Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een (stap-) rugzak voor achterop. - Forum Wereldfietser

een (stap-) rugzak voor achterop.

Dag mensen

Ik ben momenteel aan het uitkijken voor een goede stap rugzak die ik achterop de fiets kan binden. Momenteel gebruik ik een volledige ortlieb roller tassenset op mijn fiets. Maar ik zou volgend jaar in Noorwegen ook wel eens een paar dagen in de Bergen willen gaan trekken.

Nu heeft zo'n rugzak wel een paar speciale eisen naast het een goede wandelrugzak zijn.

- waterdicht zoals de ortlieb tassen (vele zijn regendicht op papier, maar door een andere oriëntatie van de zak op het rekje is diet niet meer zo).
- groot genoeg om minimum tent matje slaapzak mee te kunnen brengen naast het obligatoire water, voeding en kleding. Denk hier wel niet aan de grootste slaapzak die er is. Ik slaap in een RAB quantium 400 Endurance!
De tent zou eventueel extern kunnen hangen.
- mijn DSLR camera moet ook mee. Maar die kan wel rond mijn nek hangen.
- een mogelijkheid om een vrij groot statief langs de buitenkant te hangen is ook een pluspunt.
- compatibel met hydratatiesysteem is een pluspunt. Anders knutsel ik het zelf.

Iemand een idee? Ik ben niet zo'n expert in het wandelgerief :-(

Otto
Ha Otto,

Kijk eens bij http://www.hiking-site.nl/materialen_rugzakken.php
En voor het waterdicht zijn van zo.n rugzak, ik heb een cover voor de rugzak die lichte regen tegenhoud, op de fiets doe ik mijn tent en matje in de rugzak en bind het op de bagagedrager tussen de tassen.

Gr Hans
Is 30-35 liter voldoende? Ben zelf ook op zoek maar meer voor lichtgewicht offroadmtb/wandel weekendtochtjes, deze pas in de winkel geprobeerd/besnuffeld:

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1515

Zou ook in Duitsland goede recencie hebben...
kijk ook eens op http://www.klickfix.de/ en zoek dan op:
Freepack Meta I
Ik ben vandaag naar de winkel geweest en zag dat aan 135eur je al grote lichtgewicht rugzakken van deuter hebt. Hij zat enorm goed. En 139euro in een dure AS-adventure store valt ook mee als jevergelijkt met The North Face of...
Afbeelding

Wel meteen 40+10 liter en 1,5 kg natuurlijk, maar dat valt echt wel mee.

De 30+10 liter versie is maar 10euro verschil, maar dan iets kleiner en minder dan 100gram verschil.

Mijn rug zij in ieder geval DEUTER!

Nu nog de twijfel en het zoeken naar de goedkope online shops (Engeland???)
ottovds schreef: Nu nog de twijfel en het zoeken naar de goedkope online shops (Engeland???)
Futurumshop: http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?a_spi ... 0055-N0803

Uk: http://www.facewest.co.uk/Deuter-Actlite-40.html
84 pond = 94 euro incl verzendkosten :)
@Roald:
Ik zou naar 40-45 liter kijken voor een enkele dagen-rugzak. Voor mij is 35L net genoeg voor 3 dagen, maar dan hangt de helft er buiten op. 40-45L lijkt me ideaal voor enkele dagen trekken.

@Otto:
De Deuter zou ik dan ook in de 40L kiezen. Je kunt beter wat over hebben en de compressieriemen wat aantrekken, dan wat ruimte tekort en een rot-stuk moeten lopen zonder drinken/eten.

Verder ook letten op stabilisatiebandjes op de schouderbanden. Daarmee trek je het gewicht van de schouders af. Best comfortabel voor een wat zwaardere last :wink:.
Robertjan schreef:@Roald:
Ik zou naar 40-45 liter kijken voor een enkele dagen-rugzak. Voor mij is 35L net genoeg voor 3 dagen, maar dan hangt de helft er buiten op. 40-45L lijkt me ideaal voor enkele dagen trekken.

@Otto:
De Deuter zou ik dan ook in de 40L kiezen. Je kunt beter wat over hebben en de compressieriemen wat aantrekken, dan wat ruimte tekort en een rot-stuk moeten lopen zonder drinken/eten.

Verder ook letten op stabilisatiebandjes op de schouderbanden. Daarmee trek je het gewicht van de schouders af. Best comfortabel voor een wat zwaardere last :wink:.
Dit soort ervaring heb ik nou ook wel hoor. Die 70 liter zak die ik nu heb is gewoon niet zo praktisch.

Deuter is gewoon een begrip in het wereldje. En blijkbaar zijn de zelfs duurder concurrenten na zoveel jaren nog steeds niet beter. De Deuter rugzak volgde (in de winkel met 10kg gewichten) mijn rug mooi, en ik had het gevoel dat alle krachten meteen naar mijn heupen gingen en gelijkmatig op de rest van het lichaam steunden. Vrij belangrijk aangezien ik zwakke schouders heb. Dit is Iets waar The North Face een pak minder in scoorde. De rest heb ik niet getest omdat ze mij van in het begin niet aanstonden.

