Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw: Shimano Alfine 11 speed - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuw: Shimano Alfine 11 speed

idje schreef:Geen snelspanner......
Als dat nou het ergste is!
Misschien kunnen invloedrijke fietsfabrikanten een snelspanner afdwingen.
Of loopt hier schakelhardware doorheen?

Lijkt me een interessante naaf.
De komst van deze naaf zal in iedergeval de spelers in dit segment aansporen
voor beter, lichter, meer, goedkoper, enz.
En dat is weer goed voor de consument.

John.
Robertjan schreef: Ik denk dat Shimano het enige bedrijf is die voortschrijdende fietstechniek economisch breed inzetbaar kan maken, met hun monopolie.
Pardon? Zegt de naam SRAM jou iets? Dat bedrijf laat Shimano echt alle hoeken van werkplaats zien de laatste jaren.

grtjs, walter
Robertjan schreef: Ik denk dat Shimano het enige bedrijf is die voortschrijdende fietstechniek economisch breed inzetbaar kan maken, met hun monopolie.
De I-motion is volgens mij nooit van de grond gekomen omdat de verzetten te groot waren. Anders zou Sram nog een concurrentje op het gebied van versnellingsnaven kunnen zijn.
Wel het juiste quoten, Waltertje... :wink:
Robertjan schreef:
Robertjan schreef: Ik denk dat Shimano het enige bedrijf is die voortschrijdende fietstechniek economisch breed inzetbaar kan maken, met hun monopolie.
De I-motion is volgens mij nooit van de grond gekomen omdat de verzetten te groot waren. Anders zou Sram nog een concurrentje op het gebied van versnellingsnaven kunnen zijn.
Wel het juiste quoten, Waltertje... :wink:
Dat SRAM op dit moment weinig aandacht heeft voor versnellingsnaven, wil niet zeggen dat Shimano de enige is die fietstechniek breed in de markt kan zetten. SRAM begon twintig jaar terug als fabrikant van gripshifts, heeft vervolgens een grote deuk geslagen in het Shimano-monopolie op MTB-gebied, en recentelijk in de racefietswereld. Met 10-speed MTB-techniek en Apex gaan ze nog weer een stap verder, het is maar zeer de vraag of Shimano dit zal kunnen volgen. Op z'n zachtst gezegd een opvallende prestatie.

Ik vind het een rare bewering dat je van Shimano afhankelijk bent voor brede toepassing van nieuwe fietstechnologie. De recente geschiedenis laat zien dat het SRAM is die dat doet. Ik denk dan ook dat het een kwestie van tijd is voordat SRAM de aanval opent op Rohloff. En dan weet ik wel waar ik m'n kratje op zet :wink:

grtjs, waltertje - geen fanboy want ze maken geen wegtripels
Heeft SRAM niet in een ver pre-Rohloffiaans verleden eventjes een 12-speed hub gemaakt?
Aniphys schreef:Heeft SRAM niet in een ver pre-Rohloffiaans verleden eventjes een 12-speed hub gemaakt?
Ik herinner me wel een gecompliceerd scheepsanker ;)
hmm dat was toch de spectro e12 uit '98 of '99? Niet veel live van gezien.

Maar laten we terug gaan naar het onderwerp?.
De nieuwe Alfine 11 speed is/wordt in twee smaken te krijgen: 32 en 36 spaken. Hoe zit het met de sterkte. Iedereen zegt altijd dat 32 spaken in een Rohloff zat is aangezien de druk gelijk verdeeld wordt. Is dat bij de Alfine ook zo? Zo ja, waarom zou je dan twee soorten maken? Of is dat met name marketing-gericht?
pascoa schreef:De nieuwe Alfine 11 speed is/wordt in twee smaken te krijgen: 32 en 36 spaken. Hoe zit het met de sterkte. Iedereen zegt altijd dat 32 spaken in een Rohloff zat is aangezien de druk gelijk verdeeld wordt. Is dat bij de Alfine ook zo? Zo ja, waarom zou je dan twee soorten maken? Of is dat met name marketing-gericht?
lijkt me vooral productietechnisch, als je altijd overal 36 gaats velgen voor gebruikt is het niet handig een model met 32 gaten er tussen te hebben lopen (en omgekeerd)
mooi schema eric.

SRAM had de laatste tijd behoorlijke problemen met de i-brakes, daardoor wilden de fietsfabrikanten even niet meer werken met SRAM. Wanneer dit probleem verholpen is zullen er best wel weer modellen mee uitgevoerd worden.

Overigens ben ik van mening dat de huidige SRAM naven niet gelijk zijn van kwaliteit als de vroegere Sachs naven.
Ben het er zéér mee eens de vroegere sachs was echt véél beter! Geef mij nu maar shimano! :D
Even een oud topic afstoffen.... Wie heeft ervaringen met deze naaf en wil die delen...

Groeten
Eric
Mijn vrouw heeft er eentje met in een VSF (met beltdrive)
Lijkt een prima naaf te zijn, geen rohloff maar wel value for money.
Ik weet niet of ik er voor had gekozen wanneer mijn vrouw 2 meter lang was en 100 kg woog, maar dat is gelukkig niet het geval...
Ga binnenkort olie verversen (als er aan te komen is tenminste, want dat is een ramp).
hoi alle
ik heb 1,5 jaar in bezit van fiets met alfine 11 naaf daar heb ik ongeveer 7000 km mee gefiets
vorig jaar zomer de linne route tot Oostenrijk de rest won werk verkeer
hij doet het prima alleen van de winter met min 15 schakel hij iets minder veder hoor mij niet klagen
hij gaat nu wel naar me zoon hij fiets net zo veel als ik voor school en vakantie
ik zelf heb toch een fiets met Rohloff-naaf gekocht. dat toch anders schakelt en als de alfine naaf vertrouw ik Shimano niet die haal zo uit de markt
Gr theo
kaasmuis schreef:......
ik zelf heb toch een fiets met Rohloff-naaf gekocht. dat toch anders schakelt en als de alfine naaf vertrouw ik Shimano niet die haal zo uit de markt
Gr theo
Dag Theo, bedankt voor de reactie. Als ik het goed begrijp dan schakelt de Rohloff (iets) soepeler.

