Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa-hoogseizoen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa-hoogseizoen

Nou, op de buitenland tocht in Noorwegen was ik wat blij dat ik veel had thuisgelaten, en teleurgesteld dat het nog niet lichter was. ook ik ben gesteld op een beetje comfort, en onder de 10 kilo hoeft niet van mij, maar makkelijker omhoog fietsen is ook comfort. Het staat je ook toe op leukere plekken te komen.
Wim
ingridm schreef: Lijkt me zo vermoeiend om alles op de gram af te willen weten... :shock: Beetje comfort vind ik idd ook niet erg (refererend aan de doodskist). Dan maar wat harder trappen! :D
De praktijk is natuurlijk dat na deze stoere taal de route zorgvuldig langs spoorlijnen en riviertjes gepland wordt. :roll:

Minder troep meesjouwen fiets lekkerder, pakt sneller in en je fiets kan er ook beter tegen ;) Je hoeft het niet te overdrijven, maar al je spullen en de alternatieven eens op een weegschaal kieperen kan een boel besparen. Mes, droogdoek, t-shirt, beker, regenjas kunnen grote verschillen opleveren.
m-gineering schreef: De praktijk is natuurlijk dat na deze stoere taal de route zorgvuldig langs spoorlijnen en riviertjes gepland wordt. :roll:
Ehm, nee hoor... Maar met 7/8km/uur kom ik zo'n colletje ook wel op. Maakt niet uit, ieder z'n ding! Ik sjouw lekker door met een wellicht wat te zware fiets. En met de conditie zit 't wel goed! :D
ingridm schreef:
willem.m schreef:Ik voel me hopeloos ouderwets. Behalve voorafgaand aan mijn eerste fietsreis heb ik namelijk nog nooit mijn bagage gewogen. Ik flikker thuis gewoon alles in de fietstassen, op gevoel of het links/rechts en voor/achter okay is en hoppakee, rijden maar.
Ik ook, ik ook! Zolang ik thuis ben heb ik nog een licht onrustig gevoel (zal ik dit en dit dan nog maar thuislaten...) maar zodra je onderweg bent maakt het allemaal geen moer meer uit wat er aan je fiets hangt. Lijkt me zo vermoeiend om alles op de gram af te willen weten... :shock: Beetje comfort vind ik idd ook niet erg (refererend aan de doodskist). Dan maar wat harder trappen! :D
Nou heb ik helemaal niet veel comfort onderweg. Ik lees wel eens verhalen over stoeltjes, windschermen en zelfs koffiezetapparaten! Nou ja. Maar ik weet gewoon wat ik nodig heb. En ik rij er gewoon alle bergen mee op. (Nu ben ik zelf behoorlijk licht dus dat scheelt :wink: ) In de loop der jaren koop je wat lichter spul. Maar wat nu allemaal precies weegt daar kan ik nou niet echt wakker van liggen. Wel van muggen en de wetenschap dat ik de volgende dag weer achtervolgd wordt door een zwerm vliegen. Heeft iemand een lichtgewicht oplossing voor zweetvliegen? Dat zou nl veel verlichting geven.
ingridm schreef: Ehm, nee hoor... Maar met 7/8km/uur kom ik zo'n colletje ook wel op. Maakt niet uit, ieder z'n ding! Ik sjouw lekker door met een wellicht wat te zware fiets. En met de conditie zit 't wel goed! :D
In Noorwegen viel op de steilste stukken mijn kilometerteller uit: onder de 4km/u dus... Gelukkig heb ik nooit voortassen bij, anders was ik nooit bovengekomen :lol: Maar euh, zoals je zegt, elk z'n ding, uiteraard en ik verbaas me er steeds over dat terwijl ik met een slakkengang tegen de berg opkruip, er 'zwaargewichten' zijn die in sneltreinvaart naar boven peddelen...
En voor de goede orde: het heeft mij aan geen comfort ontbroken. Ik had een ruime tent met voortent, een warme slaapzak en dikke full size matras, en warme kleding, alles goed voor een graad of 5 onder nul. Daarnaast een volwaardige brander en pannen, geschikt om echt mee te koken en bakken. Ook een koffiefilter met echte koffie ontbrak niet, net zomin als een ehbo set, fietsreparatiespullen etc. Uiteindelijk had het denk ik 15 kilo ipv 18 kilo kunnen zijn omdat het nooit koud is geweest. Die drie kilo minder hadden het fietsen wel fijner gemaakt.
Wim
m-gineering schreef:
ingridm schreef: Lijkt me zo vermoeiend om alles op de gram af te willen weten... :shock: Beetje comfort vind ik idd ook niet erg (refererend aan de doodskist). Dan maar wat harder trappen! :D
De praktijk is natuurlijk dat na deze stoere taal de route zorgvuldig langs spoorlijnen en riviertjes gepland wordt. :roll:

