Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe pedalen, maar welke? - Forum Wereldfietser

Nieuwe pedalen, maar welke?

Eén van mijn Wellgo pedalen op mijn Santos Travelmaster "heeft een tik". Daarom moet er maar een nieuw set op komen. De vraag is alleen: Welke?
De grote platform pedalen bevallen mij wel, en op de Santos rijdt ik zonder schoenplaatjes.

Heeft iemand nog goede tips voor mij? In ieder geval wil ik er goede lagers in hebben, maar hoe weet ik dat?
Shimano MX30? Ergon?

Groeten Boy
kylimo schreef:Shimano MX30? Ergon?
Ik rijd de laatste jaren met de MX30 (met "ouderwetse" kunststof toeclips) en heb in ca. 45000km 3 paar versleten.
Is dit goed genoeg?

Jan
Ja die roze doorzichtige.... :)
Wim
Jan Koelstra schreef:
kylimo schreef:Shimano MX30? Ergon?
Ik rijd de laatste jaren met de MX30 (met "ouderwetse" kunststof toeclips) en heb in ca. 45000km 3 paar versleten.
Is dit goed genoeg?

Jan
bij MX30's altijd
  • direkt de aspatroon eruit schroeven (heb je een plastic tooltje voor nodig)
    flinke kwak (1-2cc?) vet in het huis spuiten
    de boel weer dichtschroeven
    Vet wat langs de as naar buiten komt afvegen.
@ Jan Koelstra
Nou, 15000 km per setje lijkt me zeker voldoende

@ZuiZ
Jeetje, ik wist niet eens dat er zoveel verchillende van Wellgo bestonden.
Ik zie "sealed bearing"en "ball bearing". Ik neem aan dat de "ball bearing" zelf nog te voorzien is van vet? Is er te zeggen wat beter is?

@Wim
Nou, op mijn grijze Santos gaat dat het niet worden denk ik :lol:

@m-gineering
Dank je voor deze tip. Kan je me ook vertellen hoe ik eventueel aan zo'n tool kom?

Groeten Boy
kylimo schreef:Jeetje, ik wist niet eens dat er zoveel verchillende van Wellgo bestonden.
Hier nog zo een, wat een rij!
Als het er bij stond zou ik direct geloven dat in deze:
Afbeelding
... ledjes zitten die door de kracht van de voeten van stroom worden voorzien.
(deze mag bij de innovatieve ideeeën :D )
Leon
Heb in het begin gereden met shimano m324 maar deze waren na een jaar toch best wel aan het einde van de levensduur, bovendien heb je met een dubbelzijdig pedaal altijd de foute kant boven.

Daarna ben ik overgestapt op de DMR V8 deze heeft een vetnippeltje en is daarom schijnbaar makkelijker te onderhouden. Is wel een fijn pedaal maar het koste me toch te veel schoenprofiel. De pinnen zijn nogal agressief en de helft is maar te verwijderen.

Op dit moment rijd ik op aanraden van een mede mountainbiker met de atomlab polytec (http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=49113) de lagers schijnen ook behoorlijk goed te zijn en het gaatje om vet bij te spuiten was zo geboord. Ze zijn lekker goedkoop en ook nog in allerlei leuke kleurtjes te krijgen :) Ze houden het bij mij al 5000km goed uit. Maar ja de meeste pedalen gaan bij mij ook pas na +-8000km kapot en ook altijd de linker eerst (ben linkshandig)
kylimo schreef: @m-gineering
Dank je voor deze tip. Kan je me ook vertellen hoe ik eventueel aan zo'n tool kom?
het is een shimano tl-pd40, leverbaar bij de betere (?) fietsenmaker
Afbeelding
Leon schreef:Als het er bij stond zou ik direct geloven dat in deze: [...] ledjes zitten die door de kracht van de voeten van stroom worden voorzien.
(deze mag bij de innovatieve ideeeën :D )
Concept zoals van deze Pedalites bedoel je? :)
Afbeelding
Nieuw zijn de Ergon PC2, platformpedalen.
Zie: Vakantiefietser, filmpje over Eurobike 2010 op 02.05 min.
Afbeelding
Shimano PD-A530

Ervaar het grote oppervlak als erg prettig wanneer ik met gewone schoen rijd..
Succes met je keuze..

