Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wildkamperen met bivakzak - Forum Wereldfietser

Wildkamperen met bivakzak

Zijn er op dit forum ook mensen die uitsluitend wildkamperen met een bivakzak? Dat is licht en lekker goedkoop en ook nog eens spannend. Zit er aan te denken een bivakzak te kopen omdat ik werkelijk een hekel heb aan kamperen. Ik zou het liefst de hele dag door fietsen, ook na zonsondergang in de schemering om vervolgens ergens "in the wild" te crashen. Warm eten kun je onderweg wel kopen en als dat een paar dagen niet lukt, dan zijn tortilla's, trailmix, snickers en ander junkfood ook wel goede vervangers.

Iemand ervaring met lowbudget wildkamperen middels een weinig opvallende bivakzak, waarbij de dag maximaal benut wordt om te fietsen en zo weinig mogelijk tijd verloren gaat aan legaal kamperen?

Grote voordeel lijkt me zo dat je je bagage minimaal houdt qua volume en gewicht en maximaal grote afstanden af kunt leggen en ook nog eens de mooie golden hours van de ochtend en avondschemering doelbewust meemaakt.
Bram en Bart hebben met bivakzakken gekampeerd:

www.fietsvakantie.gekkemensen.net Misschien dat je die om advies en dergelijke kan vragen. Weet niet of veel mensen op dit forum met een bivakzak op pad gaan.
Ik heb in mijn wandeltijd heel veel met een bivakzak gekampeerd. Het belangrijkste bij een bivakzak is dat deze voldoende ademd. De meeste, relatief goedkope, bivakzakken zijn van niet ademend kunststof. Dat betekend dat je 's morgens met een behoorlijk vochtige slaapzak wakker wordt. De goed ademende bivakzakken hebben dat minder, maar zijn dan ook gelijk een stuk duurder.
Kom ik nog eens op het forum, zijn ze me al voor ;).

Wij hebben allebei een carinthia explorer bivakzak, die zijn helemaal van gore-tex en hebben heel goede kwaliteit ritsen en een muskietennet.
Je kunt ze vinden op marktplaats, bijvoorbeeld deze: http://link.marktplaats.nl/394629254. Nieuw zijn ze 5 keer zo duur.
Het voordeel van dat ze ook een mooie camouflage hebben.

Afgelopen zomer hebben we het 3 weken volgehouden om in die dingen te slapen. Op één dag met stortregens na. Als het regent is de kans groot dat het toch wat nat wordt binnen in je bivakzak. De stof is helemaal waterdicht, maar een compleet gesloten zak is te benauwd, en het water vindt altijd toch een weg om naar binnen te lopen ;).

Het gewicht van een bivakzak is even groot als dat van een superlicht tentje. Denk er wel aan dat je een warmere slaapzak nodig hebt dan in een tent, want je ligt direct tegen het doek aan en dat is kouder.

Groeten, Bart
Ligt helemaal aan het soort trip dat je van plan bent.

Mij lijkt het claustrofobisch en exhibitionistisch zo'n bivak zak.
Ook gekombineerd met een tarp zie ik de voordelen er niet van.
Ik zou de voorkeur geven aan een enkeldaks tentje zoals de Coleman Rigel. Ook goedkoop.
Droger, warmer, minder condens en makkelijker om insekten buiten te houden.
Ligt ook aan het klimaat natuurlijk. Als je zeg maar drie maanden onderweg bent, en je hebt er een paar weken regen tussen kun je niets droog houden in zo'n bivakzak.

Ook het gewicht: de hierbovengenoemde bivakzak weegt 1500 gram.

De Coleman Rigel minder dan 1000 gram.
Zit er serieus aan te denken om volgend jaar de 100colstocht te rijden, of nog een keer de Great Divide, maar dan de race. In beide gevallen wil ik gewoon lekker lang fietsen, de hele dag benutten (sochtends vroeg tot savonds laat), snel fietsen en niet de dag plannen van hotel tot hotel of van kampeerplek tot kampeerplek. Fietsen tot je niet meer kunt en dan crashen...., dus niet zozeer een fietsvakantie, maar veel meer een fietsmarathon.

De vraag is dan hoe makkelijk een tentje op te zetten is middenin de nacht, geknoei met haringen, stokken die moeizaam door de sleufen willen, scheerlijnen, etc. Het lijkt me dat je met een bivakzak net iets flexibeler bent.

Een tarptentje lijkt me ook wel leuk, maar dan kun je net weer zo goed een echt tentje meenemen, evenveel werk.

