Héél populair, net als zachtjes achter je aan blijven rijden en dan je inhalen en aan de kant aftrekken of pal voor je op de weg. Ben er verschillende keren (Groene weg, Santiago, Loireroute, Paul Benjaminse enz.) geweest en merk niet veel verschil per regio. Het aandacht trekken "psst" is ook niet van de lucht en als je er niet op reageert worden ze boos. Maar dat is dan ook het enige land waar ik mij niet prettig voelde op de fiets.Boop schreef: In Frankrijk nog de meeste akkefietjes meegemaakt. Potlood-venten is daar nog populair.
Nou heb ik niet in heel veel landen gefietst. Spanje, Polen, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Thailand, Laos en Cambodja, deze landen waren bij mij geen probleem.
Wel heb ik in veel landen gereisd en Italië, Marokko en Algerijë zou ik zelf zeker niet alleen gaan fietsen, waarvan ik in Italië het meest werd lastig gevallen van de 70 tot 80 landen waar ik ben geweest (binnen of buiten Europa zegt dus niets). In islamitische landen zou ik ook niet alleen fietsen, hoewel ik er prima alleen gereisd heb. In openbaar vervoer onder andere mensen is toch anders denk ik. Aan de andere kant heb ik daar fietsend geen ervaring mee, zo'n held ben ik niet.
Ik ga nooit bloter gekleed dan lokale vrouwelijke bevolking, dus in Azië fiets ik met een lange broek en een wijd T-shirt als ik alleen fiets. In Thailand kwam ik een vrouw tegen die lastig was gevallen. Ze had gepauzeerd op een mooi maar eenzaam plekje. Een man kwam naar haar toe en streelde haar gezicht. Zij liet dat toe met de gedachte dat hij de huid van een blanke eens wilde voelen (...), vervolgens greep hij haar borsten. Ik pauzeer nooit op eenzame plekken, maar in dorpjes.
Als je als vrouw met een man op weg bent is dat heel anders dan een vrouw alleen. Om een voorbeeld te geven. In Algerijë deden ze alsof ze op mij schoten, in de winkels werd ik genegeerd, ze gedroegen zich heel bedreigend naar mij toe. Als een man mij dan "hielp" bij eten kopen bijv, verwachtte hij meer. Ik voelde mij daar heel onveilig tot het moment dat ik een lift kreeg, eerst een week met 3 Franse jongens en daarna met 4 Duitsers, het leek er niet meer op, alleen maar vriendelijkheid.
En als dit erg negatief klinkt buiten bovenstaande heb ik zelden problemen. Zeker Azië is een genot om er te zijn.