Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De juiste versnellingen voor de bergen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

De juiste versnellingen voor de bergen?

AB schreef:
GerdC schreef:
AB schreef:Fietsen in de bergen is zo simpel.
1) Trainen trainen en nog eens trainen.

Dus alle prof-wielrenners die in de bus de Alpen en Pyreneeën over komen (of zelfs helemaal niet) trainen te weinig!!!

Gerd
De beste man vraagt om enkele opties......
Dan krijgt ie van mij enkele goedbedoelde opties en dan haal jij een quote uit zijn context en kom je met een onnozele opmerking die appels met peren vergelijkt en verder geen enkel hout snijdt.
Maar ik zal je wat voer geven:
Met een 30-27 en volle bepakking (15-25kg) komt elke goed getrainde en slanke wielrenner elke col in de Alpen over.
Een ongetrainde beginneling met een overmatige BMI-index komt met een oma-atb-verzetje zonder bepakking geen enkele bult in Limburg over.

Kortom, er komt veel meer bij fietsen in de bergen kijken dan alleen maar een licht verzetje.
Dat heb ik pijnlijk ondervonden. Ik heb 28-38-48 voor en 12-25 achter. Mijn conditie is zeer goed te noemen, van kinds af aan elke dag mijn kilometers, soms tot 200km/dag. BMI van 19, kortom ik kom overeen met jouw beschrijving. Dus ik besloot om met bagage (20kg) de bergen in te trekken. Ik kreeg de trappers inderdaad op elke helling rond met die 28 - 25. Het ging zelfs vrij gemakkelijk. Tot ik op een ochtend wakker werd met een vreselijk pijnlijke knie. Daarna heb ik 2 maanden niet meer kunnen fietsen, met veel dokterbezoekjes, medicatie en rust als gevolg.

Mijn conclusie: je kan dan nog zo'n goede conditie hebben en sterke kuiten, maar het zijn de gewrichten die het allemaal voor zich nemen. Sommigen hebben sterke knieën en zullen dit waarschijnlijk nooit meemaken, maar je moet het maar weten van jezelf.
Na dat voorval heb ik meteen een 11-32 cassette geplaatst.
waltertje schreef: Bij een echte afdaling gaat het 60, 70 of nog harder................
Prettige 'vakantie' :?
Marks schreef:Vorig jaar ben ik met een MTB 3 maanden door Nieuw Zeeland getrokken, hierbij had ik de volgende versnellingen; 44-32-22 en 12-32 achter. Ik trap graag met een hoge cadans anders krijg ik pijntjes aan mijn knie.
Ik ben toen aardig wat klimmetjes tegen gekomen met een gemiddelde stijgingspercentage van 10% en meer. Hierbij had ik echt mijn lichtste verzet nodig om met nog met een fatsoenlijke cadans boven te komen.
Naarmate ik langer op de fiets zat ging het klimmen ook een stuk beter, maar het is fijn om ook een keer boven te komen zonder tot het gaatje te moeten gaan.
Waarvoor wil je nu precies een andere fiets? Met jouw cadans en vermogen heb je geen zwaarder verzet nodig, wat je met grotere wielen en zeker een randonneur gaat krijgen. Wellicht wil je een lichtere en lichter lopende fiets. Dan zou ik nog steeds gaan voor een 26" (559) achterwiel en een MTB-groep. Misschien moet je het zoeken in lichtere en gladde banden. MTB's op de weg lopen veel zwaarder dan nodig, vooral door de banden en de vering.

Succes,

waltertje
Roadster schreef:
waltertje schreef: Bij een echte afdaling gaat het 60, 70 of nog harder
Prettige 'vakantie' :?
Sorry, maar dit kent iedereen toch die in de bergen fietst? Als je je fiets laat rollen op een helling van 7, 8%, dan gaat het gewoon zo hard. De hele tijd remmen is geen optie wegens oververhitting, een remparachute is link op een tweewieler, dus je moet wel.

Overigens geldt ook hier: zoals er enorme verschillen zijn in welk verzet een fietser nodig heeft, zo zijn er ook grote verschillen in hoe hard iemand wil fietsen. Wat voor de een geen vakantie is wegens teveel doorjakkeren, is voor de ander geen vakantie wegens te weinig uitdaging ;-)

