Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets verzekeren: waaronder valt een vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Fiets verzekeren: waaronder valt een vakantiefiets

Ik heb net een aantal fietsverzekeringen vergeleken. Waar ik niet helemaal uit kwam is wat voor een type fiets een vakantiefiets is. Ik heb een VSF T700. Valt die onder ATB/race, gewone fiets of 'anders'?
Sarah89 schreef:Ik heb net een aantal fietsverzekeringen vergeleken. Waar ik niet helemaal uit kwam is wat voor een type fiets een vakantiefiets is. Ik heb een VSF T700. Valt die onder ATB/race, gewone fiets of 'anders'?
De kleine lettertjes die fietsen definiëren kunnen per verzekering kan verschillen. Daarnaast weet ik niet of jouw vakantiets 26 of 26" wielen heeft, spatborden verlichting en wat dies meer zij.
Er zijn echter wel goede redenen om aan te nemen dat het niet een racefiets of een MTB/ATB is. Die typen fietsen worden vaak gebruikt om zo hoog mogelijke snelheden te bereiken, en dat is niet bevorderlijk voor een lage premie.
Het is dus als het even lukt een hybride of een overige fiets of zo.
Leon
Ik heb net even op een van de bekende verzekeraars sites gekeken en het lijkt dat de basis premie hetzelfde is op alle fietsen, even doorlezen naar de kleine letters blijkt dat ATB/Race fietsen een eigen risico hebben van 20% (afschrijving polis ipv nieuwwaarde).

Ik hoor net dat mijn nieuwe fiets een "anders" fiets wordt.
Leon schreef:Daarnaast weet ik niet of jouw vakantiets 26 of 26" wielen heeft, spatborden verlichting en wat dies meer zij.
Dit is mijn fiets:
Afbeelding
Zoals je ziet heeft hij 28" wielen, spatborden en verlichting.
Shane schreef:Ik heb net even op een van de bekende verzekeraars sites gekeken en het lijkt dat de basis premie hetzelfde is op alle fietsen, even doorlezen naar de kleine letters blijkt dat ATB/Race fietsen een eigen risico hebben van 20% (afschrijving polis ipv nieuwwaarde).
Precies! Vandaar dat ik ernaar vraag.
Sarah89 schreef:Zoals je ziet heeft hij 28" wielen, spatborden en verlichting.
Doodnormale fiets*, zeker goed voor de gunstigste categorie.
Je moet natuurlijk wel kijken of de verzekering geldt in alle landen waar je fietst, mocht dat de bedoeling zijn.
Leon
* Buiten dit forum dan.
Mooi fietsje! Ik heb een vsf 400 en deze werd een paar weken door een verzekeringsmaatschappij als een gewone fiets geclassificeerd, ook al heeft deze 26" wielen. Het was geen race of mtb dus toen werd het automatisch een gewone. Ik moest wel een hoger prijsje betalen omdat ik in Rotterdam woon helaas ;-)

Ik moet ook nog een verzekering afsluiten voor die fiets, dus als iemand nog tips heeft buiten Unigarant en de ANWB...?
Als je je fiets alleen als reis/vakantiefiets gebruikt dan valt deze soms binnen de gewone reisverzekering, bijvoorbeeld die van de ANWB. Scheelt (veel geld voor) een aparte fietsverzekering.

Als het voor elke dag is, moet je toch aparte fietsverzekering nemen. Hierover is dacht ik, al eens een topic over geweest.

En nu maar hopen dat je die verzekering nooit nodig zal hebben!
Gewoon als gewone fiets verzekeren. Dat doen wij met al onze fietsen en we hebben nog nooit problemen daarmee gehad bij Unigarant.
Op advies van Re-Cycle heb ik onze tandem laten verzekeren bij ENRA. Hier had ik mijn vorige fiets ook al verzekerd, dus dat was een voor mij bekende verzekeraar.

Ik heb de fiets casco verzekerd (diefstal, tegen nieuwwaarde incl. prijsstijging + schade met eigen risico van 25,-.) voor een periode van 48 maanden.
Onderscheid twee zaken
1)Fietsverzekering tegen diefstal en schade door molest.
2) Reisverzekering.

