Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De juiste versnellingen voor de bergen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De juiste versnellingen voor de bergen?

Het punt is dat de OP zich afvraagt of je met bagage ook aan een racegroep genoeg hebt. Dat hangt er inderdaad vanaf hoe fit je bent, maar dat is niet alleen een functie van de trainingsinspanning. Dertig jaar geleden kwam ik met bagage zowat iedere berg op met 36 voor en 28 achter. Nu valt dat me zonder bagage al zwaar. Het verschil tussen geen, weinig, of veel bagage is dus inderdaad erg groot, en ook het effect van je leeftijd. Kortom, voor velen zal gelden dat je inderdaad moet morrelen aan de grenzen van wat van Shimano officeel kan met hun racegroepen. Dat dat nodig is is eigenlijk heel schandelijk, dat ben ik van harte eens met Walter.
Wim
Just use a Shimano 9-sp MTB rear dérailleur and a SRAM 10-sp cassette.
Dit lees ik op een ander forum. Werkt dit? Klinkt vrij simpel.
waltertje schreef:Een Ultegra AD die 11-32 schakelt?
je moet niet alles geloven wat in de folder staat. Als Shimano een 12-36 cassette ontwikkeld blijkt de capaciteit van een ongewijzigde derailleur opeens ook toegenomen;)
Apex is juist ontwikkeld om een 11-32 te kunnen gebruiken met een racefietsgroep.
stil laten geworden die marketinglui
m-gineering schreef: en dan heb je tenminste niet de nog suspectere crankstellen en de minder betrouwbare shifters.
Minder betrouwbare shifters? Ik ben geen fietsenmaker, maar dit vind ik toch wel een gewaagde stelling. Ik ken in ieder geval een fietsfabrikant die een wat andere mening heeft over Shimano 10-speed versus SRAM 10-speed. Hij heeft me ook uitgelegd waarom en ik neig er naar om hem te geloven. Maargoed.
ik zie dat Sram spul niet oud worden

Maar als we uit blijven gaan van het probleem van Marks, dan zou hij dus een mooie combinatie hebben met een Ultegra tripel voor, met bijbehorende shifter, en een SRAM Apex 11-32 achter, ook met bijbehorende shifter. Dan rij je weliswaar met twee verschillende shifters, maar het werkt wel!

Grtjs, Walter - eigenwijs
kan het nog stompzinniger? Een kapitaal uitgeven en de hele ergonomie van je 'cockpit' om zeep helpen voor het oplossen van een niet bestaand probleem. En die 11-52 heb je nog steeds niks aan
DeFietsreiziger schreef:
Just use a Shimano 9-sp MTB rear dérailleur and a SRAM 10-sp cassette.
Dit lees ik op een ander forum. Werkt dit? Klinkt vrij simpel.
Het is ook simpel,

10 sp sram en shimano cassettes kun je door elkaar gebruiken.
10 sp weggroepen kun je met 9sp achterderailleurs gebruiken (weg en atb), alleen niet met de 10 sp mtb derries
Sram derailleurs zijn alleen goed voor Sram shifters

Alle uitzonderingen en bastaard combinaties op een rijtje:
http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=%203946
Ik heb ook nieuwe tanden nodig. In de kelder een Koga World Traveller met standaardverzet. Drie voor en zeven achter (12-14-16-19-21-24-27). Voor uit mijn hoofd 32-42-52, moet ik nog even natellen. (Nu 0h19, zo direct slapen)

Los van standaardconditie en vetpercentage (die idd belangrijk zijn) zou ik net even wat makkelijker naar boven willen fietsen. Deze zomer bijvoorbeeld Drei annen Hohe in de Hartz net niet gehaald. 9% kan net, maar ook net niet.

Ik zou graag in de Alpen de makkelijker passen kunnen gaan doen, en 11% stijging net of net niet willen halen.

Wat is een tandenreeks (voor een 7 speed) die jullie aanraden? Kan er een 8 reeks op? Wat moet ik dan meer aanpassen?

Gr Hans
Voor de liefhebbers van merkenmixers en die aan hun huidige merk niet genoeg hebben is misschien een shiftmate ook nog een leuke oplossing. Campa maakt cassettes die gaan tot 29..... en icm een shiftmate zou je dan je shimano sti shifters gewoon kunnen blijven gebruiken.....

