PietV schreef:AB schreef:Wim schreef:Minder meenemen zou mijn keus zijn, overigens. Dat is ook waar deze frametassen voor bedoeld zijn. Helaas is 12 liter slechts een enkel voortasje, en niet eens twee. En nu terug naar de OP, die ook vooral niet teveel zou moeten meenemen.
Wim
Inderdaad, het blijft de kunst om zo weinig mogelijk mee te nemen, maar dat is weer erg persoonsafhankelijk. Maar als je een ATB geschikt wilt maken dan ga je toch niet te veel meenemen lijkt me. Eerst een uitgebreide packlijst maken, dan schrappen wat je wel of niet nodig hebt en daaromheen een zo compact mogelijke tassenset omheen breien. Persoonlijk zou ik niet kijken naar zo licht mogelijk, maar juist naar zo degelijk en compact mogelijk. Een kilootje meer of minder maakt het verschil niet. Wel zou ik nooit een ATB met achtervering (full suspension) willen ombouwen tot reisfiets. Hoogstens voorvering (en het liefst geen voorvering natuurlijk, maar lekkere dikke banden, veel leuker
) En neem vooral een standaard op je fiets mee, ontzettend practisch en handig en het meergewicht merk je echt niet.
Als de kunst is om zo weinig mogelijk mee te nemen, maar een kilootje meer of minder maakt het verschil niet., wat is dan jouw mening? Wel of geen voorvering of toch liever dikke banden. Het blijft vaag.
Wat algemene regels. Alles wat vast aan de fiets bevestigd is beïnvloed het stuurgedrag. Alles wat ver van het scharnierend balhoofd zit, geeft een “slingereffect”. Massa die in de lijn balhoofd achter-as is geplaatst verkleind dat het effect. Dus ook frametas, mits vast en onbewegelijk.
Dat geldt ook voor de lijn door het balhoofd. Alle massa zo kort mogelijk naar het draaipunt en zo laag mogelijk nabij de vooras. De massa liefst symmetrisch verdeeld. Kort op het draaipunt geeft minder slingereffect en draait lichter. Grote stuurtassen zijn dus ondingen. Volume kan op de achterdrager. Zorgt ook voor een betere stroomlijn.
De enige die dat stuurgedrag nog kan beïnvloeden is de fietser. Die kan gezien worden als een grote zak siliconen met een dempende werking. Hoe zwaarder de rijder, hoe meer demping. Zeker sportief voorover, met in verhouding meer druk op het voorwiel. Maar met een rugzak rijden is weer nadelig. Dat geeft een slingereffect op de dempende werking van de rijder en mogelijk ernstiger letsel bij een valpartij. Ik kom (ATB) fietsers tegen met rugzak en zonder tassen.
Voor mij dus geen frametas, grote stuurtas of rugzak. Amerikanen zijn toch een beetje vreemd.
Piet.
Als je geen voorvering neemt, dan kan het ook niet kapot gaan. En bergop fietst het prettiger staand in de pedalen, en leuk dat het iets lichter is. Geen voorvering op de fiets staat ook mooier, en het is gewoon leuker fietsen (soort fiets-oergevoel). En op wegen met niet al te grote hobbels, vangen de grote brede banden de schokken prima op. Fietsen met zware bagage houdt je fiets wel aan de grond, je stuitert met een zwaar beladen fiets dan toch wel iets minder.
Als de snelheden omhoog gaan (zoals bergaf) en de wegen zijn slecht, dan kan voorvering je wel een grote dienst bewijzen. Het vangt de schokken op, en je behoud beter wegcontact want je stuitert minder op en neer. Het lijkt me dat je dan sneller kunt afdalen. Met de lockout kun je gelukkig de vering uitzetten (als dat erop zit tenminste), zodat je ook effectief kunt blijven klimmen. Echte wedstrijdrijders op ATB’s, met hoge snelheden, op technische singletracks, zijn daarom (denk ik, want ben geen ATB-wedstrijdrijder) beter af met voorvering.
Voor een reisfiets stel ik niet hele grote eisen aan afdaalsnelheid, maar meer aan stijfheid en degelijkheid. Voorzichtig dalen, je fiets goed in bedwang houden, vooral niet willen vallen, geen risico’s nemen en goed vooruitkijken is belangrijker dan als eerste bij het aankomstpunt zijn lijkt me.
Wat je wel in je betoog vergeet is dat je als fietser gewend geraakt aan een bepaald slingereffect van je fiets. Ik kan me nog herinneren dat ik bijna op mijn plaat ging toen ik op mijn fiets reed zonder al mijn tassen, alsof mijn hele lichaam geprogrammeerd was om te fietsen met bagage en het dus niet meer kon zonder bagage.
En je concludeert voor jou geen frametas, terwijl een vaste en onbeweeglijke frametas minder slingereffect geeft dan voortassen+stuurtas. Waarom dan geen frametas voor jou? En voortassen dan?
Wat betreft rugzak, ook dat slingereffect zal wennen (mits strak om je heupen en rug). En als je er geen harde onderdelen in opbergt (eten, jasje, waterzak) dan is het toch geen gevaar bij een eventuele valpartij?
Mijn eerste fietsvakantie daarentegen ging op racefietsje met grote rugzak (10kg bagage), dat was weliswaar een supergrote vergissing. Enorm veel rugpijn en veel geslinger inderdaad. Maar met de huidige rugzakjes (goede ergonomie) en mits je niet teveel meesjouwt, moet je toch een eind kunnen komen (zie ook de gemiddelde great divide racer).