Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De juiste versnellingen voor de bergen? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

De juiste versnellingen voor de bergen?

Pedalero schreef:Ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat voor fiets het is.
Ik gok een Stevens Gran Turismo........

Gr Eric
Pedalero schreef:
Wim schreef:Race sti shifter werkt niet met mtb voorderailleur. Een racederailleur werkt wel met een mtb crankset, mits je de tandwielsprongen aanhoudt die horen bij race sti. Verder moet de derailleur zoals Marten zegt iets naar beneden. Als je het hierbij al te bont maakt heb je wel kans dat het niet goed meer werkt, omdat de kooi van de derailleur natuurlijk een grotere straal heeft dan die van een mtb voorderaileur.
Wim
Dat leek mij ook allemaal. Heb ik niets gemist dus.
Bestaan er geen shiftmate-dingetjes om een MTB voorderailleur met STI-shifters te laten corresponderen?
En de lange kooi achterderailleur van Ultegra, is dat gewoon compatible met een 32T achter, zonder dat de derailleurbody de cassette raakt?
AB schreef:
Pedalero schreef:
Wim schreef:Race sti shifter werkt niet met mtb voorderailleur. Een racederailleur werkt wel met een mtb crankset, mits je de tandwielsprongen aanhoudt die horen bij race sti. Verder moet de derailleur zoals Marten zegt iets naar beneden. Als je het hierbij al te bont maakt heb je wel kans dat het niet goed meer werkt, omdat de kooi van de derailleur natuurlijk een grotere straal heeft dan die van een mtb voorderaileur.
Wim
Dat leek mij ook allemaal. Heb ik niets gemist dus.
Bestaan er geen shiftmate-dingetjes om een MTB voorderailleur met STI-shifters te laten corresponderen?
ShiftMate Straight model #7S
The model #7S is for mating Shimano & Campagnolo triple road shifters with mountain bike front derailleurs and cranks or mtb front shifters with road triple cranksets.
ShiftMate Straight model #7S
The model #7S is for mating Shimano & Campagnolo triple road shifters with mountain bike front derailleurs and cranks or mtb front shifters with road triple cranksets.
Okay, dan zou ik denk ik altijd voor de shiftmate gaan en een MTB voorderailleur......, lijkt me vloeiender schakelen dan met een race-voorderailleur, of valt dat mee?
En de achterderailleur van Ultegra, is die compatible met een 32T van SRAM cassette? Hoeft de achterderailleur dan niet vervangen te worden.
AB schreef: En de achterderailleur van Ultegra, is die compatible met een 32T van SRAM cassette? Hoeft de achterderailleur dan niet vervangen te worden.
Vind je het heel erg om de eerst de draad te lezen voor je weer losbarst?
m-gineering schreef:
AB schreef: En de achterderailleur van Ultegra, is die compatible met een 32T van SRAM cassette? Hoeft de achterderailleur dan niet vervangen te worden.
Vind je het heel erg om de eerst de draad te lezen voor je weer losbarst?
Wim had het over "Een racederailleur werkt wel met een mtb crankset, mits je de tandwielsprongen aanhoudt die horen bij race sti"......

maar daar snap ik niet, wat betekent die mits? Wat zijn dat tandwielsprongen van een race sti? Ik neem aan dat de SRAM cassette 10sp en de Ultegra achterderailleur een lange kooi heeft...... Maar loopt de achterderailleur (de bovenkant van het bovenste derailleurwieltjes van de derailleurkooi) dan niet kans dat die tegen de onderkant van metname de 32T cassette-tandwieltjes aanloopt? Bedoel, waarom maakt Shimano dan niet een Ultegra racecassette met 32T en houden ze het op maximaal 28T? Of is dat alleen maar marketing?
Voortandwielen.
Wim
Even luid nadenkend. Met een beetje mazzel kan je er een 36 in proppen. De SRAM PG-1050 heeft een verloop van "12,13,15,17,19,22,25,28,32,36 ". Plak er een XT derailleur op en het zou moeten werken. Doe voor een Ultegra 30-39-52 crankset. En op het stuur de Shimano ST-6703 Ultegra shifters. Lijkt me een mooi setje.
eric190173 schreef:
Pedalero schreef:Ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat voor fiets het is.
Ik gok een Stevens Gran Turismo........

