Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor fietsbroek? - Forum Wereldfietser

Alternatief voor fietsbroek?

Dag allemaal,
Nu dat ik bijna terug ben van mijn reis rond de Oostzee denk ik natuurlijk al over veranderingen en verbeteringen na voor de volgende reis. Als ik foto's zie van lange fietsreizen dan zie ik vaak, dat de fietsers geen fietsbroeken aan hebben maar andere/gewone broeken. En dan vraag ik mij wat de alternatieven zijn. In het boek van Peter Smolka lees ik dat hij dunne sportbroeken de voorkeur geeft.
Wat gebruik jij bij een lange fietsreis anders dan een fietsbroek met pad of onderbroek met pad?
Graag lees ik jullie ideeën.
Nog fietsende groeten - andreas
Een mtb-broek. Dat is een korte broek met een binnenbroek met pad. Heb ik sinds een half jaar en bevalt goed. Merk is Fox, prijs iets van 40 euro.
Voordeel: het staat iets gekleder dan een fietsbroek en hij heeft zakken.
Ik heb een 'onderbroek' met een padding (zeem, maar het is eigenlijk geen zeem meer maar iets van synthetisch materiaal) erin. Kan ik elke andere broek overheen dragen maar meestal is dat een dunne korte of driekwart broek.
Ik heb twee van die dingen, dus steeds een aan en de andere schoon of aan het drogen.
beste allemaal,

Een gewone katoenen Hema onderbroek zonder naden maar met pijpjes en een korte kunststoffen broek van Fjallraven. Alles met pads hoef ik niet maar heb ik wel geprobeerd. Rob
Een leren zadel is natuurlijk ook al een goed begin ivm de vochthuishouding.
Leon
Sinds ik een leren zadel heb fiets ik in gewone korte (dunne stof) broeken en naadloos ondergoed. Nooit meer last van zadelpijn of ander herenleed.
Het klinkt een beetje oubollig, maar ik zweer bij mijn brooks zadel met schapenwollen dekje :roll: Aan mijn lijf en naadloze boxer-onderbroek van de Hema (met elastan oid) en een sneldrogende gewone broek of dunne fietsbroek of hardloopbroek.
groetjes ben
Hallo allemaal.

Ik zweer bij een koersbroek met padding. De beslissing koersbroek of onderbroek
(met padding) is individueel. Kijk (voel) wat jou het beste bevalt en hou je eraan. Het is geen modeshow waaraan je meedoet. Besteed wel aandacht aan de kwaliteit van de padding.

Groeten

Ger
Bedankt allen!
Dat is in principe wat ik op zoek naar was: dat het ook prima lang fietsen is met een gewone onderbroek en broek mits deze naadloos zijn (dat je niet op naden zit). Leren zadel (Brooks) heb ik al een tijd en ben er qua vocht ook tevreden mee. Nu dat mijn twee fietsbroeken (strak met pad) langzamer hand slijten, denk ik over de alternatieven na. Gewoon onderbroek en broek is lekker praktisch omdat je dan geen extra "goede" broek hoeft mee te nemen. En dunne onderbroeken drogen over nacht sneller dan een fietsbroek met pad.
Zijn er nog meer suggesties?
Groeten - andreas
Ik draag de craft sportonderbroekjes 'pro bike': synthetisch (sneldrogend!) met een klein zeempje. In principe denk niet nodig want heb nooit last van m'n zadel etc, maar eigenlijk nog nooit zonder geprobeerd... :-) misschien maar eens doen, Daaroverheen draag ik overigens gewoon een comfortabele korte broek, afritsbroek van wildebeast (perry) of gewoon een ander kort ding.
Ik draag een fietsbroek met daaroverheen een gewone vaude broek tot de over de knie speciaal voor fietsers.
Ik heb altijd een koersbroek gedragen, maar de laatste tijd ook een "gewone" broek met binnenbroek. Het zeem daarvan is helaas wel wat dunner. Maar een dikkere koersbroek kan er ook onder. Het voordeel van een korte broek over een binnenbroek of koersbroek is dat het wat warmer is in koude wind (dat is ook het nadeel als het warm is). Er zijn ook Event korte fietsbroeken. Dat lijkt me erg handig als het regent en niet al te koud is.
Wim
Hoewel ik meestal een koersbroek draag vind ik tijdens een tussenstop in bv. een stad het niet zo prettig om in te lopen. De laatste tijd heb ik een agu fietsonderbroek met een gewone korte (sneldrogende)broek eroverheen. Rijd net zo fijn en in een stad voel ik me er prettiger in. Persoonlijk vind ik het ook minder warm, omdat de fietsonderbroek dunner is dan een gewone koersbroek.
Net als Wim vind ik de zemen van strakke fietsbroeken fijner dan de zemen van de fietsonderbroeken. Over de korte fietsbroek heen kun je natuurlijk vanalles dragen om je ook nog comfortabel te voelen in de stad. Zelfs een net pak... :wink:
Ik draag op de fiets altijd een koersbroek, behalve voor echt korte ritjes (max 5 km). Op vakantie een model zonder bretels, op de racer met bretels. tijdens vakanties heb ik voor eventueel stads-, kerk- of museumbezoek etc altijd een (korte) broek onder handbereik om snel aan te schieten. En verder is fietskleding zonder reclame van de lokale grootgrutter ook al een stuk minder opvallend.

Groet Remco
Robertjan schreef:Net als Wim vind ik de zemen van strakke fietsbroeken fijner dan de zemen van de fietsonderbroeken. Over de korte fietsbroek heen kun je natuurlijk vanalles dragen om je ook nog comfortabel te voelen in de stad. Zelfs een net pak
Ik heb geen net pak..........................
Abacus schreef:Zo kan het natuurlijk ook... . :lol:

http://2.bp.blogspot.com/_3Fvr_PODUN4/S ... er_ned.jpg
Zijn dat de Hell's Angels op alternatief uitje?

Goed om te weten dat eenzame fietser geen net pak heeft.

Voor wie het nog in de poll (want is het zo langzamerhand) wil verwerken: ik draag tijdens het fietsen een koersbroek.