Nadelen zijn er genoeg voor een bivakzak, ben ik me van bewust:
- kouder want buitenkant bivakzak komt rechtstreeks tegen je slaapzak aan
- condens bij nat weer
- sterke geluidsoverlast bij harde regen
- beetje claustrofobisch, minder mogelijkheden tot drogen van kleren etc.....

Ben dus zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Maar goed, zo'n bivakzak nodigt niet uit tot lang uitslapen, kun je weer vroeg uit de veren om lekker veel te fietsen :). En dat is toch het mooiste wat er is.



Peteragain schreef:Ligt helemaal aan het soort trip dat je van plan bent.

Mij lijkt het claustrofobisch en exhibitionistisch zo'n bivak zak.
Ook gekombineerd met een tarp zie ik de voordelen er niet van.
Ik zou de voorkeur geven aan een enkeldaks tentje zoals de Coleman Rigel. Ook goedkoop.
Droger, warmer, minder condens en makkelijker om insekten buiten te houden.
Ligt ook aan het klimaat natuurlijk. Als je zeg maar drie maanden onderweg bent, en je hebt er een paar weken regen tussen kun je niets droog houden in zo'n bivakzak.

Ook het gewicht: de hierbovengenoemde bivakzak weegt 1500 gram.

De Coleman Rigel minder dan 1000 gram.
AB schreef:Nadelen zijn er genoeg voor een bivakzak, ben ik me van bewust:
- kouder want buitenkant bivakzak komt rechtstreeks tegen je slaapzak aan
- condens bij nat weer
- sterke geluidsoverlast bij harde regen
- beetje claustrofobisch, minder mogelijkheden tot drogen van kleren etc.....
Zelf heb ik mijn bivakzak alleen gebruikt op korte tripjes met slechts 1 of 2 overnachtingen.
Ik kan nog een paar nadelen aan bovengenoemde toevoegen:
  • Condens treedt ook op bij lage temperaturen (en helemaal als je lekker warm en zweterig in je zak kruipt)
  • Als het regent op het moment dat je er uit wilt ben je nat voordat je aangekleed bent
  • Beschut koken is er met een bivakzak ook niet bij
Maar op een zomerse tocht met korte overnachtingen is een bivakzak een ideaal alternatief voor wildkamperen met een tentje.

Jan
AB schreef:Maar goed, zo'n bivakzak nodigt niet uit tot lang uitslapen, kun je weer vroeg uit de veren om lekker veel te fietsen :). En dat is toch het mooiste wat er is.
Met die ingesteldheid (korte nachten), en je plannen (divide / collentocht) is de KWALITEIT van je nachtrust waarschijnlijk niet onbelangrijk .....
en dat in een bivakzak .... :?

Een uurtje of 8 per dag op weg, waarvan een uurtje of 5 effectief fietsen, en 's avonds een gezellig wildkampeerplekje uitzoeken;
"dat is toch het mooiste wat er is" " :wink:
http://www.douwesdump.nl/dumponline/cat ... cts_id=263

Hier een linkje naar een simpel tentje. Dit lijkt me een redelijk alternatief: Schutkleur, enkeldaks, tweeboogs iglootje, simpeler kan haast niet, geen haringen nodig en plaats voor een persoon en bagage. De kwaliteit zal zeker niet optimaal zijn, maar als je niet twee maanden op Ijsland rondfietst...

Ik moet zeggen dat ik nooit een bivakzak gebruikt hebt, dus ik ga af op wat ik gelezen heb, en gehoord van mensen die wel een bivak zak gebruiken..
"Fietsen tot je niet meer kunt .. en dan crashen ... het mooiste wat er is"

Mooi om te zien dat WF-ers zulke uiteenlopende manieren hebben om hun passie te beoefenen! :D

Gee
zo weinig mogelijk tijd verloren gaat aan legaal kamperen
Dan ga je toch illegaal kamperen....
Great Divide Race, gaaf!

Maar als een goede bivibag net zo zwaar (en duur?) is als een (dubbeldaks) 1-persoons tentje (1 kilo), dan is dat toch veel comfortabeler? Zeker als je toe kunt met een minder warme slaapzak dan in een bivibag.
Ik heb in het verleden ook gelopen met een bivakzak. Op zich goed bruikbaar. Maar als je voor de verandering een camping opzoekt of het regent (ook al is het een miezertje), dan voel je je snel ellendig. Ik doe het niet meer, maar zou voor de camo koepel gaan (enig idee wat dat weegt...?)

Gr
Eric
Misschien een mooie tussenvorm:
Topeak Bikamper
Leuk bedacht door Topeak, maar veel te ingewikkeld voor wat het weegt. Met een tent zonder eigen stokken zou ik toch serieus onder de kilo willen uitkomen.

