Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonnebril gezocht - Forum Wereldfietser

Zonnebril gezocht

Ik wil nu eindelijk weleens een goede zonnebril aanschaffen.

Wat zijn de gebruikerservaringen hier?

Welke en waar aangeschaft enzo,

Mijn idee is, in ieder geval krasvast, wisselbare lenzen (ik vind oranje lenzen in de winter wel lekker vrolijk en contrastrijk). Niet te dicht op de ogen, ivm wimpers en ventilatie.

Wat mag zoiets kosten?
Ik zie niet in waarom je de waarneming van je blauwgevoelige kegeltjes stil zou willen leggen, want dat is globaal wat een blauwfilter doet: blauw absorberen.
Het resultaat is dat verkeersbordblauw niet meer te onderscheiden is van grijs en werkzaamheden-geel niet meer van wit.
Gelukkig is dat in de randstad lastiger dan in het zuiden :D
Leon
ik ben al jaren tevreden met mijn adidas bril, ik heb witte oranje en gespiegelde glazen en voor als ik geen lenzen draag een inzetbril op sterkte, ik heb m al 10 jaar.............. gebruik hem het hele jaar door, ook op de wintersport en met zeilen, de pootjes werden minder, maar er pasten dus ook zo nieuwe op, en ook een nieuw neusstukje..... destijds 250 euro, maar gezien het aantal jaren dus niet duur.
Mijn vorige bril was aan vervanging toe en afgelopen vrijdag heb ik bij http://www.kronemeijer-optiek.nl een Rudy Project bril gekocht: rydon special edition. Dat is de bril (waar eventueel een versterkingsinzet ofzoiets ook nog in kan, zie je overigens niets van) met donkere glazen, witte doorzichtige glazen, gele en oranje glazen, volgens mij met nog een set glazen, maar ligt beneden, weet het zo even niet. Compleet met koker was de set iets van 200 euro.

Hele mooie set, met 2 jaar garantie. Fijn geholpen daar en de eigenaar houdt zelf ook van racefietsen en mountainbiken.
Ik heb nu een adidas bril met inzetbrilletje op sterkte. Dat bevalt goed. Enige nadeel is dat er vaak vuil tussen de twee brillenglazen komt en het wat gedoe is om het schoon te krijgen. Wel vrij prijzig, maar gaat inderdaad lang mee.

Daarvoor had ik een Julbo bril die ook erg goed beviel en lang meeging. Als je niet brildragend bent, is dat denk ik een merk met goede prijs-kwaliteit verhouding.
Ik heb ook een Rudy Project, deze: http://rose.nl/.html?cid=157&detail=10&detail2=32182
De rode glazen zien er misschien niet zo gelikt uit, maar ik ben supercontent van de kwaliteit.
112 euro is trouwens behoorlijk goedkoop als je even verder googled...
Alternatief is een Oakley, maar die zijn een pak duurder dan RP.
Ik heb de klassieke Rayban pilotenbril, en dat zit prima. Hij is groot genoeg van boven, en ook opzij/naar beneden. Ik heb er echte glazen glazen in, omdat dat minder krast, en ook nog steeds een scherper en contrastrijker beeld geeft dan kunststof. Nu moet ik erbij zeggen dat ik als brildrager weinig weet van al die speciale sportbrillen. Daar passen mijn multifocale glazen toch niet goed in. Bovendien staat dat niet zo boven een net pak, en twee peperdure zonnebrillen met glazen op sterkte (dat is waar bij mij het geld in gaat zitten) wordt me te dol. Maar goed, dit is een geval dat voor jou als ik je begrijp (nog) niet op gaat.
Wim
Mijn mening; Ga je bril eerst passen. Zeker als je een iets "ronder dan gemiddeld" hoofd hebt :wink: moet ie "lekker" zitten en alleen op de gewenste punten contact met je hoofd maken. Op de neus en achter je oren en niet op je wang, oogkas of wimpers. Er is vaak niets te verstellen aan de moderne sportbril. De bovenrand moet niet te laag zitten om vrij zicht te houden in een sportieve fiets zit. Je oog-lid-haren moeten vrij van het glas zijn om vette vegen te voorkomen. Roestvrij is ook prettig. Een kleurtje in het glas kan de wereld vreemd doen kleuren. Succes!
Oja, ik heb brillen van Julbo en Briko met meerdere kleuren lenzen. Van Julbo heb ik ook meekleurende lenzen die erg fijn zijn maar snel beschadigen.
Ik ben het eens met Eric. Ik heb bij heel veel merken zonnebrillen dat de bril te dicht op mijn oogkas zit, waardoor ik als ik knipper met mijn ogen met mijn wimpers de zonnebril raak. Ook is er dan geen ruimte voor ventilatie, zodat je bril direct beslaat.
Ik ben nu al een paar jaar tevreden met de hierboven genoemde Adidas bril. Ook over Rudy project hoor ik goede verhalen.
Dus passen maar! Bezoek niet alleen een sportzaak met uitgebreide zonnebrillen-collectie, maar ook een goede opticien.
Leon schreef:Ik zie niet in waarom je de waarneming van je blauwgevoelige kegeltjes stil zou willen leggen, want dat is globaal wat een blauwfilter doet: blauw absorberen.
Het resultaat is dat verkeersbordblauw niet meer te onderscheiden is van grijs en werkzaamheden-geel niet meer van wit.
Gelukkig is dat in de randstad lastiger dan in het zuiden :D
Leon
Oke, dat is dus wat oranje glazen doen. Gelukkig staan er hier overal in het bos weinig blauwe verkeersborden :)
Alvast bedankt voor de vlotte reacties.

