Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe slaapzak - Forum Wereldfietser

nieuwe slaapzak

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe slaapzak en ik ben al 4 mooie modellen tegengekomen (die worden onder aan het bericht genoemd). Toch heb ik nog een aantal vragen over de slaapzakken en eventuele keuze.

Allereerst zoek ik een donzen slaapzak die niet of nauwelijks zwaarder is dan 820 gram. De slaapzak moet warm genoeg zijn voor frisse meimaanden en een frisse nazomer (kan ik ook eens met een WF kampeertocht mee) en natuurlijk wat meer tochten in Europa. Tot slot mag de slaapzak niet meer kosten dan 250 euro, dat is echt mijn maximum en meer wil ik er niet aan spenderen. Een voorwaarde is ook dat ik de slaapzak in een normale winkel moet kunnen kopen, ik wil eerst in de slaapzak kunnen liggen om te meten en om hem daarna eventueel te kopen. Een van de redenen waarom ik geen PHD en Alpkit heb meegenomen.

De Eureka en de Vaude hebben het voordeel dat ze nog geen 150 euro kosten, maar hoe het dan zit met de buitentijk dat weet ik niet. Weet iemand daar meer informatie over? En wat is een goede buitentijk? Die ME schijnt wel goed te zijn, maar die slaapzak is dan weer redelijk warm.

En hoe zit het met het temperatuurbereik van een donzenslaapzak? Wanneer het 20 graden is in de zomer, zweet ik dan niet mijn slaapzak uit wanneer ik bijvoorbeeld de Birdland neem? Tot slot moet het ook een beetje degelijk zijn.

Op dit moment heb ik een Gelet Xlite 600, van 600 gram en een comforttemperatuur van 12 graden celsius. Wat echt te koud is, in een warme zomer is het prima, maar met de mei is het alweer te fris en ik wordt gewoon te beperkt door die temperatuur. Daarom mag de nieuwe slaapzak wel wat zwaarder zijn, mits die maar lekker warm is. Een extra gewicht van 200 gram vind ik dan ook wel acceptabel.

Dit zijn de slaapzakken die ik tot nu toe heb uitgezocht:
- Eureka Summerdown, 600 gram, comfort 6 graden Celsius
- Vaude Featherlight 350, 750 gram, comfort 6 graden Celsius
- Birdland Serai Ultra II, 750 gram, comfort 0 graden celsius
- Mountain Equipment Helium 400, 820 gram, comfort 0 graden

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

groetjes en de beste wensen voor 2011!

Paul
paul1987 schreef:.....Een voorwaarde is ook dat ik de slaapzak in een normale winkel moet kunnen kopen, ik wil eerst in de slaapzak kunnen liggen om te meten en om hem daarna eventueel te kopen. .....
Niet direct een normale winkel maar een ding is zeker bij Tatteljee. Je krijgt daar geen slaapzak zonder te passen. Sterker nog, het je laten aanmeten van een slaapzak daar is een hele belevenis. :D
Met normale winkel bedoelde ik eigenlijk meer op de bever, demmenie, carl denig, zwerfkei etc. Vrees dat Tatteljee mij een beetje te duur wordt :P
250 euro voor een slaapzak van 800 gram die ook nog eens bruikbaar is in het voor en najaar? Het enige wat ik dan kan verzinnen is toch een PHD minimus 300 met Dryshell tijk in de sale (eind februari, begin maart), maar laat ze de slaapzak wel extra breed maken. 'Echte winkels' hebben allemaal een marge van een procent of 40, en dat kan alleen door de slaapzak duurder te maken (Bever en Zwerfkei in Nederland gefabriceerde huismerken), of door de boel in China te laten maken (de grote internationale merknamen).
Wim
Hoe lang ben je eigenlijk...??
Verder is alles afhankelijk van je eigen lichaamshuishouding in de buitenlucht bij stilliggen natuurlijk.

Birdland Serai Extra 400 1 (PDF) € 279 en 850 gram.
Ik zou voor 3-seizoenen al gauw 400-450 gram dons willen. 300 gram lijkt me een beetje weinig. Dus de Serai Ultra is gewoon wat fris. Het is geen topkwaliteit dons voor die prijzen, dus reken er op dat die wat aan de zware kant zijn.

Eureka Summerdown: 265 gram dons met een vulkracht van 600+, en dan comfortwaarde van 6 graden? Ammehoela! Die kan nooit zo EN 13537 gekeurd zijn... Niet kiezen, onbetrouwbaar merk, al lijkt de importeur me wel betrouwbaar.
VAUDE Featherlight 350 is een twijfelgeval. Die is weliswaar EN13537-gekeurd (zie je het verschil met de Eureka? 350 gram dons met dezelfde comforttemperatuur!), maar wellicht nog aan de frisse kant. Wel is de vulkracht Europees gemeten, dus niet te vergelijken qua vulkracht met de Eureka en ME.
De ME Helium heeft overigens een comforttemperatuur van +4ºC. Dat is wel reëel gezien diens vulkracht (Amerikaans gemeten!), vulgewicht, en dons-veerverhouding.

