Additionally, paste this code immediately after the opening tag: om te huilen - Forum Wereldfietser

om te huilen

Zijn er mensen die actief in de politiek zijn in Breda of zelf kamerleden kennen?

Zie:

http://www.fietsersbond.nl/nieuws/2010/ ... tion-breda

Rob
euh het is daar al om te huilen, aangekomen met een vol bepakte reisfiets, was er dus geen lift.............terwijl dat vermeld is op de ns site.....
en we zijn geloof ik zo fietsvriendelijk in nederland...............
Tja, zoals op zoveel plekken wordt er een architect in de arm genomen die zelf niet fietst en zich dan ook geen voorstelling kan maken van hoe het er wel uit zou moeten komen te zien. In Apeldoorn hebben ze dat gelukkig toch iets beter geregeld (bij het station dan) de onbewaakte stalling is al jarenlang een verzameling wrakken (inclusief de rekken) en ik ben bang dat dat nog wel even zo zal blijven. Daar staat dan weer tegnover dat je voor 1,50 euro heen en terug kan met de bus.
Onzin. Ik zie de architect van dat station wel eens fietsen.

Architecten zitten ook niet te wachten op een zee van fietswrakken voor hun nieuwste creatie. De architect is niet degene die bepaalt of en waar er fietsenstallingen moeten komen.
De stationsomgeving is meestal het duurste en dichtstbebouwde stukje stad en een fietsenstalling levert geen moer op. Dus dat is het eerste waar op bezuinigd wordt als een stationsproject niet zo lekker loopt. En waarom zou je ook moeite doen om een goede stalling te maken? De meeste fietsers flikkeren hun barrel toch vlak voor de ingang tegen een bankje met een bromfietsslot eromheen en intussen staat die kelder half leeg.

Niemand is bereid om zo'n peperdure investering te doen voor een fietsenstalling.
Een gemeente wel eens, de NS zelden, beleggers niet en de fietsers zelf al helemaal nooit.

Groningen is zo'n beetje de enige positieve uitzondering.
Ik weet niet of je wel eens in Basel bij het SBB station bent geweest maar dat is echt schitterend hoe ze daar de fietsenstalling hebben opgelost. Daar staan dan ook alleen maar onderhouden fietsen. Echt schitterend
Elstar schreef:Architecten zitten ook niet te wachten op een zee van fietswrakken voor hun nieuwste creatie. De architect is niet degene die bepaalt of en waar er fietsenstallingen moeten komen.
Soms wel hoor. Hier hebben we een bibliotheek zonder stalling, ook zonder klemmen, omdat de architect Coenen dat zo - willens en wetens want hij zal toch niet dom zijn - heeft bepaald. In overleg met de gemeente heb ik als fietsersbondactieveling destijds vaak genoeg gehoord dat de gemeente daar niets aan kon doen. De fietsen staan, hangen en liggen nu al 10 jaar voor de deur.

Het is meestal een kwestie van willen, zelden van geld. In Zutphen is het wel gelukt. Pal voor de deur, vrijwel onzichtbaar voor fietshaters, ondergronds. Het is beneden ook nog ruim en best licht ook. En ze zijn er vriendelijk.
Afbeelding
foto google earth

Leon
Leon schreef:Hier hebben we een bibliotheek zonder stalling, ook zonder klemmen, omdat de architect Coenen dat zo - willens en wetens want hij zal toch niet dom zijn - heeft bepaald. In overleg met de gemeente heb ik als fietsersbondactieveling destijds vaak genoeg gehoord dat de gemeente daar niets aan kon doen. De fietsen staan, hangen en liggen nu al 10 jaar voor de deur.
Leon
Maar dan heeft de gemeente toch gewoon gefaald in het Programma van Eisen op basis waarvan een architect aan de slag gaat? De gemeente moet een bepaald ontwerp toch goedkeuren? Als een gemeente zegt dat ze er niets aan kan doen dat er geen goede fietsenstalling bij die bibliotheek staat, hebben ze hun werk niet goed gedaan. Zij zijn ten slotte opdrachtgever!

