Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk batterij koplamje? - Forum Wereldfietser

Welk batterij koplamje?

Heeft iemand ervaring met dit koplampje, genaamd BBB BLS-22?? Hij heeft een aardige brandduur van een uur of 50 op 4 AA batterijen. Maar hoeveel licht geeft het? Is dat enigzins te vergelijken met een Cateye?

Die Cateyes daar houd ik niet zo van. Ik had de HL-EL530, waar alles aan beviel behalve de veel te smalle lichtbundel. De 520 heeft dat ook.

Ik was eigenlijk wel blij toen ik, tijdens de wintertrektocht, de nacht verlicht zag door een Basta Comet IV Pro. Zo'n lichtopbrengst is voor mij genoeg. Maar hij in praktijk schijnen ze veel problemen te geven, niet waterdicht (nix voor mij dus).

Heeft iemand aanbevelingen voor lampjes die tussen de twintig en 50 euro liggen en op 4 AA batterijen 50 uur branden?

Duurder, maar dan ook veel beter: B&M IXON IQ. Dan zie je tenminste wat. Als je het ook op termijn goedkoop wilt houden, dan zou ik kiezen voor een traditionele dynamo als de B&M Dymotec 6. Voor 10 euro heb je een goede lumotec halogeen koplamp, en voor meer een IQ Fly, die heel veel licht geeft.
Wim
nee
bikelike schreef:Heeft iemand ervaring met dit koplampje, genaamd BBB BLS-22?? Hij heeft een aardige brandduur van een uur of 50 op 4 AA batterijen. Maar hoeveel licht geeft het? .....

Heeft iemand aanbevelingen voor lampjes die tussen de twintig en 50 euro liggen en op 4 AA batterijen 50 uur branden?
2100 mA*uur penlite/50 uur = 42 mA

5V x 42 Ma = 0.2 Watt

Een normale fietskoplamp zit op 2.4w. Zelfs rekening houdend met de hogere efficiency van een LED lijkt het me niet dat je daar zelf veel mee gaat zien

Nog niet zo lang geleden gaven witte led lampjes heel weinig licht, maar gingen de batterijen ook lang mee. Ze gaven zo weinig licht dat je er nauwelijks mee gezien werd, en zelf al helemaal niets zag. Pas sinds kort zijn er lampen die wel genoeg licht geven om aan de wettelijke minimumeisen in bijvoorbeeld Duitsland te voldoen. Behalve de oplossing om gewoon meer leds te gerbuiken is de echte technische vooruitgang langs twee routes gegaan. De eerste is die geweest van wat ik maar een een grotere verwerkingscapaciteit zal noemen. De eerste ledjes gebruikten weinig, en gaven weing licht. Nieuwere ledjes gebruiken steeds meer, maar geven in ruil daarvoor ook veel meer licht. Er zijn nu dure speciale leds die als ik me goed herinner al enkele tientallen watts verbruiken, en daar ook een waanzinnige lichtopbrengst uit halen. Voor de fiets betekent deze trend dat er nu leds zijn die de volle 3 watt die er uit een standaard fietsdynamo komt kunnen benutten. Wat dat betreft zijn we er dus.
De tweede trend is die van een steeds grotere efficiency: met dezelfde hoeveelheid stroom wordt steeds meer licht geproduceerd omdat de leds zelf beter werden, omdat de regelelectronica en koeling beter werd, en omdat de optiek het licht beter bracht waar het nodig is.
Led lampjes waarvan de baterijen 50 uur mee gaan geven helaas niet genoeg licht om nog serieus wat bij te zien. Ik heb zelf zo'n lampje, en het is wat mnij betreft echt niet meer dan een reserve. Zelf zie je er heel weinig mee, en ik merk dat ik door andere weggebruikers duidelijk later wordt waargenomen. Pas de laatste tijd zijn er led lampen die een opbrengst hebben die de opbrengst en lichtverdeling evenaren (of sinds kort zelfs duidelijk overtreffen) van de klassieke goede halogeenlampen. Behalve enkele heel dure aanbiedingen, is het vooral B&M dat de doorbraak tot stand heeft gebracht. Op dit moment is de nieuwe IQ serie duidelijk het beste wat er op de markt is, door de combinatie van een moderne led, goede electronica, en uitmuntende optiek. Als je de IXON IQ op de spaarstand zet heb je 20 uur lang 10 lux op 10 meter (goede halogeenlampen hebben 15-20 lux), het wettelijk minimum in Duitsland. Wil je meer (namelijk een waanzinnig heldere 40 lux) dan is het met 5 uur wel bekeken. Als je die brandtijd te kort vindt of het milieuaspect zwaar laat tellen, dan zul je aan een dynamo moeten. Voor zo'n 40 euro heb je een prima B&M dymotec 6 plus een ronde lumotec halogeenschijnwerper.
De meeste led lampjes ui thet verre oosten halen bij lange na niet de vereiste lichtopbrengst, en vind ik dus ook gevaarlijk. Een van de oorzaken daarvoor is dat ze meestal een rotatiesymmetrische (ronde) bundel hebben waarbij het licht deels gebruikt wordt om de hemel te verlichten in plaats van de weg.
Kortom, wat je vraagt (een goedkope lamp waarbij je zelf goed kunt zien en waarvan de batterijen lang meegaan) bestaat niet.
De B&M IXon komt het dichtste in de buurt, maar is met 100 euro (kompleet met accu's en lader) flink duurder dan je vraagt, en de batterijen zijn duidelijk eerder leeg. Iets beters is er niet. De enige oplossing is genoegen nemen met een veel lagere lichtopobrengst dan althans in Duitsland wettelijk is voorgeschreven (en 10 lux is echt niet veel, daar kun je maar nauwelijks bij fietsen). Of je gaat over op dynamoverlichting (dat is wat ik zou doen).
Wim
Wim
bikelike schreef:Heeft iemand ervaring met dit koplampje, genaamd BBB BLS-22?? Hij heeft een aardige brandduur van een uur of 50 op 4 AA batterijen. Maar hoeveel licht geeft het? Is dat enigzins te vergelijken met een Cateye?
Dat lijkt verdacht veel op het lampje dat ik bij de Hema heb gekocht voor mijn stadsfiets. Ik heb op mijn Koga wel een cateyelamp:
Afbeelding

