Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee met Ryanair - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets mee met Ryanair

Tikfouten, zie de onderstaande goede tekst.
Door omstandigheden kan ik helaas niet naar Harskamperdennen komen, hoe ik graag ook wilde.
Daarom heb ik Bert Sitters privé gemaild met instructies en JPG-afbeeldingen voor de fietsstickers als vliegbagage.
Martin E. van Doornik schreef:
Ik plakte altijd grote stickers A 5 formaat in twee soorten op de fietsdoos of op de fietshoes van de Fietsvakantiewinkel: één afgebeeld met een bagagekar met fiets onder de koffers met daaronder de rode tekst NEE - NO - NON! En de tweede sticker afgebeeld met de fiets bovenop de koffers met daaronder de groene tekst: JA - YES - OUI!
En het heeft altijd geholpen! Ik werk op een drukkerij, dus het is zo gepiept. En extra stickers bewaren voor de terugweg. Aan elke kant twee stickers in rood en groen.
Ik heb sinds 1973 al 57 vluchten gehad met fiets mee, maar twee keer schade gehad: een lichte deuk in het voorblad van de ketting (Washington National Airport). En later een losse voorspatbord samen met een afgebroken fietsbel (op Schiphol vanuit Pisa).
Door omstandigheden kan ik helaas niet naar Harskamperdennen komen, hoe ik graag ook wilde.
Daarom heb ik Bert Sitters privé gemaild met instructies en JPG-afbeeldingen voor de fietsstickers als vliegbagage
Zijn deze handige stickers voor het fietsvervoer nog ergens beschikbaar ??

Groet, Gerard
GerardH schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Ik plakte altijd grote stickers A 5 formaat in twee soorten op de fietsdoos of op de fietshoes van de Fietsvakantiewinkel: één afgebeeld met een bagagekar met fiets onder de koffers met daaronder de rode tekst NEE - NO - NON! En de tweede sticker afgebeeld met de fiets bovenop de koffers met daaronder de groene tekst: JA - YES - OUI!
En het heeft altijd geholpen! Ik werk op een drukkerij, dus het is zo gepiept. En extra stickers bewaren voor de terugweg. Aan elke kant twee stickers in rood en groen.
Ik heb sinds 1973 al 57 vluchten gehad met fiets mee, maar twee keer schade gehad: een lichte deuk in het voorblad van de ketting (Washington National Airport). En later een losse voorspatbord samen met een afgebroken fietsbel (op Schiphol vanuit Pisa).
Door omstandigheden kan ik helaas niet naar Harskamperdennen komen, hoe ik graag ook wilde.
Daarom heb ik Bert Sitters privé gemaild met instructies en JPG-afbeeldingen voor de fietsstickers als vliegbagage
Zijn deze handige stickers voor het fietsvervoer nog ergens beschikbaar ??

Groet, Gerard
Stickers zoals deze op de foto heb ik zelf getekend met Adobe PageMaker 7.0 op mijn PC en op groen en rood papier uitgeprint. Tweemaal A5 formaat op een vel van A4, dan middendoor snijden.
Op Schiphol met een Pritt op de fietsdoos geplakt (twee verschillende aan elke zijde!) plus een extra set voor de terugvlucht. Download de onderstaande stickers en print dan vanuit jouw computer. De derde woorden na het Nederlands en Engels zijn in het Spaans. Die moeten aangepast zijn aan het land van bestemming. Bijvoorbeeld Oui! en Non! voor Frankrijk. Let op: de ja-stickers op groen papier en nee-stickers op rood papier. Lettertype Arial Black.

Afbeelding
Mijn fietsdoos op Schiphol met bestemming Parijs in augustus 2002.

