Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen ITM verende stuurpen - Forum Wereldfietser

Vervangen ITM verende stuurpen

Hallo! De stuurpen van mijn Koga Randonneur is aan vervanging toe. Het is een geveerde pen van ITM, de Traffic Flex om precies te zijn (zie foto). Ik wil hem vervangen voor een vaste pen vanwege een rare instabiliteit.

Hebben jullie tips wat betreft merken en modellen? Ik keek op Bike4Travel en vond verstelbare pennen van Ritchey en Pro. Maar ik weet niet zeker of ik die zomaar kan monteren op de plek van mijn oude pen. Misschien moet ik ook andere onderdelen vervangen? Graag jullie advies, groeten Nickel

-de hoek: ongeveer 35º
-de hoogte van de 'sok' (het stuk dat over de stuurbuis gaat): 75mm
-de lengte van de pen: 120mm
-de dikte van de stuurbuis: 22mm (0,87")

Afbeelding
nickelvd schreef:Hallo! De stuurpen van mijn Koga Randonneur is aan vervanging toe. [/img]
Inderdaad een vreselijke stuurpen, als ze oud worden lubbert de schroefdraad uit en worden ze erg wiebelig.

Afgezien van het verstellen en vering is het een conventionele stuurpen, dus een Ahead stuurvoorbouw van Ritchey etc gaat niet werken. ( die zwarte klont vormt een geheel met de 22.2 mm buis)
Je moet dus een traditionele stuurpen hebben met een lange 22.2mm schacht. Goedkoop zijn die er van Humpert, en voor sjiek moet je bij Nitto wezen.
Hoi Nickel,

Ik heb nog een originele vaste stuurpen van een koga traveler, ziet er hetzelfde uit als die van jouw maar dan zonder vering. Is ook verstelbaar. Voor 10,-- euro (excl verzenden) kun je hem overnemen.

Stuur me een pb'tje als je interesse hebt.

Sjoerd
maar je kunt toch ook een ahead adapter monteren dan kun je daar op verder monteren wat je wil
Maar waarom zou je een ahead adapter monteren als er gelukkig nog steeds prima traditionele stuurpennen te koop zijn (en vooral die van Nitto zijn nog wonderschoon ook). Ik zou nooit een verstelbare pen nemen: die zijn zwaar duur, minder stijf, en na verloop van tijd gan ze allemaal kraken. Het enige voordeel is dat je kunt experimenteren met de gewenste maten. Maar wat voor jou lekker zit weet je nu al, dus ik zou er gewoon een mooie vaste pen in die maten voor in de plaats kopen.
Wim
Bedankt allen voor het grondige advies. Ik ben op Sjoerds voorstel ingegaan, een Bendo pen van een tijdgenoot van mijn eigen fiets. Toch ben ik geïnteresseerd: zijn er winkels in Amsterdam en omstreken voor Nitto producten, of bestellen jullie ze via het internet in het buitenland?
m-gineering is bij mijn weten de enige in Nederland die Nitto spullen levert, maar ik kan het mis hebben. Het praktische van de traditionele Nitto Technomic stuurpennen is dat je het stuur relatief hoog kunt zetten omdat de schacht zo lang is. Dat is ideaal voor een tourfiets. Dit is ook precies waar het ahead systeem in het nadeel is, tenzij je er tevoren bij het frameontwerp en bij de lengte van de binnenbalhoofdbuis rekening mee houdt dat je het stuur hoger wilt.
Wim