Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtage balhoofd - Forum Wereldfietser

Slijtage balhoofd

Het balhoofd van mijn Randonneur had speling, omdat het schroefdraad van moeren en binnenbalhoofdbuis waren versleten. De binnenbalhoofdbuis lijkt mee te vallen (zie foto). Moet ik het draad opnieuw laten insnijden of kan ik zo een nieuw balhoofd aanbrengen?
Groeten Nickel

Afbeelding
Binnenbalhoofdbuis zijaanzicht.

Afbeelding
Binnenbalhoofdbuis na schoonwrijven, met afgevlakte draad rond het midden.
Uiteindelijk via Koga een nieuw balhoofd besteld (Tange Seiki) en bij de LBS het draad getoond, waarop hij het even heeft bijgesneden.
Waar zou schroefdraad aangrijpen:op de toppen of in de dalen van de draad?
Leon schreef:Waar zou schroefdraad aangrijpen:op de toppen of in de dalen van de draad?
Strikvraag :D
Hoi,

Volgens mijn bescheiden mening werkt het op de flanken van de draad.

Toch?

vr. groet hans stalpers
Na aanbrengen van het nieuwe balhoofd wiegt de voorvork nog steeds een klein beetje, als ik de voorrem inknijp en de fiets naar voren probeer te rijden. Dan staat er natuurlijk veel kracht op. Maar ja, dat is nog niks vergeleken met een vakantie met voortassen op de dragers. Hoort dit? Ik dacht dat je het balhoofd altijd handvast moest draaien en niet met de tang. Graag jullie advies, groeten Nickel
Inderdaad handvast zodanig dat er geen speling meer op het balhoofd zit. Daarna de "lager conus" vasthouden en de balhoofd borgmoer opdraaien zodat de lagerconus niet meer omhoog kan gaan slippen (wat weer speling oplevert). Let op eventueel de lamp haak (of eventuele vulringen) die op het balhoofd gemonteerd zit, gewoon tussen de lager conus en de borgmoer plaatsen.
nickelvd schreef:Na aanbrengen van het nieuwe balhoofd wiegt de voorvork nog steeds een klein beetje, als ik de voorrem inknijp en de fiets naar voren probeer te rijden.
Weet je zeker dat het niet de speling in de rem is?
nsa1984 schreef:borgmoer opdraaien
In mijn ervaring met zelf monteren van een balhoofdstel was de kracht waarmee je de borgmoer moest aandraaien, om te voorkomen dat de zaak terugverloopt, verrrassend groot. Handvast was geen optie.
Op de site van m-gineering staat helaas geen aanhaalmoment? (tip voor M.G. te K.W.)
Leon
nsa1984 schreef:Let op eventueel de lamp haak (of eventuele vulringen) die op het balhoofd gemonteerd zit, gewoon tussen de lager conus en de borgmoer plaatsen.
Die lamphaak bleek uiteindelijk niet tussen de lagerconus en borgmoer te passen. Ik hou niet genoeg schroefdraad op de binnenbalhoofdbuis over. Dus tussen de lagerconus en de borgmoer zit niks. Is dit erg?

@Leon: nee, als ik goed keek zag ik dat de bovenste lagerconus iets bewoog t.o.v. het frame.
nickelvd schreef:
nsa1984 schreef:Let op eventueel de lamp haak (of eventuele vulringen) die op het balhoofd gemonteerd zit, gewoon tussen de lager conus en de borgmoer plaatsen.
Die lamphaak bleek uiteindelijk niet tussen de lagerconus en borgmoer te passen. Ik hou niet genoeg schroefdraad op de binnenbalhoofdbuis over. Dus tussen de lagerconus en de borgmoer zit niks. Is dit erg?
Nee dat is geen punt. Wat ik zelf eigenlijk altijd doe is de lager conus vasthouden met een sleutel en met een tweede de borgmoer even vastzetten. Echter het spelings vrijmaken doe ik op de hand, omdat ik er dan net even wat meer gevoel in kan leggen. Het is vaak echt een halve graad meer vast of losdraaien die het verschil maakt, en dat is met het lange "moment" van een sleutel moeilijk voor mij.

@Leon inderdaad de borgmoer moet een beetje stevig aangedraaid worden, vandaar mijn boven beschreven werkwijze. Maar de spelling zelf haal ik er dus doorgaans op de hand uit.
nsa1984 schreef: @Leon inderdaad de borgmoer moet een beetje stevig aangedraaid worden, vandaar mijn boven beschreven werkwijze. Maar de spelling zelf haal ik er dus doorgaans op de hand uit.
Ik herinner me nu ineens dat he probleem ook was dat de speling door het aandraaien van de borgmoer anders werd, dus het kostte meerdere pogingen om het doel te bereiken.
Leon
Okee, ik heb maar meteen een grote platte sleutel aangeschaft. Inderdaad, veel "moment". Met het aandraaien van de borgmoer ging de conus nog een stuk verder, totdat het stuur niet goed meer draaide. Daarna was het een kwestie van tikjes terug, om de stroefheid weg te werken. Nooit gedacht dat het zo nauw luisterde. Bedankt voor de adviezen.