Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ATB upgraden naar vakantie tourfiets - Forum Wereldfietser

ATB upgraden naar vakantie tourfiets

Beste fiets vrienden,

Ik heb al heel wat draadjes gelezen op dit forum, en ondanks ik al veel dingen ben tegengekomen die me goed hebben geholpen, heb ik toch nog enkele vragen. Ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen, en dat het niet de zoveelste vraag is van een beginner.

Er wordt veel over prachtige fietsen gesproken en van prachtige systemen zoals rohloff schakelsystemen etc. Als student aan het einde van mijn studie heb ik simpelweg geen geld om een fiets van 1000 euro of meer te kopen. Een (zeer inspirerend!!) koppel uit de USA ( http://www.vwvagabonds.com/Bike/BikeTheBikes.html ) heeft mij echter laten inzien dat zoveel geld uitgeven voor een vakantie fiets geen must is, en dat je in principe ook gewoon een ATB kunt aanpassen naar een vakantie tour-fiets.

Ik plan drie maanden te gaan reizen in Azie, waarbij ik zo'n 4500 km wil afleggen. Dit zal grotendeels verhard, maar deels onverhard zijn. De vragen die ik jullie wil stellen:

1. In principe zoek ik nu een specialized rockhopper of hardrock mountainbike uit de jaren '80 '90 Stalen cromo frame. Waarom? Deze frames zijn bestempeld als zeer sterk en de fietsen zijn voor hele schappelijke prijzen (50-150E) te vinden, met redelijke shimano schakelsystemen. Mocht zo een oud frame toch nog onverhoopt breken, is het nog altijd te lassen. Natuurlijk zal ik wel op zoek gaan naar frames die er goed uit zien. Ook zal natuurlijk ik de nodige onderdelen upgraden. Vinden jullie deze observatie min of meer correct?

Hebben jullie andere suggesties van merken die ook kwalitatief goede frames maakten, die nu op marktplaats voor zeer lage prijzen te vinden zijn?

2. Ik zit een beetje in de knel met het matensysteem van ATB's. Ik ben zelf 1.73m en heb een vrij korte romp en korte armen. Waarom is het zo dat de voorgeschreven ATB maten zoveel kleiner zijn dan andere fietsen? Als ik maat-tabellen volg kom ik op 16-17 inch uit??? Is dat niet ongelooflijk klein en belangrijker, moet ik met het beoogde gebruik van de fiets van andere maten uitgaan?? Ik begrijp goed dat ik de fiets altijd zelf zal moeten 'passen', maar misschien kunnen jullie hier toch wel iets nuttigs over zeggen. Heeft een vakantie/toer fiets normaal gesproken al een kortere afstand tussen zadel en stuur om zo een comfortabelere positie aangemeten te krijgen, en moet ik hiermee rekening houdende, dus inderdaad op zoek gaan naar een erg klein frame (16 inch = 41 cm !!) ?

Ik hoop dat dit niet te veel vragen zijn en jullie mij enige richting kunnen geven.

Hartelijk dank!
1 http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... -inch.html

2 ATBs hebben meestal een aflopende bovenbuis waardoor de zadelbuis iets van 10 cm korter wordt dan een frame zonder slooping. Wel of geen slooping maakt vrij weinig uit behalve dan dat sommige mensen het lelijk vinden.
Hoe je het liefst op je fiets zit is persoonlijk en kan je altijd nog bijstellen door een ander(e) zadelpen/stuurpen of stuur te monteren.
ik rij zelf al jaren op een koga tiros 17 inch( ben zelf 1.71 cm). deze is oersterk en met allerlei aanpassingen prima als vakantie fiets te gebruiken.
o.a hs 33 magura remmen, mavic 317 velgen,tubus dragers