Maar als de standaardtriple icm met een 27t achter niet genoeg is, dan zou ik me toch echt afvragen of een racegroep wel je ding is.... Een ATB triple of Rohloff geeft zoveel meer marge met volle bepakking, ook als je kapot en verzuurd alsnog die laatste beklimming wil doen.

Oja, en je weet het bij sommige vakantiefietsers maar nooit, maar neem aub een paar schoenen met kliksysteem (sidi's met spd(sl) ofzo). Dat scheelt je meer procentjes dan het verschil tussen 27 of 29......

En dan voor de natuurkundigen onder ons. Er moet op het internet vast wel ergens een site te vinden zijn hoeveel watt aan vermogen je bij volle gewicht (van bagage, rijder, fiets, proviand) moet leveren om bijvoorbeeld de Mt Ventoux met een bepaalde snelheid te beklimmen. Valt dat vermogen binnen de marges van je omslagpunt dan heb je een goede snelheid te pakken....... en die snelheid (bv 4 of 5kmh) kun je dan weer terugrekenen naar een optimum cadans (bv 80-90rpm) en voila, daar rolt je verzetje uit. Weet je meteen of je genoeg hebt aan je 30-27 of dat je alsnog een atb-triple moet aanschaffen.

Lees dit dus ook maar eens even door.

Ik heb dit dillemma ook wel eens meegemaakt, maar welk verzet je ook kiest, aan het eind trek je toch vaak dezelfde conclusie: was ik maar lichter en had ik maar meer getraind.

Succes!
AB schreef:Oja, en je weet het bij sommige vakantiefietsers maar nooit, maar neem aub een paar schoenen met kliksysteem (sidi's met spd(sl) ofzo). Dat scheelt je meer procentjes dan het verschil tussen 27 of 29......
Ik kan dit (zeker vandaag) beamen. De laatste 10 maanden heb ik alleen maar met SPD gefietst. En nu ivm de wintertrektocht heb ik normale pedalen gemonteerd op mijn normale fiets. De plaatjes zijn er af en de rubbers zitten weer onder mijn schoenen.

Dat was even wennen vanochtend. :o Mijn voeten gingen alle kanten op, ik ben gewend geraakt om voeten mee te trekken omhoog, maar ik moest dat terstond afleren. Maar goed, is een beetje offtopic.
aandegracht schreef:Ik heb ook nieuwe tanden nodig. In de kelder een Koga World Traveller met standaardverzet. Drie voor en zeven achter (12-14-16-19-21-24-27). Voor uit mijn hoofd 32-42-52, moet ik nog even natellen. (Nu 0h19, zo direct slapen)

Los van standaardconditie en vetpercentage (die idd belangrijk zijn) zou ik net even wat makkelijker naar boven willen fietsen. Deze zomer bijvoorbeeld Drei annen Hohe in de Hartz net niet gehaald. 9% kan net, maar ook net niet.

Ik zou graag in de Alpen de makkelijker passen kunnen gaan doen, en 11% stijging net of net niet willen halen.

Wat is een tandenreeks (voor een 7 speed) die jullie aanraden? Kan er een 8 reeks op? Wat moet ik dan meer aanpassen?

Gr Hans
tel je tandwielen nog eens na. Een 32 is onwaarschijnlijk, en een 7 of 8sp cassette met een 27 heeft S. ook nog nooit gemaakt

En wat voor shifters heb je, dat maakt ook uit
m-gineering schreef:
waltertje schreef:Maar als we uit blijven gaan van het probleem van Marks, dan zou hij dus een mooie combinatie hebben met een Ultegra tripel voor, met bijbehorende shifter, en een SRAM Apex 11-32 achter, ook met bijbehorende shifter. Dan rij je weliswaar met twee verschillende shifters, maar het werkt wel!
kan het nog stompzinniger? Een kapitaal uitgeven en de hele ergonomie van je 'cockpit' om zeep helpen voor het oplossen van een niet bestaand probleem. En die 11-52 heb je nog steeds niks aan
Hoezo niet bestaand probleem? Hoe weet jij nou wat voor verzetten iemand wel of niet nodig heeft? Sommige mensen rijden nu eenmaal harder dan anderen, sommigen willen gewoon tot 50+ km/h mee kunnen trappen.