Jouw reactie met betrekking op het vertrouwen begrijp ik alleen niet goed. Vertrouw je de Alfine minder dan de Rohloff?

De aanleiding van de vraag is dat ik een beetje aan het rondkijken ben naar een nieuwe fiets. De fiets zal voor 90% gebruikt worden voor het dagelijkse werk en 10% voor dagtochten op vakantie. Regelmatig met een aanhanger of aanhangfiets

(zie: vakantiekiekje)

Aangezien ik stalen fietsen mooier vind dan alu denk ik dat ik iets moet (laten) samenstellen. En om op vakantie dan ook nog de heuvel op te komen zit te denken aan een Alfine11 met een 34tands blad voor en 20 achter. Alleen volgens Shimano komt er dan teveel krachten vrij in de naaf.... Hoe reeel is dat?
zie ook gearcalculator..

Een Rohloff heeft deze beperkingen niet maar is €400 - €500 duurder en ik betwijfel of ik dat nodig heb c.q. er voor over heb...

Groeten
Eric
hoi Erik
wat betref de volgende opmerkingen en vragen

Theo, bedankt voor de reactie. Als ik het goed begrijp dan schakelt de Rohloff (iets) soepeler.
dit klop Rohloff loop lichter

Jouw reactie met betrekking op het vertrouwen begrijp ik alleen niet goed. Vertrouw je de Alfine minder dan de Rohloff?
mij fietsenmaker zeg als Shimano te weinig aan verdient gaat het er uit ze zegen wel we hebben 5 jaar onderdelen op de plank maar uit zijn ervaring is het niet altijd zo ( overigens hij verkoopt geen Rohlffnaaf wel Shimano )

Aangezien ik stalen fietsen mooier vind dan alu denk ik dat ik iets moet (laten) samenstellen. En om op vakantie dan ook nog de heuvel op te komen zit te denken aan een Alfine11 met een 34tands blad voor en 20 achter. Alleen volgens Shimano komt er dan teveel krachten vrij in de naaf.... Hoe reeel is dat?

ik denk het ook dat alfine naaf niet tegen de kracht kan en dat ze daar eerlijk in zijn en ook dat verhoudingen kloppen niet altijd om tegen hoge berg op te klimmen is dit altijd echt belang rijk stukje lopen is ook niet erg

wat betreft stalen fiets is mooier en degelijker maar heb niets met een keuze te maken beiden naven geschikt

kort om voor mij was het ook 1,5 jaar geleden een groot dilemma het verschil van de prijs was voor mij ook groot

dus su6 met de beslissing te nemen

het blijf moeilijk ik zelf ga ik op me gevoel af nu een stalen fiets van popping
met rolhoff gekozen

Gr Theo
B@se schreef:
Annemarie Visser schreef: ..De geheel nieuwe Alfine 11-speed naaf heeft een erg groot versnellingsbereik, en dat uiteraard met mooie kleine onderlinge stapjes. Het zwaarste verzet is vergelijkbaar met 53-13, het lichtste verzet is bijna 1:1, dus vergelijkbaar met 24-23...
Ik vraag me al tijden af: die stappen van de huidige 8 speed en helemaal met deze 11-speed zijn veel te groot voor dagelijks gebruik in ons land. Van 53-13 naar 24-23 in 11 stappen .. dat zijn dan stappen met 7-mijls laarzen.
Ik zou liever eens een compactere versie zien, bijvoorbeeld 44-14 naar 44-25.

Het lijkt alsof ook in de versnellingsnaaf dezelfde gekte toeslaat als met die toerfietsen: 27 versnellingen waarvan in de praktijk 3 achter en 1 voor worden gebruikt.
Je hoort ook maar +- 15 vd 27 versnellingen te gebruiken ivm kettinglijn, daarnaast gebruik je op vakantie toch echt wel je gehele bereik?
gartnl schreef:Ik vraag me al tijden af: die stappen van de huidige 8 speed en helemaal met deze 11-speed zijn veel te groot voor dagelijks gebruik in ons land. Van 53-13 naar 24-23 in 11 stappen .. dat zijn dan stappen met 7-mijls laarzen.
Ik zou liever eens een compactere versie zien, bijvoorbeeld 44-14 naar 44-25.
Zelfs ons land is niet helemaal vlak, dus de markt voor vakantiefietsnaven met klein bereik is maar klein. De markt voor "wielrenfietsnaven" is er kennelijk nog helemaal niet.
eric190173 schreef:Alleen volgens Shimano komt er dan teveel krachten vrij in de naaf.... Hoe reeel is dat?
Dat ligt ook aan jou. Ben je een bink van 110 kilo die er geen last van heet dat de stadfiets in de 3e versnelling vast blijft zitten als je een heuveltje op moet, dan is Shimano heel verstandig. Ben je een slanke den van 55 kilo die het van toerental moet hebben dan zal er weinig fout gaan.
Leon