Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietspomp - Forum Wereldfietser

fietspomp

Op de fietsen die wij hebben ( Giant expedition ) zitten geen fietspompjes.

Ben nu op zoek naar goed fietspompje die voor de vakantie voldoet.
Klein, licht, degelijk, handzaam, genoeg vollume geven...........
Kortom;
Ben benieuwd naar adviezen , ervaringen van gebruikers.
En bevestigen op het frame of in de tas.........

Graag reacties, vr. groet Peter
Hoi,

wij hebben een lenzyne presure drive m
iets wat lijkt op deze:
http://www.veelvoordefiets.nl/product_i ... ts_id=2103

en die bevalt goed.
Een stuk goedkoper is de Topeak Mini-G Master Blaster. Ik gebruik deze al een paar jaar, en vind het vooral fijn dat er een klein drukmetertje op zit.

Jan
Afbeelding
Erg fijn pompje van Lenzyne. Goedkoper kan ook, neem wel een pompje met een slangetje zodat je ventiel niet stuk gaat door het bewegen tijden het pompen..
Op de eerste fietsvakantie had ik een Zefal pompje bij de halfords, wat op alle ventielen zou moeten passen, je raad het al; het paste niet. Bij de eerste lekke band van die vakantie kreeg ik godzijdank een lift aangeboden naar de fietsenmaker waar ik een pompje kon kopen.

Ik heb nu zelf een van BBB Parts, ongeveer 30 euro in de winkel dacht ik. Maar hij werkt uitstekend. Vind het vooral handig dat er een slangetje aan zit.

http://www.bbbparts.com/pumps_bmp22.php
Hallo Peter

Zelf heb ik de Topeak mini morph. Deze mini is wat de naam zegt: klein (26 cm lang).
Verder voorzien van een flexibele verbinding tussen pomp en ventiel, waardoor de kans op uitscheuren van het ventiel kleiner is. Een uitklapbaar voetplaat(je) / uitklapbaar T -stuk op de zuigerstang. Kan tot 11 bar.
Nadeel:
1. Oppompen van een band vereist nogal wat slagen.
2. Geen ingebouwd drukmeter voor bandenspanning.
3. Alleen geschikt voor: Presta/Schrader.

Groeten

Ger
De twee klassieke aanbevelingen zijn de Zefal hpx en de Topek mtb morph. Kleine pompjes lijken leuk, totdat je een vette 50 mm brede band moet oppompen.
Wim
paul1987 schreef:Op de eerste fietsvakantie had ik een Zefal pompje bij de halfords, wat op alle ventielen zou moeten passen, je raad het al; het paste niet.
ger1 schreef:3. Alleen geschikt voor: Presta/Schrader.
Is dat zo?
Toen ik de Topeak Turbo Morph voor het eerst wilde gebruiken dacht ik dat ook. In ons geval alleen geschikt voor een Schrader ventiel.
Fietsenmaker binnengelopen, hij had lol: gewoon het rubbertje omdraaien!
:oops:
In ieder geval is deze pomp dus geschikt voor alle Presta/Schrader ventielen...
Eric op de Fiets schreef:Afbeelding
Erg fijn pompje van Lenzyne. Goedkoper kan ook, neem wel een pompje met een slangetje zodat je ventiel niet stuk gaat door het bewegen tijden het pompen..
o.a. voordeel van dit pompje
-tot hoge druk, bv 5 zonder probleem
-slangetje vastdraaien op ventiel
-veel metaal, ook schroefdeell, dus degelijker dan plastic
-verloop stukjes
beetje nadeel:
-druk aflezen gaat niet erg precies.

Bevalt mij prima

Rob
Wim schreef:Kleine pompjes lijken leuk, totdat je een vette 50 mm brede band moet oppompen.
Wim
Veel van de kleine pompjes hebben een dubbele zuiger zodat je in beide bewegingsrichtingen lucht in de band pompt. Dit halveert het aantal pompbewegingen weer. Voor onderweg ga ik toch echt voor een compact en licht pompje. Het aantal keren dat je tijdens een vakantie een band volledig op moet pompen blijft waarschijnlijk op 1 of 2 steken. Het meeste gebruik zal bestaan uit het op spanning brengen van de band, en dan voldoet een klein pompje prima.

