Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lowrider aan/op carbon voorvork? - Forum Wereldfietser

lowrider aan/op carbon voorvork?

Hallo allen,

Mijn vriendin heeft een prachtige Batavus Apache Royal fiets. Deze is voorzien van een carbon voorvork. De voorvork lijkt te zijn voorzien van bevestigingsgaten voor lowriders (gaten met schroeven daarin aan de buitenkant van de vorkpoten), geen speciale nokken..

Is het mogelijk om hieraan inderdaad lowriders (Tubus Tara oid) te bevestigen en daar niet te zware tassen aan te hangen? Zal voornamelijk gaan om matje, slaapzak, handdoeken etc.

Richard.
Dat gaat prima. Die gaatjes zitten daar natuurlijk ook om bagage mee te nemen.

Carbon is heel sterk door de vezelstructuur.

Mario
richard9722 schreef:Hallo allen,

Mijn vriendin heeft een prachtige Batavus Apache Royal fiets. Deze is voorzien van een carbon voorvork. De voorvork lijkt te zijn voorzien van bevestigingsgaten voor lowriders (gaten met schroeven daarin aan de buitenkant van de vorkpoten), geen speciale nokken..

Is het mogelijk om hieraan inderdaad lowriders (Tubus Tara oid) te bevestigen en daar niet te zware tassen aan te hangen? Zal voornamelijk gaan om matje, slaapzak, handdoeken etc.

Richard.
Als die bevestigingspunten gewone blindklinkmoeren zijn zou ik er niet veel aan willen hangen. Dus dan beter een stijve drager die op zijn onderste bevestiging staat dan een Tara met een scharnier er in
m-gineering schreef:
richard9722 schreef:Hallo allen,

Mijn vriendin heeft een prachtige Batavus Apache Royal fiets. Deze is voorzien van een carbon voorvork. De voorvork lijkt te zijn voorzien van bevestigingsgaten voor lowriders (gaten met schroeven daarin aan de buitenkant van de vorkpoten), geen speciale nokken..

Is het mogelijk om hieraan inderdaad lowriders (Tubus Tara oid) te bevestigen en daar niet te zware tassen aan te hangen? Zal voornamelijk gaan om matje, slaapzak, handdoeken etc.

Richard.
Als die bevestigingspunten gewone blindklinkmoeren zijn zou ik er niet veel aan willen hangen. Dus dan beter een stijve drager die op zijn onderste bevestiging staat dan een Tara met een scharnier er in
Dat is precies het punt. Ik vertrouw de bevestiging niet helemaal. Klemmen om de vork gaat ook niet, want carbon :?
Of gewoon geen voortassen. Lichter fietst lekkerder en dit is toch ook geen fiets voor het heel zware werk. Zelfs op de buitenlandtrektocht van de Werelfietser in Noorwegen afgelopen maand hadden de meeste deelnemers geen voortassen, terwijl we toch voorbereid moesten zijn op echt koud en naar weer.
Wim
We zien door de bomen het bos niet meer. Bij Rose nog wel een leuke - niet scharnierende - drager gezien, maar die heeft weer geen beugel over het wiel. Lijkt me voor de stabiliteit niet voldoende. De 'oude' blackburndragers of kloonen daarvan zijn niet langer op iedere straathoek te verkrijgen. LBS heeft over het algemeen alleen de Tubus Tara of een drager voor verende vorken. Verder is een groot deel van de dragers of met rekje bovenop (niet gewenst) of met 'scharnierende' delen.

Iemand nog tips?

groet,

Richard
Hallo Richard,

Misschien is dit iets voor jouw probleem: http://tubus.com/de/lowriders/smarti
Deze drager kun je m.b.v. bijgeleverd montagemateriaal t.h.v. je voorrem monteren.
Ziet er allemaal robuust uit. Zie ook: http://tubus.com/images/stories/downloads/masmarti.pdf

Ik weet wel een adresje waar je deze kan aanschaffen.

succes
Wijnand
Post eens een foto van je voor vork.

Ik heb vroeger een Jan Janssen fiets gehad met een carbon vork. Ik had er nooit problemen mee. Ik had ook gewoon een tubus drager.

mario
Die nieuwe Tubus heeft geen zin: er zitten geen cantilever nokken op deze fiets. Maar nogmaals: dit is een fiets die niet geschikt is voor het heel zware werk (carbon voorvorken sowieso niet), dus ik zou het maar zonder voortassen proberen.
Wim
Tubus heeft allerlei hulpstukjes om de lowriders te kunnen bevestigen aan voorvorken zonder speciale nokjes. De nieuwe Tubus i.c.m. bijvoorbeeld deze: http://www.tubus.com/images/stories/pro ... m1-web.gif moet toch mogelik zijn. Die nieuwe Tubus hangt ook aan de montagebout van je spatbord.

Wijnand
ik heb (nog) geen ervaring met trekkingfietsen maar een carbonnen voorvork is niet gemaakt om gewicht aan het hangen. Daarbij moet je rekening houden dat als carbon het begeeft het direct breekt en serieuze valpartijen als gevolg kan hebben (alu bv gaat eerder plooien).