Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NRW-DB regionalbahn Venlo-Duesseldorf - Forum Wereldfietser

NRW-DB regionalbahn Venlo-Duesseldorf

Waar elders in NRW (Noordrijn-Westfalen) moderne regiotreinen rijden met brede deuren en lage instappen, moeten fietsers het op het traject Venlo Duesseldorf nog steeds doen met het oudste materieel in NRW met smalle deurtjes. Het fietsenhok wordt nog steeds gebruikt als hangplek van jongeren die met slechts een bepaald doel naar Venlo lijken te gaan.
De kosten van fietsvervoer in regiotreinen in NRW is 4 Euro. Op het station van Venlo staat een Duitse kaartjesautomaat.
Hoi Bert et al,

Ik ben een paar maal gegaan in dat hok en er waren alleen maar moeders met kinderwagens. Best treintje verder, aleen die deuren zijn idd waardeloos en de de uit/instap veel te groot.
In Venlo , één keer zwaaien naar perronopzichter en dan mag je met je fiets over het spoor steken.
Rob W
Het is nog even afzien met de oude rammelbakken tussen Düsseldorf en Venlo, maar vanaf eind dit jaar (13 december) rijdt Eurobahn hier met moderne stoptreinen met bredere deuren en meer instapgemak.

Zo zien ze eruit (foto geplukt van Railfaneurope.net):Afbeelding
Zo Maurits, jij weet er heel veel van, dat is erg handig.
De hamvraag is natuurlijk: kunnen fietsen gemakkelijk in deze nieuwe treinstellen?
mauritswever schreef:Het is nog even afzien met de oude rammelbakken tussen Düsseldorf en Venlo, maar vanaf eind dit jaar (13 december) rijdt Eurobahn hier met moderne stoptreinen met bredere deuren en meer instapgemak.

Zo zien ze eruit (foto geplukt van Railfaneurope.net):Afbeelding

Is dat niet de Zwiterse Flirt? Gaat de Maas-Wupper-Express met deze treinen ook 160 km per uur rijden?
Dat zijn inderdaad Flirt-treinstellen, of ze ergens op het traject ook 160 gaan rijden weet ik zo niet. Tussen Venlo en Wuppertal zijn er volgens mij sowieso geen stukken waar 160 gereden mag worden.

Qua fietsenruimte hebben de stellen die hier gaan rijden twee grote balkons met klapstoeltjes waar je probleemloos een fiets of acht kunt stallen (als je het slm neerzit). De gewone stoelen zijn zeer comfortabel met ruim voldoende beenruimte.
mauritswever schreef:Het is nog even afzien met de oude rammelbakken tussen Düsseldorf en Venlo, maar vanaf eind dit jaar (13 december) rijdt Eurobahn hier met moderne stoptreinen met bredere deuren en meer instapgemak.
Het blijft tobben met de Duitse treinen in Venlo. De nieuwe FLIRT-treinen van Eurobahn voldoen (nog) niet aan de Nederlandse veiligheidsnormen. Dus mogen ze alleen op het Duitse traject vanaf Kaldenkirchen rijden (zie hier). Op het korte stukje tussen Venlo en Kaldenkirchen blijven voorlopig de oude rammelbakken rijden, met een eigen machinist. In Kaldenkirchen is nu een extra overstap naar het nieuwe materieel. Heel fijn voor fietsers :? !

De Rheinische Post meldt:
Die Flirt-Triebwagen der Eurobahn haben noch immer keine Zulassung für die Niederlande. Ab Kaldenkirchen springt die Deutsche Bahn ein. Ein ganzer Zug für den kurzen Weg bis Venlo. "Irrsinn", sagen die Fahrgäste.

Peter Hansen (Name von der Redaktion geändert) hat einen ziemlich entspannten Job: fünf Minuten Arbeitszeit, dann 40 Minuten Pause, und wieder fünf Minuten Arbeit. Peter Hansen arbeitet für die Deutsche Bahn und befährt die Kurzstrecke Kaldenkirchen-Venlo. Acht Mal pro Tag, immer rund drei Kilometer in die eine Richtung, und dann wieder zurück. Dazwischen heißt es: Warten. Hansens Aufgabe ist es, die Fahrgäste der Eurobahn von Kaldenkirchen aus in die Niederlande zu transportieren – weil die neuen Eurobahn-Triebwagen mit dem schmucken Namen "Flirt" im Nachbarland noch keine Zulassung haben. Man könnte sagen: Es ist bislang ein ziemlich einseitiger Flirt.
keesswart schreef:Op het korte stukje tussen Venlo en Kaldenkirchen blijven voorlopig de oude rammelbakken rijden, met een eigen machinist. In Kaldenkirchen is nu een extra overstap naar het nieuwe materieel. Heel fijn voor fietsers :? !
:( Inderdaad, als je van Duitsland naar Nederland gaat, dan moet je niet alleen door die smalle deur, maar je moet ook je fiets een flink eind omhoog tillen, omdat er in Kaldenkirchen geen normaal perron is. Geen pretje met bagage. Het is me gelukt, maar daarbij is wel mijn spiegel gesneuveld. Ik denk dat ik de volgende keer maar de grens over fiets ipv. dat kippestukje met de trein te gaan.