Onze bibliotheek in Groningen heeft een grote fietskelder onder het pand. Ik denk niet dat de (Italiaanse) architect daar zelf op is gekomen.
Pedalero schreef: Maar dan heeft de gemeente toch gewoon gefaald...
Gemeentes falen niet. Gemeentes werken volgens Intern Vastgestelde Procedures en de Normen :D
Elstar schreef:Onzin. Ik zie de architect van dat station wel eens fietsen.

Architecten zitten ook niet te wachten op een zee van fietswrakken voor hun nieuwste creatie. De architect is niet degene die bepaalt of en waar er fietsenstallingen moeten komen.
De stationsomgeving is meestal het duurste en dichtstbebouwde stukje stad en een fietsenstalling levert geen moer op. Dus dat is het eerste waar op bezuinigd wordt als een stationsproject niet zo lekker loopt. En waarom zou je ook moeite doen om een goede stalling te maken? De meeste fietsers flikkeren hun barrel toch vlak voor de ingang tegen een bankje met een bromfietsslot eromheen en intussen staat die kelder half leeg.

Niemand is bereid om zo'n peperdure investering te doen voor een fietsenstalling.
Een gemeente wel eens, de NS zelden, beleggers niet en de fietsers zelf al helemaal nooit.

Groningen is zo'n beetje de enige positieve uitzondering.
Deels kan ik me vinden in jouw redenering en deels ook niet. Ik heb in m'n dagelijks werk met architecten, met gemeentebestuurders en met de openbare ruimten, zoals stationsomgevingen te maken. Ten eerste zijn de gronden rondom het station meestal van de gemeente: het perron en omgeving is meestal eigendom van NS/Pro Rail usw.. De gemeente kan wel degelijk met bestemmingsplannen en meestal ook als eigenaar sturing geven aan de inrichting rondom NS-stations. De gemeente heeft het beheer van de openbare ruimte, waartoe de omgeving rondom een station behoort. De meeste gemeenten hebben als taakstelling zich voorgenomen om rondom stations de automobiliteit terug te dringen, meer aandacht te schenken aan openbaar vervoervoorzieningen en bevordering van de fietsvoorzieningen. Dit ongeacht de omgang met die voorzieningen door gebruikers. Toezicht en handhaving van die voorzieningen is ook een gemeentelijke en een politietaak. Een architect probeert meestal een gedragen architectonisch kunststukje te combineren met een pragmatisch gebruik. Dat laatste is niet altijd eenvoudig: het moet ook geen eenheidsworst worden. Groningen is opzich een goed voorbeeld, maar volgens veel gebruikers te klein en daarom is er volgens sommigen niet goed over nagedacht. Dat zo'n centrumgedeelte een hoge onroerend goedwaarde heeft doet daar niets aan af. De overheid dient te zorgen voor goede voorzieningen of behoort dat af te dwingen bij de gelegitimeerde vervoerder c.q. beheerder. In politieke kringen is het vaak een kwestie van prioriteiten en die liggen helaas vaker bij de infrastructuur voor het gemotoriseerd verkeer en niet bij fietsvoorzieningen. De meeste wethouders hebben geeneens een fiets: voor de vorm/demonstartie lenen ze er soms één :cry: .
Pedalero schreef:
Leon schreef:Hier hebben we een bibliotheek zonder stalling, ook zonder klemmen, omdat de architect Coenen dat zo - willens en wetens want hij zal toch niet dom zijn - heeft bepaald. In overleg met de gemeente heb ik als fietsersbondactieveling destijds vaak genoeg gehoord dat de gemeente daar niets aan kon doen. De fietsen staan, hangen en liggen nu al 10 jaar voor de deur.
Leon
Maar dan heeft de gemeente toch gewoon gefaald in het Programma van Eisen op basis waarvan een architect aan de slag gaat? De gemeente moet een bepaald ontwerp toch goedkeuren? Als een gemeente zegt dat ze er niets aan kan doen dat er geen goede fietsenstalling bij die bibliotheek staat, hebben ze hun werk niet goed gedaan. Zij zijn ten slotte opdrachtgever!
Met "ze willen niet" bedoel ik niet dat ze geen zin hebben om iets voor fietsers te doen, maar dat er hier een paar bepalende medewerkers zijn die het steeds weer "overkomt" dat er voor fietsvoorzieningen nét geen ruimte/tijd/geld/prioriteit is, alle centimetersdikke vierkleurenbeleidsplannen ten spijt.
Leon
Leon schreef:
Elstar schreef:Architecten zitten ook niet te wachten op een zee van fietswrakken voor hun nieuwste creatie. De architect is niet degene die bepaalt of en waar er fietsenstallingen moeten komen.
Soms wel hoor. Hier hebben we een bibliotheek zonder stalling, ook zonder klemmen, omdat de architect Coenen dat zo - willens en wetens want hij zal toch niet dom zijn - heeft bepaald. In overleg met de gemeente heb ik als fietsersbondactieveling destijds vaak genoeg gehoord dat de gemeente daar niets aan kon doen. De fietsen staan, hangen en liggen nu al 10 jaar voor de deur.

