Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Literaire koek en de nasmaak van een verwezen tocht. - Forum Wereldfietser

Literaire koek en de nasmaak van een verwezen tocht.

Wie kent niet de teleurstelling, als je weer , vol blijde verwachting, een boek te pakken hebt met een interessant thema als een jarenlange fietstocht, te ontdekken dat de fietser/ schrijver niet verder komt dan een vrij oppervlakkige beschrijving van de omgeving?

Dit is mij een paar keer overkomen. Na een paar hoofdstukken bleven de beschrijvingen van het landschap, het weer, en de uitrusting door gaan.

Vaak met een uitzwaai naar een stukje geschiedenis van het befietste gebied, en spontane ontmoetingen met de folklorischische mensen.

Een beetje politiek en cultuur wordt vaak ook beschreven, maar ook dit op een toeristbrochureachtige manier.

Natuurlijk is niet iedereen in staat zijn of haar interessante gedachten en belevenissen op interessante wijze te verwoorden, maar het lijkt tegenwoordig vaak zo dat iedereen die een langere reis maakt ook maar gelijk een boek, of op z'n minst een 'blog' vol moet schrijven.

Ik vraag me af of iemand een paar tips kan geven over interessante reisverslagen, en dan bedoel ik een persoonlijk verslag van het zieleleven eerder dan de geografische veranderingen.

Selby is een van de weinigen die ik interessant vind om te lezen, omdat zij erg persoonlijk is in haar beschrijvingen.
Waar is de Jakob Holdt met een fiets?

Iemand nog een paar goede tips voor 'echte' boeken van papier, of goede blogs?

Ik dank u bij voorbaat voor een goede tip.
Mijn favoriete hedendaagse fietsende schrijver / schrijvende fietser van dit moment is Peter Delpeut: 'De grote bocht' (dwars door de VS) en 'In de woestijn fiets je niet'. Naar mijn idee echt fietsliteratuur

In het NRC schreef hij ook een mooi stuk over de 'onfotografeerbaarheid' van woestijnen. met de verrassende opmerking dat deze beter in tekeningen zijn te vangen (zie: http://www.nrcboeken.nl/recensie/een-on ... vel-papier, helaas zonder de verhelderende illustraties uit de krant).

Ik ben ook erg benieuwd naar andere suggesties!
Gerco
Hier heb ik wat dingen opgeschreven van de fietsboeken die ik heb gelezen. Ik vind het moeilijk in te schatten wat je precies zoekt, maar misschien zit er wat voor je bij.
Delpeut is een goede tip. Iets verder kijkend dan fietsreizen is Zen en de kunst van het motoronderhoud van Pirsig natuurlijk een reisklassieker. Prima fietsvakantieliteratuur. Een echte fietsklassieker is natuurlijk De renner van Krabbé.

Veel blogs zijn niet geschreven met literaire pretenties, maar om contact te houden met het thuisfront. Vaak wel interessant als je een soortgelijke reis gaat maken, maar niet vanwege literaire kwaliteit.

Maar waarom zou je specifiek geïnteresseerd zijn in de zieleroerselen of filosofieën van fietsreizigers?
Hej,

Ilja Leonard Pfeiffer heeft een heerlijk boek geschreven over zijn fietstocht naar Rome; de filosofie van de heuvel. Ik verklap effu niet waarom ik het zo geweldig vind. Aan jou de ontdekkingstocht. Veel plezier.
En laat je niet afschrikken door de foto op de kaft; kerel met dikke pens met rugzak op een oud barrel van een racefiets.

Loes.
Hallo,

Bedankt voor de reacties. Hans, leuk dat je die recensies op het net hebt
en dat de klassieker 'met fiets en tent naar de orient' er bij staat.
Je noemt beide heren ' bikkels' ha ha en dat het leest als een jongensboek.., inderdaad ja, dat was een andere tijd, nog Voor de tweede wereld oorlog..en die stropdas :D , geen goretex hier.

Ik zal eens iets van Delpeut lezen. Dat artikel vond ik wel goed. Helaas woon ik niet in NL, dus echte papieren boeken zijn iets moeilijker aan te komen.

Pirsig ken ik al een beetje,

Krabbé ken ik nog niet.
liz schreef: Maar waarom zou je specifiek geïnteresseerd zijn in de zieleroerselen of filosofieën van fietsreizigers?
Waarom juist Fietsreizigers? Er zijn veel boeken geschreven over mensen in een situatie die ik me ,vanwege praktische omstandigheden, gewoon niet kan voorstellen. Interessant om te lezen uiteraard, maar ik kan me er niet in herkennen, omdat ik nooit een berg heb beklommen, of in een gevangenis heb gezeten. ( Krakauer, Solzhenitsyn enz.)
Ik heb wel een beetje gefietst.

Veel blogs worden inderdaad voor vrienden en familie geschreven, en daar mankeert niets aan, maar voor niet-vrienden-en-familie is het vaak minder interessant vanwege het hoge gehalte:
'' Gisteren 103 km gedaan, S'morgens 16 graden, bij Landsdorp het pondje genomen. S' middags een regenbuitje. Gelukkig geen wind. S' avonds mijn Hubba Hubba opgezet achter een schuur. De ketting schoongemaakt en vanmorgen scheen de zon volop. Mijn GSP zei dat.."