Fietsverzekering tegen diefstal en schade door molestDe drie belangrijkste aanbieders van fietsverzekeringen zijn ENRA en Unigarant (dochter van de ANWB) en de ANWB.
ENRA en Unigrant fietsverzekeringen worden in de afgesloten via de fietsenhandelaar. De premies komen over het algemeen overeen: ook de toeslagen voor inwoners van risico-gebieden.
Bij ENRA en Unigarant krijg je na diefstal en als je aan alle criteria van de polisvoorwaarden voldoet een "gelijkwaardige fiets" via de fietsenhandelaar waar je de verzekering hebt afgesloten. Ook als je digitaal een verzekering afsluit moet je de naam van een door de maatschappij erkende fietsendealer kiezen.
Er zijn gevallen bekend dat de fietsenhandelaar nogal in zijn voordeel omging met een "gelijkwaardige fiets". Andere mensen vonden het vervelend dat je op deze wijze toch weer vastzaten aan de fietsenhandelaar waar ze eigenlijk vanaf wilden. Belangrijk is dus de kwaliteit en de klantvriendelijkheid van de fietsenhandelaar.
Bij een verzekering via de ANWB keert de ANWB het bedrag uit.

Reisverzekering
In veel reisverzekeringen zit diefstal van de fiets opgenomen. Het maximumbedrag te vergoeden bedrag is echter niet meer dan een paar honderd Euro. Onvoldoende dus voor een dure vakantiefiets.
Verder zitten een aantal mogelijk kosten niet in deze verzekering opgenomen.
1) vervangend vervoer als de fiets uitvalt.
2) vervoer van je fiets als je door ongeval of ziekte niet meer in staat bent om te fietsen.
3) repatriering van je fiets als door ziekte, ongeval of gebeurtenissen thuis eerder naar huis moet. Ik heb het meegemaakt dat een reisgenote met een gebroken been snel met een ambulance naar een speciale vlucht werd gebracht, maar voor haar fiets was niets geregeld.
4) zoekraken van een fiets nadat hij was ingecheckt op de luchthaven. De airline keert doorgaans een kiloprijs uit voor verloren bagage, maar dat dekt bij lange na niet de kosten van een dure vakantiefiets. (Ook een diefstalverzekering keert dan niet uit, want je hebt geen twee sleuteltjes en zoekraken is geen diefstal!)
Bij de ANWB en de Europeesche kun je een extra fietsdekking afsluiten op de gewone reisverzekering. Daarbij zijn ook duurdere vakantiefietsen verzekerd en de vier hierboven genoemde risico's.

Bij de ANWB kan bijverzekeren van een fiets niet als doorlopende verzekering. Wel kun je steeds voor een periode van vakantie je fiets bijverzekeren op een doorlopende reisverzekering.
Zojuist met ENRA gebeld. Verzekeren is niet mogelijk als je, zoals ik, een fietsreis gaat maken van enkele jaren en daardoor geen vaste woon- of verblijfplaats kunt overleggen. Wat nu? Heeft een van jullie hier ervaring mee?
De eerste vraag is of je wel een verzekering moet afsluiten. Ik neem geen verzekering voor iets wat ik zelf zonder probleem kan vervangen. Mijn fietsen zijn nooit duurder dan €1000, dus geen verzekering.
Een voordeel is dat er geen goedgekeurd zwaar slot op hoeft en je geen problemen hebt met verzekeraars, zoals het ontbreken van een origineel sleuteltje.
Op onze fietsreizen hebben we nooit schade of verlies gehad, dus niet verzekeren was de juiste keuze 8)
Ik had net een hele prijsvergelijking gemaakt en die is op eens verdwenen nu ik hem wou versturen... vreemd... Dan maar iets korter bericht: ik heb eea vergeleken via internet en Unigarant en ANWB ontlopen elkaar niet zoveel, Enra lijkt veel duurder...

Ik ben een absolute nono :shock: wat verzekeringen betreft, kan iemand uitleggen wat de verschillen zijn tussen die verzekeringen obv afschrijving of nieuwwaarde... want ik kan bij Unigarant momenteel ook niet de productspecificaties openen..?!?

Mijn fiets is tweedehands gekocht via een andere wereldfietser. Het is een vsf 400 met rohloffnaaf, naafdynamo, maguraremmetjes, al met al ws. zo'n krappe 2300 euro nieuwwaarde. Hij is ong 1,5 jaar oud en dat heb ik er dus niet voor betaald.

Als iemand goede tips heeft, heel graag wat je moet doen met een tweedehandsfiets dan hoor ik dat graag. Dank jullie wel!
Jan Eleveld schreef:De eerste vraag is of je wel een verzekering moet afsluiten. Ik neem geen verzekering voor iets wat ik zelf zonder probleem kan vervangen.
Mee eens, ik vind verzekeringen ook gewoon veel te duur voor een risico dat zelf te dragen is (maar ik woon natuurlijk niet in een grote stad) :wink:
Bas en ik hebben de fietsen uiteindelijk niet verzekerd. We zetten ze namelijk toch nooit ergens onbewaakt neer. Voor de vakantie hebben we wel een kortlopende reisverzekering met fietsdekking bij fietsvakantiewinkel afgesloten. Er was helaas geen doorlopende reisverzekering met fietsdekking beschikbaar.