Grtjs, waltertje - gaat z'n 53 vervangen door een 55
m-gineering schreef: tel je tandwielen nog eens na. Een 32 is onwaarschijnlijk, en een 7 of 8sp cassette met een 27 heeft S. ook nog nooit gemaakt
Ik heb op een oude Koga uit 1990 een 7-speed 14-32 cassette, maar weet niet of die nog te koop zijn. Standaard zat er 12-28 op.
waltertje schreef: (Marten schreef : .....kan het nog stompzinniger?.......Een kapitaal uitgeven en de hele ergonomie van je 'cockpit' om zeep helpen voor het oplossen van een niet bestaand probleem. En die 11-52 heb je nog steeds niks aan)


Hoezo niet bestaand probleem? Hoe weet jij nou wat voor verzetten iemand wel of niet nodig heeft? Sommige mensen rijden nu eenmaal harder dan anderen, sommigen willen gewoon tot 50+ km/h mee kunnen trappen.

Grtjs, waltertje - gaat z'n 53 vervangen door een 55
[/quote]

'Jouw probleem' is dat Marten niet weet dat jij op je ligfiets een 26" achterwiel hebt, vandaar die '11/55' natuurlijk. Deze draad gaat over iemand met een 28" achterwiel. Makkelijker/zinvoller was geweest als je gewoon ook 28" achter had, toch ? want dan kan je gebruikelijke Randonneur-techniek toepassen zoals Marten schetst.
m-gineering schreef: 10 sp weggroepen kun je met 9sp achterderailleurs gebruiken (weg en atb), alleen niet met de 10 sp mtb derries
10-speed SRAM-groep werkt niet met 9-speed achterderailleurs, omdat deze nog geen lineaire overbrenging hebben. Afgezien van de cassette werkt SRAM 10-speed alleen met SRAM 10-speed. Weg en MTB kun je voor zover ik weet wel door elkaar heen gebruiken.

grtjs, Waltertje
Roadster schreef:
waltertje schreef:
(Marten schreef : .....kan het nog stompzinniger?.......Een kapitaal uitgeven en de hele ergonomie van je 'cockpit' om zeep helpen voor het oplossen van een niet bestaand probleem. En die 11-52 heb je nog steeds niks aan)


Hoezo niet bestaand probleem? Hoe weet jij nou wat voor verzetten iemand wel of niet nodig heeft? Sommige mensen rijden nu eenmaal harder dan anderen, sommigen willen gewoon tot 50+ km/h mee kunnen trappen.

Grtjs, waltertje - gaat z'n 53 vervangen door een 55
'Jouw probleem' is dat Marten niet weet dat jij op je ligfiets een 26" achterwiel hebt, vandaar die '11/55' natuurlijk. Deze draad gaat over iemand met een 28" achterwiel. Makkelijker/zinvoller was geweest als je gewoon ook 28" achter had, toch ? want dan kan je gebruikelijke Randonneur-techniek toepassen zoals Marten schetst.
Dit draadje begint met "Ik ben momenteel aan het kijken naar een randonneur, 28 inch dus." Al dat getroll van Waltertje gebaseerd op zijn ligfiets is dus irrelevant.

Dit gaat over vakantiefietsen in de bergen. Met een te hoge eerste versnelling zit je 4 uur te sterven in een klim, met een wat laag uitgevallen hoogste versnelling ben je 30 seconden later beneden.
Roadster schreef:
waltertje schreef: (Marten schreef : .....kan het nog stompzinniger?.......Een kapitaal uitgeven en de hele ergonomie van je 'cockpit' om zeep helpen voor het oplossen van een niet bestaand probleem. En die 11-52 heb je nog steeds niks aan)

Hoezo niet bestaand probleem? Hoe weet jij nou wat voor verzetten iemand wel of niet nodig heeft? Sommige mensen rijden nu eenmaal harder dan anderen, sommigen willen gewoon tot 50+ km/h mee kunnen trappen.