Jan
Jan Koelstra schreef: Het aantal keren dat je tijdens een vakantie een band volledig op moet pompen blijft waarschijnlijk op 1 of 2 steken. Jan
Tenzij je vliegt. Dan moet je veelal sowieso al 4 banden volledig oppompen.

Gerd
Laat ik het zo zeggen, dat ik het zelfs met een grote Zefal HPX een heel gedoe vind (maar ieder's prioriteiten liggen anders). Vroeger toen ik met smalle banden fietste ging het allemaal nog wel, maar sinds ik op van die dikke banden fiets is het een hele klus geworden, zeker als we met het hele gezin op stap zijn. Mede daarom gebruik ik autoventielen, en stap ik af en toe af bij een benzinepomp. Let bij een kleine pomp ook op de beoogde toepassing: er zijn pompjes voor racefietsen die met veel slagen een heel hoge druk kunnen bereiken, en er zijn mtb pompjes die veel lucht verplaatsen, maar niet zo'n hoge druk halen.
Wim
@Wim. Dat doet mij denken aan de WF-Noorwegen-tocht dit jaar. Te Kjornes aan de Sognje fjord. Jij zat heerlijk op het terras :lol: toe te kijken hoe ik met mijn Topeak Turbo Morph mijn net geplakte Big Apple moest opppompen, met de wetenschap dat ik de boot moest halen! Lukte prima toch?
Lezyne Road Drive M. 90 gram!

http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... Road+Drive

Bevalt me erg goed. Voor die ene keer in de week dat ik hem nodig heb, wil ik geen zwaar ding mee slepen.
Ja dat was stressen Reinder. Helaas kun je niet met twee pompen tegelijk pompen. Jij had precies het soort dikke banden waarover ik het heb.
Wim
alime schreef:
Eric op de Fiets schreef:Afbeelding
Erg fijn pompje van Lenzyne. Goedkoper kan ook, neem wel een pompje met een slangetje zodat je ventiel niet stuk gaat door het bewegen tijden het pompen..
o.a. voordeel van dit pompje
-tot hoge druk, bv 5 zonder probleem
-slangetje vastdraaien op ventiel
-veel metaal, ook schroefdeell, dus degelijker dan plastic
-verloop stukjes
beetje nadeel:
-druk aflezen gaat niet erg precies.

Bevalt mij prima

Rob
Nog voordeel boven de oude??, in de topic vermelde, is dat het slangetje lekker lang is.
Rob
http://www.topeak.com/products/Mini-Pumps/TurboMorphG
Dit is een superpomp. Niet goedkoop, ook niet echt licht en klein maar erg effectief.
Enige minpunt is dat er onderdelen blijkbaar gemakkelijk af kunnen trillen of breken. Inmiddels voetsteuntje kwijt. Manometer is ook al eens los gaan zitten.

Een voordeel is ook dat de pomp een hoge druk haalt. Ik kan er zelfs mijn Headshokvering mee op 7 of 8 bar brengen.
Hallo Peter,
Ik heb op mijn fiets een Blackburn Mammoth 2stage gemonteerd. Op vakantie kreeg ik er mijn banden keurig hard mee opgepompt. Een mooi klein aluminium pompje van 175g, met twee standen: Low en High pressure.
Oh, en levenslange garantie.
Lees de test maar eens na op: http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... pump-33728.
Afbeelding
Een absolute must voor een degelijke fietspomp is een flexibele verbinding tussen ventiel en pomp (slangetje) en een drukmeter.

Ik heb ook deze:
http://www.topeak.com/products/Mini-Pumps/TurboMorphG

Het voetje is inderdaad een beetje gammel. Maar ik zet het pompje meestal tegen m'n buik i.p.v. op de grond. Ik haal vrij eenvoudig 5 bar in een 3.2cm 28" Kojak.
Inderdaad, het pennetje waarmee het voetsteuntje vastzit gaat naar verloop van tijd loszitten. Nadat ik een aantal keer de inhoud van mijn tas moest uitpakken om hem terug te vinden was ik het zat en heb ik het voetsteuntje met een boutje vastgezet. Maar verder is de Topeak een goede pomp, ik heb een Road Morph.