Minder troep meesjouwen fiets lekkerder, pakt sneller in en je fiets kan er ook beter tegen ;)
En niet te vergeten: je komt verder. Als je wat harder trapt op een lichte fiets met een lichte uitrusting, kun je reizen maken die anders alleen mogelijk zijn voor mensen met onbeperkt vrije tijd.

Grtjs, Waltertje - met digitale weegschaal en boormachine
Ook ik heb niet bepaald lichtgewicht gereden in Noorwegen. Voordeel is dat ik twee keer tijdens regen luxe heb kunnen eten in de ruime voortent, die zelfs groot genoeg is voor twee personen. Of dat voordeel werkelijk zo groot is valt te bezien want meestal is er wel een alternatief in de vorm van een hut, keuken of veranda aanwezig. Er had ook bezuinigd kunnen worden op kleding omdat het nooit echt koud was. Ik heb tweemaal kort mijn zware winterregenjas aan gehad maar dat was met een beetje goede wil ook gelukt met de dunne regenjas en de juiste onderkleding. Toch hebben die extra kilo's hun tol geeist want ze stonden me tegen tijdens het klauteren op het eerste stuk van de Rallarvegen, wat me heeft doen besluiten om om te keren waardoor ik het fraaiste stuk van die route heb gemist. Op asfalt maal ik niet om het gewicht maar op een grove ondergrond met losse keien fiets ik het liefst zo licht mogelijk.
Ik ga van het weekend richting friesland vanaf Veenendaal en na een week zeilen door naar de waddeneilanden (Vlieland - Terschelling - Ameland). Nu lees ik hier ff snel een paklijst door en bedenk me dat ik nog een beker mee moet nemen... wat dat aangaat handig en BEDANKT...

Dan lees ik verder en zie ik discussies over 5 gram meer of minder. Wie o wie merkt dat? Ik niet...

Ik ben wel erg benieuwd naar de lowbudget lijst, want sommige dingen vind ik echt overdreven duur voor een minimale gewichtsbesparing! Ik zal (in het andere topic) bij terugkomst eens mijn totale gewicht posten, ik schat zo rond 110 kg (incl mezelf a 70)

Verder wil ik wel graag tips voor tenten, waar je relaxt mee op reis kan zonder het gevoel te hebben in een cocon te liggen. Ik heb namelijk een aantal jaar geleden een consessie gedaan tussen fietsvakantie en voor als ik met de auto ga, wat resulteerde in een 2 pers. tent (incl voortent) van dik 4 kg. Een tent mag van mij max. 150 euro kosten en max 2 kg wegen

Dank alvast voor de tips en (ondanks mijn gezeur over 5 gram) voor alle reacties op deze site...
Arthur
Niet al te groot maar ga er morgen even kijken

88 euro en onder de 1 kilo

http://www.obelink.nl/ws/assortiment_ov ... &arid=3881
Als je nu al in een doodskist wilt..... Zodra het regent kun je niets meer. En enkelsdaks, zodat je geen condens te kort komt. Het spijt me, maar de combinatie van zo weinig gewicht en zo'n lage prijs levert iets onbruikbaars op. Wie voor heel weinig gewicht (ruim 1 kilo) nog flink wat ruimte wil krijgen maar niet heel veel hoogte, moet eens kijken naar de nieuwe Vaude Power Lizard. Wie minder wil uitgeven moet een hoger gewicht accepteren.
Een ruime eenpersoonstent van maximaal 2 kilo is best een opgave. Zelf denk ik dan aan de Helsport Ringstind 2 Light of de MSR Hubba Hubba HP. Die heb je echter niet voor 150 euri.
Wim
Ik dacht dat we het over Europa in het hoogseizoen hebben...
Zo'n tentje zie ik wel zitten. Voor een snelle tocht door midden en zuid-Europa lijkt mij zo'n tentje ideaal. Als het een dag echt pokkeweer zoek je een plek op waar je een beetje kunt schuilen of ga je in een jeugdherberg zitten. Maar 90% vd tijd voldoet zo'n doodskist prima lijkt mij...
ik zit ff te kijken op de site van bever zwerfsport en kom de "MSR skinny too" tegen, wat wel redelijk aan mijn eisen kan voldoen.
2 vragen:
- Heeft iemand hier ervaring mee?
- welke alternatieven zijn er verder nog die VERGELIJKBAAR zijn. (vergelijkbaar is 2 pers, lichtgewicht (zo rond 2 kg) en max 150 a 200 euro.

