Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn fiets op zonne energie - Forum Wereldfietser

Mijn fiets op zonne energie

Mijn fiets op zonne energie

Dit is mijn nieuwe fiets op zonne energie. Het project is nog in ontwikkeling maar in de zomer van 2011 wil ik de fiets af hebben.
Website (in het Engels) http://www.avdweb.nl/

Afbeelding

Er zijn twee zaken waar ik graag hulp bij zou krijgen. Voor de zonnepanelen zoek ik sandwichpanelen van ca 1,5 kg/m2 die nauwelijks indrukbaar zijn ivm de zeer kwetsbare zonne cellen. Wat ik zoek is zoiets als dit:
http://www.honeycombpanels.eu/eng/panne ... tep300.php
Verder heb ik zelf nauwelijks mogelijkheden om lichtgewicht schokabsorberende steunen voor de zonnepanelen te maken. Voor het achterste paneel denk ik aan een buisvormige steun van aluminium scandium-legering die bevestigd wordt met een kliksysteem aan de zadelpen. Gewicht ca. 300 gram per stuk. Schok absorptie kan door het een en ander in rubber te bevestigen.
Geweldig initiatief!
Heb je al enig idee hoe het de rij-eigenschappen beïnvloed en zouden de panelen ook flexibel te krijgen zijn zodat ze gewoon over voor en achtertassen heen te vouwen zijn?

Ik kan het niet goed zien maar ik neem aan dat je fiets ook een elektrische trapondersteuning heeft?
Goed idee, misschien zou je kunnen overwegen een ligfiets-model te gebruiken waarbij je de zonnecellen integreert in de stroomlijn. Dan vang je 2 vliegen in één klap, minder energie om vooruit te komen door een betere stroomlijn.
Ik denk dat losse panelen op een conventionele fiets te veel wind-gevoelig wordt en wat dacht je van tegenliggers....

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Goed idee, misschien zou je kunnen overwegen een ligfiets-model te gebruiken waarbij je de zonnecellen integreert in de stroomlijn. Dan vang je 2 vliegen in één klap, minder energie om vooruit te komen door een betere stroomlijn.
Ik denk dat losse panelen op een conventionele fiets te veel wind-gevoelig wordt en wat dacht je van tegenliggers....

Groeten
Eric
Zoiets?
Nu nog wat zonnepanelen op dat dak maken......

Die losse flappen op een fiets gaat erg lastig worden lijkt me. Je hebt tegenwoordig toch ook van die vouwbare zonnepanelen. Kun je die niet op de rug van een jasje of tasje borduren?
Lijkt me dat je heel veel oppervlakte moet creeren en daar relatief weinig kinetische energie uit kunt destilleren. Denk dat je het uiteindelijk toch moet zoeken in trapondersteuning en energieopslag.

Hier nog een leuk electrisch snelheidsmonster, de eROCKIT.

Maar uiteindelijk fietsen alle fietsers al middels zonne-energie toch, alleen gaat dat via een omweggetje door je maag naar je spieren.
AB schreef:
Zoiets?
Nu nog wat zonnepanelen op dat dak maken......

knip

Maar uiteindelijk fietsen alle fietsers al middels zonne-energie toch, alleen gaat dat via een omweggetje door je maag naar je spieren.
Ja, nu je het zegt... Maar al die indirecte zonnenergie maken het zo vermoeiend...

Ik zou zelf eerder een velomobiel als basis nemen: Afbeelding

Of een ligfiets:
Afbeelding

Groet
Eric
eric190173 schreef:
AB schreef:
Zoiets?
Nu nog wat zonnepanelen op dat dak maken......

knip

Maar uiteindelijk fietsen alle fietsers al middels zonne-energie toch, alleen gaat dat via een omweggetje door je maag naar je spieren.
Ja, nu je het zegt... Maar al die indirecte zonnenergie maken het zo vermoeiend...

