Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel alweer kapot - Forum Wereldfietser

Brooks zadel alweer kapot

Hallo iedereen,

vorig jaar is mijn vrij nieuwe Brooks zadel (Champion Flyer) in Finland kapot gegaan tijdens een fietstocht. De neus was "getwist" (metalen plaatje was van railsje afgegaan) en ik kon daarom het zadel niet meer bijspannen. Als noodoplossing heb ik toen een kledingstuk tussen het lederen zadeldek en het zadelframe gedaan waarna ik de tocht afgerond heb.

Bij thuiskomst heb ik dit bij Brooks Engeland gemeld en hoewel ik geen bon meer had en de fietsenzaak failliet was, heb ik toch tot mijn verbazing direct een volledig nieuw exemplaar vanuit Engeland thuissgestuurd gekregen! De service was dus erg goed van Brooks.

Dit nieuwe zadel heb ik pas na de winter gemonteerd, ik schat dat ik er nu zo'n 500 kilometer op heb gereden en alleen bij droog weer. Ik heb hem dit keer slechts 1x met profide ingesmeerd. (vroeger smeerde ik de zadels te veel in waardoor ze snel gingen uitrekken) Nu sta ik op het punt te vertrekken voor mijn fietsvakantie en merkte ik dat het zadel wat slapper begon te worden (ik controleer dagelijks de afstand tussen framestangetjes en zadeldek). Ik wou dus even iets aanspannen voor vertrek, maar ik constateer dat er dit keer een scheur in de aanspan-bout zit:

Afbeelding

Daarnaast heeft een vriend van mij ook een Brooks zadel waarvan een frame-stangetje is gescheurd.

Hebben jullie ook slechte ervaringen met Brooks zadels als het om degelijkheid gaat? Ik moet wel vermelden dat ik wel zeer tevreden ben over het comfort van de zaldels, en de service van het bedrijf.
Gewoon weer melden bij brooks england!en dit verhaaltje erbij.Probeer eens ook een lepper zadel.Ze zitten bij mijn weten in dieren (GLD) en test eens op dit boutje wel heel blijft.succes!
jeroen_ schreef:Dit nieuwe zadel heb ik pas na de winter gemonteerd, ik schat dat ik er nu zo'n 500 kilometer op heb gereden en alleen bij droog weer.
Afbeelding
Dit is de mijne na ruim 32500 km. Ik had er een nieuw zadel opgezet, maar deze blijkt nog lang niet op het einde van de spanbout:
Afbeelding
(op dit moment is de spanning er af gehaald)
Het ijzerwerk lijkt er in detail frappant op.
Ofwel je hebt met je volle gewicht vanaf een flinke hoogte op het zadel geramd (bout buigt op de foto naar boven!) ofwel de bout was tamelijk inferieur, ofwel de constructie is zo raar van vorm dat er buigspanning op de bout komt die niet de bedoeling is. Ik weet niet of dat laatste kan.
Succes,
Leon
Hallo mensen,

bedankt voor jullie reacties! Inmiddels heb ik het even bij Brooks gemeld. Ik had gelukkig nog een oud zadel wat volledig uitgerekt was liggen. De bout hiervan was nog 100% in orde, dus ik heb de kapotte bout vervangen voor een intact ouder exemplaar. Het probleem is dus reeds verholpen :D

Maar dan blijft het vreemd, dat een nieuw zadel binnen enkele kilometers al kapot gaat. Ik heb zeker niet geramd op het zadel, ik ben altijd behoorlijk voorzichtig met mijn spullen. Ik weeg zo'n 90 kilogram, maar dat mag geen probleem zijn zou ik denken. Op het oog ziet de hele spanconstructie er niet echt degelijk uit vind ik, het lijkt ook alsof de bout van goedkoop materiaal is gemaakt. Omdat dit zadel vrijwel nieuw is (gratis vervangen door Brooks) zal ik hem wel gewoon opgebruiken, hoewel ik nu wel een beetje een eng gevoel heb om met een Brooks op pad te gaan - maar dit vind ik toch het enige merk wat echt lekker zit... Misschien moet ik volgende keer toch eens het nog duurdere Gilles Berthoud proberen? :? Deze zijn wel zeer duur, maar de foto's wekken mij de indruk dat ze van hogere kwaliteit zijn.
Ik heb er met mijn 110+ kg meer dan 5000 kilometer opzitten op mijn B17, en daar is vooralsnog niks mis mee.