Enz. enz.

Ik zoek dus een emotionele exhibitionist bij wijze van spreken, moeilijk uit te leggen, als het even kan van iemand die langere tijd reist, en zijn of haar verwachtingen vergelijkt met de uiteindelijke realiteit. Of zoiets.
Zelf vond ik de boeken van Roff Smith - Koud bier en krokodillen en Pamela Watson over haar fietstocht door Afrika (titel weet ik niet meer) ergens over gaan. Het leden werd wel beschreven, maar zonder gezeur. Gewoon zoals het is. De tocht is met passie gemaakt, met gevoel voor anderen, om iets van de lokale bevolking te leren, iets van jezelf misschien, om anderen te begrijpen, opgaan in de natuur.

Rutger
Iemand die ik wel kan aanraden is Alastair Humphreys, 4 jaar gefietst en een goed boek hierover geschreven.

Waar ik wel moeite mee had waren bepaalde passages, die dusdanig interessant , spannend en noem maar op zijn, en die je daardoor het idé geven dat jezelf een beetje je tijd zit te verspillen met onbenullige dingen als werken e.d.
En niet te vergeten: Bob den Uyl
Ik vond Ilja Leonard Pfeijffer's boek ook leuk...
Bob den Uyl. De opkomst en ondergang van de zwarte trui. Prachtverhaal. Ik heb het nog voor mijn lijst gelezen toen ik examen deed op de Havo.
Ook 'Op de fiets de wereld in' van Jan Cremer Sr. vond ik de moeite waard. Niet omdat het zo waanzinnig goed geschreven is, maar wel vanwege het tijdsbeeld (1937/1938), de mooie vormgeving (met name de eerste druk uit 1978) en de relatie met (Ik-)Jan-Cremer (die het boek verzorgde, het voorwoord schreef en de verwantschap met zijn vader die hij nooit gekend heeft).
Ik ben momenteel Marco Polo didn't go there, van Rolf Potts aan het lezen: stories and revelations from one decade as a postmodern travel writer.
Hij wordt de Jack Kerouac van het internet tijdperk genoemd.
Als je van Pirsig houdt is dit een aanrader!

Zie ook:

http://www.rolfpotts.com/


Gee
Ik heb de genoemde schrijvers een beetje opgezocht en kan mijn vraag iets duidelijker maken.

Wat mij interesseert is een beschrijving van , de reis zelf uiteraard, maar ook van de invloed die zo'n langere reis heeft op bijvoorbeeld relaties met vrienden, familie, en niet in de laatste plaats een eventuele partner.

Zoals ik al eerder schreef, op mijn doodgelopen topic '' Hoe egoistisch is de eenzame fietser? " lees ik graag over de achtergronden van motieven, die iemand er toe aanzetten om lange reizen te ondernemen.

Ik kan het fout hebben, maar ik geloof dat de engelse fietser Alastair Humphreys in een hoofdstuk schrijft dat zijn obsessie met zijn reis er de oorzaak van was dat zijn toenmalige relatie niet overleefde.

Niet iedereen heeft een partner die vrolijk de baan opzegt en in het zadel springt. Een beschrijving van dit soort dilemmas mis ik vaak in reisverhalen.

Ok, de groeten,
Hej Peter,

Dat ik er niet eerder op kwam. Het boek van Pascal Kolkhuis Tanke getiteld 'Zeven Nomadische Jaren' is alles behalve een standaard fietsvakantieverhaaltje. Alleen via internet te bestellen.
319 Bladzijden onder de 10 euro incl. portokosten binnen Nederland, dacht ik.

Loes.
Loes,

Dat klinkt als een goed boek, zo'n boek dat een stuk dieper gaat dan een reis op zich, ik zal de titel in mijn achterhoofd houden en het zeker lezen.

Heb juist het eerste hoofdstuk op het net gelezen en eindelijk een fietser schrijver die het onderwerp 'lust' niet schuwt. Fietsers zijn ook maar mensen,

Kortom, blij dat ik dit topic opende, hopelijk kan iedereen hier een beetje tips over boeken wisselen. Not bad at all.
Ik las het boek '' Het leven van een landloper " van A. den Doolaard, een boek dat ik zeker kan aanraden en hoewel deze man niet echt veel met fietsen te maken heeft, heeft hij een dusdanig interessant en actief leven gehad dat de meeste lange afstand fietsers hier zeker zijn boeken wel kunnen waarderen.

Ik schrijf het hier even op omdat A. den Doolaard tijdens de tweede wereld oorlog van Nederland naar Frankrijk vluchtte / reisde / verhuisde , een tijdlang in Frankrijk op het platteland bleef onder moeilijke omstandigheden, en vervolgens doorging naar Engeland.
Dit alles op de fiets. Met zijn vrouw. Op haar eigen fiets. Uiteraard gaat dit boek niet over het fietsen op zich. Een aanrader dus.