Ik zou zelf eerder een velomobiel als basis nemen: Afbeelding

Of een ligfiets:
Afbeelding

Groet
Eric
Met een ligfiets is wel meer zonneoppervlakte te creeren om energie op te vangen, maar die dingen zijn nauwelijks te hanteren (niet flexibel) of te stallen en het snelheidsverschil met overige fietsers is nogal hoog. Voor woonwerk- en boodschappenverkeer zie ik daarom meer in energieopslag en trapondersteuning in een meer conventioneel fietsontwerp.
Thuis je fiets opladen met behulp van wat zonnepanelen of gewoon in de garage aan de stekkerstroom, een accu van max 10kg..... En dan een echt licht (race)fietsje ontwerpen met smalle bandjes. Inclusief een soort omgekeerd start-stop systeem, waarbij de accu alleen bijspringt als je een continue snelheid bereikt en zichzelf oplaad bij een afdaling. Accelereren en remmen doe je maar op spierkracht. Aldoende speelt de factor tijd het minste een rol (ivm zweten) en gaat je accustroom langer mee.

Hier een hele leuke site. Ook met een topic over velomobielen.
eric190173 schreef:
AB schreef: Maar uiteindelijk fietsen alle fietsers al middels zonne-energie toch, alleen gaat dat via een omweggetje door je maag naar je spieren.
Ja, nu je het zegt... Maar al die indirecte zonnenergie maken het zo vermoeiend...
Hightech is over het algemeen milieuonvriendelijk. Ik zie meer in een goed draaiende strakke fiets met goede banden. Dat is lowtech en een stuk milieuvriendelijker, maar veel belangrijker een stuk gezonder!

Nu gaan we overgewicht, speelsheid en luiheid faciliteren om niet meer te bewegen. Lang leve zweet om zodoende water, onverzadigde vetzuren, granen en vezels om te zetten in een goede gezondheid :).
Helemaal gelijk! Ik denk ook dat het in principe een heilloze weg is om met zonne-energie rechtstreeks een fiet aan te drijven. De totale binnenvallende energie op de beperkte oppervlakte van een fiets is gewoon te weinig om het van praktisch nut te laten zijn. Ik denk dat je snel 3-4 M2 moet hebben om er echt wat van te merken, tja en daar wil je niet mee fietsen...
Voor boten is het een ander verhaal...

Gr
Eric
eric190173 schreef:De totale binnenvallende energie op de beperkte oppervlakte van een fiets is gewoon te weinig om het van praktisch nut te laten zijn. Ik denk dat je snel 3-4 M2 moet hebben om er echt wat van te merken, tja en daar wil je niet mee fietsen...
Voor boten is het een ander verhaal...
De oppervlakte van de zonnecellen vande fiets van het eerste bericht is 2 x 0,6 * 0,6 m = 0,72 m2. Met een rendement van 20% kom je dan toch op een vermogen van dik 100 W uit en dat is toch een lekker steurtje in de rug; uiteraard alleen als de zon schijnt. Na een pauze is de accu wat verder opgeladen en is het nog leuker.
Juist voor boten lijkt het me minder. Het motorvermogen van een beetje boot lijkt me aan de forse kant. Als je 50 kW terugrekent naar vierkante meters wordt het vervelend. Erger is dat meetrappen in tegenstelling tot een fiets niet helpt.
Leon
Ik weet niet of dat A. van Dalen als insteek heeft het opladen van trapondersteuning... Misschien wil hij/zij wel z'n GSM opladen?

@Leon: met een schoepenrad (zoals in een watermolen) niet, maar wellicht is met een soort schroef bijtrappen wat efficiënter?
Robertjan schreef:@Leon: met een schoepenrad (zoals in een watermolen) niet, maar wellicht is met een soort schroef bijtrappen wat efficiënter?
Schoepenraderen voor schepen zijn al een tijdje niet meer in zwang. Ik heb geen idee wat je bedoelt.
Leon
Zoiets dan?

Afbeelding

Gee
Er bestaat ook een technologie waarbij de fiets geladen wordt als je remt, misschien kun je het hieraan toevoegen. En wat minder opvallende zonnen panelen zou inderdaad een stuk prettiger ogen.
windinderugfietser schreef:Geweldig initiatief!
Heb je al enig idee hoe het de rij-eigenschappen beïnvloed en zouden de panelen ook flexibel te krijgen zijn zodat ze gewoon over voor en achtertassen heen te vouwen zijn?