Ik zal jullie reacties pas na mijn vakantie lezen. Maar dat is dan ook de laatste keer dat ik 5 kg meeneem aan tent :)
Niet zelf mee gekampeerd, maar op backpackinglight werd er gezegd dat de condens niet uit te houden was. Dat is het probleem met enkeldaks nylon tenten. Die zijn alleen geschikt voor het hooggebergte. Voor hetzelfde gewicht heb je de MSR Hubba Hubba HP.
Wim
Ik zag toevallig deze aanbieding langs komen voor een goede lichtgewicht tent:
http://www.outdoorgear.co.uk/eshop.asp? ... dium=email

NB Ik heb zelf de Hubba HP 1 gekocht en ben redelijk tevreden. Onderscheidend is dat die vrij hoog is. Nadeel is de smalle binnenruimte. Maar elke tent heeft wel voor en nadelen. Overigens zijn er andere draadjes met veel meer handige info over welke tent wel/niet te kiezen, met de gebruikelijke WF riedel wie voor welke tent en merk is 8)
Ik heb m'n Hubba Hubba ook bij een internetwinkel in de UK gekocht, voor 220 pond! Dat was een flinke meevaller t.o.v. de 475 euro die hij hier in NL kostte! Een goedkoper en heel licht 2persoonstentje waar ik jarenlang naar volle tevredenheid in heb gekampeerd is de Sierra Designs Clip Flashlight, helaas alleen in Amerika/Canada te krijgen (rond de 150 dollar). En helaas verschepen de internetshops 't ding niet naar Europa, tenminste niet een paar maanden geleden toen ik een nieuwe wilde aanschaffen (na 9 jaar is m'n grondzeil verknald door waarschijnlijk chemicalien in de grond). Als je 'm ergens kan krijgen of je kent iemand in de states of die erheen gaat: doen! Hij heeft me door heel wat stormen heengeloodst!
Ik heb dit tentje gekocht bij Decathlon. Behoorlijk licht, compact en erg betaalbaar. Ik ben benieuwd hoe het bevalt voor een fietsvakantie!
Ik hoef niet zo nodig van alles het lichtste van het lichtste te hebben, maar zo'n paklijst is wel handig om je pakgewicht wat omlaag te krijgen wanneer je bijvoorbeeld met het vliegtuig moet en je je bagage onder de 20 kilo wilt houden. Natuurlijk vervloek ik het gewicht aan mijn fiets wel eens als ik weer een berg op kruip, maar dat zou ik ook doen als het drie of vier kilo minder zou zijn, dan begint het gemopper alleen een paar honderd meter later. De grootste last ben ik toch zelf (85 kilo).
Aangezien het redelijke regenachtig is in (Noord)-Europa, vroeg ik me af wat over het algemeen gedaan wordt met schoenen in de regen. Normaal in de winter rijd ik met overschoenen, maar wellicht een beetje warm voor in de zomer. Wat is een oplossing tegen natte voeten; neopreen sokken / sealskinz? Of gewoon een plastic zakjes?
Kan allebei, maar Sealskinz ademt nog een beetje.

In west-Brabant was het gisteravond een beetje warm, dus heb ik me gewoon helemaal nat laten regenen. Tussen de buien door droogde ik aardig op.

Als je iets luchtigs aan je voeten hebt (sandalen), is dat helemaal geen ramp.

In Noord-Europa kan het op hoogten (ruwweg boven de 1.000m hoogte, veel lager dan in de Alpen...!) al aardig frisjes worden bij slecht weer. Dan zijn overschoenen of SealSkinz ook erg prettig.
Ook hoge (wandel)schoenen willen dan weleens helpen tegen de kou.