Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Even voorstellen en wat vragen. - Forum Wereldfietser

Even voorstellen en wat vragen.

Hallo,

Ik ben Frank Peeters, wonende in"Den Boskant" in Bornem/Belgie, vandaar m'n gebruikersnaam.
Na jaren reizen met de motor, BMW R1150GS, ben ik toe aan een nieuwe uitdaging, ben sinds 2 jaar fervent loper, 3x per week, af en toe een halve marathon, en fiets enorm graag, heb hiervoor voor woon-werkverkeer een Nederlandse transportfiets, een Azor Ameland, waar ik zeer tevreden over ben.
Nu deze fiets lijkt me iets te zwaar voor meerdaagse fietsvakantie's (alhoewel????), en vermits ik nog een racefiets staan heb(waar ik bijna niet mee rij, wegens te omslachtig, klepperschoenen, racepakjes) dacht ik om deze om te bouwen naar een reisfiets.
Heb al gekeken naar de voor en achterdragers van Old Man Mountain, andere pedalen(waar je met gewone sportschoenen, of 's zomers met Teva's mee kan rijden) bagagezakken van Ortlieb enz..
Nu is dit een goed idee, m'n Racefiets is een MBK"Criterium"van 10 a 15 jaar oud, maar in heel goede staat, afgemonteerd "Campagnola" Athena, zadel "San-Marco" Roll's, dus redelijk goed materiaal, plus de fiets heeft een stalen chroom-mobydeleen kader, denk dat dit stevig genoeg is.
Suggestie's, of zijn er belangrijke zaken die ik over het hoofd zie ????

Groeten,

Frank

PS Ik hoop dat ik dit onder de juiste rubriek geplaatst heb.
Een plaatje lokt meestal snel reacties uit. Heb je zoiets?

Afbeelding

Is het voor fietstochten van hotel naar hotel, of wil je met kampeerspullen op pad? Dat maakt nogal uit in het gewicht dat er extra aan de fiets komt te hangen. Bij veel bagage en een flink eigen gewicht heb je mogelijk een sterker achterwiel nodig. Wat zit er nu in?

Verder zul je met extra kilo's behoefte hebben aan licht verzet als je gaat klimmen.
Inderdaad denk dat het dezelfde fiets is, enkel in een andere kleurstelling.

Het gaat om deze fiets.

Afbeelding

Met deze achtervelg.

Afbeelding

En ja, zou er graag mee kamperen, Coleman 2 persoonstentje en de nodige bagage.
Weeg zelf om en bij de 78 kg, en denk dat ik het met 15 a 20 kg bagage kan doen.
Het alternatief is dit, m'n "Azor Ameland", echt een zalige fiets, aluminium gepoedercoat kader, Nexus 3 naafversnelling, roller brakes, naafdynamo, Schwalbe"Big-Apple" banden en aan bagageruimte geen gebrek, sterk als een muilezel, maar bergop..........

Afbeelding

Dit was mijn manier van reizen met de motor, maar ik was hier totaal op uitgekeken, dus motor is verkocht (Ortlieb zakken heb ik nog) het echte avontuur zie ik meer op de fiets nu.

Afbeelding

Nu weet ik ook dat ik sterk zal moeten inkrimpen voor fietsvakanties, maar een minimum aan bagagevoorziening (voor en achterzakken) is toch de vereiste.
Op de foto van de motor is een shelter bevestigd (groot pak op zadel) waar we met 6 man onder sliepen plus al onze bagage, dus die hoef ik met de fiets niet mee te nemen :wink:

Grtjs,

Frank
Andere velgen, welke???
Zou voor bergop met bagage een andere casette achteraan voldoen, of moet ik uitkijken naar een tripple vooraan?

Grtjs,

Frank
Frank Boskant schreef:Andere velgen, welke???
Zou voor bergop met bagage een andere casette achteraan voldoen, of moet ik uitkijken naar een tripple vooraan?

Grtjs,

Frank
lijkt mij een onmogelijke fiets voor vakantie als je aan 15-20 kilo bagage denkt. De bruikbare onderdelen zijn zo ongeveer de bidonhouders, het stuur, de shifters en de zadelpen ;).
Frank,

Heb je al eens gedacht aan een trailer.
b.v. een bobyak of
een radical design Cyclone III Fietskar
Dan alleen nog een stuurtas, een zadeltas en gaan.
Je fiets wordt dan minimaal belast.


mvg
Jan Schoutsen
Frank Boskant schreef:Suggestie's?
In plaats van een kapitaal te investeren in de oude fiets kun je ook een fraaie tweedehands vakantiefiets kopen, die een jaar proberen en die vervolgens (indien je geen zin meer hebt) voor een paar honderd euro minder verkopen. Dan ben je goedkoper uit dat het opknappen* van je oude fiets, je hebt een veel betere reisfiets en je hebt nog je oude wielrenner over ook.
Leon

*: zie Marten's antwoord
Allemaal bedankt voor de duidelijke raad.

In dit geval kan ik beter uitkijken naar een 2de hands reisfiets, zet m'n MBK racefiets wel te koop, kan ik dat al investeren in het aankoopbedrag.

Had toch verwacht dat de MBK een goede basis was, het stalen kader, en z'n toch wel kwalitatief goede remmen en versnellingen (Campagnola).

Maar met enkel een idee, en dan de raad van ervaringsdeskundigen kom je met beide voeten wel terug op de grond.

Grtjs,

Frank