Afbeelding

Afbeelding
Hi Martin,

Bedankt voor je hele snelle reactie.
Ik heb de plaatjes direct opgeslagen en ga ze zeker gebruiken.
De tekst aanpassen zal niet lukken omdat ik de stickers alleen als *.jpg bestandje kan opslaan, geeft niet .... de tekening is duidelijk genoeg.
Op zich staat dit onderwerp wel een beetje verborgen onder dit topic van Ryan Air.
Ik kan me voorstellen dat veel meer mensen dankbaar gebruik willen maken van jouw stickers en dan zou ik er even een apart topic van maken als ik jou was.

Groet, Gerard
GerardH schreef:Hi Martin,

Bedankt voor je hele snelle reactie.
Ik heb de plaatjes direct opgeslagen en ga ze zeker gebruiken.
De tekst aanpassen zal niet lukken omdat ik de stickers alleen als *.jpg bestandje kan opslaan, geeft niet .... de tekening is duidelijk genoeg.
Op zich staat dit onderwerp wel een beetje verborgen onder dit topic van Ryan Air.
Ik kan me voorstellen dat veel meer mensen dankbaar gebruik willen maken van jouw stickers en dan zou ik er even een apart topic van maken als ik jou was.

Groet, Gerard
Hallo Gerard H,
Je kunt op de computer de tekst op de afbeeldingen gewoon afknippen en dan nieuw eronder typen. Als het niet kan, print ze uit op wit papier en plak de nieuwe tekst eroverheen en kopieer ze op een kopieerapparaat op groen en rood papier.
Groeten van Martin
Dit jaar vanaf weeze gevlogen, racefies in fietskoffer.Bij online check-in aanvinken = € 40,- enkele reis.
Mijn gezin is dit jaar ook van Weeze gevlogen. Helaas werd de terugvlucht gecancelled en liet Ryanair ze in Italie barsten.
Wim
Heeft er iemand recente ervaringen met fietsvervoer met Ryanair. Ik wil in oktober van Charleroi naar Malaga. Op de website van Ryanair lees ik echter dat een fiets in een daarvoor voorziene doos MOET. Is dit veranderd en is bubbeltjesplastic niet meer toegelaten? :?:
erikb schreef:Heeft er iemand recente ervaringen met fietsvervoer met Ryanair. Ik wil in oktober van Charleroi naar Malaga. Op de website van Ryanair lees ik echter dat een fiets in een daarvoor voorziene doos MOET. Is dit veranderd en is bubbeltjesplastic niet meer toegelaten? :?:
De regels zijn inderdaad aangepast. Er staat nu: de fiets moet zijn ingepakt in een "beschermende doos of tas" ("protective box or bag"). Naar de letter zou zelfs een fietspyjama, zoals verkocht bij de Halfords, niet voldoen, omdat de onderkant open is en de banden iets uitsteken, maar dat ga ik in juni uittesten.
Ik weet niet wanneer de regels veranderd zijn maar...In januari nog met Ryanair gevlogen. Wij hadden een doos, anderen een plastic hoes.
Hoe zetten jullie eigenlijk een fietshoes vast? Gaatjes erin maken en met tiewraps om de boven buis en bagedrager enzo?
wij hebben zo'n dekzeil van d e gamma, aan elkaar genaaid. Gevoerd met goedkope dunne schuimmatjes. Aan de 'íngang' zitten nog de oogjes die we dan met een koortje dichtbinden. Soms als we de doos niet kunnen stallen. Gaat de fiets in deze hoes in de doos. Dan hebben we de hoes voor de terugweg.
Heeft iemand recente ervaringen met Ryanair? Zijn ze inderdaad zo strikt dat alleen fietsen in een doos of gesloten tas geaccepteerd worden?

Wij willen graag in augustus van Eindhoven naar Pisa (en terug) vliegen maar een fietsdoos regelen in Eindhoven en (opnieuw) in Pisa lijkt me niet heel realistisch.

