Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De juiste versnellingen voor de bergen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

De juiste versnellingen voor de bergen?

eric190173 schreef:
m-gineering schreef:
En je hoeft ook niet altijd in je lichtste verzet te klimmen, maar niets is zo frustrerend als al heel vroeg in de klim te weten dat je het niet gaat halen omdat je al in het rood zit en niet even op een iets lichter verzet kunt herstellen. Je hebt bovendien meer controle als het wegdek even heel technisch wordt of om weg te rijden als je er af moest
Totaal mee eensch!
Bij mij is niks zo goed voor het moraal om nog een tandje over te hebben.....

Groeten
Eric
Er is altijd wel een reden om een tandje over te willen hebben, maar er is geen enkele reden om ongetraind op fietsvakantie in de bergen te willen gaan :). Ik hoop in ieder geval dat de mensen hier gewoon en+en doen en zich niet blind staren op technische oplossingen (vandaar dit tegengeluidje). Fietsen is in eerste instantie een fysieke arbeid, wie denkt dat ie met een lichter verzetje gratis omhoog komt..... Je zult toch de nodige kilojoules op moeten brengen om jezelf omhoog te zeulen. Okay, je kunt het met 4kmh doen in 4 uur, of met 8kmh in 2 uur..... dan kies ik toch voor die 2 uur...... en dan te bedenken dat de mensen die er 4 uur over doen toch echt het langste afzien.

Gwoon die racegroep van die randonneur demonteren en er een ATB triple opzetten, als een 30-28 van Ultegra je te zwaar is. Als je dan nog niet die bergen opkomt, dan wordt het hoogste tijd voor een wintertrainingskampje op Tenerife en een paar maanden sonjabakkeren :).

Of zijn er daadwerkelijk mensen hier, die lekker ongetraind met hun wintervet in de zomer in de bergen gaan fietsen?
AB schreef: Als je dan nog niet die bergen opkomt, dan wordt het hoogste tijd voor een wintertrainingskampje op Tenerife en een paar maanden sonjabakkeren :).

Of zijn er daadwerkelijk mensen hier, die lekker ongetraind met hun wintervet in de zomer in de bergen gaan fietsen?
Kun je mij uitleggen wat het effect in juni van een weekje fietsen in februari is?

En het verschil tussen basis conditie en goed in vorm is helaas veel uren op de fiets, en die moet je maar net hebben.
AB schreef: Of zijn er daadwerkelijk mensen hier, die lekker ongetraind met hun wintervet in de zomer in de bergen gaan fietsen?
Een andere optie is na een paar weken een paar kilo's bagage naar huis sturen :wink:
Of zijn er daadwerkelijk mensen hier, die lekker ongetraind met hun wintervet in de zomer in de bergen gaan fietsen?
Ja hoor. Naar jouw standaarden zeker. Een paar kilo's te zwaar en nauwelijks getraind durf ik best van een mooie fietsreis in de bergen te genieten. Rustig aan, licht verzet (voorheen ATB-triple+34 tandjes achter, nu Rohloff). Naarmate het seizoen vordert raak ik wel meer getraind. De mate van training tijdens de vakantie hangt dus vooral van de vakantieplanning af. En trainen doe ik voornamelijk onderweg, bij voorkeur in de bergen.
AB schreef:Of zijn er daadwerkelijk mensen hier, die lekker ongetraind met hun wintervet in de zomer in de bergen gaan fietsen?
Wat ik van wereldfietserweekenden geleerd heb is dat je reizende fietsers niet zomaar op hun uiterlijk kunt beoordelen qua prestatie. Een flinke jonge vent ging helemaal stuk op een heuvel in Duitsland omdat hij zelden een berg had gezien en het belachlijk vond om met 5 km/u te fietsen. De iets te zware en bleek ogende dame van midden vijftig bleek naar India te zijn gefietst, alleen; en ze wil weer op weg.
Leon
m-gineering schreef:
AB schreef: Als je dan nog niet die bergen opkomt, dan wordt het hoogste tijd voor een wintertrainingskampje op Tenerife en een paar maanden sonjabakkeren :).