Op zich is het niet heel vreemd als spullen al vroeg kapot gaan: dan openbaren zich dingetjes als, in dit geval, een slechte bout. Da's gewoon pech hebben. Eng wordt het pas, als spullen regelmatig midden in de verwachte levensduur kapot gaan. Dan is er iets structureel niet in orde.

.tsooJ
Hallo
Wij hebben dat van die gebroken bout ook gehad, na 11.000 km(8 mnd). Het leer van het zadel leek schuin gesneden,, zodat er extra druk op de bout kwam.
De bout hebben we toen vervangen,gewoon goed gezocht bij een ijzerwaren winkel. Na nog weer 5000 km ging de bout over het neusje glijden. Het zadel bleek echt schuin gesneden. We hebben het neusje tussen een bankschroef gezet en zo aangeknepen dat het zadel nog gebruikt kon worden en de klacht bij Brooks neergelegd. Een nieuw zadel was zo opgestuurd. Goede service.
Totaal al zeker 60.000 met Brooks gereden nog nooit eerder klachten gehad.
hoi,

ik denk dat ik dit keer dan veel pech heb gehad en dat het een fabrikagefout is. Ik ben heel erg benieuwd of het zadel zich nu goed houdt de komende tocht :D Ik zal in ieder geval de neus iedere dag even inspecteren aangezien ik hier altijd de problemen mee heb.
Nee, ik gebruik al bijna 40 jaar Brooks-zadels. Natuurlijk niet op hetzelfde exemplaar, maar de langstdurende was wel 20 jaar op hetzelfde Brooks zadel. Allemaal nóóit kapot gegaan! Zou jouw bagagegewicht soms ermee te maken hebben gehad waardoor je met meer inspanning moet trappen, waarbij de achterwaartse druk op het zadel groter wordt? Ik overnacht uitsluitend in jeugdherbergen, zodat meergewicht van kampeerspullen overbodig is.
In het najaar mijn Brooks van mijn Koga afgehaald en op de plank gelegd. Van het voorjaar pakte ik hem uit de kast . . . en de bout was afgebroken. :(
Ja ook hetzelfde probleem na 2400 km het boutje gebroken(nieuwe fiets).
Het werd ondekt bij een eerste service beurt en is toen gratis door bike4travel vervangen.
1 augustus ga ik voor 4 maanden fietsen.
Zou het verstandig zijn om zoon boutje mee te nemen?

gerrit
Hallo Gerrit,

als je makkelijk aan een reservebout kunt komen zou ik het wel doen denk ik: bij mij is hij dit jaar gescheurd, en vorige jaren werd de schroefdraad beschadigd omdat een metalen deel in de neus op het schroefdraad drukte. Dit laatste zou veroorzaakt kunnen worden doordat de bout scheef ging staan wat weer veroorzaakt werd door te slappe spanning van het leer. Ik weer niet of mijn idee juist is, maar ik controleer tegenwoordig regelmatig de spanning van het leer en zorg er voor dat het leer nooit het metalen frame stangetje raakt. En ik kijk tegenwoodig regelmatig in de neus bij de bout om te voorkomen dat deze ergens tegenaandrukt en beschadigd. Naar mijn mening is de neus het gevoeligst voor problemen.
Bedankt voor de tip.
Ik ga proberen een boutje te vinden en zal er ook regelmatig onder kijken .
Misschien neem ik ook mijn oude zadel mee.

