Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garantie framebreuk - Forum Wereldfietser

Garantie framebreuk

Hallo,

Ik heb een op maat gemaakte vakantie fiets, die 4 jaar oud is.
Van de achterpad is het nokje afgebroken waaraan de bagagedrager gemonteerd is, dit is dus een framebreuk.

Nu wil de leverancier/bouwer/fietsenzaak van de fiets kosten in rekening brengen voor het demonteren en monteren van de fiets. (ik heb die fiets compleet gekocht, dus ik heb geen los frame gekocht). De overige kosten (verzenden, framereparatie en lakken) zijn voor rekening van de leverancier.

Is dit gangbaar om deze (de)montage kosten in rekening te brengen?. Hebben mensen soortgelijke ervaringen?

Groeten, Wouter

Zeker bij een op maat gemaakte fiets, mag je zeker een betere service vewachten. Als het nou een goedkope fiets was, zou ik er begrip voor hebben.
Maar dat is heel zwart-wit gesteld. Wat zijn de argumenten van de fietsenhandelaar? Ik kan mij voorstellen dat hij aan de fiets ziet dat hij behoorlijk 'misbruikt' is. Er zijn nu eenmaal zwaargebouwde fietsers die pothole-in en pothole-uit sjeezen met 40 kilo bagage (en dan vooral veel reservemateriaal, omdat met hun rijstijl er altijd wel iets stuk gaat...) En dan is het in rekening brengen van deze kosten reeel.
Hoi Wouter,
Het ligt er ook aan in welke mate er van tevoren garantie is gegeven. Stond in de folder dat de fiets onverwoestbaar was of een dergelijke krachtterm? Was er sprake van levenslange garantie?
Verder is het de vraag of jij misschien aannemelijk kunt maken dat het aan de fiets lag. Was het achterpatje geschikt voor deze fiets? Soms willen oogjes er wel eenf fragiel aangesoldeerd zijn, en dan is breuk slechts een kwestie van tijd.
Ik hoop dat je er samen met je fietsenman uitkomt.
Waarom moet de fiets trouwens gedemonteerd worden? Misschien wordt hij tevens overgespoten? In dat geval heb je natuurlijk ook weer een frisse laklaag op de fiets, da's ook een voordeel :D
Succes ermee,
Leon
Leon schreef:Hoi Wouter,
Het ligt er ook aan in welke mate er van tevoren garantie is gegeven. Stond in de folder dat de fiets onverwoestbaar was of een dergelijke krachtterm? Was er sprake van levenslange garantie?
Verder is het de vraag of jij misschien aannemelijk kunt maken dat het aan de fiets lag. Was het achterpatje geschikt voor deze fiets? Soms willen oogjes er wel eenf fragiel aangesoldeerd zijn, en dan is breuk slechts een kwestie van tijd.
Ik hoop dat je er samen met je fietsenman uitkomt.
Waarom moet de fiets trouwens gedemonteerd worden? Misschien wordt hij tevens overgespoten? In dat geval heb je natuurlijk ook weer een frisse laklaag op de fiets, da's ook een voordeel :D
Succes ermee,
Leon
Het is een echte vakantie fiets, gebouws om tassen aan te hangen. De fiets is niet extreem belast. Hoogdzakelijk asfalt, zo nu en dan gravel. De berijdster is zo ongeveer 65 kg. Verder is er niets bijzonders gebeurd.
Om de breuk goed te herstellen moet er een nieuwe achterpad ingesoldeerd worden. Hiervoor moet (denk ik) de staande achtervork ook losgehaald worden. Een frisse laklaag is leuk, maar nu nog niet noodzakelijk.

Zelf dit jaar met een 6 jaar oude batavus, scheurtje in frame, kreeg dus een nieuw frame. Maar omdat het frame ouder was dan 5-jaar, werden de kosten voor af- en opbouw niet vergoed.
Dit stond overigens vermeld in de garantievoorwaarden.

Tip. even de garantievoorwaarden er op naslaan. Om welk merk fiets gaat het trouwens.

Tommy

Ben ook erg benieuwd om wat voor merk het hier gaat.