Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Absoluut minimale bagage - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Absoluut minimale bagage

In Italie hebben we dit jaar 2x een Hostel (JH) gehad. Daar betaalden we 40 euro voor twee personen. In Duitsland hebben we er een gehad in Heidelberg. Daar betaalden we iets tussen de 70 en 80 euro voor twee personen. Op zich was het goedkoper maar er kwamen allerlei toeslagen bij omdat we te oud waren, geen lid ,etc. Dat vond ik niet goedkoop. Daarnaast waren ze vaak vol want in Tubingen konden we niet eens meer terecht.

Kamperen viel me overigens ook tegen dit jaar. Gedurende onze route was de prijs voor 2 fietsers met een klein tentje meestal ergens rond de 20 euro. Top was 26,50 en minimum was 12.
als je minimum aan bagage meeneemt waarom dan niet opteren voor een rugzak? hetgeen hier opgesomd wordt kan perfect in een deftige fietsrugzak die goed aansluit op de rug

oké is belastender voor de rug maar anderzijds op het beklimmen van cols is het wel een groot voordeel dat je met je fiets beter op de trappers kunt gaan staan
Met 20 kg bagage kan ik ook gewoon staand klimmen. Gewoon even wennen dat je je kont wat meer heen en weer zwaait i.p.v. de fiets.
Pedalero schreef:Met 20 kg bagage kan ik ook gewoon staand klimmen. Gewoon even wennen dat je je kont wat meer heen en weer zwaait i.p.v. de fiets.
alles kan natuurlijk maar je kont laten zwieren is niet de meest efficiënte manier om vlot te klimmen zou ik denken; het zijn juist de armen/schouders en de fiets die de "swing"-beweging op gang moeten brengen terwijl de kont en benen mooi in het midden blijven; hoe meer gewicht er aan de fiets zelf hangt hoe lastiger die swing-beweging wordt.

ik denk trouwens dat je met 20kg bagage beter in het zadel blijft zitten

ps: als je een vrouw bent dan mag je van mij wel met je kont zwieren ;-)
Gunter schreef:alles kan natuurlijk maar je kont laten zwieren is niet de meest efficiënte manier om vlot te klimmen zou ik denken; het zijn juist de armen/schouders en de fiets die de "swing"-beweging op gang moeten brengen terwijl de kont en benen mooi in het midden blijven; hoe meer gewicht er aan de fiets zelf hangt hoe lastiger die swing-beweging wordt.
ik denk trouwens dat je met 20kg bagage beter in het zadel blijft zitten
Op mijn fiets kan ik met 35 kilo bagage net zo goed staand klimmen als zonder bagage, misschien nog wel beter. Het punt is wel dat je in veel buitenlanden van elke 5 uur die je er fietst je er 4 aan het klimmen bent, en staand klimmen is voor mij iets van 2 minuten. Voor wie het een uur of drie volhoudt: soit.
Leon
Hallo Hans van der Veeke,
Je moet juist lid zijn om in jeugdherbergen of hostels te kunnen overnachten. Anders betaal je als niet-lid een toeslag. Bovendien reserveer ik altijd van te voren, zodat je geen bord „vol” voor je neus ziet hangen. Ik val zelf ook onder „senior-tarieven” (ben al bijna 60 jaar), maar ik voel me (aaahh...) volkomen thuis wanner ik een jeugdherberg binnenstap, heerlijk. Ik ben al sinds 1969 lid van de NJHC, met als mijn (nu wijlen) ouders en verder ook zowat mijn halve familie. De NJHC is een jaar of acht geleden veranderd in Stayokay (wie bedenkt nou zo’n stomme naam in het Engels?). Ik verzamel als echte jeugdherbergliefhebber alles wat met jeugdherbergen te maken heeft: foto’s, boeken, stickers, ansichtkaarten, stempels, speldjes, theelepeltjes, T-shirts, en zelfs emaille logo-schildjes, enzovoort.
Prachtige reisverslag heb je gemaakt van Bella Italia naar Baflo! Die bewaar ik zeker!

Hieronder een kleine selectie van de jeugdherbergen waar ik heb overnacht.
Alles zelf gefotografeerd en altijd op de fiets.