Gerrit
Het maakt voor de sterkte veel uit of je een bout hebt van rvs of van staal. Op de foto's lijkt het vooral te gaan om rvs, waarvan vooral de reksterkte aanzienlijk minder is dan van staal. Vaak staat op de bout een cijfercombinatie die de sterkteklasse aangeeft. Hoe hoger de cijfers, des te sterker de bout. Voor staal heb je bv. 5.6; 8.8; 10.9 en 12.9. Bij rvs heb je een andere klasse-indeling, met o.a. 50, 70 en 80.
Kijk eens op de kapotte bout of je zo'n klasse-aanduiding vindt. Staat die er niet op, dan heb je waarschijnlijk echt peperkoekstaal te pakken...
Als je de bout vervangt zou ik een stalen bout van minimaal 8.8 nemen, liefst echter hoger. De laatste vindt je waarschijnlijk alleen in de technische groothandel. Dan heb je wel ongeveer twee keer zoveel reksterkte als bij rvs.
Het zadel van Gilles Berthoud heeft inderdaad een heel ander spanmechanisme, waarbij de zadelpunt met drie bouten vastzit op een stuk kunststof dat over de rails schuift. Dan heb je in elk geval geen last van de hefboomwerking die onvermijdelijk is in het systeem van Brooks, en die zeker een deel van het probleem is.
Brooks gebruikt een verchroomde bout, en met het verchromen zal er wel wat mis gegaan zijn.

Ik heb er wel eens een inbusbout ingezet, met een iets afgedraaide kop. Kon je gelijk met een inbussleutel het zadel spannen
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken bij thuiskomst of er een getal op de bout staat. Verder lijkt mij inbusbout nog mooier...
Het blijft toch wat vreemd dat de bout is verbogen. Geen van mijn Brooks zadels is in de 35 jaar dat ik op Brooks rijdt ooit kapot gegaan. Toch lijkt het er gezien de berichten op dat het misschien geen exemplarische fout is gweest. Marten zou wel weer eens gelijk kunnen hebben. Overigens kun je deze bout lijkt me niet zomaaar door een willekeurige bout vervangen: daarvoor heeft de kop een te afwijkend model, omdat de bout naar voren duwt tegen de stalen kap in de neus van het zadel, en zo het zadel op spanning houdt. De bouten zijn net als andere Brooks onderdelen overigens los te krijgen, maar ik zou er Brooks maar eerst eens nadrukkelijk op aanspreken. Stuur ze een email, en wacht af wat ze zeggen.
Wim
Onze gebroken bout hebben wij toen tijdelijk vervangen dmv een stuk draadeind en 3 moeren, zat eigenlijk perfect, toch later maar weer een originele bout erop gezet.

karin en marten
Ik heb n.a.v. alle opmerkingen nog eens goed gekeken naar de krachten waaraan de bout is onderworpen. Volgens mij is het probleem inderdaad de enorme hefboofwerking van het gewicht van de fietser op de punt van het zadel en daarmee op de bout. Het spanmechamisme is eigenlijk niet ontworpen om deze kracht, die je kunt vergelijken met het leunen op een flink breekijzer, te kunnen weerstaan. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat die bouten het nog zo vaak wél uithouden...
Brooks zou het systeem gewoon moeten veranderen of er tenminste een dikkere bout in gebruiken. Laten we ook niet vergeten dat de modale fietser sinds het eerste ontwerp flink in lengte, en dus ook in gewicht, is toegenomen. Bovendien zijn de deelnemers aan dit forum niet echt representatief voor het gemiddelde gebruik van een brookszadel... :wink:
Als je een degelijke oplossing zoekt zou ik de gaten wat groter tappen, bv. een 10mm bout nemen van sterkte 8.8 of hoger en daarvan de kop rondvijlen, zodat hij weer in de neus past.
Blijft uiteraard allemaal wel behelpen natuurlijk, en je had al flink wat uitgegeven voor dat zadel...
Het boutenprobleem blijkt zelfs internationaal te zijn...