Over die lamp ben ik niet zo tevreden, want het licht dooft om de een of andere reden iedere keer, ook als de batterijen wel zijn opgeladen. Als ik de contactjes achter aandruk dan brandt-ie weer als een fakkel. De lichtopbrengst was, toen die het goed deed overigens wel goed, beter dan het Hemalampje.

De Hemalamp doet het nog steeds en die heb ik voorlopig maar op mijn stuur gezet. Ik kijk nog wel eens naar wat beters. Of naar een naafdynamo.
m-gineering schreef:2100 mA*uur penlite/50 uur = 42 mA

5V x 42 mA = 0.2 Watt

Een normale fietskoplamp zit op 2.4w. Zelfs rekening houdend met de hogere efficiency van een LED lijkt het me niet dat je daar zelf veel mee gaat zien
Maar je kan 4x AA gebruiken?! Dan krijg je 0,8W. Da's 1/3 van het benodigde voor halogeen, misschien dat je er met LED dan wel komt?
Met 2850mAh kom je bijna tot de helft trouwens...

Maar de bundel blijft niet altijd even sterk, naarmate de batterij leeg gaat daalt de spanning namelijk. Zeg maar zoals:
Afbeelding
Wanneer de lamp dan onder een drempelwaarde komt, dan kapt hij er mee. D'r zijn ook gereguleerde varianten
Afbeelding
Grafieken komen van de Petzl site.
Torching Vark schreef:
m-gineering schreef:2100 mA*uur penlite/50 uur = 42 mA

5V x 42 mA = 0.2 Watt

Een normale fietskoplamp zit op 2.4w. Zelfs rekening houdend met de hogere efficiency van een LED lijkt het me niet dat je daar zelf veel mee gaat zien
Maar je kan 4x AA gebruiken?! Dan krijg je 0,8W. Da's 1/3 van het benodigde voor halogeen, misschien dat je er met LED dan wel komt?
waarom zo moeilijk: pluk nog een factor drie uit de hoge hoed en je bent binnen ;)
m-gineering schreef:
Torching Vark schreef:
m-gineering schreef:2100 mA*uur penlite/50 uur = 42 mA