Het is meestal een kwestie van willen, zelden van geld. In Zutphen is het wel gelukt. Pal voor de deur, vrijwel onzichtbaar voor fietshaters, ondergronds. Het is beneden ook nog ruim en best licht ook. En ze zijn er vriendelijk.
Afbeelding
foto google earth

Leon
Pssst,

In zutphen werkt die fietsenkelder aardig, maar er is vanaf het moment dat de tekening bestond gezegd dat die fietsenkelder groot genoeg was voor het huidige gebruik. Echter werd er ook gezegd dat het gebruik met circa 5% per jaar steeg, en dus volgend jaar (het na nadat de tekening gemaakt is) de fietsenkelder te klein zou zijn.
Het heeft ongeveer 5 jaar geduurd voordat de tekening tot werkelijkheid werd omgezet, en inmiddels is de fietsenkelder inderdaad TE KLEIN (hey wat vreemd :) )

De oude stalling onder perron 1 erbij gebruiken mag om een of andere reden niet (ja die is er nog steeds, zelfs de fietsplekken zijn er nog), dus is er een redelijk voordurende strijd onder de fietsers om een "parkeerplek".

Verder heeft gemeente Zutphen in samenwerking met de architect helaas gekozen voor een trap met fietsgoten inplaats van een fatsoenlijke helling zodat men al fietsend te stalling in kan.
[quote="nsa1984Pssst,

In zutphen werkt die fietsenkelder aardig, maar er is vanaf het moment dat de tekening bestond gezegd dat die fietsenkelder groot genoeg was voor het huidige gebruik. Echter werd er ook gezegd dat het gebruik met circa 5% per jaar steeg, en dus volgend jaar (het na nadat de tekening gemaakt is) de fietsenkelder te klein zou zijn.
Het heeft ongeveer 5 jaar geduurd voordat de tekening tot werkelijkheid werd omgezet, en inmiddels is de fietsenkelder inderdaad TE KLEIN (hey wat vreemd :) )

De oude stalling onder perron 1 erbij gebruiken mag om een of andere reden niet (ja die is er nog steeds, zelfs de fietsplekken zijn er nog), dus is er een redelijk voordurende strijd onder de fietsers om een "parkeerplek".

Verder heeft gemeente Zutphen in samenwerking met de architect helaas gekozen voor een trap met fietsgoten inplaats van een fatsoenlijke helling zodat men al fietsend te stalling in kan.[/quote]
Het valt natuurlijk in dit landje met 'haar beperkte beschikbare ruimte niet mee een fietsenstalling op maat te maken. Ten eerste omdat je de belendende percelen al aan andere voorzieningen hebt toegeschreven. Ten tweede: je weet nooit of er zonodig ook nogeens extra halve garen opstaan die ook nog gaan fietsen. :wink:
N.B. Een fietsenkelder met talud of hellingbaan waarvan je af en ook tegenop kunt fietsen, is diefstalgevoeliger dan een fietsgoot(vertraagd meer). Oit ergens in een stad in Duitsland gezien dat zo'n talud als skatebaan werd gebruikt en de fietsenkelder ook als hangplek. Veel fietsen anders dan wrakken stond - lees lagen - er niet.
DriesBa schreef: Het valt natuurlijk in dit landje met 'haar beperkte beschikbare ruimte niet mee een fietsenstalling op maat te maken. Ten eerste omdat je de belendende percelen al aan andere voorzieningen hebt toegeschreven. Ten tweede: je weet nooit of er zonodig ook nogeens extra halve garen opstaan die ook nog gaan fietsen. :wink:
N.B. Een fietsenkelder met talud of hellingbaan waarvan je af en ook tegenop kunt fietsen, is diefstalgevoeliger dan een fietsgoot(vertraagd meer). Oit ergens in een stad in Duitsland gezien dat zo'n talud als skatebaan werd gebruikt en de fietsenkelder ook als hangplek. Veel fietsen anders dan wrakken stond - lees lagen - er niet.
Tjah wat betreft ruimte heb je wel gelijk, maar om nu een fietsenstalling te maken die de komende (10) jaren nog mee moet precies pas te maken voor de fietsen die op dat moment gestald worden, terwijl bekend is dat dat getal al jaren stabiel groeit. Ergens kan ik daar dan niet bij, want eventueel was het mogelijk geweest de fietsenkelder nog breder onder het busstation door te maken. Het zit nu al voor een deel er onder, en had dus nog zeker een meter of 50 extra gekund. Maargoed wie weet wat er over 5 jaar gebeurd als het gerenoveerd moet / mag worden :).

