Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM heeft de regels weer veranderd - Forum Wereldfietser

KLM heeft de regels weer veranderd

De KLM heeft de regels voor fietsvervoer alweer veranderd.

Stuksconcept

Voor vuchten naar de USA en Canada geldt in de economy-klasse dat je voortaan nog slechts één stuk bagage (23 kg) gratis mee mag nemen. Voor een tweede stuk bagage (en dat mag uitdrukkelijk ook een fiets van max.23 kg zijn) moet je betalen: €/USD/CAD 50,- voor een enkele reis.
Als de fiets het derde stuk bagage wordt (of te zwaar is), betaal je €/USD/CAD 200,- voor een enkele reis.

Gewichtsconcept

In het gewichtsconcept mag je fiets gratis mee als je totale ruimbagage binnen de gewichtslimiet van 20 kg blijft. Kom je daarboven dan mag je kiezen: overgewicht kilo's betalen of de fiets als extra begagestuk tegen een vast tarief. Dat laatste zal veelal veel goedkoper zijn. Dit tarief is per enkele reis: € 20,- binnen Nederland; € 40,- binnen Europa (en nog wat landen) en € 80,- voor overige landen. Let wel: dit tarief wordt verdubbeld als het gewicht van de fiets inclusief verpakking niet binnen de 20 kg blijft.

Om het toch nog ingewikkeld te maken. In het hoofdstuk ruimbagage staat de volgende cryptische noot:
* In plaats van de standaard toegestane golftas mag u eventueel een surf-, duik-, (water)ski- of snowboarduitrusting of een fiets (geen tandem) kosteloos meenemen.
Wat betekend dat nu: eventueel?

Gerd
GerdC schreef: Wat betekend dat nu: eventueel?
Dat je eventueel een fiets kosteloos mag meenemen, maar je moet niet :D

Eventueel mag je die ook thuislaten, eventueel mag je er ook 20, 40 of 80 € voor betalen. :wink:
Geachte heren waar kan je dit concept/regelgeving uitprinten, wel handig om mee te nemen,is er een engelse versie?

Wij gaan met KLM naar Bangkok en dacht de fiets in bubbeltjes folie te doen en doosje om voor en achterwiel fietsen zijn dan 17-18 kilo nog 2 kilo voor bagagge over en ons kindje haar 20 kilo kunnen we dan voor de fietstassen gebruiken, klopt het dit officieel mag zonder bijbetaling?

groet en dank

David
David Samson schreef:Geachte heren waar kan je dit concept/regelgeving uitprinten, wel handig om mee te nemen,is er een engelse versie?

Wij gaan met KLM naar Bangkok en dacht de fiets in bubbeltjes folie te doen en doosje om voor en achterwiel fietsen zijn dan 17-18 kilo nog 2 kilo voor bagagge over en ons kindje haar 20 kilo kunnen we dan voor de fietstassen gebruiken, klopt het dit officieel mag zonder bijbetaling?

groet en dank

David
Bij de KLM moet je de fietsen altijd vooraf aanmelden. Vraag aan het call center meteen alle informatie hoe het zit met de regels voor bagage van jullie kind.
Hoi David,

Ik heb laatst het callcentrum opgebeld omdat ik de info op de website aardig verwarrend vond. Afhankelijk van de vlucht waarmee je gaat betaal je een andere prijs voor het meenemen van je fiets. Zoals aan het begin van dit draadje uitgelegd. Bij de vlucht waar ik over belde mocht de fiets mee in de 23 kilo bagage. (two piece concept) Ik zou voor een derde bagestuk een paar tientjes bijbetalen retour. Dus opbellen naar KLM doen! Reserveer dan gelijk telefonisch je ticket voor 10 euro administratie meer (tov webboeken) omdat alleen dan je zeker bent van een fietsplaats.

Ik heb de medewerker wel gezegd dat de info op hun site niet echt duidelijk is. Als je alleen de fietsregels leest denk je dat je heel veel geld kwijt bent voor je fiets.Terwijl dit in realiteit wel meevalt.
Blanche schreef:Hoi David,

Ik heb laatst het callcentrum opgebeld omdat ik de info op de website aardig verwarrend vond. Afhankelijk van de vlucht waarmee je gaat betaal je een andere prijs voor het meenemen van je fiets. Zoals aan het begin van dit draadje uitgelegd. Bij de vlucht waar ik over belde mocht de fiets mee in de 23 kilo bagage. (two piece concept) Ik zou voor een derde bagestuk een paar tientjes bijbetalen retour. Dus opbellen naar KLM doen! Reserveer dan gelijk telefonisch je ticket voor 10 euro administratie meer (tov webboeken) omdat alleen dan je zeker bent van een fietsplaats.

Ik heb de medewerker wel gezegd dat de info op hun site niet echt duidelijk is. Als je alleen de fietsregels leest denk je dat je heel veel geld kwijt bent voor je fiets.Terwijl dit in realiteit wel meevalt.
Een weer heeft Blanche gelijk. Ik ben afgelopen juni met de KLM naar Zweden gevlogen (zie ook dit forum), maar voor Zweden kunnen weer andere regels gelden dan voor Bangkok.
bert sitters schreef: Een weer heeft Blanche gelijk.
Volgens mij moet je wat van me Bert....je bent wel heel erg aardig de laatste tijd. :wink: :lol:
Vliegen as dinsdag met de fiets rechtstreeks naar Bali, het zal mij benieuwen hoe hoe en wat we moeten betalen voor de fietsen .
Dirk
dik5 schreef:Vliegen as dinsdag met de fiets rechtstreeks naar Bali, het zal mij benieuwen hoe hoe en wat we moeten betalen voor de fietsen .
Dirk
Uhhh :shock:
Heb je je fiets nog niet aangemeld en betaald dan?
MMM als ik jou was zou ik maar even bellen.