Ik zou binnen deze 4 m'n geld inzetten op de Birdland Serai Extra, of de Mountain Equipment Helium. De PHD heeft maar een vulgewicht van 200 gram. Ook al is dat 800 cuin, en er staat niet bij of dat Europees of Amerikaans gemeten is (Amerikaans dus... :wink:), dan nog is dat veel te weinig voor het voor- en najaar. Ook voor iemand die het snel warm heeft.
Er is ook nog de Ajungilak/Mammut Lahar 3-Season. Die kan ook interessant zijn, omdat daar écht topkwaliteit dons in gebruikt wordt, voor een zeer aangename prijs.

Oh ja, temperatuurbereik:
Bij dons is het temperatuurbereik ca. 30º (bijv. bij een -5ºC slaapzak slaap je bij +25ºC ook nog net goed).
Bij kunststof is het temperatuurbereik ca. 20º (bijv. bij een -5ºC slaapzak slaap je bij +15ºC ook nog net goed, maar warmer moet het dan niet worden).

Dit kan pleiten voor 1 donzen -5ºC slaapzak, aangezien je daarmee het hele Nederlandse jaar mee rond kan komen, en tevens 's zomers in de rest van Europa ook in de berggebieden mee uit de voeten kunt.
Wordt het frisser, dan kun je altijd nog aan iets erbij denken (donsjack, dun licht zomerslaapzakje binnenin).
Zelf heb ik een Yeti VIB 600. Die is ruim onder het vriespunt nog lekker warm, een 4 seizoenen slaapzak dus.
Het modelletje lager, de VIB 250 zie ik bij Bever voor € 259 staan. Toen ik een nieuwe zomerslaapzak zocht heb ik getwijfeld over deze, maar toch voor PHD gekozen, die was net nog even lichter. Met 630 gram heb je aan de Yeti een mooie lichte slaapzak. Op het internet lees ik verhalen dat een nachtvorstje hier in geen probleem is.
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal ook de PHD site in de gaten houden, en ik zal mijn eigen slaapzakmaten nog even goed opnemen zodat via internet bestellen een reelere optie is.

Oke, voor mij is het nu in ieder geval duidelijk dat ik een donzen slaapzak wil die met 0 graden celsius nog redelijk comfortabel is. Ik heb trouwens een zijden lakenzak van de bever en die isoleert ook al wat. Ook neem ik dan een slaapzak die het EN13537 keurmerk heeft. De Eureka komt hiermee te vervallen. Ik vroeg me overigens al af hoe het kon dat de Eureka met minder gewicht dezelfde temperatuur heeft als de Vaude, die valt ook af vanwege de temperatuur.

Ik zal de Birdland Serai Extra 400 1 zeker in mijn achterhoofd houden, vind alleen het gewicht een beetje aan de hoge kant, persoonlijk denk ik dat de Serai II ook goed zal voldoen, evenals de Mountain Equipment. Ik ben overigens 1.92 lang.

De Yeti heb ik ook bekeken, maar ik vind hem te zwaar en de VIB 250 vind ik gewoon te koud voor dat geld, dan ga ik nog liever in mijn simpele kunststofslaapzak liggen met kleren aan. Dan geef ik dat geld wel uit aan een lekkere borrel, wordt je ook warm van. :P

Op dit moment is lijst dus even wat veranderd:
- Mountain Equipment helium 400
- Birdland Serai Ultra II, met zeker als optie de extra 400 I
Voor een tientje meer heb je de Ajungilak/Mammut Lahar 3-Season voor personen tot 1m95. Zou ik ook zeker niet zomaar afschrijven, gezien de goede capuchon.

Mocht je gaan bestellen/aanschaffen, dan is er nog een detail om aan te denken: de ritszijde.
Bepaal voor jezelf aan welke zijde je die graag hebt. Hint: als je de rits graag met je linkerhand opent, moet de rits rechts zitten. En als je de rits graag met je rechterhand opent, moet die links zitten... :wink:
Ik heb een slaapzak liever te warm dan te koud. 's Zomers kan je de rits open laten of hem als deken over je lakenzak gebruiken. En een rits bij het voeteneind vind ik ideaal als je die open zet evt voeten naar buiten is het ook al koeler.