Iemand tips of ervaringen?
Een fietspyama wordt inderdaad niet geaccepteerd. Afgelopen weekend in Weeze fiets netjes ingepakt. Trappers naar binnen, stuur gedraaid, met karton stuur en frame afgeschermd en in een fietspyama volledig ingepakt. Bij inchecken bij Ryanair kreeg ik echter te horen dat dit niet werd geaccepteerd. Men kon ook geen alternatieven bieden. Fietsdozen of überhaupt stukken karton waren niet te verkrijgen. Werd naar verschillende balie's en infodesken gestuurd, met als uiteindelijk gevolg dat ik zelfs zonder fiets niet meer mee kon. In tegenstelling tot de eerste posts omtrent Ryanair en Weeze is nu het tegengestelde waar. Ze doen erg moeilijk en laten je rustig je vlucht missen met alle gezeur die je erdoor hebt.

Bel een aantal fietshandelaren en vraag naar een doos (doe dit wel ruim van tevoren, want ze doen deze vaak meerdere malen per week weg) of koop een dure fietshoes als je vaak je fiets wilt meenemen.
paar maanden geleden met Ryan-air van Eindhoven naar Sardinie op en neer gevlogen (met fiets).......perfect.
Bij Ryan-air is het heel duidelijk: als er staat fietsdoos, dan moet het ook een fietsdoos zijn. Het is niet een maatschappij van discussies (over grootte en gewicht van je handbagage, over de wijze van inpakken van je fiets, etc. Discussies verlies je en kosten ook og eens geld)
Hoe moet dat met Ryanair op luchthavens waar de fiets niet in een doos kan, omdat deze niet in de scanner past?
jpoosterhuis schreef:Heeft iemand recente ervaringen met Ryanair? Zijn ze inderdaad zo strikt dat alleen fietsen in een doos of gesloten tas geaccepteerd worden?

Wij willen graag in augustus van Eindhoven naar Pisa (en terug) vliegen maar een fietsdoos regelen in Eindhoven en (opnieuw) in Pisa lijkt me niet heel realistisch.

Iemand tips of ervaringen?
Transavia vliegt vanaf Schiphol op Pisa. Bij Transavia mag de fiets gewoon in een handige en praktische opvouwbare hoes mee.
We zijn inderdaad uiteindelijk met Transavia naar Pisa gevlogen. De fiets mocht inderdaad mee in een fietshoes. Daarnaast hadden we alle kwetsbare onderdelen (stuur, zadel, derailleur) ingepakt in noppenfolie en het frame nog eens extra verpakt in buisisolatie.

Desalniettemin ging het toch niet allemaal zo vlekkeloos als we gehoopt hadden: in Pisa heeft het personeel bij de bagageafhandeling geprobeerd om onze fietsen op de normale (!) bagageband te gooien. Het gevolg: de eerste fiets zat al direct klem tussen het aanvoerluik en ook de tweede fiets werd doodleuk hier geforceerd doorheen geduwd. Dat terwijl Pisa een heel klein vliegveld is waar zonder veel moeite de fietsen even aan de hand de aankomsthal ingereden hadden kunnen worden.

Kortom: naar Pisa vliegen is geen aanrader, ongeacht de vliegmaatschappij... :?
jpoosterhuis schreef: Dat terwijl Pisa een heel klein vliegveld is waar zonder veel moeite de fietsen even aan de hand de aankomsthal ingereden hadden kunnen worden.

Beste J. Oosterhuis,

Dat lijkt wel zo, maar er gelden veiligheidsvoorschriften. Alle ruimbagage moet door de scan. Die scan zit in het bagagebandensysteem. Er zijn luchthavens met een speciale scan voor afwijkende bagage, maar die zijn ook wel eens te krap voor een normale fiets. Zo ook op de kleine luchthaven van Innsbruck, maar bij mij werd daar een politieman opgeroepen, die de fiets met een handscan inspecteerde en vervolgens begeleidde naar de veiligheidszone. Ik moest wel even wachten op de politieman, want er was op dat moment net een arrestatie. kan ook op kleine luchthavens gebeuren.

Heb jij over de behandeling van je fiets in Pisa een klacht ingediend bij de directeur van de luchthaven?