Belachelijk, je zou toch verwachten dat als een type trein in het ene land goedgekeurd is dit ook voor het buurland geldt, temeer omdat die trein maar een klein stukje over de grens gaat.
Frank schreef:
keesswart schreef:Op het korte stukje tussen Venlo en Kaldenkirchen blijven voorlopig de oude rammelbakken rijden, met een eigen machinist. In Kaldenkirchen is nu een extra overstap naar het nieuwe materieel. Heel fijn voor fietsers :? !
:( Inderdaad, als je van Duitsland naar Nederland gaat, dan moet je niet alleen door die smalle deur, maar je moet ook je fiets een flink eind omhoog tillen, omdat er in Kaldenkirchen geen normaal perron is. Geen pretje met bagage. Het is me gelukt, maar daarbij is wel mijn spiegel gesneuveld. Ik denk dat ik de volgende keer maar de grens over fiets ipv. dat kippestukje met de trein te gaan.

Belachelijk, je zou toch verwachten dat als een type trein in het ene land goedgekeurd is dit ook voor het buurland geldt, temeer omdat die trein maar een klein stukje over de grens gaat.
Het probleem met deze nieuwe Duitse treinen schijnt te liggen rond de Nederlandse gelijkvloerse spoorwegovergangen met slagbomen.
Wellicht kun je die paar km van Kaldenkerken naar Venlo gewoon fietsen, maar haal je dan nog de semi-boemel naar Eindhoven?
Nee, dat zal wel niet niet. Wellicht moet je dan ook nog omrijden, omdat ze voor het station van Venlo met de weg bezig zijn, tenminste twee weken geleden was dit het geval.
Frank schreef:Nee, dat zal wel niet niet. Wellicht moet je dan ook nog omrijden, omdat ze voor het station van Venlo met de weg bezig zijn, tenminste twee weken geleden was dit het geval.
Die werkzaamheden in Venlo zullen nog wel even duren. Venlo wil zich voor de Floriade van 1012 echt gaan faceliften naar een stad met grootstedelijke allure.
Inmiddels is de situatie gewijzigd: er hebben een paar nieuwe FLIRT-treinstellen toestemming om op het Nederlandse spoor te rijden. Er is nu nog wel een overstap in Moenchen-Gladbach. Als schuldige is de Zwitserse fabrikant genoemd, die het nieuwe materieel niet tijdig bij de spoorbeheerders heeft gemeld.
In september verdwijnen op het station van Venlo de dames van de NS met de gele hesjes die je begeleiden om met je fiets de sporen over te steken. Volgende maand moeten namelijk de liften gereed zijn voor gebruik.
In september reden de nieuwe treinen maar de perronkeuze werd pas op het laatste moment goed doorgegeven zodat de meeste passagiers van perron moesten wisselen toen de trein op een ander spoor aankwam...
En, zoals al eerder gemeld: als je geen grensoverschrijdend kaartje hebt moet je bij de DB-kaartautomaat in Venlo een Zusatz kaartje kopen (voor het stukje naar en van de grens). De conducteur hield dat scherp in de gaten!
Wij hadden een dag vrij reizen voor NL en een Landeskart voor NRW: daarbij is dat extra kaartje niet nodig.
Wouter
Gelukkig is er een simpele fietsroute van 5,5 km in rechte lijn, dus misschien levert het het minste stress op als je gewoon gaat fietsen.
Leon
Afbeelding
Afgelopen zaterdagavond van Keulen/Bonn airport via Mönchengladbach ook de trein naar Venlo genomen. Vanaf de airport rechtstreeks naar Mönchengladbach, maar daarna verliep het niet zo soepeltjes, de treinen naar Venlo vielen uit; met een andere trein eerst ri. Essen en overstappen in Viersen voor de boemel naar Venlo. Overstaptijden slechts 5 minuten en helaas niet op dezelfde perrons. Gelukkig waren er liften in Mönchengladbach en Viersen maar in Mönchengladbach nog een uur moeten wachten. In de trein van Viersen naar Venlo hadden we ook geen Zusatz ticket voor Kaldenkirchen-Venlo (het Schönes Wochenend ticket geldt niet tot Venlo) maar gelukkig kregen we geen 50 euro boete van de conducteur. Kan je met het NRW ticket dan wel tot aan Venlo reizen zonder Zusatz?
Leon schreef:Gelukkig is er een simpele fietsroute van 5,5 km in rechte lijn, dus misschien levert het het minste stress op als je gewoon gaat fietsen.
Twee jaar terug vielen de treinen tussen Viersen en Venlo ook uit, toen 25km moeten fietsen. Volgens een medepassagier kwam treinuitval op dit traject regelmatig voor de laatste paar jaar.
Het kaartjesprobleem is
Venlo -grens, of vice versa: dat zit wel in een vrij reizen dagkaart maar niet in een kaartje naar Venlo.
Grens - Kaldenkirchen of v.v: Dat zit niet in een Duits kaartje tot Kaldenkirchen maar wel in een NRW Landes dagkaart....
Je moet dus:
- of beide dagkaarten hebben
- of een grensoverschrijdend kaartje kopen (bv vanuit Duitsland bestemming Venlo)
- of een Zusatz kaartje kopen

En natuurlijk een dagkaart voor de fiets, internationaal of 2 dagkaarten, (voor NL en D).

Andere mogelikheid:
Vreemd genoeg valt Enschede wel in het gebied van de Duitse dagkaart en hoef je vanaf Münster dus niks specials te doen!
Wouter