Additionally, paste this code immediately after the opening tag: winterse gastvrijheid - Forum Wereldfietser

winterse gastvrijheid

AAAH, lekker, de winter is er. Gisteren had ik een klusje in Medemblik, fietste daarheen vanaf station Hoorn. Voor de terugweg wilde ik langs het IJselmeer naar Enkhuizen en daar op de trein. Heerlijk was het fietsen op de dijk, knisperende koude in mijn gezicht.

Alleen waren de batterijen van mijn lampje nagenoeg op. Ik belde ergens aan om een schroevendraaier te lenen om het lampje te openen. Weldra kreeg ik thee aangeboden en vijf minuten later zat ik met de hele familie aan tafel aan het avondeten. Een tafereel waar ik in Bosnië niet van zou opkijken, maar hier toch wel. Man bijt hond zonder tussenkomst van TV.

Afbeelding
Kasteel bij Medemblik.
Fijn om te lezen dat het in Nederland ook zo kan:)
Tja, een mens heeft af en toe zo'n ervaring nodig om het glas half vol te zien!

Tijdens mijn tocht deze zomer stopt er een 4WD naast me. De man steekt zijn hand naar buiten met wat snoep en een blikje fris.
- "Everything o.k.? Do you fancy a snack?"
Dat wil ik wel. Ik vraag waar ze vandaan komen.
- "Iceland, of course!", lacht 'ie.

Dan fiets je met een brede glimlach verder!

Gee
bikelike schreef:Afbeelding
Kasteel bij Medemblik.
Best wel een eng plaatje:-)
Ging het later ook nog goed?
Afbeelding
Kennelijk behoor ik ook tot die gastvrije bewoners want ik heb vorige maand de band gelapt van een just passing-by-fietser, die ik later - het was al donker geworden - naar huis heb gebracht(15km verderop). Ik had toch niks te doen en de man was zeer bescheiden. Ik heb er geen moeite mee en zou het de volgende week als het niet teveel moeite kost weer doen.
Zo heb ik ooit een vrouw geholpen met een tankje benzine toen haar auto droog stond. Zonder gegevens te noteren kreeg ze het tankje mee. Een uur later kwam ze weer langs en bracht het lege tankje terug. Ze vroeg wat de schade(kosten) waren. Ik aan het rekenen: 10 liter en hoeveel is de prijs van benzine "heden ten dage". We kwamen op 15 euro, dacht ik. De dame betaalde grif en bedankte nogmaals voor de hulp. Ik vertelde dit verhaal vol trots een paar dagen later op een verjaardagvisite, zegt m'n vrouw: "Ben je betoeterd", er gaat maar 5 liter in het tankje." Ik zeg: "Nee absoluut niet er gaat 10 liter in het tankje." Enfin de dag erna kijken en er stond met grote letters op 5L. :oops:
Leuk verhaal Erik!
Op de Houtribdijk Lelystad - Enkhuizen rij ik op zondag op de racefiets samen met een man uit Amsterdam. Hij deed een rondje IJsselmeer en had er dus al een paar km op zitten. Ik maakte hem opmerkzaam op een vreemd geluid. Bij nader inzien bleek een pennetje in de ketting de oorzaak. Het pennetje was niet goed ingeponsd. De kans dat hij Amsterdam daarmee zou halen was onzeker. Thuis heb ik de spullen om dat te verhelpen. Ik nodigde hem uit om met me mee te gaan naar mijn huis in West Friesland om er een nieuw pennetje in te ponsen. Zo gezegd zo gedaan. Een week later kreeg ik van hem een bedankkaartje uit Ierland. Leuk toch.
mvg
Jan Schoutsen
Het is mooi om dit soort positieve ervaringen met elkaar te delen! Er zijn al genoeg "Ja, maar..." verhalen.

Nog een paar:

(Spanje)
Een passerende auto stopt 100 mtr verderop, en een man stapt uit:
- "Santiago?", wijzend naar mijn fiets.
Na mijn "Si", gebaart hij dat ik een kilometer terug een afslag heb gemist.

(Sri Lanka)
Tijdens een afdaling stuitert mijn stuurtas van de fiets, niet onopgemerkt door een paar knulletjes die er triomfantelijk mee vandoor gaan. Daar gaat mijn foto-apparatuur! Een passerende vrachtwagenchauffeur, die het heeft zien gebeuren stopt, gaat de jongens achterna, en brengt mij de tas terug.

(Frankrijk)
Ik fiets met mijn dochter van 21 naar de Middellandse Zee. Tijdens een beklimming rijdt een auto toeterend voorbij. Bovenop de berg staat het gezin ons op te wachten en klappen aanmoedigend, terwijl wij met een blos op de wangen en een big smile aan de afdaling beginnen.

Dat is pas happy cycling!

Gee