Grtjs, waltertje - gaat z'n 53 vervangen door een 55
'Jouw probleem' is dat Marten niet weet dat jij op je ligfiets een 26" achterwiel hebt, vandaar die '11/55' natuurlijk. Deze draad gaat over iemand met een 28" achterwiel.
Ik weet niet of Marten dat wel of niet weet. Maar ik ga in deze draad ook uit van 28", vandaar dat ik niet zeg dat-ie een 53 of 55 moet hebben ;-) Het enige dat ik beweer is dat het heel wel mogelijk is dat iemand een 52 goed kan gebruiken.
Roadster schreef:Makkelijker/zinvoller was geweest als je gewoon ook 28" achter had, toch ? want dan kan je gebruikelijke Randonneur-techniek toepassen zoals Marten schetst.
De wielkeuze is na 30 jaar nog steeds een hot item in de ligfietswereld en er zijn nog steeds ontwikkelingen in, gezien de recente opkomst van 24"-wielen en 28"-highracers. Voor lage fietsen gaat het voor het achterwiel meestal tussen 559, 571 en 622. Een 622 zoals jij voorstelt betekent een langere wielbasis en een hogere bagagedrager. Voor een vakantiefiets niet zo gunstig, omdat er dan te weinig druk op het achterwiel kan komen, en de toptas te hoog komt te zitten. Bovendien wordt je fiets zwaarder door het grotere wiel en het langere frame. 571-wielen zijn vaak snel en licht, maar niet zo sterk en de bandenkeus is beperkt. Dus een 559 is vaak toch de beste keuze voor een wat lagere fiets.

Bovendien zul je altijd weg- en MTB-groepen moeten mengen. Je hebt domweg meer bereik nodig dan een MTB of een randonneur. Mijns inziens geldt dit voor elke snelle vakantiefiets(er); aan de onderkant heb je fors meer nodig dan een randonneur om met je bagage de berg op te komen. Aan de bovenkant heb je veel meer nodig dan een MTB als je op lange stukken vals plat lekker door wil kachelen en je benen warm wilt houden. Bij ligfiets moet je zelfs meer hebben dan een randonneur.

Grtjs, Waltertje
Wat een reacties tot nu toe! Echt super!
Vorig jaar ben ik met een MTB 3 maanden door Nieuw Zeeland getrokken, hierbij had ik de volgende versnellingen; 44-32-22 en 12-32 achter. Ik trap graag met een hoge cadans anders krijg ik pijntjes aan mijn knie.
Ik ben toen aardig wat klimmetjes tegen gekomen met een gemiddelde stijgingspercentage van 10% en meer. Hierbij had ik echt mijn lichtste verzet nodig om met nog met een fatsoenlijke cadans boven te komen.
Naarmate ik langer op de fiets zat ging het klimmen ook een stuk beter, maar het is fijn om ook een keer boven te komen zonder tot het gaatje te moeten gaan.

Voor zover ik begrepen heb is de combinatie SRAM 11-32 cassette en de Ultegra A-der eentje die werkt.
Voor de triple heb ik nog een paar opties;
* Het binnenblad van 30T vervangen door een blad van 24T/26T (weet iemand of dit nog lekker schakelt?
* De race triple vervangen door een MTB triple (past dit er makkelijk op?)
m-gineering schreef: Al dat getroll van Waltertje gebaseerd op zijn ligfiets is dus irrelevant.
Pardon, trollen? Waar ik me tegen verzet, is stellige uitspraken over wat voor verzet iemand nodig heeft, zonder te weten hoe sterk die persoon is, hoe zwaar zijn bagage en over welke bergen hij het heeft. En verder reik ik wat opties aan om het bereik te vergroten.

Maargoed, als jij dat trollen vindt, dan ben ik een trol. Ook goed.

Grtjs, walter
waltertje schreef: Aan de bovenkant heb je veel meer nodig dan een MTB als je op lange stukken vals plat lekker door wil kachelen en je benen warm wilt houden. Bij ligfiets moet je zelfs meer hebben dan een randonneur.
Grtjs, Waltertje
Of met (dus) zeer hoge snelheden een berg af donderen, incl vakantie bepakking !, nog iets met vakantie te maken heeft.....?

