helft van de vorige eeuw! Ben benieuwd of deze muziek er nu ook nog klinkt..

Groet,

Jaap
[Nog enkele praktische vragen waar ik graag ervaringen over verneem:
Hoi Jaap,

Toen wij er waren in 2007 waren er al voldoende pinautomaten. Ik denk dat dat alleen nog maar beter is nu. Op de route die ik beschreef van het vliegveld zaten al een paar pinautomaten. Wij hebben makkelijk met de mensen kunen praten in het duits, engels en met handen en voeten. We vonden de mensen ontzettend behulpzaam en vriendelijk. Je zult er echt een leuke tijd hebben. We zouden zo weer gaan.

Goede reis!