grtjs, Waltertje - gaat liever omhoog dan omlaag
waltertje schreef:Dat vergeet ik helemaal niet, ik heb het dan ook over *vals plat*, oftewel een afdaling die niet heel hard gaat, maar wel lang duurt. Dan is het fijn om bij te trappen om je benen warm te houden. Door het bijtrappen ga je dan van bijvoorbeeld 40 km/h naar 50 km/h.
Een gemiddelde fietser (vakantiefiets, tassen achterop) heeft om 40 km/u te fietsen zo'n 500 W nodig, 50 km kost zo'n 1000 W. Die 10 km/u erbij trappen kan dus wel, maar niet meer dan enkele seconden.
Jouw ligfiets is in dit geval misschien gunstiger, maar niet genoeg om jouw schatting niet naar het rijk der fabelen te verwijzen.
En daarnaast: verreweg de meeste fietsers op dit forum maakt het bijster weinig uit wat er gebeurt boven 35 km/u, dat heb ik tijdens fietsweekenden wel gemerkt.
Leon
waltertje schreef:
Roadster schreef:
waltertje schreef: Bij een echte afdaling gaat het 60, 70 of nog harder
Prettige 'vakantie' :?
Sorry, maar dit kent iedereen toch die in de bergen fietst? Als je je fiets laat rollen op een helling van 7, 8%, dan gaat het gewoon zo hard.
Met jouw ligfiets misschien, maar verplaats je nu eens in de ander in plaats van het alsmaar over je eigen situatie te hebben. De meeste fietsers gaan bij een afdaling van 7 à 8 % zonder remmen met een snelheid van 45-55 km/u omlaag. Om 60-70 te gaan heb je een serieus steilere berg nodig, of een forse wind die je op zulke hellingen zelden hebt.
Leon
Ik neem meestal geen teller mee, maar mijn vakantiefietsrecord is 79 km/h op 48-12. Dat het geen 80 is komt doordat ik met tranende ogen de teller niet kon aflezen ;)
Op de Bealach na Ba in Schotland ging ik met 80 km/h omlaag. Jammer genoeg kan ik maar tot 45 km/h meetrappen (Rohloff). Ik wilde nog harder. Maar er kwam een scherpe bocht aan. Met mijn XTR remmen was dat prima te beremmen (hoezo je hebt magura nodig?). Voorgaande vakanties zat ik ook aan dergelijke snelheden. :twisted:

/offtopic
Over topsnelheden bestaat al een ander topic.

Grote vraag: waarom wil Marks niet langer op zijn huidige atb met goede verzetten de bergen over, maar een racefiets kopen en ombouwen naar een zwaarder lichtste verzet?
Pedalero schreef:Over topsnelheden bestaat al een ander topic.

Grote vraag: waarom wil Marks niet langer op zijn huidige atb met goede verzetten de bergen over, maar een racefiets kopen en ombouwen naar een zwaarder lichtste verzet?
omdat een echte randonneur lekkerder fietst dan een tractor?
Dat zou niet verbazingwekkend zijn.

En het antwoord op deel 2 van de vraag?
Beste Marks,

Je hebt klimervaring, al is het op een MTB. Dan weet je wat je waarschijnlijk welke klimsnelheid bij welke stijgingspercentage hoort in jouw geval. Ik zou dan gewoon eens gaan rekenen.

Dit: Ritzelrechner is een handige site daarvoor. Stel je zou een 10 speed MTB cassette kopen en eventueel een 9 speed MTB achterderi (een Deore achterderi kost ongeveer € 25). De Shimano cassette CS-HG81-10 is leverbaar met een 11-36 vertanding en kost € 37. Je minimum snelheid bij een cadans van 80 is dan ongeveer 8 km/u. Zak je tot een cadans van 50-60, dan zit je dus nog rond de 5-6 km/u.

Ik denk dat zonder al teveel kosten dit het meest haalbare is.

Zet je nog een 26 T als kleinste voortandwiel dan gaat je minimale klimsnelheid rond de 5 km/u liggen.

Maar zoals reeds opgemerkt, waarom niet je MTB aanpassen met snelle banden en daarmee op pad gaan? Waarschijnlijk zul je daar lekkerder mee boven komen als je serieuze beklimmingen gaat doen dan met een racerandonneur....

Succes!

Maar voor een paar tientjes kun je je fiets aanpassen en een weekendje Zuid-Limburg of de Ardennen en je weet of je de Alpen etc. door komt ..
Rest de vraag nog hoeveel kg je aan een racefiets kunt hangen zonder dat het alle kanten uit zwabbert. M.a.w. hoe stijf is dat raceframe?
Pedalero schreef:Rest de vraag nog hoeveel kg je aan een racefiets kunt hangen zonder dat het alle kanten uit zwabbert. M.a.w. hoe stijf is dat raceframe?
Even recapituleren:

OP vraagt naar de geschiktheid van een randonneur met een standaard 3x10 groep.
Zo'n standaard 3 x 10 afmontage is bij elkaar verzonnen op basis van racefietsspullen maar met weinig oog voor de noden van een (beladen) randonneur, en behoeft aanpassing.
Zegt niks over de geschiktheid van het frame, de meeste fabrikanten/ fietsenmakers kunnen nou eenmaal niet uitleggen waarom zo'n groep niet deugt en je beter een hoop verschillend spul bij elkaar zou moeten rapen. Bovendien, op en neer voor de winkel werkt zo'n groep fantastisch en het scheelt de fabrikant geld en kopzorgen ;)
Pedalero schreef:Rest de vraag nog hoeveel kg je aan een racefiets kunt hangen zonder dat het alle kanten uit zwabbert. M.a.w. hoe stijf is dat raceframe?
Je vergeet nog de framegrootte. Kleinere frames zullen daar minder last van hebben . . . maar "Over pakgewicht bestaat al een ander topic." :wink:
De MTB die gebruikt hebt bij mijn vorige trip heb ik in Nieuw Zeeland gekocht en aan het eind ook weer verkocht. Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere fiets voor mijn tripjes.

