Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestellijst bij zelf bouwen - Forum Wereldfietser

Bestellijst bij zelf bouwen

Beste mensen,

Ik heb de afgelopen dagen veel rondgekeken op het internet. Ook het zelf samenstellen van een fiets heb ik uitvoerig bekeken.

Ik heb inmiddels een lijstje gemaakt van te bestellen zaken, wanneer ik zelf een fiets zou gaan bouwen. Heb dat nog nooit gedaan, maar durf het denk ik wel aan.

Omdat het de eerste keer zou zijn (de Stevens die ik in een eerder draadje noemde is overigens nog steeds in beeld), weet ik niet of ik compleet ben met mijn overzicht. Het is altijd zo sneu om lekker aan de slag te gaan om vervolgens in het weekend dat je aan het sleutelen bent tot de ontdekking te komen dat er nog zaken missen.

Heeft iemand toevallig een bestellijst voor componenten?
Wat ikzelf (bij een duitse internetonderdelenshop) heb opgesteld is het volgende lijstje:

Surly Long Haul Trucker 700c Rahmen Modell 2010 (28", 58cm)

Cane Creek Tank II Steuersatz
Richey Adjustable Vorbau +/- 45 OS 1 1/8"
Ritchey Comp MTB 35 mm OS Rizer Lenker Modell 2010

Ritchey Comp V2 Sattelstütze Modell 2010
Brooks B17 Standard Sattel

Schutzbleche SKS Chromoplastic P50

XT M770 + A319 + Sapim Race 36 Loch Laufradsatz
Felgenband 22-622 (2stück)
Schwalbe Schlauch Nr 17 Trekking (2stück)
Schwalbe Marathon Drahtreifen Modell 2010 (2stück)

SLX Schaltgriff SL-M660 3-/9-fach Modell 2010
SLX Umwerfer FD-M660 3-fach (downswing)
SLX Kurbelgarnitur FC-M660 Hollowtech II Modell 2010
Schaltzugset Dura Ace
SLX Schaltwerk Shadow RD-M662 9-fach
Deore Kassette CS-HG61 9-fach (12-36)

SRAM PC 951 II 9-fach Kette

Magura HS 33 Set v+h Felgenbremse


Handvatten en bar-ends missen nog, maar de shop heeft geen aantrekkelijke grips in haar assortiment.

groet en alvast prettig weekend,

Richard.
richard9722 schreef:Beste mensen,

Ik heb de afgelopen dagen veel rondgekeken op het internet. Ook het zelf samenstellen van een fiets heb ik uitvoerig bekeken.

Ik heb inmiddels een lijstje gemaakt van te bestellen zaken, wanneer ik zelf een fiets zou gaan bouwen. Heb dat nog nooit gedaan, maar durf het denk ik wel aan.

Omdat het de eerste keer zou zijn (de Stevens die ik in een eerder draadje noemde is overigens nog steeds in beeld), weet ik niet of ik compleet ben met mijn overzicht. Het is altijd zo sneu om lekker aan de slag te gaan om vervolgens in het weekend dat je aan het sleutelen bent tot de ontdekking te komen dat er nog zaken missen.

Heeft iemand toevallig een bestellijst voor componenten?
Wat ikzelf (bij een duitse internetonderdelenshop) heb opgesteld is het volgende lijstje:

Surly Long Haul Trucker 700c Rahmen Modell 2010 (28", 58cm)

Cane Creek Tank II Steuersatz
Richey Adjustable Vorbau +/- 45 OS 1 1/8"
Ritchey Comp MTB 35 mm OS Rizer Lenker Modell 2010

Ritchey Comp V2 Sattelstütze Modell 2010
Brooks B17 Standard Sattel

Schutzbleche SKS Chromoplastic P50

XT M770 + A319 + Sapim Race 36 Loch Laufradsatz
Felgenband 22-622 (2stück)
Schwalbe Schlauch Nr 17 Trekking (2stück)
Schwalbe Marathon Drahtreifen Modell 2010 (2stück)

SLX Schaltgriff SL-M660 3-/9-fach Modell 2010
SLX Umwerfer FD-M660 3-fach (downswing)
SLX Kurbelgarnitur FC-M660 Hollowtech II Modell 2010
Schaltzugset Dura Ace
SLX Schaltwerk Shadow RD-M662 9-fach
Deore Kassette CS-HG61 9-fach (12-36)

SRAM PC 951 II 9-fach Kette

Magura HS 33 Set v+h Felgenbremse


Handvatten en bar-ends missen nog, maar de shop heeft geen aantrekkelijke grips in haar assortiment.

groet en alvast prettig weekend,

Richard.
zadelpenklem? Zitten de deraillerukabels niet al in de shifters?
Hallo Marten,

Dank voor de snelle reactie :)

Bij de afbeelding van de shifters staan inderdaad al kabels. Echter zie ik ze niet terug in de 'lieferumfang'. Vandaar maar opgenomen in het lijstje. Als ik toch extra kabels blijk te hebben, kan ik die gebruiken voor de oude fiets.

De zadelpenklem lijkt juist wel weer te zijn meegenomen.

In beide gevallen zal ik er echter nadrukkelijk naar vragen!
Dank voor de tips.

groet,

Richard.
-Headset spacers
-starfangled nut + topcap (Hope head doctor)
-trappers
-bagagedragers
-bidonhouder
-vet
-tooltjes voor cranckset
-cassette tool (+kettingzweep)
-balhoofdpers (handig als de winkel dit voor je doet)

(Zelf zou ik de fiets met racestuur en onderbuis-shifters opbouwen, balhoofd is misschien een beetje overdreven)
Mijn LHT frame kwam anderhalf jaar geleden met zadelpenklem (Surly Constrictor). Ik neem aan dat dat nog steeds zo is.