Jaren geleden stond er een reportage in FIETS van een of ander bekend wereldfietser echtpaar, hij schreef het. In Spanje of Portugal dacht ik. Ze moesten het vliegtuig halen; extra gas gegeven bergaf. Er onstond een aanrijding met een auto; wie de fout maakte weet ik niet meer, maar dat maakt ook niet uit; zij was gelijk dood.

Vergeet niet dat je wel met een 55 blad lekker door kan trappen bergaf maar dat de remmen ook niet opeens mega '55' heavy duty zijn geworden.
Ofwel fietsremmen zijn niet gemaakt voor dit soort fratsen.
Marks schreef:Wat een reacties tot nu toe! Echt super!
Vorig jaar ben ik met een MTB 3 maanden door Nieuw Zeeland getrokken, hierbij had ik de volgende versnellingen; 44-32-22 en 12-32 achter. Ik trap graag met een hoge cadans anders krijg ik pijntjes aan mijn knie.
Ik ben toen aardig wat klimmetjes tegen gekomen met een gemiddelde stijgingspercentage van 10% en meer. Hierbij had ik echt mijn lichtste verzet nodig om met nog met een fatsoenlijke cadans boven te komen.
Naarmate ik langer op de fiets zat ging het klimmen ook een stuk beter, maar het is fijn om ook een keer boven te komen zonder tot het gaatje te moeten gaan.

Voor zover ik begrepen heb is de combinatie SRAM 11-32 cassette en de Ultegra A-der eentje die werkt.
Voor de triple heb ik nog een paar opties;
* Het binnenblad van 30T vervangen door een blad van 24T/26T (weet iemand of dit nog lekker schakelt?
* De race triple vervangen door een MTB triple (past dit er makkelijk op?)
Waarom wil je die racefiets zo graag hebben en waarom voldoet de atb niet meer? Ombouwen gaat aardig in de papieren lopen en zoekt de randjes van de regelen der kunst op. Hoe exotischer het spul/combinatie, hoe moeilijker te repareren/vervangen als er onderweg eens iets kapot gaat.

En als je een 22 voorblad nodig hebt voor de cadans, moet je niet voor een 24 of 26 gaan als het grootste tandwiel achter even groot blijft. Waarom niet uitkijken naar een vakantiefiets waarmee je de bergen over kunt zonder de hele aandrijflijn te vervangen?
Marks schreef: Voor de triple heb ik nog een paar opties;
* Het binnenblad van 30T vervangen door een blad van 24T/26T (weet iemand of dit nog lekker schakelt?
* De race triple vervangen door een MTB triple (past dit er makkelijk op?)
Probleem waar je op moet letten is of de kooi naar beneden nog wel diep genoeg is, zodat de ketting niet aanloopt als je rechts de wat kleinere kransjes wil gebruiken

MTB triples passen wel maar combineren slecht met de radius op de kooi van de voorderailleur. De bijbehorende mtb voorderailleur heeft een afwijkende overbrenging, dus werkt niet goed met 3 standen sti
Roadster schreef:
waltertje schreef: Aan de bovenkant heb je veel meer nodig dan een MTB als je op lange stukken vals plat lekker door wil kachelen en je benen warm wilt houden. Bij ligfiets moet je zelfs meer hebben dan een randonneur.
Grtjs, Waltertje
Vergeet niet dat je wel met een 55 blad lekker door kan trappen bergaf maar dat de remmen ook niet opeens mega '55' heavy duty zijn geworden.
Ofwel fietsremmen zijn niet gemaakt voor dit soort fratsen.
Dat vergeet ik helemaal niet, ik heb het dan ook over *vals plat*, oftewel een afdaling die niet heel hard gaat, maar wel lang duurt. Dan is het fijn om bij te trappen om je benen warm te houden. Door het bijtrappen ga je dan van bijvoorbeeld 40 km/h naar 50 km/h.

Bij een echte afdaling gaat het 60, 70 of nog harder en dan valt er met ook met een 57 of zelfs een 60 niet meer bij te trappen. Dat je daar goede remmen voor nodig hebt, staat buiten kijf. Maar dat wordt niet minder door een 42 te monteren ;-)

grtjs, Waltertje