Nadeel van dons is dat als het vochtig is hij niet meer isoleert en dat zelf wassen lastig gaat. Zo is hij bijv bij een paar dagen winterkamperen niet warm meer. En ook al stop je hem in een droger met tennisballen bij mij was het dons een soort verrot geloof ik, ging erg stinken toen als nog laten wassen maar werd nooit meer wat het was.

Ik heb mijn dekbed bij Birdland laten maken, heerlijk is die.
Dons isoleert prima als je 'm lange tijd op > 4.000m gebruikt hoor. Ook bij winterkamperen. Op Himalaya-expedities gebruikt men niets anders dan dons. Je moet alleen regelmatig luchten, en niet bij een natte tent in de tas doen (maar dat doe je in principe ook niet bij een kunststof slaapzak, dus daar zit geen verschil in...). Alle dons in kwaliteitsslaapzakken is tegenwoordig sterk behandeld tegen vocht, al zal indien het toch echt nat wordt inderdaad minder isoleren dan kunststof wat net zo nat wordt. Hoe vaak zal dat voorkomen? Ik vind het altijd maar spijkers op laag water zoeken...

Wassen doe je met een speciaal donswasmiddel welke de natuurlijke eigenschappen niet aantast. Je wasmachine moet wel groot genoeg zijn. Dat heeft bijna niemand.
Of je laat 'm na een jaartje of 10 even opsturen naar bijv. Birdland waar ze industriële wastrommels hebben. Met een paar donsproducten bij elkaar ben je voor misschien € 100 - 150 ofzo weer klaar voor vele jaren plezier met je slaapzak en andere donsproducten.
Hoe nat kan een donzen slaapzak worden voordat die gewoon niet meer fijn slaapt? Is dat al wanneer het wat vochtig is van condens in de tent of moet je er dan een emmer water op legen wil je het echt vernemen?

Heb idd wel al gehoor dat bij de meeste slaapzakken het geimpregneerd dons is waardoor je dit niet zo snel krijgt. Dat is trouwens het voordeel van de Mountain Equipment, die heeft een speciale buitentijk, hoe goed de buitentijk is van de birdland weet ik niet.
Nou, van wat condens wordt 'ie niet minder plezierig hoor.
Vandaar dat ik al tijden roep dat dat argument gewoon onzin is. Op het moment dat een donzen slaapzak door vocht zijn isolatie verliest, wil je in een kunststof slaapzak ook niet meer liggen...
Even naast de vraag antwoorden (hoewel...). Als je bedoeling is om een betere comforttemperatuur te bereiken, moet je ook naar de slaapmat kijken. De meeste warmte verlies je naar onderen toe. Zelf heb ik voor een donzen slaapmat gekozen (Exped downmat 7, tot -24C°...) in combinatie met een goedkopere maar toch nog lichte kunststofslaapzak : Nomad Cape Lite, 800gr , comforttemp 4C°, voor 80€ ben je gesteld . In de uitzonderlijke gevallen dat het echt kouder is, blijft de slaapmat wel op niveau, de slaapzak niet maar dan trek ik wel een trui aan (nog niet nodig gehad).
En als het echt richting 30C° ('s nachts !) gaat, hoef ik niet direct een slaapzak :wink: .
Belangrijk is ook om voor jezelf te bepalen of je een koukleum of een warmbloedig type bent en hier je keuze op aan te passen.
Ik heb de Birdland Serai Ultra II en gebruik deze in het voor- en najaar, is
in de zomer voor mij te warm. In Noorwegen zonder problemen in geslapen bij -3. Ik slaap op een Exped Synmat 7, gebruik geen zijden lakenzak, maar draag een korte zijden pyjama van Travellers Tree i.v.m. meer bewegingsvrijheid.
De Birdland Serai ultra II is een fijne, ruime, erg warme slaapzak. Het door Birdland opgegeven gewicht klopt niet, de zak weegt met propzakje 850 gram en zonder 825 gram. (voor de grammenjagers...)
Minpuntje; de rits loopt snel vast in de tijk.
Heb de zak gekocht bij Outdorado in Harderwijk voor ongeveer 180,00 euro.
paul1987 schreef:Hoe nat kan een donzen slaapzak worden voordat die gewoon niet meer fijn slaapt? Is dat al wanneer het wat vochtig is van condens in de tent of moet je er dan een emmer water op legen wil je het echt vernemen?
Gewoon van het erin slapen, je verliest per nacht een x aantal liters vocht. Ik herinner mij vooral een wintertrektocht in Luxemburg. Eén nacht was het -12. De eerste nachten was het goed te doen, daarna was het niet meer warm te krijgen. Tijd om te luchten kreeg hij niet, 's morgens vertrokken we meteen en 's avonds liepen we door tot het donker werd of nog wat langer. 's Zomers gooi ik hem vaak even op mijn tent, je gaat bij aankomst niet meteen een warme slaapzak in, 's winters is anders, is de luchtvochtigheid ook vroeg al hoger denk ik. Mijn slaapzak is overigens zeker 20 jr oud dus toen impregneerde ze dons misschien niet. Blijkbaar is dat wel nodig.

