Additionally, paste this code immediately after the opening tag: son deluxe - Forum Wereldfietser

son deluxe

Ik kan een son deluxe naaf kopen. Mijn vraag is: Ik fiets met 28 inch wielen.

Kan dit en kan ik dan ook met alleen een B & M koplamp of son 80 lux lamp fietsen zonder dat het stuk gaat of moet ik deze aansluiten op het achterlicht.

Kunnen er ook in de son naaf DT apine 3 spaken in Dikte:2.34

De son voor 28 is namelijk een stuk groter.

Mario
Werkt prima met 28 inch wielen. Er gaat niets stuk. Je kunt met of zonder achterlicht fietsen, dat maakt niet uit. Met achterlicht is wel handiger en betrouwbaarder dan een batterijlampje.
Wim
mario schreef:Ik kan een son deluxe naaf kopen. Mijn vraag is: Ik fiets met 28 inch wielen.

Kan dit en kan ik dan ook met alleen een B & M koplamp of son 80 lux lamp fietsen zonder dat het stuk gaat of moet ik deze aansluiten op het achterlicht.

Kunnen er ook in de son naaf DT apine 3 spaken in Dikte:2.34

De son voor 28 is namelijk een stuk groter.

Mario
de B&M cyo en de Son Edelux mogen ook zonder achterlicht ingezet worden. Wil je wel een achterlicht gebruiken dan sluit je dat aan op de koplamp

De naaf is ontworpen op 2.0mm spaken, ik sluit niet uit dat je er toch dikkere spaken in krijgt, maar waarom meer geld uitgeven voor mindere spaken? 2.0-1.8 spaken ( bv Sapim) zijn probleemloos
m-gineering schreef: Wil je wel een achterlicht gebruiken dan sluit je dat aan op de koplamp
Kga mn Koga type Randonneur met roldynamo ook ombouwen naar naafdynamo, maar weet zo goed als niets van fiets-electro.
Is het een kwestie van:
(1)naafdynamo monteren, zoals deze (een Shimano DHxx is altijd goed ?).
http://cnc-bike.de/product_info.php?cPa ... 64e969f644
(2)koplamp type incl schakelaar monteren zoals deze
http://cnc-bike.de/product_info.php?pro ... 64e969f644
(3)en dan achterlicht met koplamp in serie aansluiten?Kweet overigens niet of bij originele roldynamo het voor- en achterlicht in serie staan of parallel.
Even goed oppasen. Shimano maakt goede naafdynamos zoals de 3N72 en de 3N 80, en goedkope rommel. Helaas weet ik ook niet alle typenummers. Pas ook op met de koplamp. De beschrijving op de site waar je naar linkt klopt in elk geval niet. Er zijn van die Cyo vele varianten, en je wilt de goede (wil je eentje met een diffusor voor licht dichtbij - Nahfeltauslichtung, maar wel minder licht - 40 lux - veraf, of juist voor veraf met 60 lux?) met sensor schakeling voor gebruik met naafdynamo. Kijk op de site van B&M zelf voor het juiste type.
Wim
De betrouwbare Shimano dynamos zijn de N72 en N80, eventueel ook nog uit te breiden met de alfine dynamo die vergelijkbaar zou moeten zijn qua prestaties en afdichting maar die niet in de "trekking"wereld voorkomt. De N20 en N30 zitten vooral in budget modellen en zouden behalve een hogere rolweerstand ook zwakker zijn qua lagering en afdichting. (DH staat overigens gewoon voor Dynamo Hub ;-) )

Lampen staan overigens in parallel: anders zou één kapot lampje meteen alles donker maken.

Ik heb zelf de combinatie N80 en B&M cyo plus N en ben er erg tevreden mee. (achteraan ook nog B&M toplight flat plus) Het licht gaat misschien niet enorm ver, maar toch nog steeds ver genoeg om snelheden rond 30 per uur veilig aan te houden.

De opmerking dat je oog in regenweer meer moeite heeft met LED licht is wel waar: de E6 van mijn vriendin geeft bij regenweer een betere zichtbaarheid dan de Cyo. (de bundel is wel veel smaller). Beide lampen geven echter meer dan voldoende licht om gelukkig mee te zijn.
Roadster schreef:(3)en dan achterlicht met koplamp in serie aansluiten?Kweet overigens niet of bij originele roldynamo het voor- en achterlicht in serie staan of parallel.
Op de Cyo-versies voor naafdynamo (N Plus en Senso Plus) zitten twee aansluitdraden. Één daarvan gaat naar de dynamo; de ander naar het achterlicht.

In de gebruiksaanwijzing wordt dit alles uit de doeken gedaan.

.tsooJ