Ik hoef inderdaad geen glazen op sterkte. Enkel een goede sport/fiets zonnebril

Hij moet goed zitten dus ik ga niet zomaar een bril op de digitale markt kopen.

Hoe krasvast is krasvast? Goed om te horen dat de duurdere brillen lang meegaan.
Kun je de goede brillen ook zo los in de stuurtas doen?

Een hoesje is leuk, maar zo'n halve maan, dat is wat lastig met de huidige indeling van de stuurtas, soms wil je hem ook snel wegstoppen ivm regen ofzo.

Bewaren jullie de bril altijd netjes in de hoes/koker?
Altijd in de koker. Ik heb een (stevige harde) wisselkoker, waar of de gewone bril in zit, of de zonnebril. Anders blijft er echt weinig van over, en dat is me te duur.
Wim
Altijd in de koker/stevige houder. Met een doekje om de veren/poten om te voorkomen dat de einden van de veren de binnenkant van de lenzen bekrassen. Kunstof lenzen zijn niet (zo) krasvast (als glas).
Yep, altijd in een koker, beter voorkomen dan genezen...
Een review van mijn RP Noyz bril is hier te vinden: http://www.bikecyclingreviews.com/Rudy_ ... ewear.html. Het schijnt dat de lenzen van hetzelfde materiaal zijn gemaakt als de ruiten in apache-gevechtsheli's, je kunt er dus zelfs mee in Afghanistan fietsen 8)

Bon, nu heb ik genoeg reclame gemaakt :D
Na lang zoeken vorig jaar een Julbo aangeschaft. Geweldige bril met voldoende ruimte voor de wimpers, goed sluitend aan de bovenkant, dus geen binnenvliegende insecten en zonlicht van boven, goed zicht aan de zijkanten en probleemloos wisselen van (kunststof) glazen. Echt krasvast bestaat helaas niet, dus gewoon zorgvuldig omgaan met je spullen...
de adidas brillen zijn allemaal goed verstelbaar, ook de neuspootjes. en sluit goed aan. en ik heb idd een halve maan bij me, maar daarin bewaar ik wel 3 brillen (leesbril, zonnebril en gewone bril. maar die andere 2 heb jij niet nodig :). het verwisselen van de verschillende glazen gaat vlot en blijft ook na 10 jaar goed gaan, dus geen slijtage. eerst goed passen bij de opticien lijkt me, voorstellen genoeg! succes ermee
Roald schreef:Hoe krasvast is krasvast?
Kun je de goede brillen ook zo los in de stuurtas doen?
Volgens mijn ervaring als brildrager is alleen echt glas best krasvast. Toen ik als tiener met pa en ma naar spanje ging droogde ik de bril op het strand af met een handdoek, en er kwamen geen krassen op de glazen glazen. Nu ben ik voorzichtig met mijn dure dunne brilleglazen en na ruim anderhalfjaar zien ze er niet meer uit, terwijl ze toch als krasvast aangeprezen werden.
Als je een bril op een fiets opbergt moet hij onbeweeglijk in het ding zitten waar hij in zit. Ik heb mijn reservebril stevig in een doekje gewikkeld in een harde brillekoker.
Los in de stuurtas kun je alleen doen met een wegwerpbril, en je kunt hem na een weekendje dan ook wegwerpen :roll: :lol:
Leon
Ja, zo rij ik al jaren met een goedkope bril van de Hema.

Ik kan er 1,5 jaar mee doen, en dan komt er een vermoeid moment van onoplettendheid en beland die eventjes in de stuurtas onderweg, of soms tijdens een wandeling. En dan gaat het dus mis. :S
Roald schreef:Ja, zo rij ik al jaren met een goedkope bril van de Hema.

Ik kan er 1,5 jaar mee doen, en dan komt er een vermoeid moment van onoplettendheid en beland die eventjes in de stuurtas onderweg, of soms tijdens een wandeling. En dan gaat het dus mis. :S
:idea: Er zijn speciale styropor dragers die je op je hoofd kunt bevestigen. Als je de bril niet nodig hebt kun je die zolang met de poten door twee van de vele daarvoor aangebrachte gaten steken

:D
m-gineering schreef: :idea: Er zijn speciale styropor dragers die je op je hoofd kunt bevestigen. Als je de bril niet nodig hebt kun je die zolang met de poten door twee van de vele daarvoor aangebrachte gaten steken

:D

Hmmm, je bedoelt vast dat ding dat hier in de gang op de hoedenplank ligt.... :lol:

Te gebruiken bij v=> 30km/hr :D