Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
Dan zou ik wel even de remmen vervangen voor normale remmen. Blijkbaar istie niet gemaakt om leuke afdalingen te doen...
Iets bredere banden er onder kan ook erg prettig fietsen.
Robertjan schreef:Dan zou ik wel even de remmen vervangen voor normale remmen. Blijkbaar istie niet gemaakt om leuke afdalingen te doen...
Iets bredere banden er onder kan ook erg prettig fietsen.
Ok, wat is er mis met LX-v-brakes? Wat zou het alternatief kunnen zijn? Sowieso wil ik ook een ander stuur erop, zo'n vlinderstuur vind ik niet wat.
En tja, bredere banden weet ik nog niet. Smalle bandjes voor over de weg (wat ik uitsluitend ga doen) lijken me wel zo prettig.
LX an sich is niets mis mee. Maar die power modulators, of welke naam ze er nu weer aan gegeven hebben, beperken je remkracht. Als je dan bijv. in Noorwegen in een mistige afdaling ineens op 25m afstand een schaap midden op de weg ziet oversteken, is het wel zo prettig dat je met een rem ook kunt remmen. Met die krengen in de remkabel stop je ook wel, maar met een beetje collateral damage om het zo maar te zeggen. :wink:

Bredere banden zijn niet hinderlijk voor de luchtweerstand als je langzamer fietst dan zo'n 25km/u, maar zijn wel vreselijk prettig tegen allerlei kuilen, hobbels, zacht zand, en ander gebruikelijk ongemak. Vandaar dat de meesten die bij weekenden van De Wereldfietser meefietsen, al gauw 47mm slofjes onder hun trouwe ros hebben liggen.
Ga je graag harder dan 30km/u, dan kun je er van uit gaan dat deze Koga niet de beste keuze is. :wink:
Ok, bedankt. Wat betreft de remmen zal ik dit nog moeten ervaren. Misschien dat ik het nog wel overleg met de fietsenmaker.

Ik verwacht inderdaad geen gemiddelde snelheden van 35 km/h, dat hoeft ook niet.
Luchtweerstand van brede(re) banden lijkt mij minimaal, maar rolweerstand is een ander punt, net zoiets als brede banden esthetisch wel bij zo'n ranke Koga passen.

Het primaire doel (woon-werk-verkeer 25 km enkele reis met incidenteel lange fietstochten) moet prima lukken met zo'n Koga neem ik aan?
Voor de echte snelle ritten pak ik de racefiets wel.
Rolweerstand lijkt uit testen juist lager te zijn met bredere banden (uiteraard zelfde testomstandigheden, zelfde profiel, zelfde rubber, en zelfde bandendruk). De Kojak is er kampioen in (helaas alleen in 559 op 50mm), met de Big Apple als goed alternatief (ook voor 622).
De Marathon Plus is het andere uiterste. De rest zweeft er ergens tussenin, met de Dureme meer richting de Marathon Plus en de Supreme tussen de gewone ("oude!") Marathon en de Plus.
Robertjan schreef:LX an sich is niets mis mee. Maar die power modulators, of welke naam ze er nu weer aan gegeven hebben, beperken je remkracht.
Die kun je er met de investering van nieuwe kabels toch uithalen?
Leon
Precies. Maar dat moet dus wel even gebeuren, voordat dat schaap er achter komt.
Afbeelding
Die powermodulator is een echt onding. Als je remt grijpt je rem aan, dan moet je door een veer heenknijpen om vervolgens echt te gaan remmen.... Ik heb het gelijk verwijderd....