Fijne vakantie!
Fietsen wel aangemeld maar nog niet betaald aan de KLM
Ik ben KLM pensionado wat uiteraard vele voordelen opleverd, maar moet meestal wel het volle pond voor de fiets betalen.
Blanche schreef:
bert sitters schreef: Een weer heeft Blanche gelijk.
Volgens mij moet je wat van me Bert....je bent wel heel erg aardig de laatste tijd. :wink: :lol:
Nu je het zo meldt , valt het me ook op, maar ben ik wel eens onaardig tegen jou geweest :idea: :idea: :idea: ?
Nee hoor Bert, je bent altijd aardig voor me....alleen de laatste tijd ben je poeslief!
Maar ik hou wel van poezen :wink:

Zo nu weer ON-Topic!
dik5 schreef:Vliegen as dinsdag met de fiets rechtstreeks naar Bali, het zal mij benieuwen hoe hoe en wat we moeten betalen voor de fietsen .
Dirk
Als ik het goed begrepen heb, is er bij KLM/Air France voor de meeste bestemmingen een enorm verschil in bijbetaling voor de fiets als je bv. niet twee maar slechts één bagagestuk naast de fiets incheckt. Door wat meer handbagage mee te nemen kun je de kosten dan flink beperken. Maar het kan natuurlijk zijn dat het je niet uitmaakt of je 55 dan wel 200 euro moet bijbetalen...
bert sitters schreef:Bij de KLM moet je de fietsen altijd vooraf aanmelden.
Ik heb nooit een fiets tevoren aangemeld. Misschien geluk gehad?
Bij AirFrance had ik in 2008 in elk geval geen problemen. Je mag toch aannemen dat KLM dezelfde regels hanteert als AirFrance.
Jan Eleveld schreef:
bert sitters schreef:Bij de KLM moet je de fietsen altijd vooraf aanmelden.
Ik heb nooit een fiets tevoren aangemeld. Misschien geluk gehad?
Bij AirFrance had ik in 2008 in elk geval geen problemen. Je mag toch aannemen dat KLM dezelfde regels hanteert als AirFrance.
De regels van KLM en Air France zijn pas de laatste tijd in elkaar geschoven. Mede daardoor ook alle veranderingen.
Mij is het dringende advies gegeven om vervoer van je fiets echt vooraf aan te melden, anders is er kans dat je fiets niet meekan.
Naar Bangkok vliegt de KLM met combi's: passagiers en vracht.
Normaal ben ik "standbypassenger" en heb ik de fietsen ook nooit aangemeldt.
Deze keer heb ik echter een "geboekt" heen ticket en heb ik dat wel gedaan.
Wij checken inderdaad heel weinig bagage in, dus met een beetje geluk niet veel extra geld kwijt.
bert sitters schreef: De regels van KLM en Air France zijn pas de laatste tijd in elkaar geschoven. Mede daardoor ook alle veranderingen.
Mij is het dringende advies gegeven om vervoer van je fiets echt vooraf aan te melden, anders is er kans dat je fiets niet meekan.
Naar Bangkok vliegt de KLM met combi's: passagiers en vracht.
Zo'n drie weken terug kreeg ik hetzelfde advies voor een vlucht naar Oman.
We zijn een week terug van Amsterdam naar Calgary gevlogen met KLM, fietsen van te voren aangemeld, we betaalde 50 euro per fiets.

Vlucht was wel overboekt... Maar mochten uiteindelijk toch mee, ( kort verhaaltje staat op www.fietsjunks.nl )
Vandaag teruggekeerd van een maandje fietsen op Bali en Lombok.
Gevlogen met KLM.
Fietsen aangemeld:, alleen heenreis
Verpakt in Halfords hoezen.
KLM hanteerd op deze route het "one piece concept" (de fietsen dus)
Wij checkten daarnaast nog heel weinig bagage in (2 kleine voortasjes in een "turkentas") ongeveer 7 kg, rest handbagage.
Moesten in totaal 50 euro betalen per enkele reis

Als je weinig bagage meeneemt en je fiets niet in een zware doos verpakt is dit dus redelijk gunstig.
Ervaring in december 2010 met air france van New Delhi naar Parijs:

Had geen doos, ook geen hoes bij me.
Fiets moest verplicht geseald worden (800 rupies) voordat ie mee mocht. (De jongens van het sealstation gingen helemaal los en veranderden mijn fiets in een coconrups). Wel had ik er 1 bagagestuk van gemaakt door al mijn fietstassen op de bagagedrager te tapen, in totaal 25 kg, hoefde niet bij te betalen. Had alleen nog handbagage over.

Grappig detail: toen ik (in mijn eentje) met fiets naast me zat te wachten op check-in hebben zeker 5 piloten mijn handtekening gevraagd. En gekregen.