Ik kan het niet goed zien maar ik neem aan dat je fiets ook een elektrische trapondersteuning heeft?
De foto is een model zonder motor enz. De panelen kunnen beter niet gevouwen zijn ivm zon-hoek. Een rijproef wees uit dat de wind met horizontale panelen geen probleem geeft. Er is inmiddels een nieuw foto van de fiets.
eric190173 schreef:Goed idee, misschien zou je kunnen overwegen een ligfiets-model te gebruiken waarbij je de zonnecellen integreert in de stroomlijn. Dan vang je 2 vliegen in één klap, minder energie om vooruit te komen door een betere stroomlijn.
Ik denk dat losse panelen op een conventionele fiets te veel wind-gevoelig wordt en wat dacht je van tegenliggers....

Groeten
Eric
Ja, een ligfiets heeft voordelen maar niet in de bergen. Bovendien wil ik erg graag om mij heen kijken tijdens het fietsen. Ik kan beter niet met de fiets in een erg drukke omgeving fietsen. Maar de maximale breedte van een fiets is 75 cm en dat haalt mijn fiets niet. Meestal fiets ik op stille weggetjes. Bovendien wordt het paneel zo gemonteerd dat het wegklapt bij een botsinkje.
AB schreef:
eric190173 schreef:Die losse flappen op een fiets gaat erg lastig worden lijkt me. Je hebt tegenwoordig toch ook van die vouwbare zonnepanelen. Kun je die niet op de rug van een jasje of tasje borduren?
Lijkt me dat je heel veel oppervlakte moet creeren en daar relatief weinig kinetische energie uit kunt destilleren. Denk dat je het uiteindelijk toch moet zoeken in trapondersteuning en energieopslag.
De oppervlakte moet groot genoeg zijn (is nu 0,94 m2). Dat geeft een bevredigende hoeveelheid vermogen. Zie de website voor meer info hierover. http://www.avdweb.nl/
Bovendien moet ik zelf altijd met 100W meetrappen (dit is relaxt fietsen). Er is inderdaad ook een kleine accu aanwezig.
eric190173 schreef:Goed idee, misschien zou je kunnen overwegen een ligfiets-model te gebruiken waarbij je de zonnecellen integreert in de stroomlijn. Dan vang je 2 vliegen in één klap, minder energie om vooruit te komen door een betere stroomlijn.
Ik denk dat losse panelen op een conventionele fiets te veel wind-gevoelig wordt en wat dacht je van tegenliggers....

Groeten
Eric
Eigenlijk is mijn zonne-fiets bedoeld om extra snelheid en berg-mogelijkheden te hebben, ZONDER gebruik te maken van een ligfiets.
AB schreef: Voor woonwerk- en boodschappenverkeer zie ik daarom meer in energieopslag en trapondersteuning in een meer conventioneel fietsontwerp.
Thuis je fiets opladen met behulp van wat zonnepanelen of gewoon in de garage aan de stekkerstroom, een accu van max 10kg..... En dan een echt licht (race)fietsje ontwerpen met smalle bandjes. Inclusief een soort omgekeerd start-stop systeem, waarbij de accu alleen bijspringt als je een continue snelheid bereikt en zichzelf oplaad bij een afdaling. Accelereren en remmen doe je maar op spierkracht. Aldoende speelt de factor tijd het minste een rol (ivm zweten) en gaat je accustroom langer mee.

Hier een hele leuke site. Ook met een topic over velomobielen.
Dit is inderdaad ongeveer de opzet van de zonne-fiets. Alleen brede banden, een accu van 1,5 kg. Op de website is al weer aangepast op dit gebied…
eric190173 schreef:Helemaal gelijk! Ik denk ook dat het in principe een heilloze weg is om met zonne-energie rechtstreeks een fiet aan te drijven. De totale binnenvallende energie op de beperkte oppervlakte van een fiets is gewoon te weinig om het van praktisch nut te laten zijn. Ik denk dat je snel 3-4 M2 moet hebben om er echt wat van te merken, tja en daar wil je niet mee fietsen...
Voor boten is het een ander verhaal...

Gr
Eric
De fiets heeft inderdaad allerlei beperkingen, zie de website. Optimale omstandigheden zijn noodzakelijk!
Robertjan schreef:Ik weet niet of dat A. van Dalen als insteek heeft het opladen van trapondersteuning... Misschien wil hij/zij wel z'n GSM opladen?

@Leon: met een schoepenrad (zoals in een watermolen) niet, maar wellicht is met een soort schroef bijtrappen wat efficiënter?
Misschien kan ik wel een perpetuum mobile van de fiets maken?