Veel plezier met het bouwen! Nog een LHT in Groningen, ik zal mijn ogen open houden. 8)
Montage standaard?

En een gewone standaard?
Is dit dan goedkoper dan een complete LHT?
Wim
IK weet even niet de nummers van de XT naven, maar ik zou de nieuwe niet willen hebben. Dan liever LX.
Wim
Wim schreef:IK weet even niet de nummers van de XT naven, maar ik zou de nieuwe niet willen hebben. Dan liever LX.
Wim
770 is het nieuwste van het nieuwste :(
@ zuiz: Ik had mijn lijstje niet helemaal overgenomen uit het kladblok zie ik. Wat er ook nog bijstond waren:
Tubus Cargo HR
Tubus Duo Lowrider
XLC Hinterbauständer ST-R02 verstellbar

Ik was in de veronderstelling dat de headset inclusief starnut was. Zal deze toevoegen aan de lijst, net als spacers. Dacht ze niet nodig te hebben, maar voor de zekerheid toch maar bestellen.
Bidonhouders en trappers heb ik al. Hadden wel op de lijst gemoeten :)
Racesturen zijn populair op het forum merk ik wel. Ben er zelf niet zo kapot van :? Vandaar het rechte stuur. Misschien dat ik ooit nog wel eens omga :)

@ pedalero: Heb je de LHT zelf opgebouwd? Zijn er nog bijzonderheden waar ik rekening mee zou moeten houden?

@ eric190173: Standaard was ik ook vergeten te kopieren van de lijst. Heb hem toegevoegd. Wil voor montage een fietslift gebruiken in plaats van een montagestandaard.

@ wim: Ongeveer zelfde prijs aan onderdelen, maar dan moet ik er natuurlijk zelf tijd insteken. Maar dat lijkt me juist wel leuk... (ook wat risico natuurlijk)
LX naven waren geen optie. Anders had ik die zelf ook gekozen.
Bovendien heb ik dan de onderdelen die ik wil (zie bijvoorbeeld het stuur).

Groet,

Richard.
Mooi project, velen gingen je voor;)

Zie voor 'Surly Crosscheck Build' in plaats van LHT bijgaande pagina.

groet, J

http://picasaweb.google.com.au/adamogan ... ugust2007#
richard9722 schreef: LX naven waren geen optie. Anders had ik die zelf ook gekozen.
Eh, wat was ook al weer de reden om zelf een fiets in elkaar te zetten? :twisted:
Ik zou inderdaad mijn wielen ergens anders halen....
m-gineering schreef:
richard9722 schreef: LX naven waren geen optie. Anders had ik die zelf ook gekozen.
Eh, wat was ook al weer de reden om zelf een fiets in elkaar te zetten? :twisted:
Uiteraard heb je helemaal gelijk. Is geen speld tussen te krijgen. De opmerking heeft ook deels te maken met een inventarisatie van de onderdelen en de kosten. De shop waar ik keek bood het alternatief niet :)

Misschien ga ik zelf eens proberen een wiel te spaken. Jij hebt hiervoor een mooie handleiding gemaakt. De praktijk zal wel wat lastiger zijn....

groet,

Richard.
Je kunt nog gauw het één en ander onder de knie krijgen bij Marten:
volgende week stoomcursus!
Waar kan je die surley frames kopen?

Mario
richard9722 schreef: @ pedalero: Heb je de LHT zelf opgebouwd? Zijn er nog bijzonderheden waar ik rekening mee zou moeten houden?
Heb mijn LHT inderdaad zelf opgebouwd. Lekker een zaterdagje met mijn broer in de weer geweest. Problemen hebben we niet gehad. Daar moet ik dan wel bij zeggen dat ik het balhoofd er bij de winkel heb laten inpersen. Daar hebben ze ook de ster alvast in de vorkbuis geslagen. Zelf konden we hem toen zonder problemen (maar met beleid) verder naar beneden tikken naar de juiste hoogte.

Mijn fietsenmaker (Cycle Trend) gaf me de tip om het frame aan de binnenkant te tectyleren, tegen roest van binnenuit. Is ook gebeurd. Ook handig: een pijpsnijder om de vorkbuis tot de juiste lengte in te korten. Werkt heel handig en geeft een mooi resultaat. Maar gewoon zagen kan natuurlijk ook.
Zuiz schreef:-Headset spacers
-starfangled nut + topcap (Hope head doctor)
-trappers
-bagagedragers
-bidonhouder
-vet
-tooltjes voor cranckset
-cassette tool (+kettingzweep)
-balhoofdpers (handig als de winkel dit voor je doet)

(Zelf zou ik de fiets met racestuur en onderbuis-shifters opbouwen, balhoofd is misschien een beetje overdreven)
Vergeet ook de montagepasta niet!

@ Mario: heb de mijne via de fietsenzaak besteld bij Cosmic Sports (is de importeur in Nederland). Maar op verschillende Duitse webshops (zoals bike-components.de) kun je ze ook bestellen. Dan zijn ze vaak nog een een paart tientjes goedkoper ook. En ze zijn al niet duur.
Zelf spaken? Wow, da's pas een avontuur... Je zou ook zoiets: linkje naar Rose kunnen overwegen. Of een setje met LX naven wat iets van € 106 moet kosten...
Dit is em uiteindelijk geworden:

Via een bekende fietsenmaker uit Kiel Windeweer een Thorn Sherpa frame besteld, inclusief handgemaakte wielen en nog wat onderdelen. Ook heeft hij de stuurpen voor me afgezaagd en de stermoer in de stuurbuis gemept.

De rest gisteren en vandaag in elkaar gesleuteld.

http://sports.webshots.com/photo/254799 ... 7479LtNLWC
groet,

Richard.