5V x 42 mA = 0.2 Watt

Een normale fietskoplamp zit op 2.4w. Zelfs rekening houdend met de hogere efficiency van een LED lijkt het me niet dat je daar zelf veel mee gaat zien
Maar je kan 4x AA gebruiken?! Dan krijg je 0,8W. Da's 1/3 van het benodigde voor halogeen, misschien dat je er met LED dan wel komt?
waarom zo moeilijk: pluk nog een factor drie uit de hoge hoed en je bent binnen ;)
Marten is altijd kort in zijn uitleg. in zijn berekening laat hij de situatie zien voor 5 V spanning die je voor een halogeenlampje nodig hebt. Een AA geeft maar 1,5 volt...dus die meerdere AA batterijen zitten er al in. Je kunt natuurlijk met nog eens 4 vermenigvuldigen maar om nou 16 batterijen te gaan gebruiken (parallelschakling 4X4)?

Sjirk
SjirkM schreef:...
Okay, duidelijk. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat accu's meestal al parallel geschakeld waren, maar nu ik er over nadenk is dat niet bijster logisch.

Oplaadbare AA's hebben 1,2 volt. Heb eens gehoord dat wegens een lagere interne weerstand de output gelijk is aan die van 1,5V niet oplaadbare accu's (V=I*R?). Heb ook begrepen dat 1,2V soms net te weinig is waardoor speciaal voor digitale camera's ook versies van 1,25V op de markt zijn.

Ja, ik heb er ervaring mee. Hij is topzwaar en valt dus uiteindelijk van de houder bij bv een slechtwekdek. Hij is ook kwetsbaar qua constructie. Inmiddels 3 versleten.
Een ander lampje van bbb, de high watt voldoet mij nu goed, hij is degelijker, minder zwaar, geeft veel licht en doet het voor mijn doen lang genoeg op de batterijen. Verder geeft hij geen licht naar achter itt de bls22, dit is in het echte donker niet prettig.

Ik heb voor een euro of 14 het Basta lampje gekocht, de Comet IV, bij niemand minder dan Halford. Het ding heeft voor mij een ideale lichtbundel: redelijk breed en genoeg om mee in het donker te fietsen. Dan wil ik namelijk niet te veel licht hebben omdat hoe meer licht voor mijn neus, hoe minder ik van de omgeving zie. Probleem is dat dit geringe licht te weinig is om het zwarte gat te verlichten als er net een nachtelijke tegenligger (auto) net voorbij is. Geschakeld licht zou dan de enige optie zijn.

De Comet heeft een knipperstand als spaarstand. Jammer dat je niet kan kiezen om maar 1 van d 5 ledjes te laten branden. Dan zou het ding meer dan 200 uur meegaan...

Waterdicht is het ding niet, dus dat wordt afplakken.

Re:

Reinder schreef:Ja, ik heb er ervaring mee. Hij is topzwaar en valt dus uiteindelijk van de houder bij bv een slechtwekdek. Hij is ook kwetsbaar qua constructie. Inmiddels 3 versleten.
Een ander lampje van bbb, de high watt voldoet mij nu goed, hij is degelijker, minder zwaar, geeft veel licht en doet het voor mijn doen lang genoeg op de batterijen. Verder geeft hij geen licht naar achter itt de bls22, dit is in het echte donker niet prettig.
M'n vriendin heeft een CatEye HL-EL 530, maar deze gaat na een tijdje flink rammelen in de houder. Ze gaat binnenkort 't 2de exemplaar testen maar ik ben niet echt optimistisch. De houder-lamp constructie vind ik wat fragiel voor een lamp van dergelijk gewicht (4 AA batterijen erin).
Je maakt van de nacht een dag met Lupine, Supernova, etc...
Jammer genoeg heel duur.
Dan is de Magishine MJ-808 (zowat een Lupine kopie) een aardig alternatief, die niet eens zo heel duur is. Deze wordt vaak gebruikt door MTB-ers tijdens avondritten.
De low-stand volstaat voor wie niet racet of op de verharde, onverlichte weg blijft.
Foto's.
Op Youtube diverse fimpjes te vinden.