Deuter zijn stoffen zien er wel wat fragieler uit dan van ortlieb. Maar goed. 1,5kg betekend ook wat...
Hoi Otto,

Een kennis van mij had de rugzak "Ortlieb Track" vorig jaar mee op kamp en ik dacht dat je die ook op je fiets kon hangen cfr. de gewone tassen.

(Ik heb het dus net voor de zekerheid nog gedubbelcheckt bij de kennis en volgens hem kan je de tas inderdaad gewoon op de bagagedrager klikken)

Wel raar dat ik daar niets van terugvind op de website van ortlieb.
Na een hele tijd extra ervaring moet ik zeggen dat mijn toenmalige aankoop nog steeds de perfecte bleek te zijn. Voor herhaling vatbaar dus.

De rugzak kon net genoeg dragen: tent, slaapzak, mat en minimaal gerief om een 2 a drie daagse comfortabel door te brengen. Ook overleefde hij inmiddels een abnormaal zware trekking door de bush van Kenya, waar mijn fysiek uiteindelijk blijkbaar meer heeft moeten lijden dan die taaie deuter act lite.

Nu ik nog pakken beter op de hoogte ben van wat er op de markt is (ik verkoop nu rugzakken voor een grote outdoor winkel) denk ik dat als ik er opnieuw één moest lopen ik gewoon hetzelfde zou kopen.

Deze tussenformaat rugzak is namelijk vrij uniek in maten. Maten die net binnen de perken liggen voor mijn fietsrekje.

Ook blijft het draagcomfort onovertroffen. Ortlieb rugzakken kan je totaal niet daarmee vergelijken!

Ik kijk wel uit naar wat er in 2011 komt vanuit Haglofs en Gregory. Als je naar iets gelijkwaardig uitkijkt, is het ook belangrijk van Lowe Alpine eens te bekijken. Maar ik blijf voorlopig bij Deuter!
Ja, die maat (40-45L) is natuurlijk ideaal voor een paar dagen.

Algemene tip
Wat ik soms bij mensen deed die een rugzak op zich best aardig vonden zitten, was de aluminium strips, die het gewicht naar de heupen verplaatsen, buigen naar de vorm van de rug. Dat is het mooie én het hele idee van die strips. Vaak werd dan aangegeven dat de rugzak direct nóg een stuk lekkerder zat.

Stel dat je een verkeerde rugzak hebt gekocht, dan zal 'ie na verloop van tijd tóch iets lekkerder gaan zitten doordat die strips door het dragen van gewicht nog iets naar de rug gaan staan. Maar nooit zoveel als dat je het handmatig laat doen (zelf doen is een beetje lastig, op je rug.. :wink:).

Voor achterop de fiets lijkt me een rugzak met een makkelijkere opening wel prettiger, dat je niet elke keer die gespen hoeft los- en vast te klikken. Ik denk dan meer aan een ritssluiting.
Robertjan schreef:Voor achterop de fiets lijkt me een rugzak met een makkelijkere opening wel prettiger, dat je niet elke keer die gespen hoeft los- en vast te klikken. Ik denk dan meer aan een ritssluiting.
Ik transporteer mijn rugzak overigens helemaal leeg achteraan op de fiets in een ortlieb drybag, tesamen met de tent en voeding van die dag.

Als de tent nat is bij vertrek bind ik de natte delen echter bovenop de ortlieb zak met dan daarover een apart gekochte regenhoes van een rugzak. Dan kan ie toch een beetje drogen...

Om snel alles in de rugzak te krijgen zal ik bij de volgende reizen alles per soort in aparte, lichte waterdichte zakjes stoppen. Ik ben er nog niet uit of deze ortlieb of Sea-to-summit zullen zijn. Wat ik al doe is de slaapzak in een eVent compressie zak van sea-to-summit te steken zodat ie nog wat kan ademen, en toch niet door water kan aangetast worden.

Dit hele systeem zorgt er eigenlijk ook voor dat mijn gerief 2 keer waterdicht is verpakt. 1 keer door de ortlieb fietszakken, 2de keer door de kleine zakjes. Vuile was komt trouwens niet in kleine zakjes om vuil en proper gescheiden te houden... Mijn oude back-rollers zijn onderaan inmiddels zo lek als een zeef. Maar doordat alles toch dubbel is verpakt lijkt dit me voorlopig geen probleem. Bijkomend voordeel is dat de boel ook nog wat ademt. Nog beter zou zijn als ik de ortliebs onderaan kan draineren met een stukje extra stevig eVent.

(deze systeem bedacht ik trouwens op een fietsreis door het toen erg natte Noorwegen)

Ik ben trouwens van plan om binnen dit en een paar maanden een blog te starten met al deze bevindingen.