De Randonneur die ik op het oog heb is al volledig klaar om met bepakking en al op pad te gaan, maar om de een of andere reden zit er een gewone race triple op.
Voor de goede orde; het is dus geen race fiets maar een echt trekking frame.
Marks schreef:De MTB die gebruikt hebt bij mijn vorige trip heb ik in Nieuw Zeeland gekocht en aan het eind ook weer verkocht. Vandaar dat ik op zoek ben naar een andere fiets voor mijn tripjes.

De Randonneur die ik op het oog heb is al volledig klaar om met bepakking en al op pad te gaan, maar om de een of andere reden zit er een gewone race triple op.
Voor de goede orde; het is dus geen race fiets maar een echt trekking frame.
Dat verduidelijkt een hoop! Ombouwen die handel. 8)
DeFietsreiziger schreef: "Over pakgewicht bestaat al een ander topic." :wink:
:lol:
laagvlieger schreef:Dat heb ik pijnlijk ondervonden. Ik heb 28-38-48 voor en 12-25 achter. Mijn conditie is zeer goed te noemen, van kinds af aan elke dag mijn kilometers, soms tot 200km/dag. BMI van 19, kortom ik kom overeen met jouw beschrijving. Dus ik besloot om met bagage (20kg) de bergen in te trekken. Ik kreeg de trappers inderdaad op elke helling rond met die 28 - 25. Het ging zelfs vrij gemakkelijk. Tot ik op een ochtend wakker werd met een vreselijk pijnlijke knie. Daarna heb ik 2 maanden niet meer kunnen fietsen, met veel dokterbezoekjes, medicatie en rust als gevolg.

Mijn conclusie: je kan dan nog zo'n goede conditie hebben en sterke kuiten, maar het zijn de gewrichten die het allemaal voor zich nemen. Sommigen hebben sterke knieën en zullen dit waarschijnlijk nooit meemaken, maar je moet het maar weten van jezelf.
Na dat voorval heb ik meteen een 11-32 cassette geplaatst.
Overbelasting is natuurlijk nooit goed..... Niet alleen je gewrichten en spieren, maar ook vooral je pezen krijgen te maken met langdurige piekbelastingen. Uitkijken dus inderdaad.... Ben dus groot voorstander van SOUPLESSE.... en dus ook voor zo licht mogelijk, zowel wat betreft gewicht als wat betreft versnellingen. Armstrong was natuurlijk een meester van de souplesse, en beweerte dat een hoog beenritme werkte als een soort extra pomp om het bloed te laten blijven circuleren...... in tegenstelling tot meer krachtrijders zoals Ullrich, die door een trager beenritme de spieren dichter samenkneep en de bloedafvoer in de haarvaatjes afkneep en daardoor meer melkzuur ophoopte.

Maar toch denk ik dat de crux niet alleen zit in de cassette die je kiest. Hoe beter je fysieke voorbereiding, hoe beter je de alpen, dolomieten of whatever zult verteren. Veel afwisselend trainen dus, niet alleen maar monotone poldertoertochtjes rijden, maar ook in het voorseizoen al geleidelijk wat piekbelastingen opzoeken. Zoek desnoods een sportschool op en doe wat krachttraining (onder begeleiding that is).

Maar afgezien van welke lichte versnelling je ook kiest (28-25 of 28-32), fietsen in de bergen is simpelweg niet te vergelijken met fietsen in Nederland. Bereid je dus voor! Of bestaat het wel om zonder zweetdruppels en zonder grote fysieke inspanning een Tourmalet of Galibier te beklimmen? Het is mij nog nooit gelukt in ieder geval om op mijn gemak een berg te overmeesteren, zelfs niet met 80 a 90 rpm :).
AB schreef: Maar afgezien van welke lichte versnelling je ook kiest (28-25 of 28-32), fietsen in de bergen is simpelweg niet te vergelijken met fietsen in Nederland. Bereid je dus voor!
hoe beter de 'motor' loopt, des te makkelijker wordt het in theorie. In de praktijk denk je natuurlijk dat als je goed bent je die nog steilere col er dan ook nog maar even bij moet pikken. ;)

En je hoeft ook niet altijd in je lichtste verzet te klimmen, maar niets is zo frustrerend als al heel vroeg in de klim te weten dat je het niet gaat halen omdat je al in het rood zit en niet even op een iets lichter verzet kunt herstellen. Je hebt bovendien meer controle als het wegdek even heel technisch wordt of om weg te rijden als je er af moest
m-gineering schreef:
En je hoeft ook niet altijd in je lichtste verzet te klimmen, maar niets is zo frustrerend als al heel vroeg in de klim te weten dat je het niet gaat halen omdat je al in het rood zit en niet even op een iets lichter verzet kunt herstellen. Je hebt bovendien meer controle als het wegdek even heel technisch wordt of om weg te rijden als je er af moest
Totaal mee eensch!
Bij mij is niks zo goed voor het moraal om nog een tandje over te hebben.....

Groeten
Eric