Of zijn er daadwerkelijk mensen hier, die lekker ongetraind met hun wintervet in de zomer in de bergen gaan fietsen?
Kun je mij uitleggen wat het effect in juni van een weekje fietsen in februari is?

En het verschil tussen basis conditie en goed in vorm is helaas veel uren op de fiets, en die moet je maar net hebben.
Fietsen in Tenerife, mooie manier om al fietsend de winter te breken..... en aangezien ik fietsen een mooie sportieve vrijetijdsbesteding en bovendien ook heel goed deel kan zijn van je lifestyle, past een trainingsweekje op Tenerife heeeeeeel mooi om fietsend je winter door te komen en je basisconditie goed te onderhouden. Overigens fietsen in het winterse Gruningn kan ook mooi zijn hoor, zo lang je maar blijft fietsen.

Het verschil tussen basisconditie en in optimale vorm zijn, zal wellicht voor velen hier niet een issue zijn. Het is wel zo dat ik persoonlijk aan het eind van mijn fietsreizen een enorme fysieke verbetering bemerk, vooral als die reizen door de bergen gaat. Wat ik dan maar al te vaak wens is dat ik die vormverbetering (combi van afvallen en verbeterd cardiovasculair systeem) al aan het begin van mijn reis zou willen hebben.

Ik denk dat het met mijn basisconditie wel goed zit, maar als je me nu op een fiets zou zetten, volgehangen met bagage en een ATB-triple, en je zou me aan de voet van de Mont Ventoux, Tourmalet of Galibier zetten......, ik weet niet of ik het dan ook zou redden. Terwijl in goede vorm en 10kg wintervet minder zou ik het met een racetriple (30-28) wel aandurven. Drie uurtjes stoempen en je bent boven.

Maar respect voor iedereen die relatief ongetraind het hooggebergte niet schuwt. Of dat nou 4 uurtjes stoempen met een atb triple 22-34 + bagage, of 3 uurtjes stoempen met een racetriple 30-28 + iets minder bagage is.... In beide gevallen zul je het energiesysteem aanboren op een manier die iig mijn basisconditie overstijgt en die je in Nederland niet zult tegenkomen (herfststormen als tegenwind op de afsluitdijk daargelaten natuurlijk :)).

Voordeel van Nederland is nou eenmaal dat je ook heel rustig kunt fietsen zonder daarbij om te vallen.... iets wat je op een 8-11% helling in de Alpen niet zult lukken, je moet altijd druk houden, een beetje uitbollen is er niet bij in een lange klim. Maar ieder zijn ding hoor, je kunt uiteraard ook je gemak nemen en om de 3km klimmen even een rustmomentje inbouwen. Klimmen in de bergen is natuurlijk geen wedstrijd, maar een experience om van te genieten. Maar mijn getrainde ik geniet nou eenmaal meer dan mijn ongetrainde ik als ik de top wel zonder complete hongerklop haal, daarna geconcentreerd kan afdalen en op dezelfde dag nog een colletje kan meepikken om de volgende weer verder te gaan..... Het zal wel het haantje in me zijn, nog lang geen Buddha :).
Shane schreef:
AB schreef: Of zijn er daadwerkelijk mensen hier, die lekker ongetraind met hun wintervet in de zomer in de bergen gaan fietsen?
Een andere optie is na een paar weken een paar kilo's bagage naar huis sturen :wink:
Als dat je bagage wat compacter maakt, altijd doen ;).
Ik heb een probleem; ik heb teveel hobby's.
Met de conditie zit het altijd wel goed, het is alleen niet altijd een 'fietsconditie'.
Als ik naar Tenerife ga dan denk ik ook niet zo snel aan fietsen.......
Afbeelding

De fiets wordt nu aangepast voor een paar tientjes, dus als het goed is is alles straks in orde!
Bedankt voor alle reacties!
8)
Hoe heb je de fiets nu aangepast / laten aanpassen en ik ben nieuwsgierig hoe je het bevalt?

