Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is een goede Crank-as? - Forum Wereldfietser

Wat is een goede Crank-as?

Hoi allemaal,

Ik ben lekker bezig mijn fiets uit elkaar te trekken en schoon te maken en opnieuw te vetten waar nodig. De crack-as van mijn T900 uit december 2008 begon na 14000 km af en toe te tikken en staat nu op de lijst van "te vervangen onderdelen".
De oude is een Shimano BB-UN26 110mm. Volgens een mtbr-review "crap". Helaas lijken ook de "goede merken" last te hebben van slechte afsluitingen.
Hier ben ik dan in dubio:
- Shimano-redelijke-klasse (XT?)
- Echt goed ding met een prijskaartje (Acros/FSA?)

De fiets is niet alleen voor vakantie maar ook voor woon-werk-verkeer.
Wat is wijsheid?
En z'n broertje, de BB-UN54, is helemaal het einde! Ik zou me niet al teveel gelegen laten liggen aan één enkele review. De Shimano cartridge trapassen staan erom bekend dat ze bijkans onverwoestbaar zijn en goed afgedicht tegen inwerking van rotzooi van buiten. Gewoon weer lekker zo'n zelfde kopen (of een iets duurder model, als je je daar prettiger bij voelt), en weer lekker veertienduizend kilometer niet naar omkijken. Kost ook nogeens geen ene drol, vergeleken bij al dat moderne flitsende buitenboordspul.

.tsooJ
Oh, en dat tikje hoeft helemaal niet aan de trapas te liggen, trouwens. Als er geen speling in zit en hij loopt nog soepel, zou ik eerst maar eens ergens anders gaan kijken voor die geluidjes.

.tsooJ
Alien schreef:Oh, en dat tikje hoeft helemaal niet aan de trapas te liggen, trouwens. Als er geen speling in zit en hij loopt nog soepel, zou ik eerst maar eens ergens anders gaan kijken voor die geluidjes.
Mijn Rohloff kon ik weg strepen omdat de tikjes synchroon liepen met de stand van de pedalen. Intussen heb ik de pedalen reeds vervangen maar de tikjes gingen er niet mee weg.
Ik denk dat een UN54 idd wel een goede is (meerdere goede reviews).
Ik zou niks bestellen tot Marten hier zijn licht over heeft laten schijnen. En aangezien-ie meestal nogal terughoudend is met links naar z'n eigen site: alles wat je altijd al over bijgeluiden wilde weten maar niet durfde vragen.

.tsooJ
Reboli schreef: De oude is een Shimano BB-UN26 110mm.
instap kwaliteit, maar wat kosten ze ook 9€ ofzo
Hier ben ik dan in dubio:
- Shimano-redelijke-klasse (XT?)
als je die nog vinden kunt, UN 72 is al tijden niet meer in productie, maar un 54 (LX) doet het ook. Kun je er weer jaren tegen
- Echt goed ding met een prijskaartje (Acros/FSA?)
proest, de intentie is goed, maar waarom zou je een waardeloos ontwerp met een overmaat aan technologie tot net aanvaardbare levensduur prestaties proberen op te krikken
Alien schreef:Ik zou niks bestellen tot Marten hier zijn licht over heeft laten schijnen. En aangezien-ie meestal nogal terughoudend is met links naar z'n eigen site: alles wat je altijd al over bijgeluiden wilde weten maar niet durfde vragen.
Lijkt een kwestie van invetten en opnieuw monteren. Vervangen kan idd altijd nog ;-)
Dat tikken is trouwens een "stand van de maand probleem". Bij tijd en wijlen komt het weer boven... Niet afhankelijk van wel/geen bagage. Ook temperatuur is geen punt. Één keer in het begin voelde het knarsend aan alsof ik een lager aan het mollen was. Kon niets vinden. Was net na de winter (wegen-zout?).
De 4000 km daarna zijn verder zonder problemen verlopen.

Bedankt!