yohta
Yohta schreef:Afbeelding
Shimano PD-A530

Ervaar het grote oppervlak als erg prettig wanneer ik met gewone schoen rijd..
Succes met je keuze..

yohta
Deze heb ik zowel op de vakantie- als mijn racefiets. Ben er erg tevreden over. Maar het is geloof ik niet wat de vragensteller zoekt.
willem.m schreef:
Yohta schreef:Afbeelding
Shimano PD-A530

Ervaar het grote oppervlak als erg prettig wanneer ik met gewone schoen rijd..
Succes met je keuze..

yohta
Deze heb ik zowel op de vakantie- als mijn racefiets. Ben er erg tevreden over. Maar het is geloof ik niet wat de vragensteller zoekt.
Als je met deze pedealen weg fietst, komt er dan altijd één bepaalde kant van het pedaal naar boven?

Groeten Boy
De Shimano PD-A530 kan ik niet aanbevelen. Die heb ik in mijn afgelopen vakantie in iets van 1000 kilometer aan gort getrapt. Tot dat moment vond ik ze trouwens wel heel plezierig rijden.
Robert
Wat betreft de pd a530: ik vind ze veel te glad. bij nat weer glijd je er makkelijk van af. het oppervlak moet wat mij betreft dus grover zijn dit levert meer grip op.

ander punt.
mijn ervaring met dit soort combi pedalen is dat de spd kant naar achteren staat en de plattekant naar voren.
dan kun je de spd kant boven krijgen door je voet met een naar voren bewegende beweging in de spd kant klikken.
Wil je de plattekant boven dan beweeg je je voet van voor naar achter.
In het begin zal het even wennen zijn maar ik denk er niet meer overna.
Het is net als fietsen dat lukt me ook vrij aardig.
m-gineering schreef: bij MX30's altijd
  • direkt de aspatroon eruit schroeven (heb je een plastic tooltje voor nodig)
    flinke kwak (1-2cc?) vet in het huis spuiten
    de boel weer dichtschroeven
    Vet wat langs de as naar buiten komt afvegen.
Begrijp ik goed dat je met dat tooltje de hele lagerunit uit het pedaal schroeft zonder de afstelling van de lagers te verkloten?
Pedalero schreef:
m-gineering schreef: bij MX30's altijd
  • direkt de aspatroon eruit schroeven (heb je een plastic tooltje voor nodig)
    flinke kwak (1-2cc?) vet in het huis spuiten
    de boel weer dichtschroeven
    Vet wat langs de as naar buiten komt afvegen.
Begrijp ik goed dat je met dat tooltje de hele lagerunit uit het pedaal schroeft zonder de afstelling van de lagers te verkloten?
klopt, maar als je het lagertje wil afstellen kan het vervolgens met gewoon gereedschap
kylimo schreef:Eén van mijn Wellgo pedalen op mijn Santos Travelmaster "heeft een tik". Daarom moet er maar een nieuw set op komen. De vraag is alleen: Welke?
De grote platform pedalen bevallen mij wel, en op de Santos rijdt ik zonder schoenplaatjes.

Heeft iemand nog goede tips voor mij? In ieder geval wil ik er goede lagers in hebben, maar hoe weet ik dat?
Shimano MX30? Ergon?
Groeten Boy
Hallo Boy, ik heb ook van die Wellgo pedalen, het zijn kwalitatief niet echt de fijnste.. maar de boel uitelkaar halen, schoonmaken, wat nieuw vet erin, deed bij mij na een 'woeste' off road toer wonderen..
m-gineering schreef:
Pedalero schreef:
m-gineering schreef: bij MX30's altijd
  • direkt de aspatroon eruit schroeven (heb je een plastic tooltje voor nodig)
    flinke kwak (1-2cc?) vet in het huis spuiten
    de boel weer dichtschroeven
    Vet wat langs de as naar buiten komt afvegen.
Begrijp ik goed dat je met dat tooltje de hele lagerunit uit het pedaal schroeft zonder de afstelling van de lagers te verkloten?
klopt, maar als je het lagertje wil afstellen kan het vervolgens met gewoon gereedschap
Bedankt. Zal ik mijn eerdaags aan te komen pedalen even servicen.