sterkte met zoeken
cyclingrecycled schreef:Beste fiets vrienden,

knip

1. In principe zoek ik nu een specialized rockhopper of hardrock mountainbike uit de jaren '80 '90 Stalen cromo frame. Waarom? Deze frames zijn bestempeld als zeer sterk en de fietsen zijn voor hele schappelijke prijzen (50-150E) te vinden, met redelijke shimano schakelsystemen. Mocht zo een oud frame toch nog onverhoopt breken, is het nog altijd te lassen. Natuurlijk zal ik wel op zoek gaan naar frames die er goed uit zien. Ook zal natuurlijk ik de nodige onderdelen upgraden. Vinden jullie deze observatie min of meer correct?
knip
Ik geef je gelijk wat betreft je keuze voor een gebruikte fiets. Je plezier wordt er vast niet minder om.
Op ebay Duitsland en (in minder mate) op marktplaats worden regelmatig overjarige nieuwe versnellingsonderdelen en remmen aangeboden voor een zeer schappelijke prijs. Daarmee kun je de fiets relatief voordelig opknappen. Wielen en dragers zijn redelijk kritieke onderdelen zijn, zorg dat die goed zijn.
Let ook op de overgebleven wanddikte van de velgen. Daarmee ben ik met een gebruikte fiets op de koffie gekomen.

Veel plezier
Eric
Maak van tevoren een begroting wat je allemaal kwijt bent allerlei onderdelen aan de fiets. Sla hierbij niets over maar noteer ook prullaria als een langere zadelpen, een complete set derailleurkabels, remblokjes en reis- en verzendkosten voor het vergaren van onderdelen etc. Alles bij elkaar mag het niet uit de klauwen lopen natuurlijk, want veel tweedehandsjes zijn echt z.g.a.n.
Het bij elkaar zoeken van allerlei onderdelen op een oud frame is als relatieve leek zelden lucratief, helemaal als je de uren telt die je nodig hebt om na te pluizen welke onderdelen passen en welke niet.
Leon
In principe zijn zulke oude atb's inderdaad erg geschikt. Ze zijn niet zo licht en slap als veel moderne atb's, ze hebben oogjes voor dragers, en ook nog geen schijfremmen of verende vorken. Die Specialized fietsen zijn natuurlijk in de VS veel gangbaarder dan hier. Ik denk dat je hier eerder op een oude Koga uit zult komen.

Wel is het zo dat ze als ze ooit echt intensief in de modder gebruikt zijn flink versleten kunnen zijn, en dan heeft het geen zin. Reken in elk geval op een nieuw handgebouwd achterwiel. Als er veel meer vervangen moet worden ben je al snel duurder uit dan een nieuwe fiets, omdat je zelf de losse onderdelen heel duur koopt vergeleken met de fabriek. Een nieuwe Fahrradmanufaktur T 400 Deore kost ook geen vermogen.
Wim
1m73 is even groot (klein?) als mezelf; afhankelijk van het model kon ik meestal tussen 17 en 18 inch uit qua framemaat

Hou rekening dat bij mtb maattabellen er soms vanuit gegaan wordt dat je beter te klein zit dan te groot; als je juist dat ietsie te klein zit dan ben je veel wendbaarber en dat is bij mtb wel zeer handig. Het doel dat jij voor ogen hebt met de fiets zal die wendbaarheid niet nodig hebben tenzij je de zeer technische passages (draaien en keren, jumpen, extreem steile klimmetjes enz) gaat opzoeken in Azië. Het zou zelfs eerder een nadeel zijn aangezien je je kracht minder goed gaat kunnen overbrengen als je te klein zit (bv. op een lang recht en verhard stuk weg).

Zoals hier reeds gezegd moet je zeker opletten dat je totaalprijs niet duurder uitkomt dan een nieuwe basis trekkingfiets. Ruwgerekend:
- oud stalen frame 50euro
- nieuwe Deore groep (ik gok) 350euro
- handgemaakte wielen heb je in alle prijsklasses maar een basis zal al minimum 200 euro zijn
- stuur, stuurpen, zadel, zadelpen, bagagedragers, enz 200euro
totaal = 800euro