Meine Spannprozedur ist denkbar einfach: überhaupt nicht. Meinen ersten Brooks habe ich noch gespannt, und das nichtmal stark, aber eben immer mal wieder, und so letztlich kaputtgemacht. Er lebte nur etwa 20.000 km, dann hatte ich die Schnauze voll vom Wechseln gebrochener Spannschrauben. Uit 'Fahrradzukunft' nr. 11

Wat verderop in het artikel:

Schraubenbruch
Phänomen: Dauerbruch durch schwellende Biegung, siehe Bild 14. Die traditionelle Spannkonstruktion mit biegebeaufschlagtem Gewinde ist nach den Maßstäben dem Maschinenbaus eine klassische Fehlkonstruktion. Das Problem hat allerdings nur, wer seinen Sattel spannt. Wenn man nicht spannt, reicht der Biegehebel nicht aus, sie zu zerstören.

Bild 13: Sammlung gebrochener Spannschrauben
Bild 14: Typischer Biegedauerbruch

Die Brooks-Gewindebolzen mit Zollgewinde sind zumindest auf Reisen nicht unbedingt leicht zu beschaffen. Also ist ein Ersatzbolzen in der Reise-Ersatzteilschachtel keine schlechte Idee. Man kann es sich aber einfacher machen und einen M8-Gewindebohrer durch die Sattelmutter jagen. Das geht ohne Vorbohren, man schneidet praktisch über Kreuz ein Zweitgewinde mit anderer Steigung hinein. Als Schraube kann man jede handelsübliche M8 nehmen, die lang genug ist. Schrauben der gängigen Festigkeitsstufe 8.8 (10.9 oder 12.9 wäre natürlich noch besser) haben bei mir sogar besser gehalten als der Original-Gewindebolzen. Nirosta ist wegen der geringen (Dauer-)Festigkeit nicht zu empfehlen.


Bild 15: Oben ein gebrochener zölliger Original-Gewindebolzen, darunter die metrische Reparaturlösung mit umgeschnittener Brooks-Mutter

Anordnung: Inbus- oder Sechskantkopf hinten, optimal mit langem Werkzeug von hinten gedreht, ansonsten (viel fummeliger) von unten. Schraube in die umgeschnittene Spannmutter eindrehen, dann eine Stoppmutter drauf. Das Gewindeende sollte nur etwa 2,5 mm aus der Stoppmutter herausragen. Dann weiterdrehen und spannen. Die Stoppmutter ersetzt den vorderen Anschlag des serienmäßigen Klemmbolzens, das Schraubenende setzt sich in die Bohrung der Blechhutze.


Bild 16: Fertig »montierte« M8-Umstrickschraube

Das kann man als Reparatur unterwegs machen, Gewindebohrer und Schraubstock gibt es in Werkstätten, Schraube und Mutter auch, ansonsten im Eisenwarenhandel. Oder prophylaktisch vor einer Radreise. Dann muss man im Bruchfall nur eine handelsübliche 8er Schraube nachkaufen und montieren.
Bij mijn Brooks Conquest is die spanbout ook gebroken, moest toen een kilometer of vijf lopen naar het dichtstbijzijnde dorp en heb daar in een garage een bout kunnen krijgen waarmee ik het provisorisch kon repareren. Terug in Nederland heb ik toen twee nieuwe spanbouten gekocht. Die reserve bout heb ik daarna niet nodig gehad, maar na 8 jaar en zo'n 35.000 km brak tijdens een afdaling op een zeer slechte Indiase weg één van de bouten waarmee de veren aan het zadel vastzitten. Na een paar dagen heel ongemakkelijk gefietst te hebben moest er toch wat gebeuren. De juiste klinknagels waren niet te krijgen en toen hebben we het maar anders opgelost. Met enige moeite, een scherp mes en een M6 bout met verzonken kop is het uiteindelijk toch gelukt om het zadel weer te maken. Ik heb er mijn reis in India mee afgemaakt en daarna nog het seizoen.

Afbeelding