Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verbouwen onderwater tandem - Forum Wereldfietser

verbouwen onderwater tandem

Al weer een jaar of 5 hebben we de onderwater ouder kind tandem (zie http://www.onderwaterfiets.nl). Voor ons werkelijk ideaal! (we rijden geheel geen auto) Sinds 2 jaar hebben we er zelfs twee.
We gebruiken ze voor stads gebruik,naar zwembad, school,maar ook geregeld voor langere ritten in de omgeving en (korte) fietsvakanties.
Nu zou ik de laatste twee zaken wat willen uitbreiden naar langere afstanden en heuvelachtiger terrein. Daarbij denk nu ook weer niet aan echte bergachtige streken en weken of maandenlange tochten, maar wel aan bijvoorbeeld de Ardennen.
Daarbij wil ik met mijn zoon (7,5 jaar) op een tandem blijven fietsen om te voorkomen dat we ons tempo aan elkaar moeten aanpassen. De praktische stadse uitvoering van deze tandem met nexus 8 dreigt wat te kort te gaan schieten in versnellingen (heuvels) en remkracht.
Nu heb ik wat rond gekeken en aangezien ik het kind liefst voor me zie ben ik erg gecharmeerd van de hase pino. Alleen het prijskaartje is wel erg extreem voor maximaal een paar korte fietsvakanties per jaar.

Aangezien we er twee hebben, zit ik te piekeren of er niet 1 aan te passen valt, en dan gaat het om wat meer versnellingen en meer remkracht. Ik ben wel technisch ingesteld en redelijk handig maar heb geen ruime fietssleutelervaring.
Een onderwatertandem bestaat (naar mijn idee) uit een apart frame met daarop 'stadsfiets' onderdelen gemonteerd. Complicerende factor is dat remnokken e.d. niet op het frame aanwezig zijn.

Om deze reden lijkt mij vervanging van de nexus versnellingsnaaf door een derailleur of heel erg eventueel rohloff uitgesloten, aangezien dan geen enkele achterrem meer aanwezig zou zijn. Daarom heb ik het idee om alleen een voorderailleur aan te brengen om zo 2 of 3 x8 versnellingen te krijgen. Voor zover ik het nu kan overzien heb ik dan nodig:
- kettingspanner (zoals bij rohloff)
- uiteraard voorderailleur systeem dat op de zitbuis geklemd wordt.
- crank met 2 of 3 kettingbladen
vraag is dan of ik simpelweg de bestaande nexus crank kan vervangen door 1 met 2 of 3 kettingbladen?

Om extra remkracht te krijgen, denk ik erover om de voorvork (20 inch) te vervangen door 1 met remnokken zodat daarop een hydraulisch remsysteem gemonteerd kan worden.

klinkt dit als een enigzins haalbaar project of zitten er erg veel haken en ogen aan?
blokdoorn schreef: klinkt dit als een enigzins haalbaar project of zitten er erg veel haken en ogen aan?

Ik denk niet dat de Nexus het leuk gaat vinden als je het voortandwiel gaat verkleinen en dan de Ardennen induikt. Zoveel tandemreserves heeft die naaf niet. Of je trapt de padden stuk.

Remnokken op een frame solderen is vast wel mogelijk, de lak wordt er alleen niet mooier op.
ook de trapas moet dan aangepast worden,als je van nexus naar een triple wil
Die rollerbrakes mag je in geen geval behouden in de bergen! (al zijn het maar de ardennen) Die dingen lopen op minder dan een km heet en dan is het gedaan ermee (afh van de pech en temperatuur, remt ie wel nog of remt ie helemaal niet meer).

Hydraulische velgremmen of v-brakes zijn heel wat betrouwbaarder, hoewel (volgens mij) de kleine voorvelg het extra zwaar te verduren zal krijgen bij afdalingen (Minder omtrek is ook minder koeloppervlak). Een voorvork met remnokken moet je voor niet teveel geld op de kop kunnen tikken, of je kan ze er bij Marten laten opzetten ;-).
Zaak is dus om ook op het achterwiel een betrouwbare vertrager te hebben zodat het voorwieltje enkel de extra's moet opvangen. Mogelijk kan je 2de hands ergens een wiel met sleeprem op de kop tikken?

Om de versnelling om te bouwen zijn er verschillende opties, maar de nexus naven zijn ook in mijn ervaringen geen dingen die bedoelt zijn om veel kracht op te zetten en dat is exact wat je gaat doen als je met twee met een klein voortandwiel zit te trappen.
Ronald Onderwater wil ongetwijfeld meedenken. Als je em benaderd via zijn contactform op z'n site wil ie vast ff meedenken.
Bedankt voor de reacties.
Ik dacht creatief te zijn, maar de conclusie is toch dat die nexus naaf er geheel uit moet. Dan moet er wel heel veel verspijkerd worden aan de fiets die uit eindelijk wat te zwaar zal blijven voor het doel, vrees ik.
Ik heb inmiddels contact gehad met de bouwer van de fietsen, Ronald Onderwater, er wordt vaker naar een lichtere sportievere versie gevraagd. Hij is bereid om daarover na te denken als terug is van vakantie.

Zaterdag ga ik de Hase Pino uitproberen, mijn portemonnee hoopt dat hij tegenvalt, mijn voorkeur voor aparte mooie fietsen hoopt het tegendeel....