Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pedalen vervangen - Forum Wereldfietser

Pedalen vervangen

Het kunststof/rubber profiel van de platform pedalen van mijn Santos Travelmaster is afgesleten en dat is niet fijn bij vochtig weer. :(
Ben zeer content met de platform pedalen, daarom ik wil ze gaan vervangen door duurzamere metalen exemplaren met pinnen.
Ik wil ze bestellen bij ChainReaction, daar zijn ze goedkoper en ze hebben ze een uitgebreid assortiment. Zo uitgebreid, dat ik niet weet welke ik moet kiezen.....
Wie heeft ervaring met deze pedalen en welk merk/soort is het beste?
Zoek eens bij CRC op het merk Wellgo. Zij hebben robuuste platformpedalen. Heb zelf denk ik B54.
Mijn ervaring:
Op mijn Santos zaten bij aankoop zo'n pedalen met 'ijzeren pinnen'. Geven wel heel veel grip, maar mijn fietsschoenen gingen er wel door in de vernieling en de pedalen lieten ook flinke schrammen in mijn kuiten achter bij 'toevallig schuren van kuit langs trapper'. Ik was er niet erg blij mee
Dat lijkt me i.d.d. een pijnlijk nadeel! Zijn de pinnen zó scherp dat ze de Vibram zolen van wandelschoenen beschadigen?
Er zijn volgens mij weinig alternatieven.....
Spd pedalen zijn voor mij geen optie, ben hiermee ooit gigantisch op m'n plaat gegaan :(
Ik wil weer platform pedalen omdat ik sinds ik hiermee fiets geen last meer heb van pijnlijke, vermoeide voeten en tijdens fietsvakanties geen extra paar schoenen mee hoef te nemen als ik 's wil wandelen.
Als je nu ook niet tegen je pedalen stoot zou ik me geen zorgen maken over de pinnetjes.
Doe je dat nu wel eens, dan kan het wat pijnlijker worden.

Die B54 is absoluut een goed model.
Black wordt als het goed is vanzelf Silver... :wink:
Ergon brengt de ergonomische PC2-pedaal op de markt (= geen klikpedaal)

http://www.ergon-bike.com/us/en/interbike2010-pc2
En je kunt de pinnetjes zelf in hoogte verstellen. Doe dit wel als ze nog nieuw zijn.
Zo beperk je slijtage aan je schoenen.
Hoi,

op mijn Santos zitten aluminium-pedalen met boutjes / pinnen voor extra grip. Ik heb zelf nog nooit hinder hiervan ondervonden. Wel vind ik dat deze boutjes een groot plus-punt zijn t.o.v. pedalen zonder deze boutjes omdat je altijd grip hebt. Ik voorkom liever dat ik uitglijdt over mijn trappers en gevaarlijk ten val kom, dan dat ik heel misschien mijn benen open haal. (wat in 4 jaar tijd nog steeds niet is gebeurd)
Die Wellgo's zitten op onze tandem en deze Shimano's op een andere fiets. Allebei prima pedalen al zijn de pinnetjes van de Shimano beslist kleiner en minder scheenbeenvijandig dan die van de Wellgo.
hester b. schreef:Spd pedalen zijn voor mij geen optie, ben hiermee ooit gigantisch op m'n plaat gegaan :(
Klapschaatsen, da's net zoiets. Is meteen de naam verklaard.
Maar na één keer goed klappen vergeet je dat toch niet meer?
ik was nog even vergeten te vermelden dat mijn schoenen met vibram zolen bijna niet slijten van de pinnen.
jeroen_ schreef:ik was nog even vergeten te vermelden dat mijn schoenen met vibram zolen bijna niet slijten van de pinnen.
Bijna niet? Bedoel je dan dat je geen slijtage ziet, te wijten aan de pedalen of toch duidelijk onderscheidbare slijtage door die pinnen?
Hoi Lasse,

wat ik bedoel te zeggen is dat de slijtage bij mijn schoenen die toevallig een Vibram zool hebben verwaarloosbaar klein is. Als je goed kijkt zie je na een jaar fietsen (fietsvakantie + thuisgebruik) wel kleine slijtagesporen die door de pinnen zijn veroorzaakt, maar dit is echt verwaarloosbaar.

Ook kan ik melden dan de zolen van andere schoenen zonder Vibram zool (en dit waren vaak geen goedkope schoenen) wel flink aangetast werden...

Mijn conclusie is dus dat indien je wat hardere slijtvaste zolen hebt (beetje het type dat je ook vaak in wandel / bergschoenen ziet) de pinnen geen probleem zijn voor slijtage van de zool. Echter wanneer je deftige schoenen hebt met een wat zachtere zool, dan wordt de zool best lelijk, je ziet dan duidelijke krassen en er vallen stukjes zool uit. Maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan schoenen met een wat stijvere zool omdat dit ook fijner fietst. (minder doorbuiging)
Het feit dat er "Vibram" op staat wil niets zeggen. Dat is gewoon een zolenbakker die ook zolen bakt met andere namen er op. Die schoenenmerken betalen dan alleen iets meer voor de zolen omdat de naam Vibram er op ontbreekt.
Zolen uit de fabriek van Vibram kunnen als merknaam ook Lowa, Meindl, Hanwag, Scarpa, Salomon, Garmont, Tecnica, Berghaus, Raichle, etc., etc. heten.

Binnen de klassieke "grote 3" is het vanaf de B-categorie schoenen zo dat Lowa de zachtste zolen heeft ("zacht als een kussentje, maar slijten bij de neten"), Meindl de hardste ("onverslijtbaar! maar wel weinig demping"), en Hanwag zit daar tussenin ("gewoon goed").
frank bueters schreef: (...) al zijn de pinnetjes van de Shimano beslist kleiner en minder scheenbeenvijandig dan die van de Wellgo.
Helemaal mee eens. Ook de schoenzolen hebben minder te verduren.

Gerd
De pinnen in de Wellgo's zijn inderdaad vlijmscherp. Dat komt door het schroefdraad, aangezien het eigenlijk simpele stelschroefjes zijn. Ik heb ze met een vijltje aan de bovenkant wat afgerond. Dat voorkomt een hoop ellende aan je schoenen en aan je benen. Overigens kun je er ook wat pinnetjes uithalen, bijvoorbeeld de middelste, die echt in je voet duwen en voor de grip niet nodig zijn.
Klopt helemaal!
Ach, een beetje bloed aan de kuiten staat ook interessant.
Bij m'n linker Wellgo pedaal zijn de reflectoren eraf, gebroken, geraakt, bij het rechter pedaal niet.
Trap ik links, stalen heupprothese!!!, toch wat harder dan rechts? Iemand een idéé???
Leuk forum is dit toch.