Let wel, dit is los uit de hand een ruwe gok en als je bv. wielen en groep 2dehands zoekt dan kan je veel uitsparen maar voor die prijs heb je ook al complete trekkingfietsen
Tja, en voor die prijs heb ik ook mooi afgemonteerde nieuwe Cube mtb's gekocht voor de kinderen. Deze dames mtb heb je al voor 549 euri: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/acc ... 35853_.htm Mijn dochter heeft hem toen er nog een mooier afgemonteerde versie zonder schijfremmen was, en het is een prima fiets. Wel moet je hem niet al te zwaar beladen want het frame is niet super stijf. De geometrie is tamelijk rechtop, en prima geschikt voor touren.
Wim
Of mijn overtollige ATB (maar daarover heb ik t.o. al een pb gezonden)

http://link.marktplaats.nl/370857484

Groet Marieke
Ik denk dat als je zelf onderdelen kunt monteren (of iemand een zaterdag je mee wilt helpen) je voor 600 euro een zgan fiets hebt met Deore onderdelen (bracket is even oppassen of dat op een oudere fiets past volgens mij). LX onderdelen is ongeveer € 100 duurder.
Tja, dan heb je een fiets waar je nog behoorlijk lang lol van kunt hebben, maar wel een 'oud' frame. En als de fiets van een oud vrouwtje is geweest dan kun je de kosten van de nieuwe groep halveren....
Maar kun je voor € 600 een nieuwe fiets vinden, dan is dat wel interessant.

Fiets: € 100 (MP)
Nieuwe Deore groep € 189 (Budget Biking)
Wielen (handgespaakt) € 121 (Rose)
Banden Schwalbe Marathon € 70
Drager (Marktplaats / Wereldfietser) ??
Tassen (Marktplaats / Wereldfietser) ??
Klein spul € 50

Veel plezier en succes met puzzelen............

Groet
Eric
Dat model Cube LTD is wat ik voor mijn zoon gekocht heb (2009, voordat ook hier de schijfremmen toesloegen). Deze fiets is duidelijk wat steviger en beter afgemonteerd dan het damesmodel. Wel is het een in vergelijking met het damesmodel vrij lang frame, dus je moet wel kijken of dat je past. Verder prima fiets.
Wim
Hartelijk dank voor alle antwoorden tot nu toe. Ik zie dat jullie toch redelijk sceptisch zijn betreffende de mogelijkheid om de eindprijs echt laag te kunnen houden. Ik zal op jullie ervaring vertrouwen en nog eens goed nadenken of ik dan toch niet beter een fiets zoals de VSF fahrrad manufactur T-400 Deore moet kopen: inderdaad een acceptabele prijs voor een fiets die de meeste features heeft die ik verwacht. Alleen even stuur vervangen en dragers installeren, toch wel zon 200 euro er bij...grmpf...

In het geval dat ik toch voor een oldie ga, en deze schakelt nog prima, waarom zou ik dan per se een nieuwe schakelgroep moeten installeren? Is dat echt zo kritiek? Ik begrijp wel inderdaad dat het achterwiel bij wat twijfel vervangen moet worden met een handgemaakt wiel, hoewel het koppel waarnaar ik verwees in de link dat volgens mij zelfs niet heeft gedaan, en ze hebben er geen problemen mee gehad..

Dilemma's dilemma's. Niemand die een hippe santos met rohloff naaf wilt doneren? :wink:
cyclingrecycled schreef: In het geval dat ik toch voor een oldie ga, en deze schakelt nog prima, waarom zou ik dan per se een nieuwe schakelgroep moeten installeren?

redenering is vaak meer in de trant van
In de lagere regionen is een nieuw crankstel goedkoper dan nieuwe bladen
V-brakes remmen beter dan slechte low profile canti's, dan heb je nieuwe grepen nodig, en die zitten vaak aan de shifters vast
Cassette en ketting moest toch al vervangen, dus dan is de stap nr nieuwe shifters niet ver meer
Zelf geloof ik niet in het idee van een oud frame voorzien van een complete set nieuwe onderdelen. Zoals gezegd biedt dat vaak geen financieel voordeel. Je kunt beter op zoek gaan naar een goede mtb met goede onderdelen van iemand "die met zijn hobby is gestopt", of er nooit mee begonnen is.

Zo heb ik al een tijd plezier van een tweedehands Santos SCC02, gekocht voor nog geen €250. Tot nu toe zelfs nog geen ketting vervangen. Hij is prima geschikt voor bagage (achterop), maar ook voor het gewone mtb-werk.
Dus je suggestie is om in plaats van een oude mtb te upgraden, gewoon een goede moderne tweedehands atb te kopen van een goed merk en daar een tubus op te zetten; klaar is kees?