Het is de warmste Macpac die er toen was (niet in NL gekocht) later bijgevuld bij Birdland. Ik heb hem veel gebruikt, (ook aardig wat keren rond de 4000 m hoogte) de tijk is nog steeds goed, ritsen ook, alleen het dons is totaal op. Tijk voelt aan als nylon, vocht en vuil afstotend, ik gebruik altijd een lakenzak, ter bescherming en omdat ik die kan wassen, ook als ik onderweg ben.

'k Wil dus zelf ook een nieuwe warmere slaapzak kopen, ik sluit dons niet uit maar ik wil ook naar de alternatieven kijken.
Bij de Bever zag ik vandaag de highlight tropicana 350. Een donzen slaapzak gevuld met 350 gram dons. En daar stond bij dat de slaapzak alleen maar in de zomer gebruikt zou kunnen worden. Maakt de cuin van het dons zo'n belangrijk verschil in temperatuur en isolatie?

Vind het namelijk een beetje vreemd dat een slaapzak als de birdland Seria II met een vulgewicht van 300 gram direct comfortabel is bij 0 graden celsius en dat deze slaapzak (niet EN 13537) alleen maar in de zomer geschikt zou zijn.
Heb je meer info over:
• type dons (eend, gans)
• vulkracht
• donsverdeling (80% dons, 90% dons, 95% dons)
• type tijk
• totaalgewicht slaapzak
• lengte rits

Dan kan ik me meer een idee vormen van de betreffende slaapzak.
Kijk ook eens naar Keela in Culemborg.
Goed materiaal ook slaapzakken:
Down Micro HL sleepingback :

DOWN MICRO H.L. W.T.S.
Goose feather and down sleeping bag with high thermal efficiency and minimum size.
EXT: Pertex® Microlight 30D Nylon Mini Ripstop INNER: 100% 338T 33D Nylon FILLING: 350 g Extradown 90/10 650 cuin Stuff sack size: 16x28 cm
Collar adjustment Padded zip baffle “One touch” fast system to open and close the hood from the inside with just one hand Storage pocket Anti-snag tape
WELDED TECHNICAL SYSTEM Used to eliminate outer seams, replacing them with welded channels. Heat dispersion is reduced to a minimum, as is any down loss over time.
30D PERTEX® MICROLIGHT Lightweight, breathable miniripstop nylon fabric. Wind-resistant, anti-feather-loss and fast drying.
EXTRADOWN The duck down to feather ratio, expressed in percentage terms, is the identity card of a down sleeping bag. The CUIN unit of measurement expresses the loft height in inches of every 30 g of feathers. A higher value means a higher degree of heat insulation.
Weight: 900 g
Length: 215 cm
Width: 80 cm
Max. comfort temp. Comfort temp. Min. comfort temp. Extreme temp. 20 5 0 -15
succes met je keuze!
Gelaste naden ben ik niet zo'n fan van.
paul1987 schreef:Bij de Bever zag ik vandaag de highlight tropicana 350. [...] En daar stond bij dat de slaapzak alleen maar in de zomer gebruikt zou kunnen worden.
Hee, da's de mijne! In welk seizoen je hem kunt gebruiken, tja... Ik heb het snel warm en gebruik de mijne in de zomer alleen opengeritst, als deken los over me heen. Ik heb er al over gedacht hem op tochtjes middenin de zomer thuis te laten en mijn dunne synthetische lakenzak te vervangen door bv. een fleece lakenzak. In de praktijk leg ik de slaapzak open naast mijn matje voor ik ga slapen, en dan trek ik hem rond een uur of vier, vijf 's nachts over me heen als ik even wakker word en het wat fris is.

In voor- en najaar kruip ik er wel gewoon in, met voornoemde lakenzak. De capuchon heb ik nog nooit echt hoeven dichttrekken. Ik zou winterkamperen er ook wel mee durven te proberen, met wat warme kleding als back-up. Maar nogmaals, ik heb het niet gauw koud. Ter vergelijking: thuis slaap ik in de zomer alleen onder een los dekbedovertrek, en 's winters onder een zomerdekbed.

Bovenstaande allemaal sprekend over Nederlandse temperaturen. O, en wat voor mij de doorslag gaf om deze te kopen: ik ben kennelijk wat eh, volumineuzer dan het doorsnee buitensporttype - in deze slaapzak paste ik goed, de andere vond ik allemaal vooral rond de schouders nogal krap.

Groeten,

Carl