Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aanvulling op Koga verhaal in tijdschrift - Forum Wereldfietser

aanvulling op Koga verhaal in tijdschrift

Een paar jaar geleden heb ik ook zo'n prachtige dure Koga aangeschaft. Tot nu toe neomr veel ellende. Mijn verhaal en de rest van het verhaal van Peter van de Lans lees je op http://www.gtf.nl/koga/kogawt.html

Mijn huidige probleem is nog steeds het gekraak.
Moet ik dan echt na ieder tripje die fiets helemaal invetten ?????

Op service en reacties van Koga reken ik al lang niet meer.

Henk van Walbeek
http://www.gtf.nl

Kraakgeluiden bij een Alu frame:

Gezien de dikke onderbuis lijkt het wel een beetje op een klankkast, een geluid dat je nauwelijks merkt bij een Cro moly frame maakt een hels lawaai bij een Alu frame.

Zadel en omgeving:

1. zit er zand in de zadel buis.
2. is de quick release los gekomen (of kan je ze niet vast genoeg zetten?)
bij het bergop fietsen (meer kracht) zit er voor het oog een onmerkbare beweging in, die het geluid (eerder (p)iepen) veroorzaakt.
3. is de diameter aangepast door slijtage.(waardoor de quick relaese zijn werk niet meer naar behoren doet?)
4. zit er zand daar waar het zadel op de zadelpen gemonteerd wordt?
net als bij 2 krijg je dan een (knarsend) geluid

Trapas (sealed):

1. zit de trapas nog vast (een gesloten trapas kan ook loskomen, links of rechts)
2. in combinatie daarvan kan er ook zand via de zadelbuis naar beneden gekomen zijn.
3. De trapas loopt op zijn laatste pootjes.
4. hoe stap je op?:
a. voet op het linkerpedaal en zwaai maar met het andere been erover?
gevolg telkens een zware belasting
b. je staat over de stang, zet je voet op het pedaal, vertrekt en gaat zitten
5. hoe stap je af?

Pedalen:

1. zit hij los?
2. is er een poging geweest om hem op de verkeerde kant erop te zetten?
3. ook niet vergeten Alu (cranckset) en metaal (draad van het pedaal) hebben niet dezelfde eigenschappen. (vet gebruiken)
4. hebben de lagers een service beurt nodig.
5 ben jij een van die jongens van 4 a hierboven?


rond het Stuurhuis:

1. zit er voldoende vet in? het is me al een keer overkomen dat er zelfs bij een nieuwe fiets niks, of bijna niks inzat.
2. heb je een hoger stuur gemonteerd en je kabels zijn nogal kort geworden?

Stuur en stuurpen:

ook hier gaat het meestal om 2 verschillende metaallegeringen die hier de oorzaak kunnen zijn aangezien ze zich verschillend gedragen bij andere weersomstandigheden.

Ketting:

1. Heeft een tandje een tik gehad?
2. Heeft de ketting een slechte schakel?
komt het (geluid) bij iedere omwenteling van het tandwiel of te wel bij iedere toer van de ketting?

Achter tandwielen:

Staat de derailleur goed afgesteld?


Enz.

En dan heb ik het nog niet gehad over de aangebrachte onderdelen.
[quote="gtf"]Een paar jaar geleden heb ik ook zo'n prachtige dure Koga aangeschaft. Tot nu toe neomr veel ellende. Mijn verhaal en de rest van het verhaal van Peter van de Lans lees je op [url]http://www.gtf.nl/koga/kogawt.html[/url]

Mijn huidige probleem is nog steeds het gekraak.
Moet ik dan echt na ieder tripje die fiets helemaal invetten ?????

Op service en reacties van Koga reken ik al lang niet meer.

Henk van Walbeek
[url]www.gtf.nl[/url][/quote]

De Koga van mijn broer kraakt ook. Afstellen van wielen, spaken e.d. heilp niets, maar het bleek het leren zadel te zijn dat een tikkend geluid maakte :lol:
het zadel van de Koga heeft het in april 2002 begeven en hiervoor heb ik van Koga een nieuw zadel gekregen. Omdat ik dit zadel niet prettig vond zitten heb ik het na een paar weken vervangen door een Selle Royal Gel zadel dat prima bevalt. Tegenwoordig zet Koga dit zadel ook voortaan op de nieuwe fietsen.
Het zadel is dus volgens mij helaas niet het probleem.

Henk
Beste Henk,

Met interesse heb ik je website bekeken om te kunnen ontdekken waarom jouw zou kunnen kraken.

Een korte inleiding:
Van 1990 tot 1997 heb ik een mountainbikespeciaalzaak gehad in Munchen, Zuid-Duitsland. Na terugkeer in Nederland ben ik het fietsenmerk "Santos" gestart.

Zelf hebben we een zeer klein aantal Santos frames gehad (drie stuks in 5 jaar tijd) waarbij het kraakje in het frame zat. Na contact te hebben gehad met onze framebouwer werd de vermoedelijke oorzaak bekend. Een waarschijnlijk niet perfect gesneden buis die een kleine braam heeft welke bij de bewegingen van het frame langs het materiaal beweegt en daarbij een krakend of tikkend geluid veroorzaakt.
Echter voordat we dit hadden ontdekt waren er drie feitsen meermaals compleet uit elkaar gehaald. Wij dachten oorspronkelijk dat het aann de gemonteerde onderdelen lag, nu weten we beter.

Alle andere mogelijkheden zijn volgens mij al reeds besproken in eerdere mails.

Mijn ervaring is dat de meeste kraakjes worden veroorzaakt door niet goed vast zittend cardridgebracket (Shimano) in een (niet schone) bracketbuis.
TIP: bracket eruit, alles schoonmaken en met Shimano montagepasta weer monteren.
LET OP: geen pasta gebruiken op de kunstof bracket schalen van b.v. de UN52 bracketassen. Heb je dit al eens geprobeerd bij je racefiets?

Groeten,
Robbert

Heb nu dik 25.000 kilometer erop zitten op m'n Koga Worldtraveller. Drie jaar geleden nieuw gekocht. Heb er ook aanzienlijke afstanden off-road mee gefietst. Met zware bepakking. Enige wat tot nog toe vervangen is: Banden, remblokjes en ketting. Fiets maakt geen enkel geluid. Prima fiets. Ik zou nooit meer anders willen!