Mijn probleem is dat je dan al snel een aluminium frame hebt.... Niets om je zorgen over te maken? Kunnen ze wel 25-30 kilo bagage hebben? Ik wil het risico dat ik in Laos ben met een gebroken aluminium frame graag zo klein mogelijk houden.

De wat sportievere (vermoeiendere) zitpositie van een atb tov vakantie fiets baart me iets minder zorgen, maar is daar ook iets voor te zeggen?
Tubus of Old Man Mountain. Mischien eerder de OMM Red Rock omdat de tas daar wat verder van je hielen af zit (veel mtb's hebben vrij korte liggende achtervorken). Ik zou me over zo'n alu frame niet direct zorgen maken, tenzij het een echt wedstrijd model is. Ik denk dat je je eerder zorgen moet maken over het achterwiel. Er is wel verschil tussen een licht mtb achterwiel en en stevig handgemaakt 36 spaaks tourwiel met een beresterke zware velg. Als je minder meeneemt gaat het minder snel kapot. Ik weet niet wat je gaat doen, maar dit is vrij veel tenzij je echt half bewoonde streken in gaat in koude tijden of zonder water.
Ja dat van die zitpositie is erg persoonlijk, maar de meeste vrouwen hebben een iets meer rechtop zitpositie nodig. Als het niet veel scheelt kan een andere stuurpen veel doen.
Wim
Al zo'n 15 jaar rijd ik uitsluitend op aluminium. Nog nooit is er iets gebroken, terwijl er toch redelijk wat op vervoerd wordt, ook over hobbelig terrein. En het mtb-gebruik is ruwer dan wat je ergens in Nederland kunt aantreffen. Als je het toch niet vertrouwt kun je ook een bagagekar nemen, zodat het frame wat ontzien wordt.
Ik kies wel voor een betrouwbaar merk, m.n. Cannondale en Santos en voorheen gebruikte ik een 28" alu Giant Expedition. Kortom, ik zou me over de degelijkheid van aluminium geen zorgen maken.

De zithouding is op een mtb redelijk goed te veranderen, door bijv. een 'rising' stuur te nemen en/of een horizontale stuurpen die korter is, zodat je handen dichterbij je zadel komen, en/of een die meer omhoog wijst. Een verstelbare stuurpen kan ook, maar die vertrouw ik niet zo. Zelf heb ik geen last van een laag stuur (hoezo vermoeiender?) en tegen de wind in is het uiteraard prettig. Bar-ends zou ik wel monteren.
Take a good look at any of the new bikes made specifically for
long distance touring. They are remarkably similar to 1980's
mountain bikes with an upright seating position, fixed
non-shock fork, bomb proof frame, and a couple of cup
(bottle) holders.


En zo is dat..

Dan vind ik dit een leuk fietsje voor het geld, die ook nog eens aan het bovenstaande voldoet 8) :

http://link.marktplaats.nl/363185615
Bedankt voor alle hulp! Mooi om te zien.
pedalman schreef:Take a good look at any of the new bikes made specifically for
long distance touring. They are remarkably similar to 1980's
mountain bikes with an upright seating position, fixed
non-shock fork, bomb proof frame, and a couple of cup
(bottle) holders.


En zo is dat..

Dan vind ik dit een leuk fietsje voor het geld, die ook nog eens aan het bovenstaande voldoet 8) :

http://link.marktplaats.nl/363185615
Dat was inderdaad een goede geweest! Alleen de verkoper is 2 meter lang, dat frame zal zeker te groot voor mij zijn, maar zal het even navragen.



Verder kwam ik het volgende tegen: http://www.fietskarinfo.be/bagagefietsk ... index.html voor de mensen die zoals ik toch een beetje bang zouden zijn om een aluminium frame zwaar te beladen. Kleiner dan de klassieke fietskar (makkelijk voor in het vliegtuig) en volgens mij fietst dat nog best fijn ook. Iemand enige ervaring? Het kost wel wat.... dat is waar.
Als het met een beperkt budget moet dan is die kar er overheen. Je hoeft je echt geen zorgen te maken over een fatsoenlijk alu frame. Een oud stalen frame kan ook breken of doorroesten (van binnenuit). Ik hou zelf niet van alu omdat ik staal lekkerder vind rijden, maar dat is een luxe probleem.
Wim