Wat betreft fietsbaan / trap met fietsgoten, misschien heb je gelijk en trekt het inderdaad wel verkeerd publiek aan waardoor de fietsstalling niet meer gebruikt word voor zijn oorspronkelijke doel. Aan de andere kant spreken we hier over een bewaakte fietsenstalling en ik mag toch aannemen dat als er oneigenlijk gebruik word gemaakt van hun toegang dat het personeel daar wel een opmerking over maakt / contact zoekt met wijkagenten / gemeente.

Begrijp me verder niet verkeerd, want de fietsenstalling is zeker geen kommer en kwel.
De plaatsen zijn redelijk qua formaat (ook bredere sturen / fietstassen gaan goed).
Het "til"systeem om de rail uit te schuiven en naar beneden te kantelen waar de fiets opgezet word en dan met fiets en al omhoog te kantelen en in te schuiven werkt goed.
De toegang tot de fietsenstalling is breed genoeg om ook bij drukte vlot naar binnen en buiten te gaan.
En zoals reeds gezegd de verlichting is in de stalling prima in orde.
Er zijn echter een paar kleine punten waar ik als fietsend burger niet echt met mijn pet bij kan, dat men (de overheid in het algemeen) daar niet even langer bij heeft stil gestaan.
Ik had misschien toch iets genuanceerder moeten zijn, over het stellen dat de meeste architecten wereldvreemde figuren zijn die nooit fietsen. Ik betrek dit natuurlijk op mijn eigen ervaringen, en hoewel er hier in het Apeldoornse op een aantal plekken in de binnenstad gratis bewaakte fietsenstallingen zijn (voorlopig nog niet op het station ondanks een mooi ontwerp door iemand die blijkbaar wel fietst) lijkt het toch dat ook al probeert de gemeente de automobilist uit de auto te krijgen ze hierin maar half in slaagt. Onder het gemeentehuis zul je met je fiets in een goot naar beneden of naar boven moeten, handig als je boodschappen hebt gedaan of met kleine kinderen in de zitjes voor deze stalling kiest. Bij mij op het werk (ook overheid) heeft men ervoor gekozen om de grootste fietsenkelder te maken op het punt waar de minste mensen binnenkomen (ook weer met goot), daarnaast is het ophangsysteem dat geplaatst is wel getest door gebruikers, het was niet het beste systeem waar uit gekozen kon worden. Resultaat is dat na een aantal jaar bijna niemand er gebruik van maakt, behalve als het niet anders kan en je geen zin hebt om te kijken of er nog wel plek is in de andere.
Men (even generaliseren) zegt wel dat ze er alles aan doen om het autoverkeer terug te dringen, maar zodra blijkt dat de beste oplossing toch wel erg veel geld kost, kiest men voor de goedkope oplossing, of eentje waar minder (of juist teveel?) over is nagedacht, dat is iig het gevoel dat bij mij blijft hangen.
Bij ons zie je in het lagere overheidsgebouw een lange hellinggoot naar de fietsenkelder met een hoek van ca. 30 graden. Fietsers met een e-fiets kunnen nauwelijks tegen de helling omhoogkomen, terwijl er in de fietsenkelder wel 5 oplaadpunten voor e-fietsen zijn aangelegd.
Begrijp me goed ik doe niets af aan jullie redeneringen - integendeel - maar probeer het iets te nuanceren.