Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoofdkussen - Forum Wereldfietser

Hoofdkussen

Wie heeft er ervaringen met een zeer goed hoofdkussen: kaakvrij, dun, klein, small.. etc?
Ja, een trui doet het ook goed :-)
Ik heb er veel geprobeerd en ben het enthousiast over die van Exped. Ligt super, is met 2 zuchten op te blazen en neemt nauwelijks ruimte in onderweg.
Ik gebruik de Ajungilak Pillow al jaren met veel plezier.
I gebruik sinds kort de Exped Air Pillow, en ben erg tevreden. Dit kussentje is heel klein op te vouwen en extreem licht. Het kraakt wel een beetje, maar niet meer dan andere vergelijkbare kussentjes. Ik heb nog nooit zo lekker geslapen. Er is ook een gevulde versie, voor naar het schijnt nog meer comfort, en meer warmte. Die was vorige zomer nog niet leverbaar, en heb ik ook nog niet geprobeerd.
Wim

http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... endocument

http://epicureancyclist.com/?p=1060
Wij zijn van plan een kleine kussensloop mee te nemen en deze te vullen met onze kleding. Zo fungeert het gelijk als een mooie opbergzak voor onze kleding. We zoeken een lichte kussensloop en het liefst van zijde maar hebben deze nog niet echt gevonden. Bever sport heeft er eentje maar die vonden we wat te groot en te zwaar. Wel op Ebay hebben we een en ander gezien maar zijn bang dat ie niet snel genoeg binnen is voor onze reis op 5 Januari. we gaan mogelijk even bij Ikea kijken of ze daar een sloopje voor ons hebben..
@cyril: bij de xenos hadden/hebben ze fleece hoesje, wij gebruiken het als hoes om een opblaasbaar kussentje waar we dan evt nog een extra trui in doen voor wat extra vulling. Deze was geloof ik maar 4 euro ofzo en bevalt goed. Makkelijk uit te wassen onderweg, want supersnel weer droog, weegt weinig en erg compact.
Wim schreef:Het kraakt wel een beetje, maar niet meer dan andere vergelijkbare kussentjes. Ik heb nog nooit zo lekker geslapen. Er is ook een gevulde versie, voor naar het schijnt nog meer comfort, en meer warmte. Die was vorige zomer nog niet leverbaar, en heb ik ook nog niet geprobeerd.
Wim
Wim, dank je voor de tip. Ik gebruik sinds dit jaar de Exped downmat, ook met grote tevredenheid. Kraakt inderdaad behoorlijk. Mijn mede-sleutelaars op de cursus van Marten afgelopen september hebben daar van kunnen meegenieten :D

Gee
heb er al vele gehad,maar deze bevalt me het beste de Ajungilak Pillow
Wij hebben al veel verschillende kussentjes gehad. Sinds dit jaar gebruiken we de Ajungilak Air Pillow. Deze kussentjes bevallen ons eigenlijk wel het beste. Het is soms alleen wat lastig om het kussentje weer in het opberghoesje te krijgen.
Een aparte hoofdkussen neem ik niet meer mee. Ik stel hem samen van mijn fleecetrui, slaapzak-zak en mijn t-shirt. De slaapzak-zak van PHD (30 gram) gebruik ik ook nog om onderweg kleding in te doen en of kleding in te drogen.

Afbeelding
1. De 3 items die ik toch al bij me heb.

Afbeelding
2. In de lengte enkel gevouwen fleece, met daarom heen de tripple gevouwen slaapzak-zak.

Afbeelding
3. T-shirt er om heen omdat deze zacht is.

Als ik zou willen kan ik mijn jas er ook nog onder doen. Maar aangezien mijn mat vrij dun is, is dit voor mij hoog genoeg. Ik slaap er prima op. 8)
Kussentjes met lucht vind ik persoonlijk heel naar.

Op reis slaap ik al een paar jaar heerlijk, met mijn hoofd op een Thermarest kussentje, wat gevuld is met één of andere kunststof. Trui eronder (ik vind het kussen niet dik genoeg) en een sloopje eromheen gemaakt. Nou ja, eerlijk is eerlijk, dat heeft mijn moeder gedaan, ik kan dat niet.
Het kan ook acceptabel klein worden opgerold en opgeborgen.

Als het kussen te plat wordt, gooi het een keer in de droger, daarna is het weer volumineus.
Zie: http://cascadedesigns.com/therm-a-rest/ ... ow/product

Gijs
Ik had nog thermarest koppelset nodig welke ik bij futurumshop wilde aanschaffen daar zag ik de Thermarest Trekker Pillow Case Gray welke 65 gram is en voor ons de goede maat. Wij hebben deze besteld en hopen er heerlijk op te slapen. Zo niet dat kopen we wel een kussen in Nieuw Zeeland.
Ik heb al een jaar of 8 een simpel kussentje gevuld met echt dons - 350 g - in gebruik als hoofdkussen voor in de tent en de afgelopen 2 jaar als extra rugkussen in de auto. Het ding wordt ongeveer 1x per jaar uitgewassen op de hand en in de centrifuge (hoogste stand) en aan de waslijn gedroogd. Verwonderlijk hoe goed en lang zo'n ding daar tegen kan.
Leon
Opgevouwen fleece en zelfs donsjack in z'n opbergbinnenzak waren voor mij niet comfortabel genoeg.
Maar ik slaap alweer een aantal jaren heerlijk op het Ajungilak kussen uit de 2e reactie.
M'n Expedkussentje heeft gewonnen van het Ajungilak kussentje met name omdat bij de laatste het stopje van de luchttoevoer een beetje lam werd en regelmatig toch open ging. Maar verder ligt ie inderdaad ook prima.