Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaring met Giant Melbourne auto L - Forum Wereldfietser

ervaring met Giant Melbourne auto L

Dag
Ik kan een fiets overnemen voor een prijsje.
Het gaat over de Giant Melbourne auto L van 2003
http://archive.giant-bicycles.com/bn/03 ... model=9897
De fiets is in nog bijna nieuwe staat. Ik vermoed dat hij rond de 18 kg weegt?
Hij zou dienen voor woon-werkverkeer (vlak, af en toe een klein heuveltje of een brug): 20 km/dag
pro's en contra's:
+ gesloten kettingkast -> vuil tegenhouden
+ binnenwaartse versnelling -> weinig onderhoud
+ naafdynamo
+ rollerbrakes -> onderhoudsvriendelijk
- rollerbrakes -> kunnen warm lopen
- gewicht ?

Ik heb altijd al met buitenwaartse versnellingen gereden en gewone remmen.
Heeft er iemand ervaring met deze fiets? Loopt hij een beetje goed?
Zijn er gradaties in Nexus-versnellingen (goed beter best). Er zit een 7 nexus op.

alvast bedankt voor jullie reactie
Ik heb vroeger met een gelijkaardige fiets mijn w-w verkeer gereden. Het enige verschil met jouw fiets is dat die van mij een Batavus was, een derailleur had (dat was een minpunt volgens mij) en een 20 kg woog. Ik rijd iets van een 34 km per dag. En dat ging goed. :)
Ik heb vorig jaar een gelijkaardige Giant bij de fietsenmaker gekocht voor 65 euro, zij het met 3 versnellingen. Hij had flink was slijtagesporen en er moest wat aan gewerkt worden. Maar sindsdien is het een trouwe stadstank. Met het vreselijke hondeweer van deze week gaat er niets boven een dichte kettingkast, dichte remmen, niet te veel versnellingen en een automatisch koplamp. Opstappen en wegrijden, dag na dag. Niks onderhoud, de hele winter lang. Als je in Zuid-Limburg woont moet je inderdaad in de steilere én tegelijk langere afdalingen even denken aan de remmen (dwz niet remmen :wink: ).
Mijn sportieve fiets rijdt wel soepeler, maar als je de uren onderhoud meetelt is de gemiddelde snelheid in de winter een stuk lager.
Als die verende zadelpen vervelend wordt koop je voor een klein bedrag een gewone.
Je hebt kans dat de banden niet zo lekvrij zijn als je zou willen, maar dat heb je met elke tweedehands fiets.
Succes,
Leon