Qua opzetgemak en gewicht kun je dan beter een 1-persoons tent van Terra Nova, Vango, Exped, Tarptent o.i.d. meenemen.
koenie schreef:
AB schreef:Maar goed, zo'n bivakzak nodigt niet uit tot lang uitslapen, kun je weer vroeg uit de veren om lekker veel te fietsen :). En dat is toch het mooiste wat er is.
Met die ingesteldheid (korte nachten), en je plannen (divide / collentocht) is de KWALITEIT van je nachtrust waarschijnlijk niet onbelangrijk .....
en dat in een bivakzak .... :?

Een uurtje of 8 per dag op weg, waarvan een uurtje of 5 effectief fietsen, en 's avonds een gezellig wildkampeerplekje uitzoeken;
"dat is toch het mooiste wat er is" " :wink:
Gezellig kamperen? Nee, dat bestaat niet :). Maar gelijk heb je over de kwaliteit van de nachtrust, daar zit ik ook wel een beetje over in met een bivyslaapzak.

Ik zie dat er twee typen bivyslaapzakken zijn. Eentje die als een waterdichte deken aansluit op je slaapzak en dus ook indirect op je lichaam rust. Er is dan geen luchtlaag tussen de bivy en de slaapzak. Voordeel van deze zakken zijn dat je niet hoeft te spannen en te scheren, en dat de bivy de lichaams bewegingen van het slapen kan volgen. Lijkt me iets minder claustrofobisch als je je bovenlichaam heft. Belangrijkste voordeel lijkt me vooral dat je dan in het donker niet hoeft te stoeien met haringen, scheerlijnen en tentstokken. Je trekt de bivy uit je zadeltas, blaast je matje op, slaapzak erin proppen en slapen maar.

En dan zijn er de bivy's die het idee volgen van een 1 persoons koepel of luifeltentje. Dan is er een open ruimte/luchtlaag tussen slaapzak en buitenschil bivy. Maar dan zit je wel weer met gescheerde lijnen en haringen en stokken etc..... dan zou je ook weer een 1 persoontentje kunnen overwegen. Wel claustrofobisch aangezien je bijna opgesloten zit in die krappe luifel en de bivy niet met je kan meebewegen.

Resteren nog een paar oordopjes om de enge bosgeluiden te weren :).
Pedalero schreef:Great Divide Race, gaaf!

Maar als een goede bivibag net zo zwaar (en duur?) is als een (dubbeldaks) 1-persoons tentje (1 kilo), dan is dat toch veel comfortabeler? Zeker als je toe kunt met een minder warme slaapzak dan in een bivibag.
Ja ik weet het, de exped vela staat ook hoog op mijn lijstje. De great divide race is wel heftig als je mee wilt doen bij de eerste drie/vijf. Binnen 20 dagen zul je dan moeten finishen, ca 200km en 3000hm per dag op soms niet al te beste wegen. De knie, je zitvlees en je polsen en handpalmen moet het dan ook maar zien te houden. Maar wil wel in 2011 of 2012 een poging wagen.
Off topic: hoe train je daarvoor?

On topic: ik vind die Exped Vela 1 ook een mooi tentje. Enig idee waar ik deze in het echt kan zien?
koenie schreef: Met die ingesteldheid (korte nachten), en je plannen (divide / collentocht) is de KWALITEIT van je nachtrust waarschijnlijk niet onbelangrijk .....
en dat in een bivakzak .... :?
Als je meer dan 20 uur per dag op de fiets zit (voorwaarde als je de GDR wilt winnen) is de kwantiteit van de nachtrust het enige dat telt.

In een race ga je geen tent opzetten. Je gaat ook niet koken, ik twijfel of ze zelfs een matje meenemen. Met zo'n uitrusting kun je dus niet de wereld om fietsen, ik zou daarom deze vraag dus ook niet hier stellen maar op een forum voor adventureracers o.i.d.
Hier een schitterend tentje voor jouw doeleinden!

http://www.completeoutdoors.co.uk/Black ... light-Tent

Geen geklooit met haringen enz. In feite is het net als die goedkope Camo tweeboogs tent, maar ik denk dat deze Oneshot je droger houdt.

Als je die Exped Vela zo leuk vindt, die trouwens ook Drie stangen heeft en een stuk of 4 scheerlijnen kun je misschien de Vango Spectre 200 bekijken,
Lijkt veel op de Vela, iets zwaarder maar met 220 cm en steile wanden wel een tent waar ook een lang iemand goed in slaapt. Vrij goedkoop en veel goede kritiek.

http://www.vango.co.uk/tents/spectre-200.html