Gr Eric
Ik dacht dat ik daar zo'n beetje de laatste in Nederland van had gekocht... :D (wordt niet meer gemaakt in 2011),
Volgens mij was de vraagsteller zo completely lost door alle aanwijzingen dat hij inmiddels een nieuwe fiets heeft gekocht :roll:
willem.m schreef:Volgens mij was de vraagsteller zo completely lost door alle aanwijzingen dat hij inmiddels een nieuwe fiets heeft gekocht :roll:
dan is ie niet de enige :)

en what about de nieuwe Shimano 10speed XTR cassette? Zijn die dingen nou wel of niet fysiek compatible met een Ultegra 10sp achterderailleur? Dan zou je dus met een compact groep en een XTR cassette zo de bergen in kunnen duiken.

Van de campa 11-speed cassette (12-29) weet ik dat die zelfs compatible is met een korte kooi achterderailleur...... maar een 10 speed racegroep shimano compatible met een mtb 32T achter? Is dat mogelijk? Kan het hier niet goed terugvinden iig.
Voordat alle speculaties uit de hand lopen......
Dit is hem geworden;
Afbeelding
De Race triple is vervangen door een SLX triple.
De cassette achter is een SRAM PG 1050 11-32.
Voor het soepele schakelen zit er Ultegra/105 op.

Nogmaals bedankt voor alle tips!
Na zo'n lange discussie kan het niet anders dan dat er een mooie fiets uitkomt. Gefeliciteerd!
Leon
Mooie fiets, maar nu moet me één ding toch even van 't hart: ben ik de enige die Ahead stuurpennen niet alleen graflelijk vindt, maar er ook het nut domweg niet van inziet?

.tsooJ
Dit is een mooie fiets geworden zeg. Natuurlijk zijn we nu allemaal nieuwsgierig of het ook nog goed schakelt.
Veel ahead pennen zijn lelijk, maar er zijn ook mooie. Voor een vakantiefiets met een wat hoger stuur is het probleem dat je geen zin hebt in zo'n hele stapel spacers. De balhoofdbuis moet dus duidelijk wat hoger boven de rest van het frame uitkomen. Zelf vind ik het een misschien betere constructie met als grootste bezwaar de beperkte verstelbaarheid.
Wim
Prachtige fiets! Veel plezier ermee!

Eric
Echt ontzettend mooie fiets zeg, complimenten. Ik ben ook heel benieuwd hoe het schakelt. Dat zo'n 10sp SRAM cassette past icm een standaard ultegra achterderailleur vind ik mooi om te zien, dat ga ik ook zeker nog eens uitproberen..... wellicht icm een compact crank.

Je voorderailleur kun je altijd nog vervangen met behulp van een mtb-voorderailleur icm een shiftmate.

Mooie fiets, veel plezier ermee en laat nog even weten hoe die schakelt :)!

En dat zijn toch wel platformpedalen met aan de ene kant spd? In de bergen fietsen zonder klikpedalen zou dan toch wel weer zonde zijn :).

Oja, en mocht je voortassen gebruiken, pas dan op dat je stuur niet tegen de bovenbuis klapt, voor je het weet heb je een deuk in het frame.
Marks schreef:Voordat alle speculaties uit de hand lopen......
Dit is hem geworden;
Afbeelding
De Race triple is vervangen door een SLX triple.
De cassette achter is een SRAM PG 1050 11-32.
Voor het soepele schakelen zit er Ultegra/105 op.

Nogmaals bedankt voor alle tips!