Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vrij vrijer - Forum Wereldfietser

vrij vrijer

Heeft er iemand een idee in welke landen vrij camperen toegelaten is en in welke het uitdrukkelijk verboden?
Ik dacht dat dit berichtje heeeel ergens anders over ging...
Is dat nu mijn verdorven geest, of ben ik bewust, en met mij misschien vele anderen, op het verkeerde been gezet :D

Misschien volgt het een het ander op?Of is het een een doel voor het ander? Vrij kamperen bevorderd vrij vrijer?

anouk schreef:Misschien volgt het een het ander op?Of is het een een doel voor het ander? Vrij kamperen bevorderd vrij vrijer?
't Een hoeft 't ander niet uit te sluiten, nietwaar?!

Alle gekheid op een stokje, gewoon een titeltje die de aandacht moest trekken. En te lezen als: vrij - vrijer - meest vrij...

In ieder geval weet ik nu al dat men in Zweden en Noorwegen vrij mag camperen. Maar hoe zit dat in de andere noordelijke landen?

Het één kan inderdaad beter samen gaan met het ánder. Van mij mogen alle vrije vrijers overal vrij kamperen, behalve op de camping. Ik hou er niet zo van om mee te moeten "genieten" met vrije vrijers die op de camping naast mijn tent bezig zijn met hun bezigheden.

Gerd

Of het nu roffelende trommels zijn die ik 's nachts hoor als ik voor de eerste keer in Afrika, aan het wild kamperen ben....
Vogeltjes die in de boom naast mij het hoogste lied zingen waarbij ik of in slaap val of mee wakker wordt....
Huilende wolven, midden in de nacht, Rocky Mountain N.P. ...
Of een verliefd stelletje, ook bezig met moeder natuur.....
Ik vind het leuk om nieuwe dingen te zien, te horen, te voelen, te ruiken.
En laten we wel wezen, een verliefd stelletje maakt niet zoveel lawaai en is niet zo lang bezig als de camping disco :wink:

Hahaha...
goeie titel hoor, trekt toch gelijk de zieke geesten :)

In Europa mag je in Noorwegen zeker vrij kamperen, de rest van Europa is wat strenger, maar ach.. als je goed verstopt bent!

Succes,
El & El

In Polen is het verboden.... Dat schijnt dus juist een aansporing te zijn om het te doen. Het lijkt daar wel een nationale sport te zijn :lol:

Enne... El & El.... jullie classificeren toch met jullie opmerking niet iedereen die reageert.... :?:

Ik vind het juist wel een pakkende titel en toch heeeel onschuldig. 8)

Is dit wel de goede vraag? Of het formeel verboden is, is niet zo interessant. Het gaat er om of er goede mogelijkheden zijn. Mijn ervaringen in Portugal en Spanje zijn dat je altijd wel iets vindt. Vraag bijv. in een dorpje of er een camping is (als je weet dat er geen is). Groot kans dat iemand je een leuk plekje aanbiedt.
Verder zijn er in Spanje veel zonas acampadas, waar je meestal voor niets kunt staan. Er kunnen allerlei voorzieningen zijn.

NB. het woord camperen met een c slaat op overnachten in een camper. Wij hebben het hier over kamperen, toch?

In IJsland wordt het oogluikend toegestaan, behalve op plaatsen waar het expliciet verboden is (zoals in nationale parken). En soms is het noodzakelijk omdat er geen camping in de buurt is.

Tsja er zit wel wat in

een fietser is vrij
een kamperende fietser is vrijer
en een wildkamperende fietser is het vrijst :?

Bij wildkamperen in warme gebieden kan ik aanraden een lakenzak mee te nemen...anders plak je zo aan je slaapmatje vast :(
In die landen mag je in elk geval wildkamperen (mits niet te dicht bij gebouwen etc.). Van Denemarken weet ik zeker dat je daar niet mag wild kamperen.

Groet, Jennifer

Wanneer je een vishengeltje meeneemt en langs het water gaat staan, heb je zelfs in Nederland geen problemen met kamperen. :D

In Zweden mag je overal vrij kamperen, daar geldt het 'allemansrecht' zolang je 'uit de schaduw' van een woning blijft...
In Denemarken wordt tot 2006 een proef gehouden met vrij kamperen. In 30 daartoe aangewezen bossen mogen vakantiegangers vrij hun tent opzetten. Ter bescherming van de natuur gelden wel strenge regels waar de kampeerders zich aan moeten houden.
In Ijsland vrij kamperen toegelaten onder strikte voorwaarden.
In Nieuw-Zeeland: vrij kamperen!
In Duitsland officieel niet toegelaten, maar eigenlijk geen probleem, net zoals in Spanje.
Niet toegelaten in Zwitserland, Frankrijk, Oostenrijk.
Onze ervaring is dat zelfs als het verboden is, je in de meeste landen met fiets en tent geen problemen ondervindt. Met een camper is het anders!

Dirk en Isolde schreef: In Denemarken wordt tot 2006 een proef gehouden met vrij kamperen. In 30 daartoe aangewezen bossen mogen vakantiegangers vrij hun tent opzetten.
Weet iemand toevallig ook welke bossen? (is er een gidsje van ofzo?)
Ook in Ierland is wildkamperen formeel verboden, maar zolang je een rustig plekje kiest uit het zicht van 'de menigte' is er niks aan de hand.

Sowieso; zolang je geen rotzooi achterlaat en geen noemenswaardige zaken op het betreffende terrein vernield of meeneemt, is alles O.K. Toch?

Op Gran Canaria was wildkamperen 'strikt verboden'. Dit schijnt in meer Spaanse gebieden zo te zijn. Voor de vrije kampeerplekken (waar verder niks qua voorzieningen waren overigens) moest in drievoud een vergunning worden aangevraagd met exacte datum.
We hebben daar veel wildgekampeerd en geen enkele keer problemen ondervonden. Het schijnt daar ook zo strikt te zijn omdat het soms flink kan hozen en bulldozers de weg opnieuw begaanbaar moeten maken. Een soort controlemechanisme dus.

Maar in het algemeen geldt;
zolang je niet in beschermt gebied zit (als nationale parken) en de plaats enigzins zogvuldig kiest, eventueel een praatje gaat maken met bewoners van het dichtbijzijnde huis, geen rotzooi achterlaat en niks vernield, is alles O.K. Lange zin trouwens.

Groetjes,
Joost Verboven
Hoi,
In de provincie Zeeland is het in ieder geval uitsrukkelijk verboden, daar mag je zelfs niet zomaar ergens even plassen, en dat met al dat water :lol:
Leon