Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheurende banden - Forum Wereldfietser

Scheurende banden

Heeft iemand enig idee hoe ik kan voorkomen dat mijn banden er uit gaan zien als onderstaande foto's? Of een advies over de soort band die ik zou moeten monteren. Ik heb nu Continental erom liggen, hiervoor Swalbe Marathon. De resultaten zijn gelijk. Mijn bandenspanning is rond de 5 bar. En er worden redelijk weinig kilometers gereden met de fiets. Dat is ook goed te zien aan het profiel op de foto.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar hoe het kan komen dat dit gebeurt.
Het ziet er ernstiger uit dan het is. De stevigheid van je band komt uit het karkas wat uit allemaal draadjes bestaat. Dat is na een jaar heus nog wel goed en in tegenstelling tot (vracht)auto's kan niet in één keer je profiel er af vliegen.

Volgens mij kun je er weinig tegen doen. Het is gewoon uitdroging van je banden. Voor huis-tuin en keuken gebruik maakt het volgens mij niet zoveel uit. Voor ik op een langere tocht ga koop ik wel nieuwe, tot die tijd, jammer dan.
Het enige wat soms lastig is is dat het rubber minder elastisch is waardoor steentjes (zoals op de foto) zich makkelijker een weg naar binnen banen. Maar heb je een goede brekerlaag zal dat ook op tijd gestopt worden.

Groeten
Eric
Uitdroging van de banden ziet er meestal anders uit: Meer kleine barstjes en niet één lange streep precies parallel aan de velg. Het scheuren van de wangen is vaak een gevolg van (te) lage bandenspanning, maar gezien de genoemde spanning van 5 bar kan daar eigenlijk geen sprake van zijn.
Hoe lang zit deze band op de fiets?

Het lijkt mij meer op een snee van buitenaf dan een scheur. Het bovenste wiebertje op de foto lijkt zelfs een hoekje kwijt te zijn. Bij scheuren zou de scheur om het wiebertje heen gaan.
Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat je band niet ergens langs wat scherps loopt? (Denk aan een boutje van een spatbordstangetje, een ringslot dat niet recht zit, ...)

Jan.
Ik zat zelf ook wel eens aan uitdroging te denken, maar zou dat idd vreemd vinden. Ik denk dat deze banden 1,5 jaar oud zijn. De schade is niet overal even erg, maar wel aan beide kanten en beide banden. En nee, er is niets dat er tegenaan loopt.

De barsten zijn overigens niet allemaal zo lang als deze. Maar dat was voor de foto wel zo makkelijk.
Misschien ligt het ook aan het merk, bij mijn 'dikke' banden Conti Contact (volgens mij dezelfde als van TS) als dunne banden (Conti Grand Prix) zie ik dezelfde veroudering optreden.
Het kan natuurlijk aan een ritje met te lage bandenspanning liggen, maar ik denk eerder dat conti een beetje zuinig is met rubber op de flanken van de band wat dit beeld veroorzaakt.

Groet

Eric
eric190173 schreef:Misschien ligt het ook aan het merk, bij mijn 'dikke' banden Conti Contact (volgens mij dezelfde als van TS) als dunne banden (Conti Grand Prix) zie ik dezelfde veroudering optreden.
Het kan natuurlijk aan een ritje met te lage bandenspanning liggen, maar ik denk eerder dat conti een beetje zuinig is met rubber op de flanken van de band wat dit beeld veroorzaakt.

Groet

Eric
Conti rubber is gewoon niet best wat uitdroging betreft. Ik heb 20? jaar oude banden (Pasela's) in de schuur hangen die er stukken betrouwbaarder uit blijven zien dan de recente Conti GP4000 die er naast hangen.

Slecht voor rubber is warmte (banden van fietsen die in een tuinkas zijn bewaard zijn prachtig ;) ozon en zonlicht
Helaas heb ik geen foto van mijn oude banden. Dat waren Swalbe Marathon banden en die heb ik ook vervangen vanwege scheurtjes. Ook toen was dat zowel in de wand als in het loopvlak.

De fiets hangt indien niet gebruikt altijd droog, maar in 'luchtige' schuur, dus op buitentemperatuur.

Het enige dat ik nog kan verzinnen is de breedte van de band. Dit zijn, zo uit mijn hoofd 37cm banden ofzo. Origineel liggen er bredere banden op, maar dat vond ik niet fijn rijden.
Jarno schreef:1,5 jaar
Hallo Jarno,
Ik zou niet verder willen fietsen op die banden. Je kunt duidelijk zien dat ze nauwelijks gebruikt zijn. Het naadje in de midden is en niet eens afgesleten.
Ik zou ze dan ook terugsturen met een aardige maar duidelijke brief erbij dat je ze niet mishandelt hebt en andere verwachtingen had van een topmerk.
Ondertussen kun je betere banden kopen, wat niet zo moeilijk is.
Leon
Denk dat je gelijk hebt Leon. Zonder eindeloze discussies te starten over banden, daarvan zijn er voldoende topics op het forum, wat zou je adviseren? De fiets wordt wel eens gebruikt om er met bepakking op uit te trekken, maar veel vaker voor stukjes fietsen met hooguit 1 tas. En een fietskar met twee kinderen.
Jarno schreef:wat zou je adviseren? De fiets wordt wel eens gebruikt om er met bepakking op uit te trekken, maar veel vaker voor stukjes fietsen met hooguit 1 tas. En een fietskar met twee kinderen.
Schwalbe Marathon. Hier klikken en er 2 bestellen. Goedkoper dan bij de lfb en geen gezeur met 'wat zijn dat voor banden?' en "ze komen over een week" (dus niet).
Bestel ze wel voordat het type 2011 in zwang raakt, want die zijn zoals ik op dit forum lees zwaarder, trager en zwakker.
Leon
Leon schreef:Schwalbe Marathon. Hier klikken en er 2 bestellen. Goedkoper dan bij de lfb en geen gezeur met 'wat zijn dat voor banden?' en "ze komen over een week" (dus niet).
Bestel ze wel voordat het type 2011 in zwang raakt, want die zijn zoals ik op dit forum lees zwaarder, trager en zwakker.
Leon
Nog even over die banden Leon, je hebt vast een goede reden om voor de Marathon te gaan en niet voor de Marathon Plus. Waarom?
Omdat de Marathon Plus zo'n extreme lekbescherming heeft dat je niet meer vooruit te branden bent. Gewone Marathon loopt gewoon beter/sneller. Je merkt het verschil echt! Ik snap zelf niet dat ik ooit met de Plus heb rondgereden.

Zoals mijn fietsenboer zegt: de Marathon Plus is voor bejaarden die in paniek raken als ze een keer een lekke band krijgen.

Overigens zijn de bredere Marathons versie 2010 bij bike-components.de goedkoper dan bij Rose.
Jarno schreef:Nog even over die banden Leon, je hebt vast een goede reden om voor de Marathon te gaan en niet voor de Marathon Plus. Waarom?
Omdat ik een paar forumgenoten goed genoeg ken om hun wijze raad op te volgen zonder daar aan te twijfelen. Je kunt nu eenmaal niet alle als geweldig aangeprezen banden proberen, dan zou je elk jaar 10 setjes moeten verslijten.
Leon
:D