Afbeelding
HUY (Belgique) Auberge de jeunesse „Maison Godin”, zwembad aanwezig! (foto 1970)

Afbeelding
SYRACUSE (New York State - USA) ”Downing youth hostel” (foto 1973)

Afbeelding
LATTROP (Ned.) Jeugdherberg „’t Huis te Brecklenkamp”. In 1985 hebben wij hier onze huwelijksreis doorgebracht, net als mijn ouders dat deden in 1948! (foto 1974)

Afbeelding
TEL AVIV (Israël) Bord boven de ingang. Ik kan redelijk Hebreeuws lezen, men leest van rechts naar links. De middelste regel luidt: „Achsanit no’ar (= jeugdherberg) Tel Aviv” (foto 1979)

Afbeelding
BANFF (Alberta, Canada) ”Mountain View” youth hostel (foto 1982)

Afbeelding
BAD DOBERAN (DDR) Jugendherberge bei Tempelberg (foto 1991)

Afbeelding
KNOCKREE (Ireland) Youth hostel ”Wicklow Way” (foto 2002)

Afbeelding
SCHÖNWALDE (Deutschland) Jugendherberge „Am Bungsberg”. Enkele maanden na deze foto helaas afgebrand! (foto 2003)

Afbeelding
FIRENZE (Italia) Ostello „Villa Camerata”, uitzicht vanuit mijn kamer (foto 2006)

Afbeelding
ZOERSEL (België), gele wegwijzer naar de jeugdherberg (foto maart 2010)

Afbeelding
FAXE (Danmark) Vandrerhjem Østervej (foto juli 2010)
Gunter schreef:
Pedalero schreef:Met 20 kg bagage kan ik ook gewoon staand klimmen. Gewoon even wennen dat je je kont wat meer heen en weer zwaait i.p.v. de fiets.
alles kan natuurlijk maar je kont laten zwieren is niet de meest efficiënte manier om vlot te klimmen zou ik denken; het zijn juist de armen/schouders en de fiets die de "swing"-beweging op gang moeten brengen terwijl de kont en benen mooi in het midden blijven; hoe meer gewicht er aan de fiets zelf hangt hoe lastiger die swing-beweging wordt.

ik denk trouwens dat je met 20kg bagage beter in het zadel blijft zitten

ps: als je een vrouw bent dan mag je van mij wel met je kont zwieren ;-)
Nou ja, je schouders dan. Punt is dat staand klimmen op een volgeladen fiets geen punt is. Af en toe staan is lekker voor de afwisseling.
Bedankt, dit is een zeer handige site! :D
eric190173 schreef:Wat me opvalt is dat je geen zadeltasje hebt. Heb je geen EHBO/EHBP setje bij je? Een setje plakkers voor mens en band is toch wel redelijk handig lijkt me.
Maar als je zo weinig meeneemt kun je volgens mij ook wel volstaan met een ruime zadeltas, kun je je drager thuislaten.... (en op een racefietsje echt licht gaan fietsen...)
Portefeuille, paspoort, leesbril, zonnebril, telefoontje, bandenplakmateriaal neem ik altijd mee in de stuurtas en zijn niet meegerekend in de lijst.
Martin E. van Doornik schreef:
Pedalero schreef:Jeugdherbergen zijn anders ook niet goedkoop. En voor de discussie maakt het natuurlijk niet uit of het woord 'hotel', dan wel 'jeugdherberg', 'hostel', 'pension', 'B&B' of 'Zimmer Frei' wordt gebruikt.
De goedkoopste overnachting heb ik pas geleden nog gehad in Nessonvaux in Belgie.
Ongeveer €6 per nacht! :)
Centre Protestant de Nessonvaux
Afbeelding
De wijze van overnachten laat ik voornamelijk afhangen van het land. In West-Europese landen is het mij doorgaans te duur om steeds in hotels etc. te overnachten. Maar in bijvoorbeeld Spanje is het voor een korte trip wel te doen. Daar betaal je vaak rond de 40 of 50 euro voor 2 personen. Helemaal interessant is het in landen als Marokko, Zuid-Amerika en Azië.