Groet
Eric
Goedkope en relatief makkelijke oplossing lijkt me om de binnenkabel even los te halen, met een ijzerzaagje de modulator zelf los te zagen, een rubbertje met lijm in/op het nieuwe uiteinde te doen, en de kabel weer vast te maken. Kost wel even een kwartiertje (als je voor het eerst zoiets 'technisch' doet), maar geeft jezelf (en dat schaap :D) veel plezier.
Robertjan schreef:Goedkope en relatief makkelijke oplossing lijkt me om de binnenkabel even los te halen, met een ijzerzaagje de modulator zelf los te zagen, een rubbertje met lijm in/op het nieuwe uiteinde te doen, en de kabel weer vast te maken. Kost wel even een kwartiertje (als je voor het eerst zoiets 'technisch' doet), maar geeft jezelf (en dat schaap :D) veel plezier.
De v-pijpjes zijn ook los te koop zonder modulator
Moet 'ie maar met z'n fietsenmaker regelen dat die dat "gratis" voor hem doet.
"Ik wil 'm wel hebben, maar dan moet dit, dat en dat geregeld worden. Anders koop ik 'm wel ergens anders waar ze dat er wél voor over hebben."
Ik vraag me überhaupt af waarom Koga die krengen op een "Randonneur" zou willen plaatsen. Van de Aldi zou ik me het nog kunnen voorstellen... :roll:
Robertjan schreef:Ik vraag me überhaupt af waarom Koga die krengen op een "Randonneur" zou willen plaatsen. Van de Aldi zou ik me het nog kunnen voorstellen... :roll:
Ik vermoed dat er ooit eens wat fietsen met v-brake over de kop zijn gevlogen wegens te hard remmen. En aangezien over de kop gaan wegens te hard remmen juridisch beter aantoonbaar, en dus een groter risico voor Koga, is dan een botsing met een schaap wegens een niet direct reagerende rem, hebben ze die dingen erop gezet.
Leon
Robertjan schreef: Ik vraag me überhaupt af waarom Koga die krengen op een "Randonneur" zou willen plaatsen.
Koga's zijn fietsen waar "Alles" opzit .
Nu we toch met v-brakes bezig zijn: weet iemand waar je die pijpjes zonder modulator, maar met cable adjuster voor het afstellen van de remmen kunt kopen? Ik weet dat ze er zijn, maar niet waar ze worden verkocht.

Heb namelijk raceremmen i.c.m. v-brakes en nu dus geen cable adjuster.
m-gineering schreef:
Robertjan schreef: Ik vraag me überhaupt af waarom Koga die krengen op een "Randonneur" zou willen plaatsen.
Koga's zijn fietsen waar "Alles" opzit .
Misschien dat ze daarom ook beter verkopen als die fietsen van m-gineering. :P

Maar, volgens mij is het meer iets van, als 0,000000001% van de fietsers een ongeluk krijgt door foutief remmen, dan moet alles in het werk worden gesteld om dat te verhelpen. Ook al heeft de overige 99,999999999% daar last van. Dat is nou eenmaal de wereld waarin we leven.
Pedalero schreef:Nu we toch met v-brakes bezig zijn: weet iemand waar je die pijpjes zonder modulator, maar met cable adjuster voor het afstellen van de remmen kunt kopen? Ik weet dat ze er zijn, maar niet waar ze worden verkocht.

Heb namelijk raceremmen i.c.m. v-brakes en nu dus geen cable adjuster.
[off-topic]

Bedoel je zoiets:
Afbeelding
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-pro-converter-adjust
Hoogwaardig en zeer nauwkeurig vervaardigde kabelomleider met de mogelijkheid de kabels na te spannen. Met dit fraaie onderdeel kan men STI- of aero-remhendels gebruiken in combinatie met een V-rem. Door middel van deze combinatie zijn sterke en goed te doseren remmen aan cross- en trekkingfietsen eenvoudig te realiseren. · materiaal: aluminium · door het omzeilen van de omleidfunctie vervangt de STI-Converter ook het geleidingsbuisje bij V-remmen. Effect: gelijkmatige remprestatie door minder wrijving.
[/off-topic]

Groeten
Eric
Nee, dit is een travel agent.

Op een racerem zit een line adjuster waar je aan draait om de blokken dichter bij of verder van de velg te krijgen. Voor v-brakes zijn er speciale noodles waar zo'n line adjuster aan zit gebakken, alleen: waar te krijgen?
Jawohl!
8)
Beste iedereen,

De keuze is gemaakt; het wordt een Koga Miyata Randonneur 2011 63 cm.
Ik heb met een gerenomeerde fietsenmaker af kunnen spreken dat hij voor 2000 euro verkocht wordt, inclusief ander stuur, ander zadel, kettingscherm en lichaamsmeting.

Ik ben nog even aan het kijken of ik hem ergens anders nóg aantrekkelijker kan kopen (bijv www.vosjunior.nl) maar zo niet, dan wil ik hem aan het eind van de week wel bestellen.

Goede keuze neem ik aan? Of zijn er wellicht nog dingen die standaard bij deze Koga niet zo mooi/goed zijn, als bijv die v-brake power modulator? Wellicht dat ik verdere wijzigingen ook bij de prijs in kan laten doen.

Groeten,

Dirk