Verder ben ik benieuwd of je met een 'ultegra-tripple derailleur ' een MTB cassette kunt bedienen of dat je een MTB derailleur hebt moeten kopen?

Groet
Eric
eric190173 schreef:8)
Hoe heb je de fiets nu aangepast / laten aanpassen en ik ben nieuwsgierig hoe je het bevalt?

Verder ben ik benieuwd of je met een 'ultegra-tripple derailleur ' een MTB cassette kunt bedienen of dat je een MTB derailleur hebt moeten kopen?

Groet
Eric
"Voor een paar tientjes"..... dan ben ik ook wel benieuwd. Kun je dan nog met je 10sp sti-shifters schakelen? Of heb je voor 5 tientjes de 11-28 cassette gekocht?
Achter wordt een SRAM PG1050 11-32 cassette geplaatst.
Voor wordt de racetriple vervangen door een MTB SLX triple.
Volgens de winkel zou het allemaal moeten passen.
Zij gaan hem nu aanpassen en als hij klaar is dan neem ik aan dat alles het gewoon doet!
Marks schreef:Achter wordt een SRAM PG1050 11-32 cassette geplaatst.
Voor wordt de racetriple vervangen door een MTB SLX triple.
Volgens de winkel zou het allemaal moeten passen.
Zij gaan hem nu aanpassen en als hij klaar is dan neem ik aan dat alles het gewoon doet!
We zijn razend benieuwd welke winkel dit doet voor een paar tientjes :!:
Leon
Of is het een nieuwe fiets?
Wim
Heel scherp Wim!
Het is idd een nieuwe fiets.
Marks schreef:Achter wordt een SRAM PG1050 11-32 cassette geplaatst.
Voor wordt de racetriple vervangen door een MTB SLX triple.
Volgens de winkel zou het allemaal moeten passen.
Zij gaan hem nu aanpassen en als hij klaar is dan neem ik aan dat alles het gewoon doet!
Dat klinkt als een chique oplossing, maar kun je dan gewoon met je Ultegra shifters blijven schakelen? En moet je je Ultegra achter- en voorderailleur ook vervangen?
Ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat voor fiets het is.
AB schreef:
Marks schreef:Achter wordt een SRAM PG1050 11-32 cassette geplaatst.
Voor wordt de racetriple vervangen door een MTB SLX triple.
Volgens de winkel zou het allemaal moeten passen.
Zij gaan hem nu aanpassen en als hij klaar is dan neem ik aan dat alles het gewoon doet!
Dat klinkt als een chique oplossing, maar kun je dan gewoon met je Ultegra shifters blijven schakelen? En moet je je Ultegra achter- en voorderailleur ook vervangen?
je moet de voorderailleur wat lager monteren en opnieuw afstellen, en misschien een schakeltje uit de ketting halen
Werd mij in een topic over q-factor niet verteld dat een voorderailleur voor race triple niet werkt met een mtb triple? Of daar hier ook geen sprake van?
Race sti shifter werkt niet met mtb voorderailleur. Een racederailleur werkt wel met een mtb crankset, mits je de tandwielsprongen aanhoudt die horen bij race sti. Verder moet de derailleur zoals Marten zegt iets naar beneden. Als je het hierbij al te bont maakt heb je wel kans dat het niet goed meer werkt, omdat de kooi van de derailleur natuurlijk een grotere straal heeft dan die van een mtb voorderaileur.
Wim
Wim schreef:Race sti shifter werkt niet met mtb voorderailleur. Een racederailleur werkt wel met een mtb crankset, mits je de tandwielsprongen aanhoudt die horen bij race sti. Verder moet de derailleur zoals Marten zegt iets naar beneden. Als je het hierbij al te bont maakt heb je wel kans dat het niet goed meer werkt, omdat de kooi van de derailleur natuurlijk een grotere straal heeft dan die van een mtb voorderaileur.
Wim
Dat leek mij ook allemaal. Heb ik niets gemist dus.