Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoutbescherming: zeewater, pekel, zweet....... - Forum Wereldfietser

Zoutbescherming: zeewater, pekel, zweet.......

Zit er serieus aan te denken om een keer de tocht Hoek van Holland naar Den Helder te maken, fietsend over het strand. Wellicht volgende week de Rabo Beachchallenge meedoen.

Maar hoe de fiets tegen het zoute zeewater te prepareren? En in het verlengde daarvan, hoe de fiets te beschermen tegen de straatpekel aankomend winterseizoen.

Er is niets zo corrosief als zout wat in de fiets kruipt. Vandaar dit draadje om wat informatie en tips te verzamelen je fiets extra sterk te beschermen tegenzout, pekel, zweet en zeewater.

Om een paar voorzetjes te geven doe ik zelf enkele bedachte suggesties. Wellicht leuk en informatief om een en ander aan te vullen...

Algemeen:
1) Je fiets eerst goed schoonmaken en waxen?
2) Je frame vantevoren inpsuiten met siliconenvet, zodat water, zand en andere vervuiling minder blijft kleven en na gebruik gemakkelijker schoon te maken is.
3) Na elke rit je fiets gewoon goed reinigen met licht warm water en een sopje. Eerst spoelen, daarna wassen met een sopje (dreft ofzo), daarna weer spoelen en nauwkeurig afdrogen

Ketting:
Squirtlube? Wax over je ketting om zand, water en andere zooi geen kans te geven om aan je ketting te blijven kleven. Squirtlube schijnt wel goed te werken, hoewel ik het nog nooit gebruikt heb. Waarschijnlijk zoiets als Pedros Wax...... betekent wel dat na een rit van 100km je je ketting weer moet smeren.

Maar dan de draaiende delen? Daar wil je niet dat zoutwater gaat indringen? Hoe bescherm je dat? Geen flauw idee.... Heb bijna de neiging om dat dicht te kitten, wat wellicht bij de niet draaiende delen nog wel zou kunnen (spaken, nippels tpv velgen, bovenkant boutjes, zadelpen, stuurpen, snelspanner, spatborden, etc)
Voor de draaiende delen gaat dat niet natuurlijk, wat zou je daar kunnen doen om je extra te beschermen tegen het indringen van zout?

Bracket, pedalen, balhoofd, naven....
Zou je de buitenkant van de draaiende delen (de naden, daar waar de draaiende delen elkaar begrenzen en waar zout zou kunnen binnendringen) kunnen afschermen met een dikke stroperige vetsoort? Bestaat zoiets?
Of moet je juist ook hier de naden flink inspuiten met siliconenspray? Of moet je juist een zuurvrije vaseline gebruiken?

Anyways, ben dus op zoek niet zozeer naar een smeermiddeltje om de lagers etc, goed te smeren, maar juist naar een soort afdichtingsmiddel die voorkomt dat water de lagers uberhaupt kan bereiken..... en dat het liefst zo overvloedig mogelijk.

Op Google kwam ik dit middeltje tegen, ACF-50.... Is dat wat?

Wat doen jullie ter extra corrosiebescherming in de winter?

grtz
AB
Niet zoveel.

Volgens mij helpt niets beter tegen zout dan regelmatig afspoelen met veel, héél veel water.

In de winter krijgt de ónderzijde van m'n Brooks zadel ook een flinke dot proofide opgesmeerd.

Balhoofd zit niet echt op een risicoplek (te hoog) en regelmatige revisie is sowieso geen slecht idee. Naven krijgen iets meer te verduren, maar ook die gaan regelmatig open voor een schoonmaakbeurt. Net als bij het zadel geldt: waar voldoende vet zit, komt geen zout.

Trapas beschouw ik als een slijtageartikel (Shimano Octalink cartridge). Het is fijn als-ie lang meegaat, maar zodra het piept, kraakt of speling vertoont: hup, in de vuilbak en een nieuwe erin.

.tsooJ
Alien schreef:
Balhoofd zit niet echt op een risicoplek (te hoog)
Zonder spatbord krijgt het onderste lager van het balhoofd de volle laag van het sproeiwater van de voorband.
En ik heb net weer een uur verprutst aan het loskrijgen van een niet goed ingevette stuurpen, die houden ook niet van zweet en zout :x
Met de motor kom ik 's winters meer pekel tegen dan me lief is.... Volgens mij zijn er twee dingen die werken
1-alles inspuiten met vaseline (spuitbus fietsafdeling Hema)
2-niet meer schoonmaken, hooguit oppervlakkig afspoelen met koud water.

interessante 'test': http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm

Groeten
Eric
Ja en het resultaat voor WD 40 is onthutsend slecht. Roomboter is duidelijk beter.
Wim
m-gineering schreef:
Alien schreef:Balhoofd zit niet echt op een risicoplek (te hoog)
Zonder spatbord krijgt het onderste lager van het balhoofd de volle laag van het sproeiwater van de voorband.
En ik heb net weer een uur verprutst aan het loskrijgen van een niet goed ingevette stuurpen, die houden ook niet van zweet en zout :x
Hm, tja…

Ik rijd niet zonder spatborden in de winter. Eigenlijk bijna nooit.

.tsooJ
Ik heb enige ervaring in het strandrijden (o.a. 3x HvH-DH). Na 140km over het strand moet alles, maar dan ook alles wat gelagerd en/of geschroefd zit aan je fiets losgemaakt en ingevet, ook de kabels. Het liefst nog dezelfde dag. :?
Preventief alles invetten is m.i. zonde van de tijd; het is niet te voorkomen dat alles uit elkaar moet, gelet op de hoeveelheid zout water dat in het frame etc. dringt. Het is wel aan te bevelen de naven goed vol te tjoppen met vet.

Na zo'n tocht zijn ketting en cassette sowieso naar de vaantjes. Met wat geluk kunnen 1 of 2 kettingbladen nog een tijdje mee.

Blijft ontzettend leuk zo'n tocht. Ik rij altijd op een relatief 'goedkoop' fietsje; geen vering, 8-speed cassette van 2 tientjes, stalen kettingblad, goedkoop trapasje etc.
Alien schreef:Volgens mij helpt niets beter tegen zout dan regelmatig afspoelen met veel, héél veel water.
Daar zit wat in, want roestbescherming heeft pas zin als je de opgesloten plekken (draad van bracket!), kleine beschadigde randjes (padden!) en binnenkanten van schroefdraadverbindingen bereikt waar de roest echt vervelend is.
Daarnaast helpt warm stallen ook fantastisch tegen roest als je niet dagelijks fietst. Roest ontstaat namelijk niet in de paar uurtjes dat je door het zout fietst, maar in de (vele vele) tientallen uren daarna dat de fiets intern nog nat is en droger wordt waardoor de zoutconcentraties alleen maar oplopen. Pas als de binnenkant droog is houdt het op. Dat is schat ik na zo'n 24-48 uur op huiskamertemperatuur.
Leon
Vaseline-spray is dikker en blijft beter zitten.
Tectyl wordt vaak op motoren gebruikt, maar plakt nogal.
Boutjes van stuurpen, zadel, bidonhouders etc... zet ik om de zoveel tijd in een laag zuurvrije vaseline.